Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
RenWaBl schreef:Okee dan.
Oh Leedebee: zijn alle spinnen zo of alleen vogelspinnen??
RenWaBl schreef:Okee dan. Oeh ja dat maak ik wel eens mee, dat ze zo bewegen, vind dat ook wel een beetje griezelig.
Leedebee schreef:Haha, jullie reactiesAl zou zo'n spin al ontsnappen (wat ie echt niet gaat doen), dan gaat ie echt niet 1 of 2 trappen op, alle kamers langs om te kijken waar jij slaapt, en jou dan lastig vallen.
Waarschijnlijk gaat het dan zo:
Spin gaat in een vlaag van verstandsvebijstering zijn hok uit (hoe het kon weet niemand), kruipt over de rand, pleurt naar beneden en is dood! Mocht ie t toch overleven, dan gaat ie in het eerste de beste donkere hoekje zitten wat ie kan vinden en wachten tot ie gevonden wordt.RenWaBl schreef:Okee dan.
Spinnen kiezen er eigenlijk altijd wel voor om stil blijven zitten (en hopen dat jij weer weg gaat) of anders vluchten![]()
Je hebt ook spinnen die, als ze zich in hun web bedreigd voelen, heel hard heen en weer gaan in hun web als een soort ping pong bal (alsof dat eng is)
Maar ja, wat zou jij doen als er een reus op je af komt haha!
Die gekke dunne spinnen die je wel eens in huis tegenkomt of in de meterkast zijn best sloom, echte sukkels.
Kruisspinnen zijn wat sneller, maar die zitten over het algemeen toch buiten.
xJess schreef:Ik ben ook ontzettend bang voor spinnen, als ik door een web waar een spin in zat ren en spring ik heen en weer en zit ik helemaal te shaken. Mijn ouders doen er ook lacherig over. Wij hebben een trampoline in de tuin en die staat ongeveer een meter van struiken vandaan, en als ik dan het trampolinezijl los moet maken en er zitten spinnen maak ik het dus écht niet los. En dan zitten m'n ouders zo van stel je niet zo aan die beesten zijn banger voor jou dan jij voor hen. Maar in elk geval fijn om te lezen dat er mensen net zo als ik (of sommige nog erger) een angst voor spinnen hebben.
Leedebee schreef:Het blijft maf dat iemand zo'n blinde paniek kan hebben zonder echte reden.
Zoals dr. Philaltijd zegt;
Je hebt rationele en irrationele angst.
- Als er een woeste olifant op je af komt heb je (als het goed is) rationele angst, want dat is ook echt gevaarlijk en dan gaat je lijf in vlucht/overlevings-modus.
- Als je een spin tegenkomt of een lieveheersbeestje of een boomen je voelt angst/paniek, dan is dat irrationele angst, omdat dat niet levensbedreigend is, maar je lijf/gedachten wel zo reageert.
De theorie zou dan zo moeten zijn dat je heel bewust na gaat denken over de situatie en of deze ook echt levensbedreigend is.
Je ziet een spin, een lieveheersbeestje, een boom of een woeste olifant... Je haalt even diep adem en bedenk bewust voor jezelf: "Gaat deze situatie serieus gevaar opleveren?" Zo ja, ok, barst uit in blinde paniek en zet het op een rennen! Zo nee, haal nog een keer adem en ga verder waar je mee bezig was
Anoli schreef:Leedebee schreef:Het blijft maf dat iemand zo'n blinde paniek kan hebben zonder echte reden.
Zoals dr. Philaltijd zegt;
Je hebt rationele en irrationele angst.
- Als er een woeste olifant op je af komt heb je (als het goed is) rationele angst, want dat is ook echt gevaarlijk en dan gaat je lijf in vlucht/overlevings-modus.
- Als je een spin tegenkomt of een lieveheersbeestje of een boomen je voelt angst/paniek, dan is dat irrationele angst, omdat dat niet levensbedreigend is, maar je lijf/gedachten wel zo reageert.
De theorie zou dan zo moeten zijn dat je heel bewust na gaat denken over de situatie en of deze ook echt levensbedreigend is.
Je ziet een spin, een lieveheersbeestje, een boom of een woeste olifant... Je haalt even diep adem en bedenk bewust voor jezelf: "Gaat deze situatie serieus gevaar opleveren?" Zo ja, ok, barst uit in blinde paniek en zet het op een rennen! Zo nee, haal nog een keer adem en ga verder waar je mee bezig was
Laat me raden jij hebt geen fobie??
Mensen die geen fobie hebben praten er vaak heel makkelijk over, maar meestal beseffen ze niet hoe diep zo'n angst zit bij iemand.
Ja ik weet dat zo'n spin niet gevaarlijk is, maar op zo'n moment komt er blinde paniek opzetten, en je hele lichaam wordt beheerst door angst... Op zo'n moment kan ik niet eens meer nadenken, alleen nog maar huilen of schreeuwen...
Dus hoe goed bedoelt je advies ook is, een fobie is niet zomaar een beetje angst hebben voor iets...
Leedebee schreef:hazira schreef:Mn vriend wilt graag een vogelspin hebben, mijn god dat gaat wat worden hoor!
Maak je geen zorgen! Mijn buurman heeft zo'n spin en die zit de hele dag in zn terrarium een beetje stil te zitten!
Zo'n spin gaat echt geen moeite doen om jou lastig te vallen, want ze zijn heel kwetsbaar. Als ze al van een klein stukje naar beneden vallen kunnen ze al dood gaan. Ze zullen ook altijd eerder kiezen voor vluchten als dat kan
Leedebee schreef:Haha, jullie reactiesAl zou zo'n spin al ontsnappen (wat ie echt niet gaat doen), dan gaat ie echt niet 1 of 2 trappen op, alle kamers langs om te kijken waar jij slaapt, en jou dan lastig vallen.
Waarschijnlijk gaat het dan zo:
Spin gaat in een vlaag van verstandsvebijstering zijn hok uit (hoe het kon weet niemand), kruipt over de rand, pleurt naar beneden en is dood! Mocht ie t toch overleven, dan gaat ie in het eerste de beste donkere hoekje zitten wat ie kan vinden en wachten tot ie gevonden wordt.RenWaBl schreef:Okee dan.
Spinnen kiezen er eigenlijk altijd wel voor om stil blijven zitten (en hopen dat jij weer weg gaat) of anders vluchten![]()
Je hebt ook spinnen die, als ze zich in hun web bedreigd voelen, heel hard heen en weer gaan in hun web als een soort ping pong bal (alsof dat eng is)
Maar ja, wat zou jij doen als er een reus op je af komt haha!
Die gekke dunne spinnen die je wel eens in huis tegenkomt of in de meterkast zijn best sloom, echte sukkels.
Kruisspinnen zijn wat sneller, maar die zitten over het algemeen toch buiten.