Vraag aan mensen die geloven(voorkeur christelijk)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:32

moelly schreef:
gohya schreef:
Ik erger me niet aan mensen die schelden of vloeken,ik vind ze wel aso dan.
Waar ik me wél aan erger zijn [vaak] christelijke mensen die vloeken,schelden en alles doen wat god verbied,en dan op zondag vooraan in de kerk zitten.Dat je vloekt of scheld,prima,eigen keus,maar ga dan in de kerk niet zo scheinheilig doen.
Ik heb wel een hekel aan mensen die schelden met kanker.
Ik ben trouwens zelf Katholiek,maar schaam me er voor dat ik dat ben.

Waarom schaam je je ervoor?
Door 'alle verhalen' die nu aan het licht zijn gekomen?
Geen probleem als je dit niet wilt vertellen, of niet in dit topic, dan mag het via PB :)

Idd. daarvoor! Ben zelf ook een 'katholiek kind' als je begrijpt wat ik bedoel.

iris1995

Re: Vraag aan mensen die geloven(voorkeur christelijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:41

Tja zelf ben ik ook christelijk en ik vindt al dat vloeken ofzo ook vervelend. Meestal zeg ik er wel wat van als het bij iemand is die ik ken. Alleen je kan het nooit afdwingen bij mensen.
Dat je katholiek bent daar hoef je je toch niet voor te schamen? Kijk dat er daar wat dingen aan het licht zijn gekomen is erg vervelend maar dat heeft niets met jou te maken. Als mensen je nu vreemd aankijken doordat je katholiek bent zijn zij verkeerd want zij hebben dan niet door, dat niet iedereen die katholiek is fouten maakt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:01

Ik heb iets gemist, wat is er aan het licht gekomen dan?

iris1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:04

Toen die verhalen over die kindermisbruik door bisschoppen/priesters/pastoor (geen idee wat het nou precies waren) bij de rooms katholieke kerk en zulk soort dingen.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:22

Ik geef eerlijk toe dat ik ook veel scheld, maar eigenlijk alleen maar thuis.
Zodra ik op andere plekken ben scheld ik vrijwel nooit, hoef daar op zich ook niet heel erg op te letten.
Ben trouwens totaal niet gelovig, ieder z'n ding maar vind niet dat ik daar echt rekening mee hoef te houden.
Moet dan ook wel zeggen dat ik niet echt veel mensen ken die echt gelovig zijn, dus hoef ik dat ook niet te doen.

Snap ook niet zo goed dat er mensen zijn die er echt een probleem mee hebben, netjes is het niet en iemand die de echt de hele dag door loopt te schelden zit ik persoonlijk ook niet echt op te wachten, maar schelden op zich interesseert mij echt niks.
Al vind ik met kanker schelden niet echt okee, vooral niet de mensen die het meerdere keren in een zin zeggen.. :o

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:34

Ik ben christelijk en kan soms grof in de mond zijn, zeker als ik boos ben, kunnen er wel eens wat woorden uitschieten. Maar vooral als ik thuis ben (K*t, verz*mme, f*ck, niet veel meer). Aan dingen als kanker kan ik me wel heel erg storen, om daarmee te schelden :n

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:43

ik ben zelf Christen, en ik erger me wel heel erg aan het vloeken en schelden om me heen. je mag van mij best oliebol ofzoiets zeggen, maar daar houd het ook mee op. ik vind het echt erg als mensen om me heen vloeken, en meestal zeg ik er ook wel wat van.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:14

nynke55 schreef:
Dat vertelde men mij ook, dat men het over zichzelf uitroept; verdoem mij. maar dat denk ik niet, volgens mij bekt het me achter verdom veel lekkerder, dus men verdoemt God.

GVD is wel degelijk afgeleid van God verdoem mij , dus niet god verdoemen , maar het over zichzelf afroepen
of de andere verklaring dat de uitroep eigenlijk bedoelt is Verdoem ....deze pijn etc (voor als je op je vingers mept met een hamer)
maar dus niet gebaseerd op het verdoemen van god oid :n

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:29

Ik zeg altijd oliebol,eigenlijk nooit GVD.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:31

Sonja_vR schreef:
nynke55 schreef:
Dat vertelde men mij ook, dat men het over zichzelf uitroept; verdoem mij. maar dat denk ik niet, volgens mij bekt het me achter verdom veel lekkerder, dus men verdoemt God.

GVD is wel degelijk afgeleid van God verdoem mij , dus niet god verdoemen , maar het over zichzelf afroepen
of de andere verklaring dat de uitroep eigenlijk bedoelt is Verdoem ....deze pijn etc (voor als je op je vingers mept met een hamer)
maar dus niet gebaseerd op het verdoemen van god oid :n

Hoe weet je dit, Sonja?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:24

ik heb een etymologie tikje soms, dus de herkomst van woorden etc
maar wel heel selectief, vaak iets wat ik hoor of zelf gebruik en denk "waar hebben ze het vandaan??" of "hoe krijg je het eigenlijk verzonnen" en dan aan de zoek :)

de bovenstaande uitleg van GVD kom ik eigenlijk het meeste tegen als meest betrouwbare ..
maar is ook logisch, Gvd als je het uit elkaar trekt , dan staat er ook letterlijk God verdom me...God verdoem mij , dat lijkt mij de meest logische ook , die van de pijn verdoemen is een andere heel aannemelijke volgens de Etymologen, hoewel ik dan nog eerder als alternatief zou denken dat het een uitroep is van dat god mij heeft verdoemt oid, dus als er dingen mis zijn/gaan dat het een vragende uitroep zou kunnen zijn.

maar hoe? zoeken dus naar betrouwbare info

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:40

Het klinkt mij onwaarschijnlijk , omdat een mens altijd de neiging heeft om een ander de schuld te geven, als er iets gebeurt. Om daarna pas te bedenken dat hij toch echt zelf die duim onder de hamer plaatste.
Jouw verklaring is inderdaad de meest voorkomende, maar stiekem denk ik dat die bedacht is door de bond tegen vloeken. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:06

Ik ben atheist en erger mij gruwelijk aan vloeken. Het komt aggressief en ordinair over.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:09

Ik schaam me niet voor mijn gevloek. Als ik heel serieus of blij of boos ben dan vloek ik om mijn woorden kracht bij te zetten. Ik vloek thuis bij mijn ouders eigenlijk nooit (dat staat gewoon niet en ze vloeken zelf ook alleen als er echt iets aan de hand is) en op mijn werk ook niet maar als ik met mijn vriendinnen ben wel. Dan ben ik toch in een andere "state of mind" en ben ik veel losser en uitgelatener, dan vloek ik weleens... Ik doe het eigenlijk alleen in eigen gezelschap en niet op straat.

Waar ik me wel voor schaam is voor mijn schoonmoeder, de zogenaamde christen. Op zondag in de kerk zitten maar doordeweeks de boel bij elkaar vloeken, zuipen en roken. Daarnaast roddelt ze, vraagt ze constant geld aan haar jongste zoon (mijn vriend), heeft ze ongeveer 6 x abortus gepleegd maar wij hebben ons kind vermoord volgens haar (ons kindje is doodgeboren na 22 weken zwangerschap vanwege een dubbele chromosoomafwijking en ze was niet levensvatbaar). Ook gedraagt ze zich heel kinderachtig en vernedert ze mijn vriend. Ze is zo schijnheilig als mogelijk is. Maar als er iets goeds gebeurt dan staat zij vooraan 'god is groot' 'dank u here', 'mijn dank is groot, jezus christus'... Dáár schaam ik me voor, mijn gevloek is niks vergeleken bij haar. Ik ben een beter christen dan zij en ik geloof nieteens.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:32

Sonja_vR schreef:
ik heb een etymologie tikje soms, dus de herkomst van woorden etc
maar wel heel selectief, vaak iets wat ik hoor of zelf gebruik en denk "waar hebben ze het vandaan??" of "hoe krijg je het eigenlijk verzonnen" en dan aan de zoek :)

de bovenstaande uitleg van GVD kom ik eigenlijk het meeste tegen als meest betrouwbare ..
maar is ook logisch, Gvd als je het uit elkaar trekt , dan staat er ook letterlijk God verdom me...God verdoem mij , dat lijkt mij de meest logische ook , die van de pijn verdoemen is een andere heel aannemelijke volgens de Etymologen, hoewel ik dan nog eerder als alternatief zou denken dat het een uitroep is van dat god mij heeft verdoemt oid, dus als er dingen mis zijn/gaan dat het een vragende uitroep zou kunnen zijn.

maar hoe? zoeken dus naar betrouwbare info

Etymologisch gezien is eigenlijk die laatste zelfs logischer. Het is dan een aanvoegende wijs, dus God verdoeme/Moge God verdoemen (de pijn/dit ongeluk/etc). Dat God dat maar mag verdoemen, eigenlijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:34

nynke55 schreef:
Het klinkt mij onwaarschijnlijk , omdat een mens altijd de neiging heeft om een ander de schuld te geven, als er iets gebeurt. Om daarna pas te bedenken dat hij toch echt zelf die duim onder de hamer plaatste.
Jouw verklaring is inderdaad de meest voorkomende, maar stiekem denk ik dat die bedacht is door de bond tegen vloeken. :D

lol, de verklaring was er al ver voor iemand de bond tegen vloeken had verzonnen ;)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:43

Ik ben christelijk en trek me niets aan van het gevloek van mensen op tv o.i.d. Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat die doet.
Wel vind ik het vervelend als mijn naasten veel zouden vloeken, dan zou ik er wel wat van zeggen maar gelukkig is dat niet het geval. Als iemand in mijn omgeving af en toe eens een keer vloekt als er echt iets goed mis gaat o.i.d. dan vind ik dat niet erg want ik denk ook dat dat menselijk is. Over het algemeen vloek ik zelf niet maar als er echt eens iets goed mis gaat dan vloek ook ik wel eens (al zeg ik dan nooit het woord gvd), ik denk dat iedereen dat wel een doet.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:40

Heel erg bedankt voor de reacties!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:46

Ik ben niet gelovig maar erger me dood aan schelden en vloeken uit gewoonte.
Ik vind het onfatsoenlijk en ordinair met een gebrek aan zelfbeheersing.

Als je je echt pijn doet of je paard springt voor een vrachtwagen ofzo dan vind ik dat absoluut prima, maar in de dagelijkse omgangsnormen hoort dat hij mij niet thuis :n

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:52

Ook ik vloek, ik moet zeggen dat ik daarin weinig-geen rekening houd met anderen.
Op school (veluwe :') ) mag ik niet vloeken omdat ik daar mensen mee zou kwetsen, als ze mij uitleggen waarom ze daardoor gekwetst worden wil ik er misschien nog eens rekening mee gaan houden, maar ik snap het gewoon niet. :?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:22

Ik krijg soms last van plaatsvervangende schaamte als mensen overal om vloeken.
Vooral als ze in hogere functies staan heb ik echt de neiging om te denken: sjonge heb jij geen opvoeding gehad of zo :o
Vind het erg onvolwassen, maar dat is slechts mijn mening.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:27

Sizzle schreef:
Ik krijg soms last van plaatsvervangende schaamte als mensen overal om vloeken.
Vooral als ze in hogere functies staan heb ik echt de neiging om te denken: sjonge heb jij geen opvoeding gehad of zo :o
Vind het erg onvolwassen, maar dat is slechts mijn mening.

Ja ik ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:29

tante_trien schreef:
Ook ik vloek, ik moet zeggen dat ik daarin weinig-geen rekening houd met anderen.
Op school (veluwe :') ) mag ik niet vloeken omdat ik daar mensen mee zou kwetsen, als ze mij uitleggen waarom ze daardoor gekwetst worden wil ik er misschien nog eens rekening mee gaan houden, maar ik snap het gewoon niet. :?

Dat vind ik wel getuigen van weinig inlevingsvermogen... :') snap je serieus niet wat er kwetsend aan is? Maar buiten dat je er anderen mee kan kwetsen vind ik het sowieso raar om grof taalgebruik toe te passen, net of je niet opgevoed bent ofzo, heel ordinair vind ik het. Bovendien begrijp ik niet waarom mensen die niet geloven in God, hem wel aanroepen en te pas en te onpas gaan verzoeken... Begrijp je dan wel wat je zegt? Of gooien mensen dan lukraak maar een paar woorden eruit? Ik ben van mening dat je je woorden zorgvuldig moet afwegen voor je ze de lucht in strooit. En dat gaat niet alleen om woorden die met God te maken hebben, maar ook het schelden met allerlei ziektes en lichaamsdelen.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:37

Dat mag je absoluut vinden, maar nee ik snap het echt niet. Jezus is voor mij niks meer dan een loos woord, net als appelflap. En als ik vloek, roep ik hooguit de verdoemenis over me zelf af, wat zal een ander dat schelen? :D

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:38

Ik ben gelovig, en probeer niet te vloeken. Maar ik zal niet ontkennen dat het er zo heel af en toe uitfloept. Ik probeer andere woordjes te vinden als ik flink pissed ben of me stoot. Schelden en vloeken vind ik asociaal en als een vriendin van mij vloekt, zeg ik er gerust wat van.