Cursus tegen spinnenfobie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:51

Nou idd, nachtmerries dat dat beest ontsnapt en ineens in je bed zit!

Marit

Re: Cursus tegen spinnenfobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 19:56

JAA oh god, ik vraag me echt af wat ik dan doe.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:03

Haha, jullie reacties :') Al zou zo'n spin al ontsnappen (wat ie echt niet gaat doen), dan gaat ie echt niet 1 of 2 trappen op, alle kamers langs om te kijken waar jij slaapt, en jou dan lastig vallen.
Waarschijnlijk gaat het dan zo:
Spin gaat in een vlaag van verstandsvebijstering zijn hok uit (hoe het kon weet niemand), kruipt over de rand, pleurt naar beneden en is dood! Mocht ie t toch overleven, dan gaat ie in het eerste de beste donkere hoekje zitten wat ie kan vinden en wachten tot ie gevonden wordt.

RenWaBl schreef:
Okee dan. :)
Oh Leedebee: zijn alle spinnen zo of alleen vogelspinnen??

Spinnen kiezen er eigenlijk altijd wel voor om stil blijven zitten (en hopen dat jij weer weg gaat) of anders vluchten ;)
Je hebt ook spinnen die, als ze zich in hun web bedreigd voelen, heel hard heen en weer gaan in hun web als een soort ping pong bal (alsof dat eng is :') )
Maar ja, wat zou jij doen als er een reus op je af komt haha!

Die gekke dunne spinnen die je wel eens in huis tegenkomt of in de meterkast zijn best sloom, echte sukkels.
Kruisspinnen zijn wat sneller, maar die zitten over het algemeen toch buiten.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:06

Okee dan. Oeh ja dat maak ik wel eens mee, dat ze zo bewegen, vind dat ook wel een beetje griezelig. :o

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:08

RenWaBl schreef:
Okee dan. Oeh ja dat maak ik wel eens mee, dat ze zo bewegen, vind dat ook wel een beetje griezelig. :o

Haha nee joh, dat is grappig! poing poing poing! Meer dan dat gebeurd er niet..

Vroeger (toen ik klein was) vond ik spinnen ook wel een beetje eng, totdat ik er een in mijn kamer had, hem een naam had gegeven en "afgesproken" had dat hij hier mocht wonen, maar dan wel de muggen moest vangen :D

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:09

aaaah dat is schattig. :D

DemiCruijff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:11

Ik ben ook super bang voor spinnen! En word er helemaal gek van, wil er ook graag overheen komen!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:22

Het blijft maf dat iemand zo'n blinde paniek kan hebben zonder echte reden.

Zoals dr. Phil :P altijd zegt;

Je hebt rationele en irrationele angst.

- Als er een woeste olifant op je af komt heb je (als het goed is) rationele angst, want dat is ook echt gevaarlijk en dan gaat je lijf in vlucht/overlevings-modus.

- Als je een spin tegenkomt of een lieveheersbeestje of een boom 8)7 en je voelt angst/paniek, dan is dat irrationele angst, omdat dat niet levensbedreigend is, maar je lijf/gedachten wel zo reageert.

De theorie zou dan zo moeten zijn dat je heel bewust na gaat denken over de situatie en of deze ook echt levensbedreigend is.
Je ziet een spin, een lieveheersbeestje, een boom of een woeste olifant... Je haalt even diep adem en bedenk bewust voor jezelf: "Gaat deze situatie serieus gevaar opleveren?" Zo ja, ok, barst uit in blinde paniek en zet het op een rennen! Zo nee, haal nog een keer adem en ga verder waar je mee bezig was ;)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:24

Hihi ik kijk ook altijd dr. Phil. :')
Maar het klinkt in theorie makkelijker dan het is denk ik...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 20:25

Leedebee schreef:
Haha, jullie reacties :') Al zou zo'n spin al ontsnappen (wat ie echt niet gaat doen), dan gaat ie echt niet 1 of 2 trappen op, alle kamers langs om te kijken waar jij slaapt, en jou dan lastig vallen.
Spin gaat in een vlaag van verstandsvebijstering zijn hok uit (hoe het kon weet niemand), kruipt over de rand, pleurt naar beneden en is dood! Mocht ie t toch overleven, dan gaat ie in het eerste de beste donkere hoekje zitten wat ie kan vinden en wachten tot ie gevonden wordt.

RenWaBl schreef:

Spinnen kiezen er eigenlijk altijd wel voor om stil blijven zitten (en hopen dat jij weer weg gaat) of anders vluchten ;)
Je hebt ook spinnen die, als ze zich in hun web bedreigd voelen, heel hard heen en weer gaan in hun web als een soort ping pong bal (alsof dat eng is :') )

Die gekke dunne spinnen die je wel eens in huis tegenkomt of in de meterkast zijn best sloom, echte sukkels.

Maar je hebt ook van die dikke die KEIHARD rennen en die hoor je dan ook echt rennen omdat ze zo dik zijn brrrrrr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:27

xJess schreef:
Ik ben ook ontzettend bang voor spinnen, als ik door een web waar een spin in zat ren en spring ik heen en weer en zit ik helemaal te shaken. Mijn ouders doen er ook lacherig over. Wij hebben een trampoline in de tuin en die staat ongeveer een meter van struiken vandaan, en als ik dan het trampolinezijl los moet maken en er zitten spinnen maak ik het dus écht niet los. En dan zitten m'n ouders zo van stel je niet zo aan die beesten zijn banger voor jou dan jij voor hen. Maar in elk geval fijn om te lezen dat er mensen net zo als ik (of sommige nog erger) een angst voor spinnen hebben.

Hey Jessica, jij ook hier haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:29

Ik HAAT spinnen, laatst zat ik op de wc en ik wil een nieuwe wc rol pakken.. wat kruipt erachter weg.. een mega dikke zwarte spin! Me vader twijfelde nog of hij wel de spin durfde te pakken, haha.
Maar ik heb daarna zoooooooooooo lang zitten janken.. ik was zoooooooooooooooooo bang.. ik rilde een uur naar die tijd nog..

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:31

Dat is altijd met theorie he ;)

Het schijnt zo te zijn dat je bepaald gedrag in 2 weken af kan leren. Misschien moet je gewoon 2 weken lang, iedere dag buiten een spin opzoeken, er naartoe lopen, kijken en zeggen "ik vind jou niet eng". *\o/*

@Marit
Jij bedoeld van die grote? Mijn kat vangt ze :') En anders vang ik ze zelf. Glas er op, bierviltje er onder en hup, naar buiten! (maar dat is voor jullie iets te dichtbij denk ik?)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:43

Oh trust me: rationeel nadenken op het moment supreme dat je oog in oog met een spin monster staat helpt bij mij echt niet. Ik WEET dat dat beest me niets kan doen. Maar hoe rustiger ik ben hoe meer ik naar dat ding ga kijken waardoor ik juist alleen maar banger ben.

Ik ben nu onderweg naar t huis van mn ouders. Toen ik daar ruim een week geleden weg ging zaten er overal spinnen :s (veel hooiwagens maar ook dikke zwarte snelle).
Ik zie er nu al tegenop om t tuinpad (vaak ook vergeven van de webben, helemaal als er een paar dagen niemand geweest is) op te lopen. En dan eerst inspectie binnen.. Ik hoop zo dat er geen monsters op mn kamer zitten :s

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:13

Leedebee schreef:

- Als er een woeste olifant op je af komt heb je (als het goed is) rationele angst, want dat is ook echt gevaarlijk en dan gaat je lijf in vlucht/overlevings-modus.

- Als je een spin tegenkomt of een lieveheersbeestje of een boom 8)7 en je voelt angst/paniek, dan is dat irrationele angst, omdat dat niet levensbedreigend is, maar je lijf/gedachten wel zo reageert.

De theorie zou dan zo moeten zijn dat je heel bewust na gaat denken over de situatie en of deze ook echt levensbedreigend is.
Je ziet een spin, een lieveheersbeestje, een boom of een woeste olifant... Je haalt even diep adem en bedenk bewust voor jezelf: "Gaat deze situatie serieus gevaar opleveren?" Zo ja, ok, barst uit in blinde paniek en zet het op een rennen! Zo nee, haal nog een keer adem en ga verder waar je mee bezig was ;)

Laat me raden jij hebt geen fobie??
Mensen die geen fobie hebben praten er vaak heel makkelijk over, maar meestal beseffen ze niet hoe diep zo'n angst zit bij iemand.
Ja ik weet dat zo'n spin niet gevaarlijk is, maar op zo'n moment komt er blinde paniek opzetten, en je hele lichaam wordt beheerst door angst... Op zo'n moment kan ik niet eens meer nadenken, alleen nog maar huilen of schreeuwen...

Dus hoe goed bedoelt je advies ook is, een fobie is niet zomaar een beetje angst hebben voor iets...

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:14

Anoli schreef:
Leedebee schreef:

Laat me raden jij hebt geen fobie??
Mensen die geen fobie hebben praten er vaak heel makkelijk over, maar meestal beseffen ze niet hoe diep zo'n angst zit bij iemand.
Ja ik weet dat zo'n spin niet gevaarlijk is, maar op zo'n moment komt er blinde paniek opzetten, en je hele lichaam wordt beheerst door angst... Op zo'n moment kan ik niet eens meer nadenken, alleen nog maar huilen of schreeuwen...

Dus hoe goed bedoelt je advies ook is, een fobie is niet zomaar een beetje angst hebben voor iets...

Jawel :P alleen niet voor spinnen, maar voor langpootmuggen :')
Ik weet dat het natuurlijk niet zo makkelijk is, maar er zal net 1 persoon zijn die de paniek even kan doorbreken en het wel lukt...? Zelf heb ik het op deze manier redelijk onder controle gekregen, maar dat lukt niet in een uurtje ;)

Maar dat is altijd, in theorie kan alles, maar in de praktijk.. -O-

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:02

Ik kan dat denk ik op die manier nog niet eens in 1 jaar... :n

Ik blokkeer gewoon helemaal :j

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:59

Ik ben er ook heel bang voor maar ik ben er een beetje overheen gekomen :P . In Denemarken was ik in een museum en daar was een spinnen-expositie. Ik helemaal trillend en zenuwachtig er heen... Overal zaten spinnen in hokjes enzo dus die heb ik eerst overgeslagen. Ik ben eerst de informatie-dingen gaan lezen en eigenlijk zijn het best fascinerende diertjes :j . Toen durfde ik het aan om samen met mijn vader de spinnen te bekijken en sommmigen zijn best mooi. Ik vind ze nu niet zo eng meer dat ik ga gillen maar doodmaken durf ik nog steeds niet...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:56

Ik vind het zo stom van mezelf..

Tv-programma's over spinnen vind ik mateloos interessant. Spinnen in terraria kan ik moeiteloos met m'n neus op het glas naar kijken. Bedenken dat ze mij niks doen gaat prima, ook als ze voor me zitten. En toch blijven er 2 problemen:

Ze maken een web, en als ze dat op 't verkeerde moment doen zitten ze aan mijn vinger/trui/glas vast.
Ze zijn zo dom dat ze volgens mij in paniek mijn been/arm/haar oprennen als ik ze wil vangen. En sommige springen ook nog eens.

En ik ben een keer gebeten door een kruisspin, nou, dat deed best wel pijn!

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:11

Leedebee schreef:
hazira schreef:
Mn vriend wilt graag een vogelspin hebben, mijn god dat gaat wat worden hoor!

Maak je geen zorgen! Mijn buurman heeft zo'n spin en die zit de hele dag in zn terrarium een beetje stil te zitten!
Zo'n spin gaat echt geen moeite doen om jou lastig te vallen, want ze zijn heel kwetsbaar. Als ze al van een klein stukje naar beneden vallen kunnen ze al dood gaan. Ze zullen ook altijd eerder kiezen voor vluchten als dat kan ;)

Ik dacht in eerste instantie, wat moet je in godsnaam met een spin! Maar als hij heel de dag niets anders doet dan een beetje stilzitten, dan vind ik t prima.
Ik wist niet dat ze echt zo teer waren, vooral die vogelspinnen niet.

Maar mocht het ooit een keer gebeuren, dat die uit z'n terraria is, dan ga ik m mooi niet zoeken en ga ik gauw even een boodschap doen totdat ie weer terecht is :P

en wie weet wint mijn nieuwsgierigheid nog eens van mijn angst :)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:19

Leedebee schreef:

RenWaBl schreef:

Wat klinken spinnen eigenlijk schattig als ik dit zo lees. Nou, ik vind ze DOOD en DOODeng! De minispinnetjes en de langpootspinnen vind ik niet eng trouwens. Maar die mini mag op me lopen, die langpoot liever niet. Kruisspinnen moeten gewoon niet in mijn gezichtsveld hangen en ook niet aan mijn fiets want ik schrik me werkelijk een ongeluk en gooi dan het liefst mijn fiets en al in de sloot. En die huisspinnen.... hebben gewoon helemaal niets in mijn huis te zoeken en ik wens ze ook gewoon niet tegen te komen. Ik heb ooit een dappere poging gedaan een spin dat boven mijn hoofd hing te doden (uiteraard met heel heeeel veel ruimte tussen mij en de spin voor het geval hij op mijn bed viel). Dat is gelukt. Er is nog steeds een zwarte veeg te zien op het plafon. :+

Ik ben afgelopen jaar naar een reptielenbeurs geweest en ik heb echt nog nooit zoveel spinnen bij elkaar gezien. Het zweet brak me uit, maar na een tijd naar al die spinnen gestaard te hebben ging het wat beter. Ik vond de mini vogelspinnetjes zelfs best schattig te vinden en al helemaal toen ik te horen kreeg dat er heel veel van die spinnetjes niet bijten. :+

Ik zou nog steeds heel graag zo'n cursus willen doen want ik vind spinnen heel mooi en heel fascinerend, maar ik ben er heel erg bang voor. Ik krijg er zelfs nachtmerries van! :roll: Ik realiseer me dat het echt onzin is om bang te worden van zo'n klein diertje en daarom wil ik ook heel graag van die angst afkomen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:24

Ik ben in spinnentherapie bij m'n vader. Ik durf nu al een flinke langpootspin vast te houden (uiteraard met trillende zweethanden :+ ). Ik ben gewoon begonnen met een heel klein langpootspinnetje en er eerst eens naar kijken als iemand anders de spin vast houdt. Uiteindelijk over de grond laten lopen en dat kijken of die over je hand durft. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar na een tijdje dralen durf ik ze vast te houden. Met een handschoen aan durf ik ze overigens zo te pakken en buiten te gooien, maar dat ging voor de 'therapie' ook niet. Gewoon heel rustig aan en lukt het niet? Dan toch niet, volgende keer beter. Trouwens, ik durf nog steeds geen plaatjes te zien omdat ze dan erg inzoomen. Brrr

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:47

ik voel me helemaal thuis in dit topic.....
Hier ook iemand met een echte spinnenfobie. Ervaringen van anderen lezen kan voor mij al teveel zijn... nu ook constant om me heen aan het kijken. Bij elke ruimte waar ik inga check ik alle hoekjes en muren of er een spin zit. Zo ja? Wegwezen, deur dicht zodat hij er niet uit kan en de eerste de beste persoon die ik zie gaat die hele kamer doorzoeken naar de spin.
Ik heb een tijd lang regelmatig in de zomer, wanneer ik met raam open slaap, s'nachts mijn wekker gezet om nogmaals mijn hele kamer door te zoeken.
Val bij grote spinnen dan ook helaas 9 v/d 10 keer flauw... heel vervelend. ;(
Spinnencursus weet ik zo net nog niet... eerst eens even moed vinden om daarop te gaan googlen..

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:29

Zo'n cursus is denk ik ook nog wel wat voor mij. Wij hadden een vogelspin op school. Heb dat ding een keer vast gehad. Dacht dat m'n spinnen angst daar wel van over zou gaan. Maar niet, volgens mij werd het alleen maar erger. :+

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:00

bah de rillingen lopen me nu al over me rug als ik aan een cursus denk. een spin vasthouden. :oo :wow: