Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
. Hier zal ik tegen die tijd nog wel een klein discussietje met vriend over moeten voeren ben ik bang
.

x_Anne_x schreef:Mijn moeder had altijd een andere achternaam dan wij. Dat vond ik als kind altijd maar raar en eigenlijk ook best vervelend. Mijn moeder was juf op mijn basisschool en het was dus altijd duidelijk dat we een andere achternaam hadden.
). Ik had de mogelijkheid (vanuit de Duitse wet dan weer gezien) om of mijn eigen meisjesnaam te houden of mijn mans familienaam aan te nemen of een combinatie van die twee. Uiteindelijk zijn we dus volgens de NLse wet getrouwd en heb ik officieel nog steeds mijn meisjesnaam maar mag mijn mans familienaam gebruiken. En sta in de paspoort als Marlien 'meisjesnaam, echtgenote van ...'
), alleen op mijn werk zorgt het nog steeds voor verwarring

flettie schreef:Het is in NL toch zo dat je als je trouwt je als vrouw je meisjesnaam houdt maar bij officiele instanties (paspoort e.d.) wordt aangemerkt als 'echtgenote van..'?
... Uiteindelijk zijn we dus volgens de NLse wet getrouwd en heb ik officieel nog steeds mijn meisjesnaam maar mag mijn mans familienaam gebruiken. En sta in de paspoort als Marlien 'meisjesnaam, echtgenote van ...
).
. Iemand een idee wat er dan komt te staan en kan/mag ik zijn achternaam dan nog gebruiken?!
, nu ook mijn neefje) en mijn broer dus een korte (vaker voorkomende) naam.Ellie_F schreef:.... Misschien speelt onbewust wel mee dat ik spontaan allergische reacties krijg wanneer ik mannen en vrouwen zie fietsen met zelfde fiets-regenjas-drinkflesje etc...
; da's wel zo erg
! Van die stellen die willen uitstralen "kijk ons eens bij elkaar horen
!!"
Dat ben ik inmiddels ook zo gewend.
haha, maar hij zal ook mijn naam aannemen mochten we naar NL terug komen is dat makkelijker :p YSR1971 schreef:Sterre, je mag de achternaam van je ex-man blijven gebruiken. Als je op enig moment zelf weer zou trouwen of een geregistreerd partnerschap aan zou gaan, dan moet er opnieuw gekozen worden voor een achternaam en dan vervalt de naam van je ex.
In het nieuwe paspoort van een kennis staat meisjesnaam g/v (gescheiden van) naam ex.
.