Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Blue_Eyes schreef:mirim schreef:Grappig is het iedere keer weer dat Hb-ers de neiging hebben om alles beter te weten...ook hier weer. En ik schaar mijzelf er ook onder, onder die eigenwijze betweters
Hoort bij de afwijkingIk doe mijn best om het niet te doen hoor, maar onder andere HB'ers vind ik dat het wel kan
Lovely schreef:HB'ers zijn helemaal niet vaker autistisch, ze zijn wel vaker minder sociaal (geaccepteerd). Voor een HB'er is het belangrijk om omgevingen op te zoeken waar meer mensen zijn die kunnen nadenken. In het dagelijkse leven is het gewoon een kwestie van aanpassen, de maatschappij is gericht op het gemiddelde en dus niet op uitschieters. Kinderen moeten dus ook leren om zich aan te passen aan de middelmaat en dat wordt vaak vergeten in de vreugde van het hebben van een HB kind en de waanbeelden een schat gevonden te hebben in de intelligentie van het kind.
MirandaFuego schreef:Lovely schreef:HB'ers zijn helemaal niet vaker autistisch, ze zijn wel vaker minder sociaal (geaccepteerd). Voor een HB'er is het belangrijk om omgevingen op te zoeken waar meer mensen zijn die kunnen nadenken. In het dagelijkse leven is het gewoon een kwestie van aanpassen, de maatschappij is gericht op het gemiddelde en dus niet op uitschieters. Kinderen moeten dus ook leren om zich aan te passen aan de middelmaat en dat wordt vaak vergeten in de vreugde van het hebben van een HB kind en de waanbeelden een schat gevonden te hebben in de intelligentie van het kind.
Nou, ik vind het eerder vervelend...zo vreugdevol is het niet.
Maarja, wat doe je eraan?
Je kan een kind niet bepaald dwingen sociaal anders te doen, ze hebben het er zelf ook moeilijk mee en willen wel maar het is toch dat je anders bent.
En het is lastig, vooral op jonge leeftijd, want andere kinderen hebben er geen boodschap aan.
Als ze ouder worden gaat het meestal gemakkelijker en kunnen ze zich beter conformeren aan de rest.
, maar ik voel niet de noodzaak om me te verdedigen.
Dank je NatasjaV...eindelijk een beetje begrip, hahahaha
Ik bedoel die over betweters en zo soesita schreef:en toch komt het tenminste bij mij in de familie opvallend vaak voor: meerdere generaties met HB en/of autisme. Al dan niet gecombineerd dus. Misschien is het toeval. Misschien ook niet.
Overigens ervaar ik autisten dan wel weer als veel prettiger in de omgang, op de een of andere manier klikt dat veel beter en communiceert het veel makkelijker. Ik heb nauwelijks niet-autistische vrienden.
mirim schreef:Het werd ons zo uitgelegd: HB is erfelijk, afwijkingen binnen het autistisch spectrum ook. En wij trekken vaak naar gelijken toe...dus dat bepaalde trekjes in families van beide kanten voorkomt is dan ook niet vreemd.
mirim schreef:Jouw opmerking kan ik wel waarderen Bleu Eyes
mirim schreef:Het werd ons zo uitgelegd: HB is erfelijk, afwijkingen binnen het autistisch spectrum ook. En wij trekken vaak naar gelijken toe...dus dat bepaalde trekjes in families van beide kanten voorkomt is dan ook niet vreemd.
Ik let even extra op mijn spelling om sommigen niet onnodig te frustreren, maar ik voel niet de noodzaak om me te verdedigen.
Dank je NatasjaV...eindelijk een beetje begrip, hahahaha
Jouw opmerking kan ik wel waarderen Bleu Eyes
MirandaFuego schreef:Lovely schreef:Als dat je uitgangspunt is dan komt er zeker geen oplossing.
Er is niet echt een probleem hoor, maar het is iets wat regelmatig terugkomt.
Maar wat is jouw oplossing dan op het gebied van 'socialer maken?'

mirim schreef:Als ouder zijnde heb je inderdaad de plicht om je kind voor te bereiden op zijn/haar rol inde maatschappij. Maar het valt niet mee als je kind zich door de maatschappij afgewezen voelt. En dat voelt het zich al snel als hij/zij niet naar 'waarde' wordt geschat, zich altijd zelf moet aanpassen aan de rest. Het is een taak voor de ouders om het kind duidelijk te maken dat anderen zich niet altijd aan hem/haar kunnen aanpassen, domweg omdat ze niet de capaciteit hebben om dat te doen. Dat kan zwaar zijn, maar het is niet anders.
Het heeft inderdaad geen nut om in een soort van slachtofferrol te kruipen...ga maar aan de slag met je kind.
soesita schreef:@Pion: Dat had ik kunnen schrijven. Herkenbaar.

mirim schreef:Lovely: er komt naar mijn idee ook geen oplossing. We zijn allemaal verschillend, er is geen mens gelijk ook onder de HB-ers niet. Er kan nooit een oplossing komen, alleen het respecteren van elkaar kan helpen. Maar waar is veel respect voor andersdenkende? Binnen een school? Ik heb het nog nooit meegemaakt. Op het werk? Ook nog nooit meegemaakt. Elkaar respecteren moet je leren...hoe ouder we worden hoe meer kans we hebben gehad om op ons bek te gaan en te leren om gaan met anderen. Dit kun je van kinderen dus niet 123 verwachten..zij hebben nog een lange weg te gaan.