Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:31

Matheno schreef:
Beetje respectloos -O-

In de Bijbel staat ook dat dit niet te bevatten is voor mensen, en daar geloof ik ook heilig in.
Als je alleen al gaat nadenken over het heelal en de miljaren sterren die er zijn, dat kan toch niet 'zomaar' ontstaan zijn, puur toeval?
Nee, ik ben er zeker van dat er een hogere macht is.

Maar is er dan een heel heelal gemaakt met miljaren sterren speciaal voor ons, terwijl wij nog niet eens naar die paar planeten in ons eigen sterrenstelsel kunnen komen? Is het dan niet waarschijnlijker dat wij toevallig op dit bolletje zijn ontstaan?

En hoe sta je tegenover al die andere hoge machten, niet alleen Allah en Yahweh, maar ook tegenover Ganesha, Thor, Odin, Hera, Isis en die tientallen andere hogere machten die de mensheid gekend heeft? Zijn die dan ook gemaakt door de Christelijke God, die nog niet zo lang zo genoemd wordt, en zijn dat dan dezelfden of hoe zie je dat? Wat gebeurt er met het heelal als de mensheid uitsterft?

Niet vervelend bedoeld, oprechte interesse. Ik ken eigenlijk alleen Christenen die wel in de evolutietheorie 'geloven', dus ben wel benieuwd naar het perspectief van degenen die dat niet doen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:31

Sammie schreef:
Matheno schreef:
Alleen er zijn heel erg veel dingen die ik niet voor waarheid kan aannemen binnen de evolutietheorie.

Ik kan mij voorstellen dat er binnen de evolutietheorie dingen zijn die moeilijk voor waar aan te nemen zijn, maar vind je dat moeilijk omdat je het niet begrijpt of omdat je bang bent dat het niet strookt met je geloof. Imo zit daar nl. een verschil in. Bij beide kun je vragen stellen of op onderzoek uitgaan hoe zit dit of dat, alleen het laatste is iets dat je voor jezelf moet (en kan) bepalen.

Kijk, als iemand gelooft in God. Prima, niks mis mee toch? Maar ik vind het wel jammer dat een hoop van de gelovige mensen krampachtig direct dan vast klampen aan theorieën die nergens op gebaseerd zijn door mensen die krampachtig iets proberen te ontkennen (of te bewijzen) en daarom met allerlei dingen komen waarvan je zelf zouden weten dat het niet klopt omdat de evolutietheorie dat al helemaal niet beweerd.

Evolutietheorie gaat helemaal niet in op de oerknal bijvoorbeeld. En zegt dus ook niks over apen als voorouder van mensen. Voor het dateren van krijttekeningen en botten zijn methodes en manieren die controleerbaar zijn. Dus als je een vraag hebt over iets of meer verduidelijking wil.. voel je vrij om deze te stellen.

De bijbel heeft voor jou een basis, maar bedenk dat de evolutietheorie dat ook heeft. Als iemand roept dat de bijbel is gebaseerd op niks en allemaal flauwekul is vind je dat niet leuk. Zeker niet als uit de reacties blijkt dat ze helemaal niks of zeer weinig van de bijbel weten, maar in principe gebeurt andersom precies hetzelfde als je roept dat de evolutietheorie niet kan, want de oerknal is onzin, mensen kunnen niet uit apen ontstaan zijn enz. enz.

Ik sta altijd open voor andere meningen en vind het ook altijd erg leerzaam. De informatie uit de Bijbel is voor mij een basis, maar ik lees ook altijd wat er binnen de wetenschap is gebeurd. Nieuwe ontdekkingen, nieuwe ontwikkelingen, ik sta in principe wel overal voor open :)

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:33

Ik geloof niet in de evolutie-theorie. (die trouwens niet voor 100% bewezen is)
Wat wel een feit is dat het enige wat constant in deze wereld verandering is.
Maar omdat evolutie verandering is zal ik dus niet zeggen dat ik niet geloof in evolutie.
Ik geloof enkel niet in het verhaal van de theorie erachter ^^

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:34

FirebirdM schreef:
Maar is er dan een heel heelal gemaakt met miljaren sterren speciaal voor ons, terwijl wij nog niet eens naar die paar planeten in ons eigen sterrenstelsel kunnen komen? Is het dan niet waarschijnlijker dat wij toevallig op dit bolletje zijn ontstaan?

En hoe sta je tegenover al die andere hoge machten, niet alleen Allah en Yahweh, maar ook tegenover Ganesha, Thor, Odin, Hera, Isis en die tientallen andere hogere machten die de mensheid gekend heeft? Zijn die dan ook gemaakt door de Christelijke God, die nog niet zo lang zo genoemd wordt, en zijn dat dan dezelfden of hoe zie je dat? Wat gebeurt er met het heelal als de mensheid uitsterft?

Niet vervelend bedoeld, oprechte interesse. Ik ken eigenlijk alleen Christenen die wel in de evolutietheorie 'geloven', dus ben wel benieuwd naar het perspectief van degenen die dat niet doen.

Mijn mening over alle andere goden is eigenlijk dat al die goden in feite maar 1 God zijn.
Ik geef deze niet specifiek een naam, maar ik denk wel dat ze het allemaal over dezelfde hebben, alleen met iets andere intepretaties.

Neem bijvoorbeeld twee mensen die een ongeluk beschrijven: hun beschrijving komt niet overeen, en zijn zelfs verschilpunten in.

Helaas heb ik ook niet op alles een antwoord, en gaat mijn kennis over deze onderwerpen bij lange na niet ver genoeg. De vrijdagmiddagborrel doet ook niet goed. Vind dit wel een heel erg interessant topic! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:42

Ja, en totaal niet in (een) God. God is gewoon door de mensheid verzonnen, want lekker makkelijk.. Alles waar je geen antwoord op weet kan je dan afschuiven op religie.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:44

In god geloof ik sowieso niet, dat is in mijn ogen 'bedacht' om mensen sturing en leiding te geven, en het goede in mensen naar boven te halen. Wat echt nodig is, aangezien mensen de meest egoïstische en kwaadaardige wezens ter wereld zijn... -O- Dus ik ben ook niet tegen kerken enze.

Ik geloof dat zekere hoogte wel in de evolutie techniek, maar waar is het leven dan allemaal écht mee begonnen? De vraag die velen bezighoud, zijn we ontstaan uit moleculen?

Wat ik nog onbegrijpelijker vind is het heelal. Dat is zo verschrikkelijk groot, wij zijn maar 1 plein planeetje in dat grote heelal wat niet ophoudt en waar we nog geen % van hebben ontdekt. Ik weet bijna wel zeker dat er nog zo'n planeet is als die van ons in dat heelal. Onze technieken gaan steeds verder, dus wie weet is er een antwoord op alle vragen maar wij zullen dat denk ik niet meer meemaken. :(

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:45

Leuk en interessant topic!

Ik geloof.... Maar wel op mijn manier

oerknal, dino'S ed zijn naar mijn idee werkelijk gebeurd en hebben geleefd.
De vraag is alleen hoe heeft dat kunnen gebeuren. En ik denk dat hierbij een hogere macht heeft geholpen "god" dus.
In de bijbel staat dat god de aarde schiep in zeven dagen, maar zoals meer verhalen in de bijbel hoef je niet alles letterlijk te nemen en kunnen die dagen ook tijdperken geweest zijn.
Ik zie de bijbel als houvast voor de achterliggende gedachte en niet als 100% werkelijkheid.

Om even kort uit te weiden naar mozes die de rode zee spleet. Er is wetenschappelijk bewezen dat dit een natuurverschijnsel geweest is en geen wonder. Maar ik vind het juist een wonder dat dit natuurverschijnsel juist op het goede moment plaats vond.

Dus bij mij hebben beide stromingen gelijk

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:46

Nog een vraag aan de gelovigen onder ons, als je denkt aan god, wat voor beeld komt er dan bij je op? Een man met een baard? Een gezicht in de lucht? Bij Jezus heb je een beeld, dat is in veel kerken te zien, maar hoe ziet 'god' er dan uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:47

God's uiterlijk (met een -lange- baard) is toch bedacht door de katholieke kerk?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:50

Ik weet het niet, krijg het wel op school en vind de evoloutie geloofwaardiger dan de bijbel.
En afstammen van apen is heel wat anders dan een gemeenschappelijke voorouder...
afstammen betekend namelijk dat de apen al bestonden en dan er een 'foutje' is geweest en wij daaruit zijn ontstaan.. Gemeenschappelijke voorouder: er bestond iets, en daar zijn de apen en wij uit ontstaan.

Ik zeg niet dat ik niet in een god geloof, maar ook niet dat hij zeker zal bestaan. Ik sta daar een beetje in het midden over.
en nee, ik ben niet heilig, ik geef les op zondag, ik rij wedstrijden op zondag en ik maak mijn huiswerk op zondag, waarom? Omdat het kan.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:51

God is "niets"
Ik heb er geen beeld bij. Meer iets als een tja "spirit"?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:53

Matheno schreef:
Laatst zat ik een documentaire te kijken en ze hadden dus botten van een dinosaurus gevonden met nog levende cellen (Nee niet helemaal zo, nog bloedplasma in de cellen dacht ik. Ik ben geen ster qua geheugen.) waaruit ze de conclusie konden trekken dat deze dus niet miljoenen jaar oud kon zijn omdat de cellen dan allang weg moesten zijn.

Zelfde als met de mammoet, zelfs nog hele goed bewaarde delen weefsel zijn er gevonden van dit dier gevonden, waardoor deze dus helemaal niet zo heel erg oud is.

Wat voor documentaires kijk jij naar? Daar ben ik namelijk echt ontzettend benieuwd naar :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:55

CK88 schreef:
Nog een vraag aan de gelovigen onder ons, als je denkt aan god, wat voor beeld komt er dan bij je op? Een man met een baard? Een gezicht in de lucht? Bij Jezus heb je een beeld, dat is in veel kerken te zien, maar hoe ziet 'god' er dan uit?

In de Bijbel staat dat mensen zich niet kunnen voorstellen hoe God eruit ziet, en dat mensen ook geen beelden van hem mogen maken zoals ze denken dat hij eruitziet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:55

Wendy schreef:
Matheno schreef:
Laatst zat ik een documentaire te kijken en ze hadden dus botten van een dinosaurus gevonden met nog levende cellen (Nee niet helemaal zo, nog bloedplasma in de cellen dacht ik. Ik ben geen ster qua geheugen.) waaruit ze de conclusie konden trekken dat deze dus niet miljoenen jaar oud kon zijn omdat de cellen dan allang weg moesten zijn.

Zelfde als met de mammoet, zelfs nog hele goed bewaarde delen weefsel zijn er gevonden van dit dier gevonden, waardoor deze dus helemaal niet zo heel erg oud is.

Wat voor documentaires kijk jij naar? Daar ben ik namelijk echt ontzettend benieuwd naar :j

Dit was geloof ik op Discovery channel.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:56

CK88 schreef:

Vroeger als kind hebben ze me wijsgemaakt dat er een God was die de aarde schiep.
Heb het jaren volgehouden te geloven dat het daadwerkelijk een man met een baard en staf was (sinterklaas heeft wel wat van hem weg) :P

Tegenwoordig geloof ik niet meer in een God.
Persoonlijk denk ik dat alles waar je in moet geloven een illusie is...
Het enige wat écht voor mij is , is bewustzijn.
Omdat dat het enige is wat je in het hier en nu werkelijk kan ervaren. Al de rest zijn aanames, verzinsels, geloofsels.

Waar ik me altijd de vraag bij stel is:
Hoe kunnen mensen alles wat de wetenschap aanduidt voor waar aan nemen omdat zij(onderzoekers) dat als een feit stellen?

Maar hoe is het een feit als een select groepje mensen (die hoe dan ook subjectief blijven) zeggen dat het een feit is?
En waarom worden zoveel theoriën na x-aantal jaar en onderzoeken dan ineens omvergewalsd, en wordt het geen ze daarna bewijzen als feit gezien?
Het blijven hoe dan ook maar ideeën, mogelijkheden in mijn ogen. Want weten hoe oud de aarde is, is toch ook maar enkel gissing en schatting?

Wie zegt dat dinosaurussen dinosaurussen waren? Het is toch enkel wij die daar de naam dinosaurus aan gegeven hebben, en dan wordt het collectief als waarheid/feit neergesteld....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:57

Matheno schreef:
In de Bijbel staat dat mensen zich niet kunnen voorstellen hoe God eruit ziet, en dat mensen ook geen beelden van hem mogen maken zoals ze denken dat hij eruitziet.

Dat is ergens dan niet helemaal goed gegaan :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:57

Matheno schreef:
Skygirl schreef:

Maar hoe was God er dan ineens? Godknal? :+

Beetje respectloos -O-

In de Bijbel staat ook dat dit niet te bevatten is voor mensen, en daar geloof ik ook heilig in.
Als je alleen al gaat nadenken over het heelal en de miljaren sterren die er zijn, dat kan toch niet 'zomaar' ontstaan zijn, puur toeval?
Nee, ik ben er zeker van dat er een hogere macht is.

Heeft niets met respectloos te maken het is een hele valide vraag, als je de evolutie theorie te onwaarschijnlijk en te ingewikkeld vind om waar te zijn en je biedt als alternatieve verklaring een nog veel onwaarschijnlijker en complexer fenomeen aan (God), dan is de uitvlucht "en dat is niet te bevatten" niet acceptabel.

Warboel

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:00

Ik zie ook niet helemaal in waarom dat respectloos is, de oerknal is toch ook niet respectloos :+

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:00

cooper schreef:
CK88 schreef:

Vroeger als kind hebben ze me wijsgemaakt dat er een God was die de aarde schiep.
Heb het jaren volgehouden te geloven dat het daadwerkelijk een man met een baard en staf was (sinterklaas heeft wel wat van hem weg) :P

Tegenwoordig geloof ik niet meer in een God.
Persoonlijk denk ik dat alles waar je in moet geloven een illusie is...
Het enige wat écht voor mij is , is bewustzijn.
Omdat dat het enige is wat je in het hier en nu werkelijk kan ervaren. Al de rest zijn aanames, verzinsels, geloofsels.

Waar ik me altijd de vraag bij stel is:
Hoe kunnen mensen alles wat de wetenschap aanduidt voor waar aan nemen omdat zij(onderzoekers) dat als een feit stellen?

Maar hoe is het een feit als een select groepje mensen (die hoe dan ook subjectief blijven) zeggen dat het een feit is?
En waarom worden zoveel theoriën na x-aantal jaar en onderzoeken dan ineens omvergewalsd, en wordt het geen ze daarna bewijzen als feit gezien?
Het blijven hoe dan ook maar ideeën, mogelijkheden in mijn ogen. Want weten hoe oud de aarde is, is toch ook maar enkel gissing en schatting?

Wie zegt dat dinosaurussen dinosaurussen waren? Het is toch enkel wij die daar de naam dinosaurus aan gegeven hebben, en dan wordt het collectief als waarheid/feit neergesteld....

De fout in jouw gedachtegang is dat je aanneemt dat theorie=feit.
Dit is niet zo, een theorie kan dusdanig bewezen worden dat hij wordt aangenomen als de waarheid. Maar dit betekent niet dat het de waarheid is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:01

cooper schreef:

Dino’s zijn dino’s omdat wij die naam hebben gegeven. Als we ze pietepoepjes hadden genoemd hadden het pietepoepjes geweest. Aan het uiterlijk, hun functie, hun bestaan was echter niks veranderd. Alleen hadden ze anders geheten.

Ik geloof dat jij trouwens wel een mooie kandidaat bent voor Trough the Wormhole bent met Morgan Freeman. Worden ook vragen gesteld als Bestaat tijd? Wanneer is iets werkelijkheid e.d.
Zeer interessant, maar lastige materie.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:04

mooney schreef:
Dit is niet zo, een theorie kan dusdanig bewezen worden dat hij wordt aangenomen als de waarheid. Maar dit betekent niet dat het de waarheid is.

Waarom wordt er dan overal gesteld dat het feitelijk is omdat de wetenschap het bewezen heeft?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:06

Degen die die site heeft gemaakt snapt in elk geval helemaal niks van wetenschap, alleen al haar aanname dat de wetenschap dient om te bewijzen dat dingen wel of niet waar zijn.. Het is 1 ding dat je ergens weinig vanaf weet, lijkt me volkomen normaal zelfs dat er veel dingen waar je weinig vanaf weet, maar iets heel anders als je daar dan wel veel beweringen aan vast plakt en met stalen gezicht je voordoet als kenner. Ouch! En erg triest!
Laatst bijgewerkt door troi op 09-11-12 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:06

Sammie schreef:
cooper schreef:

Dino’s zijn dino’s omdat wij die naam hebben gegeven. Als we ze pietepoepjes hadden genoemd hadden het pietepoepjes geweest. Aan het uiterlijk, hun functie, hun bestaan was echter niks veranderd. Alleen hadden ze anders geheten.

Ik geloof dat jij trouwens wel een mooie kandidaat bent voor Trough the Wormhole bent met Morgan Freeman. Worden ook vragen gesteld als Bestaat tijd? Wanneer is iets werkelijkheid e.d.
Zeer interessant, maar lastige materie.

Ja, maar waarom wordt dat dan allemaal collectief als waarheid aangenomen en vaak onbetwistbaar omdat dat wetenschappelijk is vastgesteld, als de wetenschap er eigenlijk in het allerste begin ook maar een "naam" heeft aan gegeven?
Ja, tijd bestaat imo ook alleen maar enkel in onze belevingswereld.
Sterker nog; Ik ben ervan overtuigd dat zelfs de Ik waarin ik geloof enkel in mijn belevingswereld bestaat....

Ik ken trouwens Trough the Wormhole niet (zal even opzoeken) maar die materie is inderdaad lastig maar mega interessant :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:08

mooney schreef:

Ik heb een theorie dat morgen de zon weer opgaat...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:12

cooper schreef:
mooney schreef:

Waarom wordt er dan overal gesteld dat het feitelijk is omdat de wetenschap het bewezen heeft?

En dan kom ik weer op mijn zwakke punt, ik kan absoluut niet uitleggen :o

Een theorie mag als waarheid aangenomen worden totdat er bewijs is geleverd dat de theorie tegenspreekt (voordat deze wordt aangenomen is het een hypothese die bewezen of afgewezen wordt. Er is dus al bewijs geleverd dat het hoogstwaarschijnlijk waar is). Maar omdat wij maar mensen zijn en er dus (denk)fouten gemaakt kunnen worden, ook na herhaald onderzoek, kunnen theorieën ook fout zijn en dan worden ze afschreven.
In de tussentijd gaan we ervan uit dat het waar is en wordt het dus vaak aanschouwt als een feit.