Meisjesnaam-gehuwdenaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

YSR1971

Re: Meisjesnaam-gehuwdenaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:55

Maar het kan ook andersom in Nederland, dat de man de naam van de vrouw aanneemt. Kom het nog heel weinig tegen, maar het kan dus wel. Je kunt ook kiezen voor beide een dubbele naam aannemen, bijvoorbeeld de man heet Jansen en de vrouw heet Vrieze, dan mag je ook kiezen voor Jansen-Vrieze of voor Vrieze-Jansen (en dan gebruiken beide echtelieden de dubbele naam).

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:19

Ik denk ook niet ooit te trouwe, aangezien dat hele instituut mij persoonlijk tegenstaat. maar als ik het wel van plan was zou ik ook niet de naam van mijn vriend willen. Ik heb niets tegen mijn schoonfamilie oid, maar Ik vind het gewoon erg gedateerd om alles maar op naam van de man te zetten omdat dat zo hoort. Huis auto vrouw en kinderen, allemaal lekker van mij, zo'n gevoel krijg ik er een beetje bij. Voor mij is dat gewoon een vreselijk naar idee.

Mijn ouders hebben ook elk hun eigen naam gehouden en ik heb dat altijd gezien als iets om trots op te zijn, omdat mijn moeder in die tijd al zo'n sterke zelfstandige vrouw is.
Ik en mijn zusje hebben wel 'gewoon' de naam van mijn vader. Dat zou ik zelf het liefst anders doen als er kinderen komen. Na 9 maanden in de moeder te groeien en alle pijn en moeite van de bevalling vind ik het eigenlijk zelfs vrij banketstaaf om het kind automatisch nar de vader te noemen :+ . Hier zal ik tegen die tijd nog wel een klein discussietje met vriend over moeten voeren ben ik bang ;).

Daarnaast is er het praktische aspect van het overzetten van alles op je nieuwe naam en mocht het ooit mis gaan (natuurlijk denkt iedereen altijd samen te blijven na het trouwen, maar realiteit wijst gewoon uit dat het niet altijd zo mag gaan) kan je de hele boel weer gaan omgooien.
Daarnaast ken ik veel vriendinnen die altijd geconfronteerd worden met de achternaam van die man die er vandoor ging met een ander toen ze 6 waren en nooit meer van zich heeft laten horen, en altijd te laat is met de alimentatie. Dat zal met de naam van de moeder gewoon niet zo snel gebeuren...

Ieder zijn ding, maar persoonlijk vind ik het dus niets om zijn naam aan te nemen.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:22

Mocht ik ooit gaan trouwen met mijn vriend dan neem ik zijn achternaam + mijn achternaam, zodat ik dezelfde naam als onze eventuele kindjes draag en tegelijkertijd ook mijn vaders naam behoud. Beide namen zal ik dan met trots dragen. Ik zou niet kunnen kiezen tussen alleen zijn naam, of alleen mijn naam :D

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:26

Ik weet niet wat ik ga doen. Wat ik wel erg grappig vind is dat wij hier thuis alle 4 een andere naam hebben :')
Ik draag mijn vaders naam, mijn moeder haar meisjesnaam, mijn moeders vriend zijn eigen naam en zijn dochter haar moeders meisjesnaam.. Geeft soms wel verwarrende situaties.. :D

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:39

Simpel, ik vertrek van deze aardbol met dezelfde naam waarmee ik gekomen ben. In privesferen op een kaartje ben ik nog wel bereid zijn naam ACHTER mijn naam te zetten, vooruit maar verder geen concessie :n

Ik vind het ook achterhaald om de naam van je man aan te nemen, daarbij heb ik ook een unieke achternaam en mijn wederhelft een bekende en ook mooie naam maar toch NEE. Daarnaast heb ik een commerciele baan met een groot netwerk en die kennen mij zoals ik nu heet en dat vind ik heel waardevol.

Mijn vader leeft, net als een aantal andere meiden hier, helaas ook niet meer en met mijn achternaam blijf ik altijd zijn dochter, onder zijn familienaam.

Overigens is dat naam-van-je-man aannemen maar Nederlands, in het buitenland doet men dat ook wel anders :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:19

x_Anne_x schreef:
Mijn moeder had altijd een andere achternaam dan wij. Dat vond ik als kind altijd maar raar en eigenlijk ook best vervelend. Mijn moeder was juf op mijn basisschool en het was dus altijd duidelijk dat we een andere achternaam hadden.

Mijn moeder had ook een andere achternaam als die van mij.
Maar dat komt omdat ze gescheiden is van mijn vader.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:39

Ja kijk dan is t een ander verhaal. Mijn ouders waren gewoon getrouwd (moeder is inmiddels overleden vandaar t waren)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:44

Waarom zou dat vervelend zijn dan? Ik heb daar zelfs nog nooit zo over nagedacht.
Grappig trouwens dit is wel echt iets heel Nederlands (en vast ook meer landen) om je druk om te maken. Bijv. in IJsland kan elk gezinslid een andere naam hebben. Als jongen krijg je namelijk als achternaam de voornaam van je vader met "son" erachter en als meisje die voornaam met "dóttir" erachter. Ouders hebben beide dus ook een andere naam. Zo zullen er nog wel meer landen zijn waarin dat anders gaat het is maar net hoeveel waarde je eraan hecht dat je moeder niet dezelfde naam heeft als je vader....

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:54

Ik kom van de biblebelt dus iedereen had de zelfde achternaam als zijn/haar moeder. Dus dan is dat als kind helemaal raar.

Maarja nu is t ook raar. Heb nu geen familie meer metbmijn moeders naam.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:03

Het is in NL toch zo dat je als je trouwt je als vrouw je meisjesnaam houdt maar bij officiele instanties (paspoort e.d.) wordt aangemerkt als 'echtgenote van..'?

Mijn man en ik zijn in Duitsland getrouwd maar volgens de NL wet (handig zo'n grensstreek :+ ). Ik had de mogelijkheid (vanuit de Duitse wet dan weer gezien) om of mijn eigen meisjesnaam te houden of mijn mans familienaam aan te nemen of een combinatie van die twee. Uiteindelijk zijn we dus volgens de NLse wet getrouwd en heb ik officieel nog steeds mijn meisjesnaam maar mag mijn mans familienaam gebruiken. En sta in de paspoort als Marlien 'meisjesnaam, echtgenote van ...'
Over het algemeen gebruik ik ook wel de familienaam van mijn man (kostte me alleen wel ruim 2 jaar om er aan te wennen :') ), alleen op mijn werk zorgt het nog steeds voor verwarring :+

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:06

mm ik zou niet die van mezelf willen houden...sowieso issie niet geweldig maar als ik trouw ist helemaal voorschut ...dan krijg je Joyce Slagt - Vos....... -O- :')

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:09

Ik zag er de toegevoegde waarde niet van in om zijn naam aan te nemen en hij zag dat niet in van mijn naam aannemen :+
Wij hebben dus allebei onze eigen naam gehouden :)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:57

flettie schreef:
Het is in NL toch zo dat je als je trouwt je als vrouw je meisjesnaam houdt maar bij officiele instanties (paspoort e.d.) wordt aangemerkt als 'echtgenote van..'?

... Uiteindelijk zijn we dus volgens de NLse wet getrouwd en heb ik officieel nog steeds mijn meisjesnaam maar mag mijn mans familienaam gebruiken. En sta in de paspoort als Marlien 'meisjesnaam, echtgenote van ...

Hier hetzelfde (alleen heet ik geen Marlien :P ).

Toen ik 24 jr geleden trouwde, heb ik jaren lang de telefoon opgenomen met mijn meisjes naam, maar dat kwam ook omdat ik er altijd mijn voornaam bij zei en dat dat beter bekte in kombinatie met mijn voornaam (ik heb een lange voornaam, korte meisjes naam).
In de loop van de jaren is dat wel veranderd; inmiddels neem ik al járen lang de telefoon op met alleen de naam van mijn (sinds een half jaar ex)man, die dus lang is.
Voorstellen doe ik me ook altijd met zijn naam en ook mijn kinderen hebben zijn achternaam.
Ik zit me alleen af te vragen hoe het nu gaat als ik een nieuwe pas nodig heb; ik ben immers inmiddels niet meer de "echtgenote van..." := . Iemand een idee wat er dan komt te staan en kan/mag ik zijn achternaam dan nog gebruiken?!

Bij mijn broer en schoonzus hebben ze het andersom gedaan; zij heeft een mooie, nauwelijks voorkomende naam (waren alleen nog maar meisjes/vrouwen met die naam := , nu ook mijn neefje) en mijn broer dus een korte (vaker voorkomende) naam.
De kinderen heten net zoals mijn schoonzus en mijn broer heeft gewoon z'n eigen achternaam gehouden.

Ellie_F schreef:
.... Misschien speelt onbewust wel mee dat ik spontaan allergische reacties krijg wanneer ik mannen en vrouwen zie fietsen met zelfde fiets-regenjas-drinkflesje etc...

Haha, zó herkenbaar :)) ; da's wel zo erg := :') ! Van die stellen die willen uitstralen "kijk ons eens bij elkaar horen *D !!"

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 05:30

Sterre, je mag de achternaam van je ex-man blijven gebruiken. Als je op enig moment zelf weer zou trouwen of een geregistreerd partnerschap aan zou gaan, dan moet er opnieuw gekozen worden voor een achternaam en dan vervalt de naam van je ex.
In het nieuwe paspoort van een kennis staat meisjesnaam g/v (gescheiden van) naam ex.

Niet geheel ontopic, maar ik heb het altijd zó raar gevonden dat er bij de vrouw in het paspoort wel staat e/v (echtgenote van), maar bij de mannen vrijwel nooit. Zag laatst voor het eerst op een GBA-uittreksel (moet voor mijn werk regelmatig uittreksels opvragen) bij een man staan e/v maar dat was voor het eerst dat ik dat tegenkwam.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 06:41

Ik heb de naam van mijn man gekregen met daarachter mijn meisjesnaam. Ik gebruik mijn aangetrouwde naam :j Dat ben ik inmiddels ook zo gewend.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:19

Ik ben nog niet getrouwd maar twijfel nog omdat het best verwarrend is, wat vinden jullie.
Mijn meisjesnaam is van Bart en mijn vriend zijn achternaam is Gerth. Dat wordt het dus Suzanne Gerth-van Bart :+

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:22

Ik voel me nog steeds beter met mijn meisjes naam, ik ben geen...... Dat is mijn schoonmoeder.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:36

als ik ga trouwen met mijn vriend, neem ik zijn naam aan, maar dat is voornamelijk omdat ik daar in zweden wil gaan wonen en als,ik mijn achternaam zeg mensen me zo raar aankijken := haha, maar hij zal ook mijn naam aannemen mochten we naar NL terug komen is dat makkelijker :p

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:08

YSR1971 schreef:
Sterre, je mag de achternaam van je ex-man blijven gebruiken. Als je op enig moment zelf weer zou trouwen of een geregistreerd partnerschap aan zou gaan, dan moet er opnieuw gekozen worden voor een achternaam en dan vervalt de naam van je ex.
In het nieuwe paspoort van een kennis staat meisjesnaam g/v (gescheiden van) naam ex.

Bedankt voor de info +:)+ !!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:28

Dat 'echtgenote van' in het paspoort vind ik ook inderdaad wel een hele nare bijsmaak hebben. Voor mij klinkt dat letterlijk alsof je tot eigendom van ... gereduceerd wordt. Brrr... Net of je even je naam in je eigendommen hebt gekalkt voor het geval iemand ze leent of vind en ze meteen weten van wie het is.

Net als dat je in Amerikaanse series vaak hoort dat mensen geïntroduceerd worden als mister en misses <voornaam man> <achternaam man>. Voor veel vrouwen is dit allemaal blijkbaar geen probleem, maar mij niet gezien hoor :).

Ik heb mijn eigen naam en dat is en blijft mijn naam. Ik hoef niet zoals vroeger 'verhandeld' te worden van onder mijn vaders invloed naar die van mijn nieuwe man.
Ik vind het zelf ook best een beetje jammer dat ik niet de achternaam van mijn moeder heb, aangezien dat een veel closere familie is, waar ik veel meer invloed van heb gehad dan van die van mijn vader. (Mijn ouders zijn overigens nog steeds gelukkig getrouwd, en ik heb een goede band met beide, dus daar ligt het niet aan.)

charissathJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:55

Mijn man heeft mijn naam aangenomen toen we 4 jr geleden trouwden.
Ik heb dus nog gewoon mijn meisjesnaam.
Als wij kindertjes zouden krijgen dan veranderen we tijdens de zwangerschap al de naam zodat het kindje ook met mijn (nu onze) naam ter wereld komt.
Al is het niet de makkelijkste weg omdat het nog zo weinig voorkomt.
Hihi, bij mijn mijn in zijn paspoort staat dus nu ... echtgenoot van....

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:00

Je kunt tegenwoordig altijd je partner laten vermelden als EV, dat heeft niets te maken met wiens naam je aangenomen hebt. Mijn ouders hebben zo dus elkaar in hun paspoort staan, terwijl ze allebei mijn vaders naam gebruiken.
En wat bedoel je met tijdens de zwangerschap de naam veranderen? Als jullie nu allebei die achternaam hebben aangenomen, krijgt een kind die achternaam ook gewoon. Tenzij je man jouw naam gebruikt, maar niet heeft aangenomen.

charissathJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:16

Je eigen geboortenaam houd je altijd. Aangezien wij getrouwd zijn wordt een eventueel kind geboren met de naam van de man. Dit is gewoon hoe het in Nederland werkt. Aangezien wijn dus nu beide mijn naam gebruiken moeten we tijdens de zwangerschap de naam van ons kindje veranderen.
Net zoals de vrouw normaal gesproken heeft mijn man dus 2 namen die hij kan gebruiken, zijn eigen "meisjes"naam komt hij nooit vanaf. Ja met een echte naamswijziging maar dit kost 600 euro. Vonden wij niet nodig. Maar goed, alles is dus hetzelfde alleen dan voor hem ipv voor mij.
Anders was het met eventuele kinderen geen probleem geweest, want dan kregen ze bij geboorte meteen de juiste naam. Nu dus niet.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:23

Weer wat geleerd. :)
Had je haast beter eerst een kind kunnen krijgen en daarna pas trouwen, want als je niet getrouwd bent kun je wel weer kiezen welke naam het kind krijgt en daaropvolgende kinderen krijgen automatisch die achternaam.
Krom eigenlijk. Maar dat is wel meer aan regelgeving rond de burgerlijke stand. :\

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:36

Eigenlijk vind ik het ook wel raar om iemand zijn achternaam over te nemen, want je bent geen bloedverwanten. Dus in mijn ogen wordt je nooit "echte" familie.
Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd, onze dochter heeft de achternaam van haar vader.