hoogte zakgeld 12 en 8 jarige? kleedgeld? advies gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:03

ik kreeg toen ik 12 was 10 euro zakgeld per maand. Dat was meer dan mijn vriendinnen kregen, maar ik moest ook meer zelfbetalen.
toen ik 8 was kreeg ik wel 20 cent per week :o

kleedgeld krijg ik sinds de middelbare school: 150 euro voor 3 maanden dus eigenlijk 50 per maand
en mijn beltegoed is een abonnement dat door mijn ouders wordt betaald, maar alles wat ik er over ga moet ik zelf betalen.

Odysseus

Re: hoogte zakgeld 12 en 8 jarige? kleedgeld? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:00

Ik kreeg op mijn 12e geloof ik 15 euro per maand. Moet zeggen dat ik niks echt zelf hoefde te betalen, kleding, kadootjes etc. kreeg ik allemaal. Ik spaarde dan zelf voor computerspelletjes want die kreeg ik niet zomaar en moest ik dus zelf kopen.

Kleedgeld heb ik nooit gehad, toen ik zelf ging werken vanaf mn 15e is het gewoon langzaam afgebouwd dat ik minder kleren kreeg en meer zelf kocht. Rond m'n 16e kocht ik alles zelf.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:52

Ik kan niet in jullie portemonnee kijken daar ligt het natuurlijk ook aan...
Maar ik kreeg vanaf dat ik naar de middelbare school ging 70 euro kleedgeld en 20 euro zakgeld.
Van het kleedgeld moest ik alles kopen behalve ondergoed sokken en toilet spullen.
Kleedgeld en zakgeld heb ik gekregen tot mijn 19e. Nu betalen mijn ouders nog mijn studie.
Dat ik 8 was kreeg ik 2 euro per week ofzo ? Wat ik daar mee deed geen idee.. Ijsjes halen ? Opsparen?
Als 8 jarige heb je het natuurlijk nog niet echt nodig maar het is natuurlijk wel al goed om dan met geld om te leren gaan.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:00

Ik kreeg voor mijn 12e geloof ik 2,- euro. Maar dat werd ook vaak vergeten. Kleedgeld heb ik nooit gehad, als ik kleren nodig had ging ik het zelf kopen en dan leverde ik het bonnetje bij mijn vader in die het dan weer overschreef naar mijn rekening. Ik lette dan wel op dat ik niet voor enorm veel geld kleding ging kopen. Ik spendeerde er dan zo'n 100,- euro aan, en dat was eens in de paar maanden, misschien zelfs eens per half jaar of langer want ik kocht pas nieuwe kleding als ik het nodig had. Maar ik was altijd heel zuinig en wilde nooit minder dan 100,- euro op mijn rekening hebben staan. :) Daarna kreeg ik 10,- euro geloof ik, en vanaf mijn 15e 20,-.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:29

Ik kreeg altijd het aantal euro per maand dat mijn leeftijd was (12j - 12 euro,..., 16j-16 euro,...) . Begon toen ik 12 was, daarvoor werd er maandelijks wat op mijn spaarrekening gestort en als ik wat wou/nodig had kreeg ik dat wel. Dus toen ik 12 was kreeg ik 12 euro per maand. Dat heeft me toch aangemoedigd op goed op mijn geld te letten. Toen ik de eerste keer ging werken probeerde ik nog steeds elke euro te sparen. Dacht dus dat ik nogaltijd zo weinig geld had :+
Maar met dat geld moest ik dus de maand doorkomen, ging gemakkelijk. Kleren ging ik met mijn moeder kopen tenzij ik met vriendinnen eens wat extra wou kopen. Dan moest ik het zelf betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:31

Op je twaalfde al een bankpas? Ik had toen nog niet eens een bankrekening := Maar bankzaken beheren? Op je twaalfde, wat moet je dan beheren. Ik had echt geen eigen geld. Hoogstens een stenen spaarpotje met wat briefjes ofzo.
Ik kreeg toen geloof ik een paar gulden per week. (gulden ja... wat word ik oud zeg :P)

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:36

Ik kreeg geloof ik 3 euro per week of zo? Weet het niet eens meer :') Kleedgeld heb ik nooit gehad, we gingen altijd met m'n moeder naar de stad als de kinderbijslag was gestort en daar kregen we kleding van. Die bankpas die ik kreeg op m'n 12de hield ik zelf niet bij me... Dat regelde m'n moeder gewoon allemaal.

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:38

Ik kreeg in de eerste mijn bankpas en kleedgeld (60 euro per maand)
Daarvoor kreeg ik zakgeld 2 euro per week en elke verjaardag verhoogt met 0,50 cent.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:50

Ik kreeg op mijn 13de kleedgeld en zakgeld van €150,00 p.m. Dit krijg ik nog steeds.
Ik moet alles hier van betalen wbt schoenen, kleding en uitjes enzo.
Mijn moeder betaald wel €10,00 p.m voor mijn telefoon abbo en mijn werkschoenen betaald ze. En heel af en toe krijg ik nog wat geld om een keer weg te gaan ofzo.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik vanaf mijn 15de werk en nu ik 17 ben z'n 20/25 uur per week maak naast school

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:22

Zelf kreeg ik kleedgeld vanaf mijn 15e dacht ik en dat was dan de kinderbijslag door 3 gedeeld (omdat je het ook per kwartaal krijgt volgens mij, althans toendertijd) en dat was 90 euro per maand. Daarnaast kreeg ik iets van 50 euro zakgeld per maand. Maargoed dat scheelt met 12 natuurlijk. Ik denk dat tussen de 5 a 10 euro per week inmiddels normaal is. Aangezien onze prijzen in Nederland ook niet meer om te geinen zijn. Lastig als je zoveel verschillende richtlijnen krijgt op bokt! Succes, ben je er al uit?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:12

Ik kreeg denk ik vanaf een leeftijd of 12/13 zakgeld. Tot m'n zestiende was dat 5 euro per week. Gsmrekening moest ik daar ook van betalen. M'n ouders betaalden m'n kleding, en bv. ook paardrijlessen. Maar wilde ik wat extra's (nieuwe rijbroek, borstels, dekje, juweeltjes, naar de film, tijdschriften, uitgaan, uit eten, ...) moest ik dat allemaal zelf betalen.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:19

Ik kreeg vroeger 25 euro per maand en geen kleedgeld als ik wat nodig had kreeg ik het. Beltegoed kreeg ik eens in de 3 maanden van me ouders. Ik vind 10 tot 15 euro weinig alles is tegenwoordig zo duur me neefje van 12 krijgt op dit moment 10 euro per week:-o

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:35

Toen ik 12 was kreeg ik 1 euro per week, maar mijn moeder kon ook niet meer betalen.
Nu ben ik 16 en krijg ik 20 per maand.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:57

Ik kom nog uit de guldentijd :') Maar zakgeld geven is helemaal geen slecht idee, dan kan hij leren sparen voor dingen. Kleedgeld vind ik voor een 12-jarige wel ver gaan? Vooral als je kijkt hoe duur kleding tegenwoordig is, dan spring je waarschijnlijk toch altijd bij. (Neem tenminste aan dat hij niet bij de Zeeman even effen shirtjes gaat kopen ;))

Heb je, als je toch kleedgeld wil gaan geven, ook bedacht wat je doet met bijvoorbeeld een jas? Een jas is vaak iets duurder dus dan zou die al een paar maanden moeten sparen daarvoor. Daar komt nog bij dat ze met 12 jaar ontzettend veel groeien, dus ook vaker kleren nodig hebben. (Of hebben jongens later hun groeispurt.. zit nu te bedenken dat ze in de eerste klas altijd nog wel klein zijn :p)) En wat doe je met schoenen?

Ook even voor de grap... ga je zelf mee kleren kopen of laat je hem dat dan alleen doen? Ik weet namelijk wel dat de meeste kinderen toch iets anders kiezen dan de ouders willen.. Als je ouder bent, kijk je nog een beetje naar de kwaliteit, soort stof etc. Maar kinderen doen dat niet. En dan vind ik 12 wel heel jong om al zelf te gaan kijken... Samen gaan en hem laten uitkiezen en ook hem bewust laten worden van de prijs. Bij een dagje winkelen zeggen je krijgt bedrag x voor een shirt, een broek en schoenen bijvoorbeeld....

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 11:14

Hij gaat nu 3,50 per week krijgen , en kleedgeld dat ga ik nog niet doen.
Wil samen met hem gaan winkelen , zeggen wat het maximale bedrag is en wat hij nodig heeft , en dan eens zien hoe hij dat gaat doen , dan kan ik corrigeren indien nodig.
Wat betrefd eigen kledingkeuze , ik heb daar geen moeite mee , hij draagt net zo lief een stoer shirt , als een gestreepte polo of blouse, en heeft dus ook een zeer gevarieerde kledinggarderobe ;-)
Mobiel is hij heel zuinig mee, dus als het beltegoed op is, krijgt hij gewoon nieuw beltegoed, heb afgesproken 10 euro per keer. (doet hij nu al 3 maanden mee!)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:32

kwa kleding denk ik dat het een goed plan is om als ouder bv nog de jassen, schoenen, en basisstukken te financieren.
(bv de gewone kledij zoals ze nu krijgen, maar dan een budget te geven per maand waarmee hij luxere dingen (merkkledij, die stoere jas, die speciale nikes) mee kan sparen)
Zo gaat hij niks tekort komen (omdat hij die sjieke polo gekocht heeft in plaats van een goede winterjas), maar leert wel waarde van geld en dure kledij kennen.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:57

Met zakgeld kregen wij vanaf onze 8e 50 cent per week, om snoepjes van te kopen, zodat we op zaterdag een beetje konden snoepen. Verder hadden we spaarpotjes waar dan elke week 2 euro in werd gedaan, zodat als we echt iets wilden al erg vroeg daarvoor leerden sparen.

Dat zakgeld ging toen ieder jaar 50 cent omhoog, snoepjesgeld bleef 50 cent.

Vanaf onze 13e kregen we gewoon 15 euro zakgeld per maand, en op onze veertiende kregen we ook kleedgeld, 50 euro per maand.

Dus vanaf onze 14e kregen we 15 euro per maand en verder moesten we lekker een baantje zoeken :)

Vanaf mijn 18e kreeg ik 25 euro in de maand en nu niets meer.

Ik ben erg blij dat ze dat zo hebben gedaan want heb altijd al geleerd met geld om te gaan :j

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 00:20

ik zou misschien je 8 jarige juist wel een beetje zakgeld geven. maar dan wel beduidend minder dan je 12 jarige. maar juist omdat zij zo makkelijk met geld omgaat.
en dan dat ze dus haar beltegoed (aangezien dat er blijkbaar ook nogal makkelijk doorheen gaat) ofzo ook zelf moet betalen. op = op. verbruikt ze alles in 3 dagen op, tja, eigen schuld dikke bult!

Denk dat ik ook ong 8 was dat ik zakgeld kreeg. weet namelijk nog dat ik best op paardrijden mocht, als ik t zelf betaalde van mn zakgeld. mn ouders dachten: die houdt dat nooit langer dan 2 maanden vol. maar ik heb een jaar lang elke cent die ik kreeg van ouders of voor rapporten oid bij elkaar moeten sprokkelen om mn rijlesjes te betalen, kon dus ook nooit een extratje zoals snoep oid kopen (want tja: wilde ik iets leuks zoals paardrijden doen dan moest ik andere dingen daarvoor opofferen). na een jaar kwamen mn ouders met de mededeling dat ze het zo goed vonden dat ik er zo serieus mee om ging en vanaf dat moment mocht ik mn zakgeld voor andere leuke dingen gebruiken en zouden zij mijn paardrijden betalen :).

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 07:10

Naja, ik vind het oneerlijk voor 12 jarige dat hij pas op 12e zakgeld krijgt en 8 jarige krijgt veel eerder zakgeld. Laat die 8 jarige maar wachten totdat ze 12 jaar is en dat vind ik wel eerlijk klinken....

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:24

Ra_chel schreef:
Pfff nu onze oudste 12 is geworden , krijgt hij een rabo jongerenpas, waar hij zelf mee kan pinnen en zijn bankzaken kan beheren.
Nu ben ik niet bang dat al zijn spaarcenten ineens zullen verdwijnen ,want hij is eigenlijk heel zuinig op zijn geld.
Maar nu komt ook het moment dat ik hem toch echt serieus zakgeld moet gaan geven , eerst vergat ik dat nog wel eens, en kreeg hij hetgeen hij wilde of nodig had gewoon van ons ,maar nu zal dat moeten veranderen.
Maar hoeveel zakgeld geef je een 12 jarige per week of maand?
En geef je een 12 jarige ook al kleedgeld? Volgens het NIBUD is dat een goed plan , maar is dat werkelijk zo? Is hij daar niet wat jong voor?

En hoeveel zakgeld voor een 8 jarige? per week?

Ik heb hier zelf totaal geen ervaring mee, kreeg als kind geen zakgeld, en mijn ouders hebben mij nooit leren omgaan met geld ,met de nodige gevolgen van dien.....
Ik wil het voor mijn kinderen dus graag goed doen ,en ze goed voorbereiden op alle financiele zaken waar ze in de toekomst mee te maken gaan krijgen.

Zo ook ; moet je kind van zijn eigen zakgeld zijn beltegoed betalen? Of geef je dan wat extra?

Kortom ; Hoe doen jullie dat?

Heb verder het topic niet gelezen, dus reageer alleen op je OP :)

Ik heb een dochter die nog te jong is voor zakgeld, maar als ze straks een jaar of 12 is wil ik dat zeker zo gaan doen als jij aangeeft.
Met geld om kunnen gaan is heel belangrijk.

Mijn nichtje is 13 en haar ouders hebben wel een mooi systeem vindt ik.
Ze krijgt 2 x per jaar schoenen en een jas (zomer en winter) van haar ouders.
Ook ondergoed en sokken worden gewoon betaald.
Ze krijgt verder €10,00 zakgeld per week.
En per 3 maanden €75,00 kleedgeld.
op= echt op, dus heeft ze 1 broek van 75 euro gekocht, zal ze ook echt weer 3 maanden moeten wachten.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 12:02

Th0mas schreef:
Naja, ik vind het oneerlijk voor 12 jarige dat hij pas op 12e zakgeld krijgt en 8 jarige krijgt veel eerder zakgeld. Laat die 8 jarige maar wachten totdat ze 12 jaar is en dat vind ik wel eerlijk klinken....

in het topic heb ik al gezegd dat de oudste ook vanaf zijn 8 zakgeld kreeg maar ik daar niet zo consequent mee was als ik had moeten zijn.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:07

op mijn 8ste kreeg ik helemaal geen zakgeld alleen als ik het hele weekend mijn akamer netjes had 1 euro. Op mijn 11 de kreeg ik elke weeg 1 euro 12 elke week 2 euro 13 elke week 3 euro en ga zo maar door op ons 15/16 de krijgen wij kleedgeld 60 euro per maand volgensmij. Dat van je kamer blijft gwn de hele tijd gelden zeg maar

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:37

Kleedgeld vind ik altijd een beetje raar.. Mijn ouders betalen dan ook altijd mijn kleren.

Ik kreeg geen vast zakgeld toen ik 12 was, maar gewoon geld als ik iets nodig had. Vanaf mijn 14e kreeg ik €20 per week en daar betaalde ik mee wat ik allemaal uitgaf aan de kantine in de manege.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:44

Geryon schreef:
Kleedgeld vind ik altijd een beetje raar.. Mijn ouders betalen dan ook altijd mijn kleren.

Ik kreeg geen vast zakgeld toen ik 12 was, maar gewoon geld als ik iets nodig had. Vanaf mijn 14e kreeg ik €20 per week en daar betaalde ik mee wat ik allemaal uitgaf aan de kantine in de manege.

Kleedgeld is juist zó goed voor een kind! Ik heb daar echt veel van geleerd. Ik kreeg eens per 3 maanden 150 euro (kinderbijslag) en daar moest ik me maar mee redden. Als ik het nodig vond om dure merkkleding te kopen dan kon ik misschien maar 2 kledingstukken kopen. Als ik zelf goed ging opletten op wat alles kost dan kon ik er heel veel van kopen. En als ik echt graag iets duurs wilde hebben dan kon dat maar dan moest ik verder zuinig aan doen. Ben blij dat mijn moeder het zo gedaan heeft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:59

Jildau schreef:
Geryon schreef:

Kleedgeld is juist zó goed voor een kind! Ik heb daar echt veel van geleerd. Ik kreeg eens per 3 maanden 150 euro (kinderbijslag) en daar moest ik me maar mee redden. Als ik het nodig vond om dure merkkleding te kopen dan kon ik misschien maar 2 kledingstukken kopen. Als ik zelf goed ging opletten op wat alles kost dan kon ik er heel veel van kopen. En als ik echt graag iets duurs wilde hebben dan kon dat maar dan moest ik verder zuinig aan doen. Ben blij dat mijn moeder het zo gedaan heeft.

Maar dat is dus het verschil tussen hoeveel jullie uitgeven aan kleren en hoeveel wij...
Tenminste, ik niet, ik ben niet zo als de rest van het gezin. Maar mijn ouders en zus en broertje die kunnen met 150 niet eens doen voor één kledingstuk en die winkelen een paar keer per maand.
Of het zou wel fijn zijn, dan kreeg ik ook veel kleedgeld en hield ik dan altijd vet veel over :D