Gezamelijke rekening (samenwonen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:00

Thirty hoe zie je dat dan bij ons? Mijn vriend werkt fulltime voor een prima salaris en ik verdien niets (student, zware studie). Moeten wij dan ook maar alles (uh, zijn geld en mijn stuffi) op één hoop gooien? Anders wonen we niet echt samen of iets dergelijks?

Zou toch een beetje raar zijn.. dan koop ik maar kleren en weet ik het van zijn zwaar verdiende centen? Terwijl hij nooit wat terug zal krijgen, want zoals het er nu naar uit ziet, schiet hij als een gek omhoog met zijn salaris en ik ben pas over 6/7 jaar afgestudeerd en zal nooit dat bedrag gaan verdienen met de studie die ik doe. :')

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:04

Kimberley84 schreef:
Mijn vriend betaald de vaste lasten (koopwoning), ik de boodschappen, kleding etc en mocht het nodig zijn spring ik bij.

zo gaat het hier ook,
je kan tegenwoordig niet meer zeggen ik werk voor de dagjes uit en uiteten enzo maar zo kun je het wel zien bij ons.

Manlief betaald de vaste lasten en ik spring net ls kimberley bij mocht het nodig zijn of als er dingen kapot gaan dan betaal ik het,ons inkomen en alles wat er binnenkomt komt op 1 rekening.
we ebben 2 rekeningen 1 voor alle lasten (-hypotheek) en 1 rekening speciaal voor de hypotheek (makkelijker voor overzicht vinden wij).

dus wij doen echt samen met ons geld.

Asciugamano

Re: Gezamelijke rekening (samenwonen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:21

Valt me op dat in de meeste gevallen toch nog steeds de man het meeste verdient. Of heb ik het mis?
Raar eigenlijk, voor zo'n geëmancipeerd land.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:38

Wij wonen samen sinds december, hebben een huis gekocht.
Wij werken met aparte rekeningen waar ons loon op gestort word, beide schrijven we een bedrag over naar de gezamelijke rekening waar alle vaste lasten en spullen van gekocht worden voor ons huis/katten/...
Als we zelf iets willen kopen (kleding, boeken, tijdschriften, ...) betalen we dit van onze eigen aparte rekening.
We doen niet moeilijk als de een is iets meer of minder dan de andere betaalt ofzo.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:48

TS, ik persoonlijk vind het slim dat je zelf ook nog een eigen spaarrekening houdt :j
Hb je het ondertussen al besproken met je vriend?

Ik ben momenteel vriendloos, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om alles op één hoop te gooien!
Ik ken trouwens genoeg vriendinnen die meer verdienen dan hun vriend (ik verdiende ook meer dan mijn ex-vriend).

Het naar rato storten op een gezamelijke rekening lijkt mij het meest eerlijk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:53

sflj schreef:
Valt me op dat in de meeste gevallen toch nog steeds de man het meeste verdient. Of heb ik het mis?

Hier niet hoor :D :D
Het is dat ik nu minder werk ivm een kind, maar op basis van 40 uur verdien ik nog steeds meer (héél iets maar hoor, haha).

Wij hebben alles op 1 berg, we begonnen vrijwel gelijk, dus prima.
Tegenwoordig hebben we een rekening waar de salarissen op binnen komen (en hypotheekrenteaftrek, kinderopvangtoeslag, etc.) en alle vaste lasten vanaf gaan. Dan hebben we daaraan een spaarrekening aan gekoppeld waar we maandelijks op sparen en we hebben een boodschappenrekening.
Beide hebben we nog wel een eigen rekening waar we 'zakgeld' op hebben :j

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:54

sflj schreef:

Ja, dat klopt, en zoals gezegd: dat was in ons geval een bewuste keuze. In het onderwijs kan je nou eenmaal wat makkelijker parttime werken dan in de sector waar mijn man zit.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:32

Ik woon 3 jaar samen met mijn vriend en wij hebben het als volgt geregeld sinds we samen een huis hebben (vriend verdient € 2250,- en ik verdien € 1600,-).

Wij hebben 3 bankrekeningen: 1 gezamenlijke, 1 voor hem en 1 voor mij en aan alle 3 zit een spaarrekening gekoppeld.

Op de gezamenlijke rekening komen beide salarissen binnen. Hiervan wordt alles betaald (hypotheek, rekeningen, sparen, boodschappen, kleding, kadootjes, kapper, sporten, etc.). Iedere maand schrijf ik een een vast bedrag (€ 200,-) over naar onze eigen rekeningen. Wat we hiermee doen, moeten we helemaal zelf weten. Sparen, dagjes weg, iets voor jezelf kopen, etc. Je zou dit bedrag kunnen zien als zakgeld, het komt op onze eigen rekening en we doen ermee wat we willen.

Ookal verdient mijn vriend € 650,- meer per maand, hij krijgt toch evenveel zakgeld als ik. Hij heeft zelf aangegeven het zo te willen doen. Hij heeft voor mij gekozen, samen met mijn miezerige loontje (zijn woorden...), dus hij vindt het alleen maar eerlijk dat we iedere maand evenveel te besteden hebben. De rest gebruiken we samen, voor het huis of vakantie of wat dan ook!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:35

ista, zo is het bij ons dus ook :)

Een gezin/gezamenlijk huishouden zien wij als bedrijf en daarin moet worden geinvesteerd, de boel moet draaiend gehouden worden en het is iets van je samen, er is geen 'jij' en 'ik'. Bij ons in elk geval niet :)

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:42

Quellian schreef:
ista, zo is het bij ons dus ook :)

Een gezin/gezamenlijk huishouden zien wij als bedrijf en daarin moet worden geinvesteerd, de boel moet draaiend gehouden worden en het is iets van je samen, er is geen 'jij' en 'ik'. Bij ons in elk geval niet :)

Inderdaad.... wat we verdienen is voor ons en besteden we samen. En wij doen ook niet moeilijk als de 1 een keer iets nodig heeft of heel graag wil hebben. Als de ruimte er is, lekker kopen! Goed voor de economie! *D

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:44

Jaduuh schreef:
Thirty hoe zie je dat dan bij ons? Mijn vriend werkt fulltime voor een prima salaris en ik verdien niets (student, zware studie). Moeten wij dan ook maar alles (uh, zijn geld en mijn stuffi) op één hoop gooien? Anders wonen we niet echt samen of iets dergelijks?

Zou toch een beetje raar zijn.. dan koop ik maar kleren en weet ik het van zijn zwaar verdiende centen? Terwijl hij nooit wat terug zal krijgen, want zoals het er nu naar uit ziet, schiet hij als een gek omhoog met zijn salaris en ik ben pas over 6/7 jaar afgestudeerd en zal nooit dat bedrag gaan verdienen met de studie die ik doe. :')

Wat mij betreft wel. Moeilijk gedoe, het is maar geld :?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:46

Thirty schreef:
Wat mij betreft wel. Moeilijk gedoe, het is maar geld :?

_/-\o_

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:46

Maar over geld wordt wel heel vaak heel veel ruzie gemaakt... Dus dat kun je maar beter naar ieders tevredenheid geregeld hebben.
En dat 'ieders tevredenheid' anders is, blijkt wel weer uit dit topic. ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:49

Ik vind, je wilt samenwonen en dus samen je leven gaan doorbrengen. Dan heb je dus het beste met elkaar voor en gun je elkaar alles. Waarom dus niet gewoon al het geld op een grote hoop. Het is toch niet eerlijk, wanneer de een veel meer verdient, de ander daar niet van mee te laten profiteren? Je maakt met samenwonen toch al een hele bewuste keuze?

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:51

Bij ons wordt er dus echt nooit ruzie over geld gemaakt, want alles is van ons samen.... En als de 1 dan in een maand wat meer aan zichzelf besteedt (meestal hij, haha!), dan vinden wij dat beide prima. Consequentie is wel dat ik eens in de zoveel tijd naar de stad wordt gesleurd om eens wat voor mezelf uit te zoeken....

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:51

denice schreef:
Ik vind, je wilt samenwonen en dus samen je leven gaan doorbrengen. Dan heb je dus het beste met elkaar voor en gun je elkaar alles. Waarom dus niet gewoon al het geld op een grote hoop. Het is toch niet eerlijk, wanneer de een veel meer verdient, de ander daar niet van mee te laten profiteren? Je maakt met samenwonen toch al een hele bewuste keuze?

_/-\o_

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:52

sflj schreef:

In veel gevallen is de man ouder dan de vrouw en dan is het logisch dat die wat hoger op de salarisladder staat dan de vrouw..
Ik lees hier bijv. ook veel dat de man al werkt en de vrouw nog studeert.

Neemt niet weg dat het nog steeds onevenredig verdeeld is hoor 8)7

@Thirthy, 'Het is maar geld', dat zeg je misschien als je het ruim hebt.. Niet als je aan het eind van de maand alle eindjes aan elkaar moet knopen..! Of zal ik ook even naar mijn baas gaan. 'Gooi er nog maar een euro/uur bij hoor, het is toch maar geld!'

@Denice als de een meer verdient heeft die daar ws ook meer moeite voor gedaan. En nee, sorry, ik gun mijn vriend niet 'alles', dan gaat dat namelijk ten koste van mijn spaarrekening. Omgekeerd net zo.

Wat een verknochte mensen zitten hier zeg _O-

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:54

Magrathea schreef:
sflj schreef:

In veel gevallen is de man ouder dan de vrouw en dan is het logisch dat die wat hoger op de salarisladder staat dan de vrouw..
Ik lees hier bijv. ook veel dat de man al werkt en de vrouw nog studeert.

Neemt niet weg dat het nog steeds onevenredig verdeeld is hoor 8)7

@Thirthy, 'Het is maar geld', dat zeg je misschien als je het ruim hebt.. Niet als je aan het eind van de maand alle eindjes aan elkaar moet knopen..! Of zal ik ook even naar mijn baas gaan. 'Gooi er nog maar een euro/uur bij hoor, het is toch maar geld!'

@Denice als de een meer verdient heeft die daar ws ook meer moeite voor gedaan. En nee, sorry, ik gun mijn vriend niet 'alles', dan gaat dat namelijk ten koste van mijn spaarrekening. Omgekeerd net zo.

Wat een verknochte mensen zitten hier zeg _O-

Ik geloof niet dat jij het helemaal begrijpt. Alles gunnen betekent niet geld tot de laatste cent opmaken. Maar gewoon goed in overleg samen geld kunnen delen. En dat wanneer je meer geld verdient, 'je daar wel meer moeite voor zal hebben gedaan' vind ik een erg hypocriete opmerking. De een is misschien niet gezegend met een hoog IQ of heeft gekozen voor het geen hem of haar gelukkig maakt, ipv een baan met meer salaris. Ben blij dat ik niet met jou samenwoon ;)

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:00

Magrathea schreef:
@Denice als de een meer verdient heeft die daar ws ook meer moeite voor gedaan

Nou, dit statement kan ik direct onderuit halen. Mijn vriend verdient € 650,- meer per maand. Hij heeft zijn middelbare school (HAVO) niet eens afgemaakt.... Hij werkt in de commerciele sector.

Ik heb mijn VWO-diploma en verschillende vervolgopleidingen afgerond (HBO + WO)..... Heb een ontzettend uitdagende en zware functie, maar wel in de zorgsector. Daar ga je dan.....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:02

denice schreef:

Precies!

Magrathea, ik vind je post een beetje vreemd...
Ik heb een dure hobby (2 paarden), maar daar betaalt mijn vriend dus feitelijk ook aan mee. Dat vind ik niet meer dan normaal.
Het is ook niet zo dat hij bijvoorbeeld de luiers en voeding betaalt voor onze zoon en ik de kleding :+
Als je met iemand gaat samen wonen, dan heb je toch besloten voor 100% voor diegene te gaan? Dan deel je toch alles?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:10

Zelfs als ik trouw, blijft mijn geld, mijn geld :') Ik zou never in gemeenschap van goederen trouwen...

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:24

Mootje schreef:
Zelfs als ik trouw, blijft mijn geld, mijn geld :') Ik zou never in gemeenschap van goederen trouwen...

Dit geld voor mij hetzelfde, is gewoon een kwestie van 'zelfstandig' en 'afhankelijk' te blijven moest er ooit iets gebeuren.. Heb op dit vlak al genoeg gezien in mijn omgeving.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:44

Nou ja, ik ben vrij zelfstandig, en ook al verdient mijn vriend meer dan ik, ik zou toch niet samen alles in 1 pot willen doen.
Ik heb 1 paard, hij 25 paarden. Stel je voor dat een paard van hem een been breekt, en hij wil deze laten opereren. Maar ik vind dat paard het niet meer waard om te laten opereren (zijn paarden zijn immers voor de handel) dan betaal ik dadelijk mee aan een operatie van misschien wel 4000 euro die het mij helemaal niet waard is. Ook laat hij ieder jaar een stuk of 4 merries dekken. Terwijl als het aan mij ligt dit er maar 1 of 2 zijn. Ik zou hier dus echt niet aan mee willen betalen.
Dit is dan ook 1 van de redenen waarom wij ieder op onze rekening ons salaris binnen krijgen, van daaruit naar een gezamelijke rekening allebei hetzelfde bedrag storten en wat er overblijft doorstorten naar een gezamelijke spaarrekening.
Misschien is dit ook wel een extreem voorbeeld, maar zo gaat het bij ons wel. Nu is het gewoon ieder zijn eigen hobby sponsoren, en wat samen kan, gaat samen.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:09

sflj schreef:
DAt bedoel ik precies! (maar vergat ik te zeggen ;) )
Stel dat je partner of jij bewust minder wil werken omdat je dan nog wel de helft van de kosten kan bijdragen maar geen geld meer hebt/heeft voor extra dingen, is het dan nog steeds eerlijk om alles op 1 hoop te gooien?

Dat noemen ze: in voor en tegenspoed. Vreselijk ouderwets maar wel doeltreffend :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:10

suvan schreef:
sflj schreef:
DAt bedoel ik precies! (maar vergat ik te zeggen ;) )
Stel dat je partner of jij bewust minder wil werken omdat je dan nog wel de helft van de kosten kan bijdragen maar geen geld meer hebt/heeft voor extra dingen, is het dan nog steeds eerlijk om alles op 1 hoop te gooien?

Dat noemen ze: in voor en tegenspoed. Vreselijk ouderwets maar wel doeltreffend :j

Dit zijn toch dingen die in overleg gaan??
Kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die op eigen houtje besluiten minder te gaan werken??!