LDRD schreef:Heeft je broer een rechtsbijstandverzekering?
Dan even daar melden.
Even een aanvulling:
Zo niet, wordt tijd om er één te sluiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
russel schreef:Hangt af van het feit of ze tegelijkertijd kwamen aanrijden...hoeveel afstand er was tussen auto A en B en van B tot C, dus daarom met dit soort dingen altijd politie bellen, die gaan kijken of er remsporen zijn en meten die op om te beoordelen hoe hard je reed, je afstand. Auto zonder remlichten zie je op een afstand aan voor rijdend. Daarom bij aansluiten file altijd remlichten ingetrapt houden en beter nog even je alarmlichten aan...
Thirty schreef:yeye schreef:Alle dieren kleiner dan een grote hond zou je in principe gewoon plat moeten rijden volgens de wet. Dus een klein teckeltje, kat, konijn, eendjes, kippen, ganzen,... Mag je niet voor stoppen. Alles groter dan een grote hond MOET je voor stoppen of toch voor proberen te stoppen.
Waar haal je dat dan weer vandaan
Roxx schreef:Om de aansprakelijkheid en verhaalskansen te kunnen beoordelen zul je in ieder geval de lezingen van alle betrokkenen en eventuele getuigen moeten hebben. Nu gaat men af op slechts één korte lezing van iemand die zelf niet bij het ongeval aanwezig is geweest (dat bedoel ik niet negatief richting jou TS, maar gewoon even als vaststaand feit). Er zijn zoveel feiten en omstandigheden van belang dat we met de huidige gegevens niets zinnigs over de schuldvraag kunnen zeggen.
Sanne9489 schreef:russel schreef:Hangt af van het feit of ze tegelijkertijd kwamen aanrijden...hoeveel afstand er was tussen auto A en B en van B tot C, dus daarom met dit soort dingen altijd politie bellen, die gaan kijken of er remsporen zijn en meten die op om te beoordelen hoe hard je reed, je afstand. Auto zonder remlichten zie je op een afstand aan voor rijdend. Daarom bij aansluiten file altijd remlichten ingetrapt houden en beter nog even je alarmlichten aan...
Discusseren jullie lekker met z'n 2en door (liefst over de pb) over de 2 seconden regel en afstand, dan kan ik gewoon in mijn topic kijken voor serieuze reactie met bronnen.
Vealosz schreef:Zonder goede reden stil staan op de snelweg is niet toegestaan. Daarbij mag je inderdaad niet stoppen voor kleinere dieren, je mag gas minderen maar absoluut niet stoppen of remmen!
Bestuurder A stopte dus zonder goede reden, waardoor hij een ongeluk veroorzaakte. De gene die de ongeluk veroorzaakte (in dit geval dus bestuurder A) is dus schuldig aan het ongeluk.
Als goed is moet dit aardig kloppen, volgens mijn wetboeken.
yeye schreef:Vealosz schreef:Zonder goede reden stil staan op de snelweg is niet toegestaan. Daarbij mag je inderdaad niet stoppen voor kleinere dieren, je mag gas minderen maar absoluut niet stoppen of remmen!
Bestuurder A stopte dus zonder goede reden, waardoor hij een ongeluk veroorzaakte. De gene die de ongeluk veroorzaakte (in dit geval dus bestuurder A) is dus schuldig aan het ongeluk.
Als goed is moet dit aardig kloppen, volgens mijn wetboeken.
Maar verder ga ik hier niets zeggen want blijkbaar is hulp niet gewenst...
Vealosz schreef:Sanne9489 schreef:Maar even de 2 seconden regel in acht genomen:
A staat stil op de snelweg.
B ziet dit vrij laat (lijkt mij logisch). Hij moet vol op de rem.
C moet daarom ook vol op de rem maar heeft wel nog een seconde extra reactie tijd, is die 2 seconden norm dan wel realistisch bij 100km per uur?
Oftewel, bestuurder C reed dus met een te weinig afstand op bestuurder B, waardoor bestuurder C niet snel genoeg kon reageren. Dus dan is bestuurder C verantwoordelijk voor de schade voor bestuurder B, maar bestuurder A is ook weer verantwoordelijk voor het ongeluk wat hij veroorzaakt heeft.
Zoals je leest ben ik er nog niet over uit..
Sanne9489 schreef:Vealosz schreef:
Oftewel, bestuurder C reed dus met een te weinig afstand op bestuurder B, waardoor bestuurder C niet snel genoeg kon reageren. Dus dan is bestuurder C verantwoordelijk voor de schade voor bestuurder B, maar bestuurder A is ook weer verantwoordelijk voor het ongeluk wat hij veroorzaakt heeft.
Zoals je leest ben ik er nog niet over uit..
Maar stel dat de afstand wel groot genoeg was. Je gaat er immers op de snelweg niet vanuit dat iemand in 1 keer vol op de rem gaat (zou je dat wel doen zou je veel ongelukken veroorzaken, denk ik).
Stel: dat de afstand wel 2 seconden was. Wat zegt dat dan over het hele ongeval.. Ik bedoel ik heb geen idee of hij die afstand heeft gehouden of niet.. Maar er even vanuit gaande dat hij dit wel heeft gedaan.
Sanne9489 schreef:Roxx schreef:Om de aansprakelijkheid en verhaalskansen te kunnen beoordelen zul je in ieder geval de lezingen van alle betrokkenen en eventuele getuigen moeten hebben. Nu gaat men af op slechts één korte lezing van iemand die zelf niet bij het ongeval aanwezig is geweest (dat bedoel ik niet negatief richting jou TS, maar gewoon even als vaststaand feit). Er zijn zoveel feiten en omstandigheden van belang dat we met de huidige gegevens niets zinnigs over de schuldvraag kunnen zeggen.
Dat snap ik ook prima, alleen vraag ik niet naar jullie persoonlijke meningen (ook geen aanval richting jou). Ik vraag naar bronnen die aan kunnen geven wat je rechten zijn in zo'n ongeval. Ik heb dit nog nooit meegemaakt (wie wél) en wil me gewoon in kunnen lezen in regels die er zijn met betrekking op zo'n ongeval.
Ik hoef geen aannamens van andere mensen die alleen oordelen over de afstand.
Je hebt mij ook nooit horen zeggen dat mijn broer misschien niet schuldig is, ik was er niet bij! Maar mensen hier in het topic doen aannamens dat hij niet genoeg afstand zou hebben gehouden. Dat wéét ik niet dus oordeel ik er ook niet over.
Zou best kunnen, maar het zou ook best kunnen dat hij gewoon weg ongeluk had met het remmen. Ik geloof gewoon niet dat die 2 seconden op gaan als je 100 km/u rijd.
Je hebt 1 seconden reactietijd, dit zou betekenen dat jij in 1 seconden net zo hard moet afremmen zoals je voorganger heeft gedaan.
Als de auto voor je dan ABS heeft en betere remmen dan kan je mij niet vertellen dat die 2 seconden dan nog gelden.
Maar nogmaals, dit is niet de discussie waard. Ik zie graag sites voorbij komen waarin word uitgelegd wat je kansen zijn.
Zijn die er niet? Prima dan leggen we ons erbij neer. Maar als ik me goed inlees en er is wel een kans dat het kan, dan zullen we dit ook proberen.
F_Orumster schreef:Dat heb je niet helemaal goed gelezen, haar broer heeft geen ABS, das niet hetzelfde als slechte remmen.
Sanne9489 schreef:Vealosz schreef:
Maar stel dat de afstand wel groot genoeg was. Je gaat er immers op de snelweg niet vanuit dat iemand in 1 keer vol op de rem gaat (zou je dat wel doen zou je veel ongelukken veroorzaken, denk ik).
Stel: dat de afstand wel 2 seconden was. Wat zegt dat dan over het hele ongeval.. Ik bedoel ik heb geen idee of hij die afstand heeft gehouden of niet.. Maar er even vanuit gaande dat hij dit wel heeft gedaan.
Als hij dit wel heeft gedaan dan is bestuurder A de veroorzaker van het hele ongeluk (is hij sowieso) maar dan moet hij ook schade vergoeden. Maar ik las dat jouw broer ook niet op tijd kon remmen ivb. met slechte remmen?
F_Orumster schreef:anneliesdj schreef:In princiepe is dat wel zo maar op de snelweg wordt je geacht minstens 100 te rijden, als je dan gaat stilstaan zonder héél erg goede reden krijg je op z'n minst een dikke boete obv artikel 5. Edit; ik bedoel dat degene die achterop rijd schuldig is, dit is wel een andere situatie.
Nee, dit moet je niet verwachten. 60km/h is de minimun, en genoeg oudjes die rond 80km/h rijden en vrachtwagens.
russel schreef:Art 5 is niet per definitie boete, dat bepaald de rechter, is een kapstok artikel, kan altijd boete worden en hoogte bepaald de rechter, veroozaker mag blij zijn dat er geen letsel bij is gekomen......