Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:57

en toch komt het tenminste bij mij in de familie opvallend vaak voor: meerdere generaties met HB en/of autisme. Al dan niet gecombineerd dus. Misschien is het toeval. Misschien ook niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:57

Blue_Eyes schreef:
mirim schreef:
Grappig is het iedere keer weer dat Hb-ers de neiging hebben om alles beter te weten...ook hier weer. En ik schaar mijzelf er ook onder, onder die eigenwijze betweters _O-

Hoort bij de afwijking :D Ik doe mijn best om het niet te doen hoor, maar onder andere HB'ers vind ik dat het wel kan _O-

Ik was als kind vooral heel erg, meisjes op de basisschool riepen een keer 'jij bent echt een beterweter!' drie keer raden wat mijn antwoord was. Ik schaam me er nog voor als ze er weer eens over beginnen (hij is blijven hangen). :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:58

Lovely schreef:
HB'ers zijn helemaal niet vaker autistisch, ze zijn wel vaker minder sociaal (geaccepteerd). Voor een HB'er is het belangrijk om omgevingen op te zoeken waar meer mensen zijn die kunnen nadenken. In het dagelijkse leven is het gewoon een kwestie van aanpassen, de maatschappij is gericht op het gemiddelde en dus niet op uitschieters. Kinderen moeten dus ook leren om zich aan te passen aan de middelmaat en dat wordt vaak vergeten in de vreugde van het hebben van een HB kind en de waanbeelden een schat gevonden te hebben in de intelligentie van het kind.

Nou, ik vind het eerder vervelend...zo vreugdevol is het niet.
Maarja, wat doe je eraan?
Je kan een kind niet bepaald dwingen sociaal anders te doen, ze hebben het er zelf ook moeilijk mee en willen wel maar het is toch dat je anders bent.
En het is lastig, vooral op jonge leeftijd, want andere kinderen hebben er geen boodschap aan.
Als ze ouder worden gaat het meestal gemakkelijker en kunnen ze zich beter conformeren aan de rest.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:59

Sammyoo schreef:
mirim, ik wil niet naar doen, maar je hoogbegaafdheid komt niet in je spelling tot uiting ;)

Heel veel hoogbegaafde hebben moeite met spelling :) tenminste...dat zei iemand van de Leonardo school.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 04-10-12 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:00

MirandaFuego schreef:
Lovely schreef:
HB'ers zijn helemaal niet vaker autistisch, ze zijn wel vaker minder sociaal (geaccepteerd). Voor een HB'er is het belangrijk om omgevingen op te zoeken waar meer mensen zijn die kunnen nadenken. In het dagelijkse leven is het gewoon een kwestie van aanpassen, de maatschappij is gericht op het gemiddelde en dus niet op uitschieters. Kinderen moeten dus ook leren om zich aan te passen aan de middelmaat en dat wordt vaak vergeten in de vreugde van het hebben van een HB kind en de waanbeelden een schat gevonden te hebben in de intelligentie van het kind.

Nou, ik vind het eerder vervelend...zo vreugdevol is het niet.
Maarja, wat doe je eraan?
Je kan een kind niet bepaald dwingen sociaal anders te doen, ze hebben het er zelf ook moeilijk mee en willen wel maar het is toch dat je anders bent.
En het is lastig, vooral op jonge leeftijd, want andere kinderen hebben er geen boodschap aan.
Als ze ouder worden gaat het meestal gemakkelijker en kunnen ze zich beter conformeren aan de rest.

Als dat je uitgangspunt is dan komt er zeker geen oplossing.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:00

Oh Fiffill, daar kan ik ook nog wel wat voorbeelden van geven!
Meester: 'Dus als ik dat doe, dan ben ik sneller als jij...'
Ik: 'Meester! Het is sneller dan jij.'
Meester: 'Zucht...'
Maar nou vind ik nog steeds dat een meester dat soort fouten niet dient te maken :')

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:02

Het werd ons zo uitgelegd: HB is erfelijk, afwijkingen binnen het autistisch spectrum ook. En wij trekken vaak naar gelijken toe...dus dat bepaalde trekjes in families van beide kanten voorkomt is dan ook niet vreemd.
Ik let even extra op mijn spelling om sommigen niet onnodig te frustreren :), maar ik voel niet de noodzaak om me te verdedigen. :x Dank je NatasjaV...eindelijk een beetje begrip, hahahaha
Jouw opmerking kan ik wel waarderen Bleu Eyes :D Ik bedoel die over betweters en zo

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 21:04

soesita schreef:
en toch komt het tenminste bij mij in de familie opvallend vaak voor: meerdere generaties met HB en/of autisme. Al dan niet gecombineerd dus. Misschien is het toeval. Misschien ook niet.

Bij bepaalde vormen van autisme is het wel zo, de meeste mensen met Asperger zijn bijvoorbeeld bovengemiddeld intelligent (op het hoogbegaafde af). Maar dat geldt dan dus niet automatisch omgekeerd. :) Overigens ervaar ik autisten dan wel weer als veel prettiger in de omgang, op de een of andere manier klikt dat veel beter en communiceert het veel makkelijker. Ik heb nauwelijks niet-autistische vrienden. :')

Sowieso, hoogbegaafden heb je in alle soorten en maten. Moeite met spelling zou ik ook niet als 'kenmerkend' willen omschrijven en een gebrek aan doorzettingsvermogen/vermogen om te leren ook niet, al zijn die er natuurlijk wel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:05

mirim schreef:
Het werd ons zo uitgelegd: HB is erfelijk, afwijkingen binnen het autistisch spectrum ook. En wij trekken vaak naar gelijken toe...dus dat bepaalde trekjes in families van beide kanten voorkomt is dan ook niet vreemd.

Dat klinkt inderdaad zoals ik het ook uitgelegd zou hebben. Het zijn erfelijke 'afwijkingen' die raakvlakken hebben en ja, ook autisten en HB'ers zijn kuddedieren. Soort zoekt soort ;)

mirim schreef:
Jouw opmerking kan ik wel waarderen Bleu Eyes :D

Gelukkig :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:07

Lovely schreef:

Er is niet echt een probleem hoor, maar het is iets wat regelmatig terugkomt.
Maar wat is jouw oplossing dan op het gebied van 'socialer maken?'

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:08

Lovely: er komt naar mijn idee ook geen oplossing. We zijn allemaal verschillend, er is geen mens gelijk ook onder de HB-ers niet. Er kan nooit een oplossing komen, alleen het respecteren van elkaar kan helpen. Maar waar is veel respect voor andersdenkende? Binnen een school? Ik heb het nog nooit meegemaakt. Op het werk? Ook nog nooit meegemaakt. Elkaar respecteren moet je leren...hoe ouder we worden hoe meer kans we hebben gehad om op ons bek te gaan en te leren om gaan met anderen. Dit kun je van kinderen dus niet 123 verwachten..zij hebben nog een lange weg te gaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:08

mirim schreef:
Ik let even extra op mijn spelling om sommigen niet onnodig te frustreren :), maar ik voel niet de noodzaak om me te verdedigen. :x Dank je NatasjaV...eindelijk een beetje begrip, hahahaha
Jouw opmerking kan ik wel waarderen Bleu Eyes :D

Heel vaak dachten ze vroeger dat ik dyslectisch was...maar uit allerlei testjes kwam dat niet naar voren.
Maar de directeur van een Leonardo school kwam daar mee. HB ers kunnen de logica van de NLtaal niet inzien....zoiets was het...

Nu schijnt HB ook erfelijk te zijn en schijnt via het X gen te gaan. Mika zou het dus van mij gekregen hebben. Nu heb ik mijzelf nooit erg HB gevoeld....maar ik wist dat ik 10 jaar geleden een accesmentcenter test gedaan had met een IQ test,...ik heb deze opgevraagt...en? bingo.....nou jah...ach...ik voel me nu niet erg anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:09

MirandaFuego schreef:
Lovely schreef:

Er is niet echt een probleem hoor, maar het is iets wat regelmatig terugkomt.
Maar wat is jouw oplossing dan op het gebied van 'socialer maken?'

Je hebt als ouder de plicht toch om je kind voor te bereiden op zijn/haar rol in de maatschappij? Dat je kind HB blijkt te zijn, verandert dat niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:13

Ik leg mijn kind gewoon uit hoor: dat moet je zo niet doen, want dat snappen andere mensen niet. Verplaats je eens in hoe een ander dat zou zien? Dat kan ze wel goed. En wat ook helpt is dat mijn man en mijn andere dochter 'gewoon' zijn, ook wel slim maar niet bijzonder, dus hier gaat het confronteren en leren omgaan met de hele dag en nacht door. Dat gaat eigenlijk prima, mijn dochter heeft het sociaal niet bijzonder moeilijk. Nu moet ik ook zeggen dat ze op school in een klas zit met nog 2 HB'tjes en dat zijn haar beste vrienden.
De ontwikkelingscompensatie zit hem bij mijn dametje vooral in de motoriek.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:14

Als ouder zijnde heb je inderdaad de plicht om je kind voor te bereiden op zijn/haar rol inde maatschappij. Maar het valt niet mee als je kind zich door de maatschappij afgewezen voelt. En dat voelt het zich al snel als hij/zij niet naar 'waarde' wordt geschat, zich altijd zelf moet aanpassen aan de rest. Het is een taak voor de ouders om het kind duidelijk te maken dat anderen zich niet altijd aan hem/haar kunnen aanpassen, domweg omdat ze niet de capaciteit hebben om dat te doen. Dat kan zwaar zijn, maar het is niet anders.
Het heeft inderdaad geen nut om in een soort van slachtofferrol te kruipen...ga maar aan de slag met je kind.

Blue_Eyes

Re: Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:15

Wat dat betreft vind ik het absoluut een voordeel om het zelf ook te hebben. Ik snap wat ze voelt, waar ze mee zit en hoe ze anderen kan leren begrijpen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:16

Helemaal mee eens...
Goh...HB-ers zijn het ook wel eens met elkaar eens _O- *\o/*
Laatst bijgewerkt door mirim op 04-10-12 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:17

Mijn broertje is hoogbegaafd.
Qua school; tsja het interesseert hem vrij weinig. Hij houdt niet van leren.
Hij is geslaagd voor het VMBO (tl) deed er niets voor, geen concentratie vermogen.
Echter, leg hem een denkspelletje voor of een IQ-testje, dan doet hij die met 2 vingers in zijn neus.

Zijn kijk op de wereld is heel anders, hij benadert dingen van een andere kant.
Hij analyseert veel meer en ook op een andere manier.
Soms denk je 'huh?!' en dan 'tsja, zo kun je het ook bekijken'.

Ikzelf schijn ook een wat hoger IQ te hebben, maar vooral op het gebied van EQ bovengemiddeld te scoren.
Heb er zelf niet echt last van. :Y)
Hoewel mijn concentratievermogen ook niet optimaal is. Ik moet er echt 'in' zitten of veel interesse voor hebben, dan kan ik bijna niet meer stoppen. :+

Edit: typo's }:0
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 04-10-12 21:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:18

mirim schreef:
Als ouder zijnde heb je inderdaad de plicht om je kind voor te bereiden op zijn/haar rol inde maatschappij. Maar het valt niet mee als je kind zich door de maatschappij afgewezen voelt. En dat voelt het zich al snel als hij/zij niet naar 'waarde' wordt geschat, zich altijd zelf moet aanpassen aan de rest. Het is een taak voor de ouders om het kind duidelijk te maken dat anderen zich niet altijd aan hem/haar kunnen aanpassen, domweg omdat ze niet de capaciteit hebben om dat te doen. Dat kan zwaar zijn, maar het is niet anders.
Het heeft inderdaad geen nut om in een soort van slachtofferrol te kruipen...ga maar aan de slag met je kind.

Precies, juist vanwege de kloof is het noodzakelijk dat de ouders die helpen overbruggen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:19

@Pion: Dat had ik kunnen schrijven. Herkenbaar. :j

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:22

mirim, je spelfouten frustreren me niet hoor. Het is alleen wel grappig als iemand schrijft hoogbegaafd te zijn en er zitten een paar flinke fouten in de tekst.
Of vind je dat niet grappig als je hoogbegaafd bent ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:26

soesita schreef:
@Pion: Dat had ik kunnen schrijven. Herkenbaar. :j

Grappig :j
Zie ook veel herkenningspunten hier in het topic.

Mijn broertje lijkt ook veel beter te luisteren (hoewel hij soms ontzettend dom/afwezig over kan komen).
Bijvoorbeeld de zin 'wil je hem geen hand meer geven'.
Wij zeggen dan vaak 'nee'.
Mijn broertje antwoord echter 'ja'.
We vragen immers; wil je hem GEEN hand meer geven, en indien je dat niet wil dien je dus 'ja' te antwoorden.
Even snel verzonnen voorbeeldje, kon niet zo snel iets bedenken. Maar geeft een beetje weer hoe hij 'luistert'.

Linker hersenhelft is zeer goed ontwikkelt bij hem.
Zo kan hij zijn ogen onafhankelijk van elkaar bewegen.
Hij is ook ernstig dyslextisch.
Apart kind. :Y)

Edit:
Mijn probleem met EQ bedenk ik net...
Ik zag vroeger het verschil niet tussen 'ouder' en 'kind'. Ik zette mijzelf op hetzelfde niveau.
Nu heb ik dat nog steeds, maar ben inmiddels 21 dus de kloof 'ouder' en 'kind' is eigenlijk ook weggevallen.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 04-10-12 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:27

Sammyoo schreef:

Ooh, ligt het daaraan dat ik de humor er niet zo van inzie :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:28

Blue_Eyes schreef:
Sammyoo schreef:

Ooh, ligt het daaraan dat ik de humor er niet zo van inzie :=

Nou ik weet niet of het daar aan ligt, maar je bent niet de enige. :=

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:29

mirim schreef:
Lovely: er komt naar mijn idee ook geen oplossing. We zijn allemaal verschillend, er is geen mens gelijk ook onder de HB-ers niet. Er kan nooit een oplossing komen, alleen het respecteren van elkaar kan helpen. Maar waar is veel respect voor andersdenkende? Binnen een school? Ik heb het nog nooit meegemaakt. Op het werk? Ook nog nooit meegemaakt. Elkaar respecteren moet je leren...hoe ouder we worden hoe meer kans we hebben gehad om op ons bek te gaan en te leren om gaan met anderen. Dit kun je van kinderen dus niet 123 verwachten..zij hebben nog een lange weg te gaan.

Het zijn ook dingen als: Te lief zijn, naïef, al bij voorbaat snappen wat er bedoeld wordt, onmiddellijk doorhebben als iemand tegen je liegt, veel verder zijn qua denkwijze en woorden kennen waar andere kindjes niks van begrijpen, kinderlijk zijn op sommige vlakken (dat is niet stoer)...dat zijn niet echt dingen die je 'zomaar' veranderd.
Die horen bij je persoonlijkheid.
Maar anders wordt nu eenmaal al snel als niet goed beschouwd.

Tuurlijk zeg ik vaak dat anderen haar niet begrijpen, dat snapt ze wel, maar dat helpt niet om anderen anders te laten doen, dus blijft er altijd het probleem; je kunt anderen niet dwingen.
En ik ga haar niet leren dat ze ook maar moet liegen of dom moet zijn, haha, dat gaat éénmaal niet.
Dus ontstaan er altijd wel weer opnieuw een situatie waaruit blijkt dat je anders bent.
Je zal gewoon mee moeten maar dat is niet gemakkelijk en soms heel vervelend, het is ook niet zozeer dat zij anderen niet begrijpt (heeft veel empathie) maar ze snappen haar niet.
En we doen er alles aan om te helpen, maar meer kun je niet doen.
En het neemt ook geen grote proporties aan, maar ik kan iet zeggen dat ik het zo geweldig vind dat mijn kind het heeft, er zijn op deze leeftijd vooral veel nadelen.

Mijn man plukt nu hij 36 is de vruchten, kan een studie doen naast z'n drukke baan en toch hoge cijfers halen.
Maar vooral als kind zijnde is het soms lastig.
Mijn hb's zijn allebei van nature heel sociaal. ;)