Het leed wat PostNL heet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: Het leed wat PostNL heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:55

Nog een postbezorger die zich meld. Postbezorger met een contract van 13 uur. Maar die in de praktijk op het moment rond de 23 uur loopt.

Klachten en problemen zijn altijd vervelend. Maar de meeste klachten over de postnl komen voor uit onbegrip van mensen naar en over postbezorging. Ik ken sterke staaltjes: Klagen dat je post nat is als het regent bv. Mensen, wat verwacht je dan? Meestal zwem ik zelf ook tot op me ondergoed.

Maar hier zag ik ook een aantal bekende: "De kampioenen komen met weken van verschil, dat kan niet hoor." "Post doet er dagen langer over dan vroeger." "Ik krijg nog maar 1x in de week post."
Meeste post tegenwoordig is geen echte post meer. Het is bedrijfspost, en dat valt niet meer onder de 24 uurs regeling. Het mag er 72 uur (3 dagen) over doen. Dit stelt postnl (en sandd, die doen alleen bedrijfspost) in staat om poststromingen te structureren. 72 uurs post komt in principe alleen nog maar op dinsdag, donderdag en zaterdag.
Tijdschriften en tv-gidsen worden op een vaste dag bezorgd. De meeste op donderdag. Uitzonderingen daarop zijn de veronica gids: deze worden dinsdag en donderdag gelijkmatig over de wijk verdeeld. Anwb-gidsen: deze worden in 1 a 2 weken gelijkmatig over de wijk verdeeld. Kleine bladen met ene lage oplagen zoals veel paardenbladen en de voetbal international worden soms op woensdag of vrijdag gedaan.
24 uurs post (waar je een postzegel op hebt zitten, met uitzondering van kerstkaarten) en rouwpost, medischepost (trombose kaarten) worden wel elke dag verspreid.
Folders bezorgen we alleen op dinsdag en zaterdag. Overheidsverspreiding (denk aan je stempas, maar ook de afvalwijzer enzo) doen we op donderdag.

Dit betekend dat postbezorgers op bepaalde dagen heel veel te verstouwen krijgen. Jullie zien ons lopen met een bundeltje op een arm. Dat lijkt niet zwaar, maar dat bundeltje kan op sommige dagen oplopen naar een paar kilo. Zeker als je ook nog folders er bij hebt.
Een volle fietstas weegt zo rond de 25 kilo. Vandaag, een dinsdag heb ik totaal 9 tassen folders (225 kilo) en 5 tassen post (125 kilo) weg gebracht. Nu heb ik een dubbele wijk gedaan, maar zelfs de helft is al veel.
Op een fiets passen maar 2 tassen en op een kar 3 a 4.
De tijd die we nodig hebben op extra te doen in de wijk word meestal niet betaald. Sorteerfouten, jammer maar we moeten er maar mee werken. Dus verspillen de meeste postbezorgers geen tijd in de wijk. Doorlopen, doorlopen...

Brievenbuspakketjes moeten door de brievenbus passen. En dan maakt het niet uit of het breekbaar is of niet. Als je een aardige bezorger hebt met veel tijd of een rustige wijk, dan wil hij of zij misschien wel aanbellen. Maar de praktijk is dat de meeste wijken te krap staan, en je dus daar geen tijd voor hebt.
Zo hebben we ook geen tijd om te wachten of jij wel of niet naar de deur komt als het niet past. 1x bellen, 1x kloppen. Red je het niet, loop ze dan gewoon achterna of roep ons terug, we vliegen heus niet weg. Kom je niet? Ja, dan gaat het naar de pakketservice. En ja dan kan het rustig 3 a 4 dagen langer duren. Daar kunnen wij dan weer niks aan doen. Pakketservice valt onder een andere afdeling. Dat hebben wij niet bedacht, al die losse onderdelen postnl bezorgen ons ook regelmatig bakken met ellende.

Pakketservice word per poststuk betaald, ze vallen niet onder 1 afdeling met postbezorgers. Dus je postbode aanspreken over pakketjes heeft geen zin. Per pakketje betaald worden betekend dat je er snel af moet. En daar komen de meeste fouten bij de pakketservice dan ook vandaan (voor 1 pakketje ga je ook geen km omrijden, das duur).

Je kan voorkomen dat iets naar pakketservice gaat. Laat je brievenbus voldoen aan de wettelijke afmetingen. Plaats geen balkjes en drangers op brievenbussen. Die verkleinen namelijk het oppervlak. Plus dat zachte pakketjes overal aan blijven haken en meestal stuk gaan. Dat wil je ook niet.
Ohja en als je dan toch kritisch naar je brievenbus kijkt: probeer dan eens met 1 hand, 1 losse envelop door je brievenbus te steken. Lukt het niet? Bedenk je dan eens dat het ons waarschijnlijk ook niet lukt.
Er bestaat een grote hoeveelheid 'klote bussen'. Ze klappen naar binnen (en dus als je post er door heen is, met een noodgang op je vingers), er hangt een extra klep achter die te zwaar is (waardoor je met je hele hand door de bus gaat, en die vervolgens ook op je vingers meppen), ze gaan niet open (of nog erger voor bewoners, niet dicht) enz.
Dingen gaan beter en makkelijker als het voor ons ook makkelijker is.

Met grote hoeveelheden werk en weinig tijd gaat er aan zorgvuldigheid soms wat verloren, en dat gebeurt binnen bij het sorteren ook. Tja een fout op een fout is snel gemaakt. Soms heb ik een stapel folders en een stapel post op me arm. Dan kan ik me kin er op leggen. Dan pak je soms verkeerd. Of heb je 2 enveloppen die net aan elkaar plakken, dan voel je dat niet. Of bij het sorteren zijn er 2 nummers omgedraaid. Of je telt verkeerd, het huisnummer ontbreekt en dan gaat er iets mis. Tja dan zit ie bij de buren. En dat is niet leuk, voor niemand. Maar schelden, dreigen en dat soort dingen is niet nodig. We doen het niet expres, we werken in een systeem wat soms gewoon poedersuiker werkt en zwaar gaat.

Soms gaat er iets fout, en we weten het. Maar geen postbezorger is snel geneigd om z'n fouten te herstellen. Simpel omdat mensen overtrokken boos zijn. Ik ga echt niet een fout herstellen bij iemand die met een hockeystick de deur open doet, of in me gezicht tuft, of me een dom wijf noemt, of post tegen me hoofd aan gooit.
En misschien denken jullie dat het overdreven is, maar elke wijk kent meerdere van die mensen. Even de postbezorger ten verantwoording roepen is onderhand een nationale sport geworden. 1 Die de meeste van ons niet zo denderend vinden. En jammer genoeg kunnen we van buiten niet zien wie er aan mee doet. Dus dan vermijden wel liever de situatie. Wij proberen alles zo goed mogelijk te doen. Beetje begrip is prettig. En als dat niet lukt, is het in ieder geval prettig als je gewoon normaal hallo zegt en niet "HEEE dit is verkeerd" of "Dit is de zoveelste keer al". En als je dan klaar bent, geef ons dan de kans om sorry te zeggen.

(Tilt lang verhaal ofzo)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 01:50

Duidelijk verhaal :j
Misschien moet ik het hier niet neerzetten (iets met afroepen over mezelf := ) maar met pakketservice heb ik eigenlijk nooit echt problemen.
Ook niet met de webwinkel eigenlijk.
Het is telkens dezelfde jongeman die bij ons bezorgt, beetje een mafkees := ging laatst zelfs staan voetballen met een bal die in mijn tuin lag.
... en wég bal :wow: :') :=

Verkeerd bezorgde brieven... Op mijn vorige adres miste ik nogal eens post...
Ook zijn er belangrijke brieven weleens nooit aangekomen - dat nooit weer zonder aangetekend!

Het bleek dat er in Haarlem toen een postkerel alle post thuis verzamelde of weggooide, er zijn kilo's post toen kwijtgeraakt, dat lees je wel vaker bij de post dat mensen het thuis verzamelen of weggooien, ik snap dat niet 8)7 wat héb je eraan om dat te doen :?

Als ik zelf verkeerde post krijg dan loop ik even naar het betreffende huisnummer en gooi het door de bus (meestal is het geen wijken verderop, alleen verkeerd nummer) en ik vind dat niet meer dan normaal, maar ik geloof wel dat de mentaliteit van veel mensen tegenwoordig ook zo is van "gooi maar weg... gedoe allemaal"

Ik vind het wel knap hoor, als ik ze zie ploeteren met dat kloteweer, die postmensen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:19

Ik heb zeker wel respect voor deze mensen. Geen straf om te lopen met lekker weer, maar als je dan denkt aan de strenge winters of onophoudende regen .. :n Ben blij dat ik dan binnen zit.
Heb wel eens meegelopen met Sandd, zij sorteren het voor je (alleen de wijk, straat en op nummer leggen mag je zelf doen) maar er zitten vaak verkeerde straten tussen.
Maar ook met lopen, gebouwen die niet meer bestaan, je retourt het tig keer maar telkens komt het weer terug :z
En dan inderdaad, wat Veulen84 zegt, die kleine brievenbussen, waar nog niet eens een a4tje in past. Die terugklappende brievenbussen tegen je vingers, onvindbare of te lage brievenbussen, zéér irritant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:20

Janine001 schreef:
Echt [***]? Krijg je op die ene dag al je post?

Ik vermoed van wel.. ben morgen jarig, en ik hoor van mensen die vorige week al een kaart op de post hebben gedaan.. heb nog niks nada noppes gevonden in mijn brievenbus deze week :+

Of zou ik ook zo'n grapjas van een postbezorger hebben zoals die in woerden die alle post achterhoudt >;)

Ik wacht namelijk ook al een week of 2 op post over mijn nieuwe huis -O-

Ik heb zelf toen ik post over mijn nieuwe huis (de ja ik wil het huis brief) ook aangetekend verzonden. Die moest en zou op tijd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:42

Nou veulen84 ik vind dat je over sommige dingen een beetje te makkelijk doet. Mijn brievenbus voldoet aan de eisen, klapt niet terug, nee daar kan je gewoon makkelijk post bezorgen, is ook nog nooit een probleem geweest. Maar er is gewoon heel weinig moeite gedaan en aanbellen had ook nog gekunt, maar nee hoor. Maandag of dinsdag is het pakketje teruggegaan naar het depot, en ik heb tot nu toe nog niks ontvangen. Dat vind ik echt belachelijk. Dus dat is niet even 3 of 4 dagen, nee dat is 8/9 dagen. En dat vind ik teveel. En het heeft er niks mee te maken dat hij moet omrijden, want hij rijd hier elke morgen gewoon langs......

Maar jij zegt 'je kan voorkomen dat iets naar de pakketservice gaat'. Nee dit kan ik niet! Want mijn brievenbus voldoet aan de eisen, en ik ben gewoon thuisgeweest. Mag jij mij vertellen hoe je het kan voorkomen! En ik ga de postbode wel ter veranwoording roepen, simpelweg omdat ik mijn pakketje wil hebben. Maar wel op een normale manier.

Nogmaals ik vind dat je er erg makkelijk over doet..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:06

Dan is het misschien degene geweest die het pakketje heeft ingepakt ;) Of bij het postkantoor is er te laks over gedaan. Ze hebben daar een meet-ding waar het pakketje door heen moet passen. Misschien ging dat nét of net niet. Ligt dus niet aan de bezorger of het pakketje wel of niet past..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:17

Het "probleem" met sommige van die brievenbus pakjes, is dat de minimale afmetingen van post en brievenbus niet overeen komen.

Ik heb bijvoorbeeld voor verzending van mijn A4 formaat hardcover boek, keurige kartonnen brievenbus doosjes.
Die voldoen perfect aan de afmetingen die PostNL aan brievenbus post stelt.

MAAR... De afmetingen die ze als eis hebben voor brievenbussen is kleiner dan de afmetingen voor bepaalde poststukken.
Als je doosje namelijk niet flexibel is, en de brievenbus is zo'n echt boxje met deksel, dan past het doosje er vaak gewoon niet doorheen, omdat het tegen de achterkant van de bus stoot, voordat het de hoek aan de bovenkant heeft kunnen maken.

Heel eenvoudig op te lossen:
- OF de afmetingen van poststukken beperken, of die van niet-flexibele poststukken beperken
- OF de afmetingen van brievenbussen verruimen...

Het vervelende met die brievenbus doosjes, is dat als het niet past, ze vervolgens "kwijt" raken.
Kost mij iedere keer dat dat gebeurd 30,- euro + 3,- euro verzending (en geen vergoeding voor het kwijtgeraakte poststuk en zelfs niet eens de postzegels ervan). PostNL is dankzij een oude postwet nergens "verantwoordelijk" voor.
Erg makkelijk... :j

Ja, verzekerd verzenden, dat is mogelijk.
Maar dat is voor de klant zo duur, dat ze het product niet meer willen bestellen.

En het is toch eigenlijk te gek dat je al die post verzekerd moet verzenden, om een kleine kans te krijgen dat je je geld ooit terug krijgt (helaas ook al slechte ervaringen mee) als ze het ZELF kwijt raken (en vervolgens vrijwel niets doen om de verloren post weer op te sporen...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:36

Femke schreef:
Het "probleem" met sommige van die brievenbus pakjes, is dat de minimale afmetingen van post en brievenbus niet overeen komen.

Ik heb bijvoorbeeld voor verzending van mijn A4 formaat hardcover boek, keurige kartonnen brievenbus doosjes.

MAAR... De afmetingen die ze als eis hebben voor brievenbussen is kleiner dan de afmetingen voor bepaalde poststukken.
Als je doosje namelijk niet flexibel is, en de brievenbus is zo'n echt boxje met deksel, dan past het doosje er vaak gewoon niet doorheen, omdat het tegen de achterkant van de bus stoot, voordat het de hoek aan de bovenkant heeft kunnen maken.

- OF de afmetingen van poststukken beperken, of die van niet-flexibele poststukken beperken

Het vervelende met die brievenbus doosjes, is dat als het niet past, ze vervolgens "kwijt" raken.
Kost mij iedere keer dat dat gebeurd 30,- euro + 3,- euro verzending (en geen vergoeding voor het kwijtgeraakte poststuk en zelfs niet eens de postzegels ervan). PostNL is dankzij een oude postwet nergens "verantwoordelijk" voor.
Erg makkelijk... :j

Ja, verzekerd verzenden, dat is mogelijk.
Maar dat is voor de klant zo duur, dat ze het product niet meer willen bestellen.

En het is toch eigenlijk te gek dat je al die post verzekerd moet verzenden, om een kleine kans te krijgen dat je je geld ooit terug krijgt (helaas ook al slechte ervaringen mee) als ze het ZELF kwijt raken (en vervolgens vrijwel niets doen om de verloren post weer op te sporen...).

En hier ben ik het helemaal mee eens. Is bij jou nog nooit zon pakketje boven water gekomen?

Macs: Heb foto gezien van pakketje, was dik in orde. En ik weet de afmetingen ook, dus dat zou gewoon moeten passen. En ik vind dat de bezorger hier wel schuld aan heeft, ik ben namelijk bijna altijd thuis ivm ziekte, en ik was op het moment dat hij er liep met het pakketje ook thuis. En de bel zit zo'n beetje naast de brievenbus, is niet moeilijk dus.

Als je alles verzekerd moet gaan verzenden kost dat echt veel geld, en daar heb ik geen zin in want dat is gewoon onnodig als het werk goed gedaan wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:38

Nee, als ze verdwijnen, verdwijnen ze ook echt.
En dat zijn er geen 1 of 2... Maar dan heb ik het over tientallen in 1 jaar tijd.
Ongeveer 5 tot 10% van al mijn verzendingen "verdwijnt" op die manier.

Terwijl ze voldoende gefrankeerd zijn, de afmetingen ruim binnen de verzendmarges blijven, de adressen exact volgens de PostNL regels geplaatst worden (zelfs tot in de juiste lettergrootte, etc.) en er ook een retouradres op staat.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 13:57

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Veulen84 beschrijft precies de dingen die ik ook altijd tegen kwam met bezorgen...

En de postbezorgers hebben het op dit moment echt niet makkelijk, maar toen ik 4 jaar geleden liep blafde de mensen ons ook al af, en toen was TNT nooit goed.
Het zal waarschijnlijk ook niet veranderen, maar als bezorger ben je zichtbaar voor de mensen, en dus een aanspreekpunt.
De meeste mensen hebben echt geen idee hoe het werkt qua sorteren enz.
Ook ben ik eens goed uitgescholden midden op straat toen ik een pakket (wat de pakketdienst had) niet bij me had.
En ze gingen wel bellen enz, ik zeg prima, zeg dan wel even dat u een postbezorger heeft uit staan schelden, en en geen pakketbezorger :')

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 14:09

En die brievenbusstukken is echt een drama...

Die brievenbusdozen van BOL passen ook bij 90 % van de brievenbussen niet, en al helemaal niet die brievenbussen in de deur.
Bij die grote groene lukt het nog wel, maar meestal gingen die dozen of stuk door de bus, of gewoon retour, en konden de mensen het lekker zelf ophalen.

Ook zijn kledingstukken (H&M is een topper ermee) echt een drama om door de brievenbus te doen.
Kost erg veel tijd, en ook daarvan past 90% niet.

En aangezien mensen steeds mee van die spullen verzenden gaat er heel veel tijd inzitten.
Ook zijn er veel mensen die zeggen dat ze bijna nooit meer post krijgen.
Dit klopt ook wel, heel veel gaat tegenwoordig via de computer, hoe vaak stuur je nog een kaartje???
Het enige wat sommige mensen krijgen is 1 keer per 2 weken of maand post van de bank, verzekering, en een tijdschrift waar ze een abonnement op hebben.
Logisch dat je niet meer dagelijks post krijgt.

En als je denk dat je postbezorger dingen achterhoud kun je dit toch gewoon vragen, en als het echt zo is klachten indienen, en dan wordt daar zeker wel wat aangedaan, maar als niemand klaagt dan is er ook niks om iets aan te doen.

En zulke opmerkingen wordt ik een beetje misselijk van;
En ik ga de postbode wel ter veranwoording roepen
Het zijn volwassen mensen die er lopen, misschien eens een gesprek aangaan ipv even gaan vertellen hoe het moet, had je bij mij echt niet hoeven doen, denk dat ik je keihard had uitgelachen op straat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:13

Standaard antwoord van de klantenservice op klachten bij postbezorging en/of vermissing is:
Sorry mevrouw, we kunnen er helaas niets aan doen. En als u uw geld terug wil hebben, kan dat alleen bij verzekerde zendingen.

Nog nooit gehoord of bevestigd gekregen dat er ook daadwerkelijk een terugkoppeling naar de chauffeur, bezorger of sorteercentrum gaat.
Ipv klantenservice kunnen ze 't beter het afwimpelbureau noemen _O-

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 14:17

Femke schreef:
Standaard antwoord van de klantenservice op klachten bij postbezorging en/of vermissing is:
Sorry mevrouw, we kunnen er helaas niets aan doen. En als u uw geld terug wil hebben, kan dat alleen bij verzekerde zendingen.

Nog nooit gehoord of bevestigd gekregen dat er ook daadwerkelijk een terugkoppeling naar de chauffeur, bezorger of sorteercentrum gaat.

:D heb ook niet altijd hele goede ervaring met de klantenservice, maar weet wel dat er een keer een collega van mij ontslagen is omdat die te veel post niet bracht, of veel te laat.

Dus klachen moet je zeker wel blijven doen, maar die mensen aan de telefoon zijn ook niet allemaal uitgezocht op hun kennis...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:18

bij ons is er vorig jaar met de sneeuw een busje in de sloot gereden.

ik merk er eigenlijk helemaal niets van, ik werk ook in een supermarkt met postkantoor en dat gaat altijd heel netjes. soms in de vakantie sta ik ook wel eens achter de balie(als er bijvoorbeeld iemand met pauze moet)., maar met pakketten en zo vraag ik altijd iemand van de baas om het even te doen. stel je voor dat ik een fout maak.

wij wonen buitenaf en de bezorgers van postNL zetten het altijd heel fijn gewoon in de schuur of buiten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:56

Jorienn schreef:
Nou veulen84 ik vind dat je over sommige dingen een beetje te makkelijk doet. Mijn brievenbus voldoet aan de eisen, klapt niet terug, nee daar kan je gewoon makkelijk post bezorgen, is ook nog nooit een probleem geweest.

En ik ga de postbode wel ter veranwoording roepen, simpelweg omdat ik mijn pakketje wil hebben. Maar wel op een normale manier.

Het is de toon die de muziek maakt. En je vangt meer vliegen met stroop dan met honing. Dat even als eerste.

In de praktijk voldoen de meeste brievenbussen gewoon niet. Vaak zit er gewoon iets achter, 90% van de brievenbussen heeft een tochtstrip of bezembalkje. En behalve tocht verhinderen die ook post. Helaas. En dan heb je nog verpakkingen die eigenlijk net niet passen. En tja, iedereen hoort de bel wel eens niet.
En het ter verantwoording roepen van een postbezorger nadat hij geheel volgens de regels een stuk heeft doorgezonden... Tja dat is betrekkelijk nutteloos. Waarom elkaar dan frustreren.

In plaats daarvan kan je beter een klacht indienen bij postnl. Aangeven wat er gebeurd is. Op je doorgezonden poststuk zit namelijk een nieuwe sticker met barcode. Als hij ergens is geregistreerd dan kunnen ze hem wel vinden. En anders is hij of echt kwijt, of naar Den Haag, of retour afzender. Overigens telt echte vermissing pas na 3 weken ongeveer.
Veel van mijn collega's schrijven het barcode nummer bij doorsturen naar pakketservice ook al op de bonnen, maar het is nog niet verplicht.

Femke schreef:

- De afmetingen van de vrije inwerpopening van de brievengleuf bedragen in de lengte ten minste 265 mm en in de breedte 32 mm
- Als er achter de inwerpgleuf een ruimte is waar de post in kan vallen, dan moeten de afmetingen daarvan ten minste 270 mm x 150 mm x 380 mm zijn.

De meeste dozen houden precies deze maten aan. Jammer genoeg inderdaad voor de obstakels. De meeste buiten brievenbussen voldoen inderdaad niet. Er is een wet die zegt hoe groot ze moeten zijn, er is geen wet die zegt dat je geen afwijkende maten mag produceren.

Overigens boeken kun je ook heel goed in bubbeltjes enveloppen versturen. Werkt vaak beter en hebben een veel hogere garantie dat ze heel aankomen. Die dozen worden overal maar tussen gepropt. Er zit ruimte in dus bij vallen schuift zo'n boek heen en weer. Die enveloppen kun je bijna helemaal pas maken.
Harde dingen (die niet super breekbaar zijn) stop je beter in zo'n verpakking. Zachte dingen stop je beter in een doos.

Voor 6,95 gaat iets trouwens al met de pakketservice mee en dan heb je track & trace. Voor ik meen 8 euro kan je het laten aantekenen. Vind ik vaak wel de moeite waard.
Enne als je meer dan 2 pakketjes per week verzend kun je al korting krijgen. Ook echt de moeite waard.

Femke schreef:

Klantenservice krijgt soms ook gekke klachten. Maar ze houden de hoofdlijn in de gaten. Ze kijken of er extreme uitschieters zijn in gebieden en markeren dat. Dan krijgt de bezorger een waarschuwing of een steekproef op z'n post. En als dat niet goed gaat, dan komt de bedrijfsrecherche. Tja en dan kan je ontslagen worden. Dus klagen werkt wel zeker. Maar je hebt wel complete informatie nodig. En die hebben de meeste mensen niet. 95% van de mensen weet niet eens door welk bedrijf hun post of pakketten word bezorgd, maar roepen gewoon alles naar postnl.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:07

Veulen84 schreef:
En het ter verantwoording roepen van een postbezorger nadat hij geheel volgens de regels een stuk heeft doorgezonden... Tja dat is betrekkelijk nutteloos. Waarom elkaar dan frustreren.

In plaats daarvan kan je beter een klacht indienen bij postnl.

Tsja, lastig. Daar gebeurt immers over het algemeen ook niets mee. Wat dat betreft is het systeem goed opgezet: er is niemand meer verantwoordelijk. De medewerkers verwijzen naar PostNl, zware omstandigheden, regels, onmogelijkheden. Terwijl het overduidelijk is dat een deel van de postbezorgers het wel makkelijk vindt, die gebrekkige controle. PostNl verwijst naar de medewerkers en af en toe naar de overheid en dat ze het zo zwaar hebben, en dat er te weinig post is en dat er teveel pakjes verstuurd worden ( }:0 ) (en nee, dat ze met hun financien niet uitkomen kan uiteraard niets te maken hebben met hun jaarlijkse naamsverandering.)
Klachten verdwijnen in een werkelijk schitterend systeem, gebaseerd op aloude en beproefde principes als het ronde archief en /dev/null, en er moet elke keer vooral begrip opgebracht worden, alsof al die foutjes op zichzelf staan en niet deel uitmaken van een groter geheel. En zo tobben we voort, en doen de meeste gemotiveerde mensen die extraatjes in hun eigen tijd, en dat is eigenlijk onvoorstelbaar.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:23

Ik moet zeggen dat wij regelmatig klachten doorkrijgen van busstukken die niet aankomen, bankafschriften, bepaalde tijdschriften/gidsen. Nu krijgen wij lijsten bij de voorbereiding om te checken waar het probleem zit. En wij controleren netjes dagelijks de post van die mensen of bepaalde post erbij zit. Er zijn soms inderdaad adressen die 1x per week post hebben en dan klagen dat ze nooit wat krijgen, ehm tja, als wij het niet ontvangen, dan kan ik het ook niet bezorgen. En ook klachten van mensen die regelmatig post van andere krijgen, er zijn postbezorgers die het erg bont maken en mensen die af en toe eens een klacht ontvangen. Van stelselmatige klagers wordt de post bij de voorbereiding apart in envelop gedaan met adres en naam sticker en dat gaat in 1 enveloppe mee met de bestelling. En op dagen zonder post, krijgen ze een lege enveloppe.
Ik heb in die ruime 4 jaar die ik nu bij TNT Post/PostNL werk, 1 klacht gehad over post voor de buren. Toen ik er weer heen moest eens goed gekeken en ik snapte het probleem al: geen huisnummer, dus tja, toen gegokt en misgegokt. Dus tja, dan moet je maar een huisnummer ophangen, al is dat met plakkers op de brievenbus.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:38

Ik denk dat er ook maar weinig mensen klagen over post bij de buren, heb ik ook nooit gedaan, terwijl het, vooral in vakantietijd, regelmatig voorkomt. Ik vind het niet erg hoor, valt me alleen op.
Verder komt alles hier nog netjes binnen, ook de pakketjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:39

Ik klaag genoeg.. Ik mis gewoon post. Ik heb juist veel normale post ivm administratie.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:56

Wij hebben op de zaak een breng en haal service, maar het komt met regelmaat voor dat we tot 3 keer toe dezelfde post van een ander in bv Utrecht krijgen.

Waar we toch duidelijk opgeschreven hebben dat deze post niet voor ons bestemd is...

Zijn elke dag te laat, en laten met regelmaat een postzak staan.

Ik kan ondertussen elke dag wel een klacht doorgeven aan PostNL...

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:19

Post is hier een drama.
Bedrijf aan huis, dus toch elke dag normale post...
En vandaag kwam alleen de post van maandag... Geen paardenkrant niks verder zat erbij.

Bij de pakketdienst die wilde mijn pakje alweer meenemen, omdat ik niet snel genoeg bij de deur was...
Ik verwachtte niks, wat een cadeautje van iemand, maar toen ik de deur open deed liep hij met het pakketje alweer naar de achterkant van zijn auto :+
Ik; Hallo, ben er wel... hij: o... alsjeblieft doei!

dus ook gezellig :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:56

Ja maar wat moet hij dan doen... je feliciteren? := :')

Ik vind het jammer dat de postkantoren in sommige plaatsen steeds problematischer worden.
In Oosterhout hebben we een zakenpostkantoor, alleen 's morgens en 's middags tot 18.30u open, gelukkig is deze bij nader inzien niet wegbezuinigd want voor ons is het wel een irritant probleem om telkens vóór half 6 (zo laat gaan die achterlijke winkels hier dicht) naar het centrum te rijden, betaald parkeren en een stuk te lopen met onze spullen.

Aan de andere kant is het postkantoor bij de sigarenboer nu wel ruim verbeterd qua openingstijden, in mijn eigen dorp.

Ik had laatst een offerte aangevraagd voor pakketpost, maar nooit meer wat van gehoord, toch maar weer eens achteraan gaan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:50

Vandaag is een pakje waar ik voor had moeten tekenen bij iemand achtergelaten. Wie? Geen idee! Geen briefje in de bus! Dus nu op zoek naar een pakje! Heb iedereen in mijn trappenhuis al gehad, morgenavond bij andere portieken aanbellen dan maar.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:39

Veulen84 schreef:
Jorienn schreef:
Nou veulen84 ik vind dat je over sommige dingen een beetje te makkelijk doet. Mijn brievenbus voldoet aan de eisen, klapt niet terug, nee daar kan je gewoon makkelijk post bezorgen, is ook nog nooit een probleem geweest.

En ik ga de postbode wel ter veranwoording roepen, simpelweg omdat ik mijn pakketje wil hebben. Maar wel op een normale manier.

Het is de toon die de muziek maakt. En je vangt meer vliegen met stroop dan met honing. Dat even als eerste.

In de praktijk voldoen de meeste brievenbussen gewoon niet. Vaak zit er gewoon iets achter, 90% van de brievenbussen heeft een tochtstrip of bezembalkje. En behalve tocht verhinderen die ook post. Helaas. En dan heb je nog verpakkingen die eigenlijk net niet passen. En tja, iedereen hoort de bel wel eens niet.

In plaats daarvan kan je beter een klacht indienen bij postnl. Aangeven wat er gebeurd is. Op je doorgezonden poststuk zit namelijk een nieuwe sticker met barcode. Als hij ergens is geregistreerd dan kunnen ze hem wel vinden. En anders is hij of echt kwijt, of naar [***] Haag, of retour afzender. Overigens telt echte vermissing pas na 3 weken ongeveer.
Veel van mijn collega's schrijven het barcode nummer bij doorsturen naar pakketservice ook al op de bonnen, maar het is nog niet verplicht.

Mijn brievenbus is prima, er zit geen tochtstrip of bezembalkje omdat wij daar geen last van hebben. Verder hebben wij altijd elk pakketje ontvangen, dus daar ligt het gewoon niet aan.

Het gaat mij erom dat hij ten eerste zegt dat hij heeft aangebeld, terwijl dit niet zo was. Ik heb dystrofie in mn voet, niet in mn oren. Ik zat gewoon beneden op de bank, dus dat hoor ik gewoon. Daarna heb ik hem daarop aangesproken ja, ik ga namelijk niet alles aangetekend verzenden/kopen. Waarom niet? Omdat het hun werk is om pakketjes te af te leveren, daar betaal ik toch immers voor? Ik betaal toch niet voor post die misschien wel of misschien niet afgeleverd wordt? :x Ik heb al gebeld, en heb het uitgelegd en kreeg dit als antwoord. 'O ja, dat kan voorkomen. Dan zijn ze hem kwijt. Ik zet hier in mijn notities dat jij gebeld hebt en als we hem ooit nog vinden dan sturen we hem alsnog op. Heb je verder nog vragen?' Echt dat vind ik níét kunnen! Het is immers niet mijn schuld. Mijn brievenbus voldoet aan de eisen, ik was gewoon thuis, en ben echt niet beroerd om 3-4 dagen te wachten. Maar inmiddels is het al 10 dagen. En ik denk dat als hij er nu niet is, hij over 2 weken ook niet is. Die mevrouw aan de telefoon zei dat er geen barcode opzat, ook als het een doorgezonden poststuk is, alleen maar op verzekerde verzendingen. Ik ben zelf al naar het postkantoor hier gegaan waar pakketjes normaal naar toe wordt gebracht (nouja mijn vader). Daar was hij niet, de postbezorger weet het ook niet en ook de pakketbezorger niet.
Ik vind het zowiezo al niet kunnen dat hij is verdwenen, maar fouten maken is menselijk. Maar dan moet het wel netjes opgelost worden, en moet ik wel netjes te woord gestaan worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:00

Jorienn schreef:
Daarna heb ik hem daarop aangesproken ja, ik ga namelijk niet alles aangetekend verzenden/kopen. Waarom niet? Omdat het hun werk is om pakketjes te af te leveren, daar betaal ik toch immers voor? Ik betaal toch niet voor post die misschien wel of misschien niet afgeleverd wordt?

Helemaal mee eens.
Ik ben natuurlijk wat achterdochtig, maar... het komt de post wel goed uit als er regelmatig genoeg poststukken kwijtraken zodat mensen alles aangetekend en verzekerd moeten verzenden.