Hoe zit dat: vegetarisch eten, en tóch Uggs.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:41

Ik ben er een van. Ik heb uggs en ik ben vegetarier.

Maar als ik daar ook rekening moet houden, kan ik helemaal niks meer aan. Loop ik dadelijk naakt over straat.

En zover ik weet eet je geen leer :+

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:52

Fiffill schreef:
Ik vind vlees te niet vreten, vind ik reden genoeg om het niet te eten :Y)

Maar los daarvan, MonaLieske, wel of geen Uggs heeft er gewoon helemaal niks mee te maken. Zo simpel is het. :) Vegetariër zijn gaat over het éten, niet over het dragen. En dan mag je de woordenboekdefinitie wel niet zo boeiend vinden, maar dat is wel waar het op slaat. Vegetariër zijn heeft niks te maken met het dragen van bont of leer.
Ik snap niet dat er altijd zo moeilijk wordt gedaan door "vleeseters" over het feit dat vegetariërs bijv wel bont of leer dragen. Want kennelijk mag dat dan niet meer. Alsof je je altijd maar moet verantwoorden :roll:

MonaLieske schreef:
ik ga in het hokje vegetariër zitten, dus ik eet geen vlees maar ik eet wel uggs. Of: ik ga in het hokje veganist zitten, dus ik eet geen vlees en ik draag ook geen uggs. Er zijn heel wat meer opties.

Haha, moest toch wel even grinniken :')

Je eerste reden vind ik duidelijk genoeg, prima. :))

Ik vind dat het wel degelijk met elkaar te maken heeft. Het is niet zo simpel. Laat die labels gewoon even los, ik probeerde met dat 'grapje' over die hokjes juist duidelijk te maken dat die labels onzin zijn. Als je stug vasthoudt aan die hokjes, kun je nooit anders denken dan in hokjes. Het maakt me dus echt niet uit of mensen zichzelf nou vegetariër, vleeseter, veganist, pescotariër, flexitariër of wat dan ook noemen. Ik vind het boeiend om te weten wat mensen dóen en wáárom ze dat doen. Waarom kiest iemand ervoor om geen vlees maar wel vis te eten? Waarom kiest iemand ervoor om geen dode dieren te eten maar wel dode dieren te dragen? Waarom kiest iemand er voor om wel vlees te eten maar geen kiloknallers? Dat vind ik interessant en zo interpreteerde ik ook de vraag van TS. Absoluut niet als een beschuldiging aan het adres van uggs-dragende vegetariërs. En dat wil niet zeggen dat iemand zich bij mij moet komen verantwoorden, het wil zeggen dat ik er nieuwsgierig naar ben en dat ik het leuk vind als mensen mij hun beweegredenen uit kunnen leggen. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:00

Ik denk juist niét in hokjes, daarom maak ik er geen probleem van dat mensen wel/geen bont dragen, wel vis eten, whatever. Maar mensen die lopen te verkondigen dat je geen leer kunt dragen als je vegetariër bent (en geloof me, dat zijn er véél - het wordt je zelfs kwalijk genomen als je niet uitkijkt!) verwijs ik graag door naar de betekenis van het woord. In één keer klaar met dat eeuwige gezeik.
Misschien is de TS niet zo, maar je wilt niet weten hoeveel mensen er wel zo zijn. Ik ben vegetariër sinds mijn geboorte en het is om te janken hoeveel verwijten je naar je hoofd krijgt ("tssssk waarom zou het zielig zijn" bijvoorbeeld, mensen gaan er maar per direct vanuit dat mensen die geen vlees/vis eten dat puur doen om de "sielug"reden) en hoe vaak het wel niet voorkomt dat mensen je vuil aankijken omdat mijn paardrijchaps van leer zijn. Oeh, dat kan niet hoor! Want je eet toch geen vlees! Het is kennelijk alles of niets. Laat toch lekker iedereen in zijn waarde en laat mensen hun eigen keuzes maken. Als iemand zijn steentje wil bijdragen (want ja, ik ben het er ook mee eens dat vlees in veel gevallen niet nodig is) door alleen vis te gaan eten en geen ander vlees, dan is dat toch prima? Kleine beetjes helpen.

Dus: als mensen wel Uggs willen dragen maar geen vlees willen eten, dat moeten ze zelf weten. Hoor je mij niet moeilijk over doen ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:00

Kuggur schreef:
Ragdollcat schreef:
Nee welkom in de harde werkelijkheid, je bent duidelijk niet van alles op de hoogte in de bontindustrie over de hele wereld. Was het maar waar dat het doodgeboren is enz. enz.

De moeder wordt bewust gedood en soms ook wel levend opengesneden en het lam eruit om het daarna te gaan villen, ga eens googlen, iets met karakula lammeren villen, dan zie je alles met fotos en al. Het is geen bijproduct van de moederschaap die toch geslacht moet worden, het is echt om de lammeren te doen. er staat wel op dat ze eerst gekeeld worden voordat het gevild wordt maar als je verder zoekt en dan zie je echt filmpjes, die lammeren worden echt wel levend gevild, ze zijn erg wreed in rusland met de dieren.

Hm, als dat waar is , dan is dat een bizar inefficiente wijze van bontproductie. Waarom zou je in godsnaam het moederschaap doodmaken? En als je al het vel van een pasgeboren lam wil, waarom dan levend villen?! Daar is geen enkele reden toe, je kunt ze prima eerst doodmaken, is ook gemakkelijker villen.
Mijn opmerking ging overigens over de situatie hier, alleen doodgeboren lammeren worden zo jong gevild (de vraag naar deze grondstof is er pas sinds 1 á 2 jaar) , er pasgeboren lammeren voor doodmaken zou financieel gezien erg dom zijn.
Overigens, zelfs als er flink voor betaald werd zou ik daar geen interesse in hebben, geen zin in dierhouderij voor het bont.

Ja ik vind het ook erg raar, maar de moederschaap wordt wel gebruikt voor het vlees, maar meestal niet? weet t niet helemaal zeker maar het is wel puur om het lammetje, maar ze wachten dan wel ff tot het lammetje ongeveer voldragen is dan dan halen ze de lam uit de moeder en meestal binnen 1 dag worden ze gevild dit omdat de vacht dan nog heel zacht en luxe is na 3 dagen wordt de vacht harder en gewoner, dus t liefst nog zo uit de baarmoeder gelijk villen (dan zijn ze nog zwak en suf), zodat het zo zacht en luxe mogelijk is, het is een nare wereldje en onbegrijpelijk.

Dit omdat TS over het levend villen begon dat ze dat ergens had vernomen, ik denk dat ze ergens had opgevangen over deze lammeren en hun moeders, maar heeft meer met de bontindustrie te maken dan met de Uggs. Maar dat van het levend villen van Australische schapen voor de Uggs gebeurd gelukkig niet, wel dat het achterwerk hele stukken te ruime vellen weggehaald worden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 27-12-11 23:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:01

Over het wegsnijden van het vel zei ik al eerder wat:

Fiffill schreef:
Het is naar mijn weten niet bevestigd dat er bij de schapen die gebruikt worden voor Uggs stukken huid worden weggesneden. Men deed dit in Australië inderdaad om myiasis tegen te gaan maar het is alweer een paar jaar verboden. Dat wil nog niet zeggen dat het niet meer voorkomt; er zijn nog steeds boeren die dit illegaal toepassen maar wie zegt dat die boeren leveren aan het bedrijf dat Uggs maakt?

Los daarvan zou ik in die dingen nooit dood gevonden willen worden, maar dat heeft puur met smaak te maken. :D

Is het waar dan dat Uggs als bedrijf afneemt van boerderijen waarop dit nog steeds gedaan wordt dan?

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:05

wat een brutale en vreemde mensen zitten hier toch op bokt .
best een aqpart volk hier bah

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:06

xsenny schreef:
wat een brutale en vreemde mensen zitten hier toch op bokt .
best een aqpart volk hier bah

Waar gaat deze reactie over? :+

Odysseus

Re: Hoe zit dat: vegetarisch eten, en tóch Uggs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:08

Kreeg al een PB of ik m'n brutale *** mond wilde houden :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:09

En het dan over 'apart volk' hebben :')

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:10

O en ik krijg er nu een dat ik ook mag langskomen om te kijke wie er dan de stoerste is _O-

Haha dat dacht ik dus precies t zelfde Fiffil!!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:12

Is gewoon onwetendheid... :n

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:12

jep kom dan .
wie begint er brutaal in een topic?
ik stuur je tenminste een pb .
maar is oke meisje .
laat het maar als ik de mensen [figuren hier op bokt zie hoor ik hier absoluur niet tussen .
dus ik ga me van bokt verwijderen >.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:13

Scheelt de mods weer werk als je het zelf doet ;) er doet hier niemand brutaal tegen je voor zover ik heb gelezen, dus wat nou het probleem is zie ik niet zo. En dreigpb's sturen is gewoon sneu natuurlijk :)

Enfin, dit is wel erg offtopic ;)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:21

Ik vind dat je als vegetariër zelf de keuze moet maken of je uggs wilt dragen of niet. Ik wil er in ieder geval niet dood in gevonden worden. Wat zijn die dingen lelijk, zeg!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:24

Over het karakoelschaap (misschien ook interessant voor Kuggur)

http://www.humanesociety.org/assets/pdf ... report.pdf

En een filmpje (niet voor de mensen met een zwakke maag, je ziet inderdaad hoe de ooien geslacht worden om de lammeren eruit te halen). Lammeren worden niet levend gevild trouwens als ik het zo zie, nu lijkt dat me ook niet echt praktisch.
Tsja, die paar huidjes die je krijgt van doodgeboren lammeren zijn niet genoeg voor een bontjas, dus kennelijk is dit toch een efficiëntere methode... bah.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:38

Ik denk niet dat je het moet zien als moeilijk doen, ik vind dat je je erg aan gevallen voelt, ik begrijp het namelijk ook niet, het vlees niet eten maar wel de huid/vel gebruiken, that's all. Het maakt mij verder niks uit, ieder moet doen wat hij/zij wil maar ik begrijp het verschil niet tussen het vlees en de huid/vel :? Ik hoop dat je me nog begrijpt nu :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:05

Bassenqua schreef:
Ik denk niet dat je het moet zien als moeilijk doen, ik vind dat je je erg aan gevallen voelt, ik begrijp het namelijk ook niet, het vlees niet eten maar wel de huid/vel gebruiken, that's all. Het maakt mij verder niks uit, ieder moet doen wat hij/zij wil maar ik begrijp het verschil niet tussen het vlees en de huid/vel :? Ik hoop dat je me nog begrijpt nu :)

Geen idee of dit aan mij gericht is eigenlijk maar ik had het er net over dus reageer er maar op :') maar prima, er zijn genoeg mensen die dat niet begrijpen :j 't zit hem er meer in dat sommige mensen er totaal geen begrip voor hebben en dat vind ik vervelend ;) of mensen die het meteen hypocriet noemen bijvoorbeeld, ik zie het meer als alle kleine beetjes helpen. Waarom meteen zo veroordelen :n
Al zou iemand wel (bio bijv) vlees willen eten maar geen leer willen dragen, of bont (dat laatste is sowieso een heel andere industrie ook vaak) dat moet diegene lekker zelf weten vind ik ;)

Dat mensen het niet begrijpen kan ik inkomen, maar om het iemand dan ook te gaan verwijten... dat vind ik nergens op slaan :n en geloof me, dat doen veel mensen, maar zoals ik al eerder zei benoemde ik dat en had ik het niet specifiek over ts bijvoorbeeld :)

En voorbeeld is dus dat ik geen vlees eet omdat ik het niet lust (en ik ben allergisch voor varkensvlees) maar ik kreeg altijd al regelmatig dingen naar m'n hoofd over het 'sielug' aspect waar ik weinig mee te maken had... maar daar gaan mensen dan maar meteen even vanuit :j slaat eigenlijk nergens op. Laat iedereen toch lekker eten wat 'ie wil en waarom hij dat wil denk ik dan :D

Persoonlijk aangevallen voel ik me overigens niet hoor, iig niet in dit topic (al moet ik zeggen dat ik niet alles heb doorgelezen, dus wie weet :Y) ) ik voel me ook niet zo snel aangevallen..... maar dat je je telkens weer moet verantwoorden voor je eetgewoontes als je geen vlees eet, daar word ik soms wel moe van ja :) helemaal omdat het eigenlijk niet nodig zou moeten zijn ;) na al die jaren denk je dan toch weer... zucht... heb je er weer eentje... :O

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:42

Fiffil, ik snap dat je vaak verwijten naar je hoofd geslingerd krijgt, maar ga er maar van uit dat iedereen daar wel eens last van heeft. Vleeseters die vegetariërs verwijten dat ze hypocriet zijn omdat ze leer dragen, vegetariërs die vleeseters verwijten dat ze de bioindustrie in stand houden, zo gaat dat. Ja, het is vervelend als je je steeds moet verantwoorden tegenover mensen die daar eigenlijk niets mee te maken hebben. Maar in dit topic heb ik dat niet gezien, volgens mij toont TS alleen oprechte interesse. Geen noodzaak om je te verantwoorden of te verdedigen. :)

Volgens mij loopt er trouwens al een aardig lang topic over de herkomst van uggs: [LZP] verhaal achter UGG's? Ik denk dat we alle details over het slachten en villen hier wel achterwege kunnen laten? Voor de discussie hier lijkt het me niet zo relevant.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:08

Natuurlijk krijgt iedereen wel eens verwijten naar zijn hoofd, maar voor dit onderwerp lijkt het me toch aardig relevant ;)
Ik geef alleen m'n mening/uitleg over dit gegeven en het feit dat het altijd terug komt en er al 100 topics over zijn, als het je niet aanstaat lees je er toch overheen :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:23

Fiffill schreef:
Over het karakoelschaap (misschien ook interessant voor Kuggur)

En een filmpje (niet voor de mensen met een zwakke maag, je ziet inderdaad hoe de ooien geslacht worden om de lammeren eruit te halen). Lammeren worden niet levend gevild trouwens als ik het zo zie, nu lijkt dat me ook niet echt praktisch.
Tsja, die paar huidjes die je krijgt van doodgeboren lammeren zijn niet genoeg voor een bontjas, dus kennelijk is dit toch een efficiëntere methode... bah.

Deze had ik dus gezien en er was nog een ander filmpje, die is helaas verwijderd, want die stond in het zelfde rijtje op You Tube, waarop wel te zien was dat ie levend werden gevild, ze waren toch zwak zo uit de baarmoeder, dan ging het voor die rotslachter eenvoudig hoor. Bah hier wordt ik nog erg triest van.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:41

uhum je hebt verschillende variaties van vegetariërs, de een eet wel vis geen vlees, de ander eet alleen gevogelte (poultarier genoemd)en je hebt nog part-time vega's die eten 1 keer in de week vlees en ga zomaar door.... dan heb je nog veganisten die willen niks te maken hebben met het doden van dieren voor menselijk welbehagen ,drinken ook geen melk want daarvoor moet de koe ieder jaar gedekt worden en de kalfjes gaan dan weer naar de slacht voor het vlees, het stremsel in (harde)kaas word gehaald uit de maag van het kalf dus hier is ook moord voor nodig een echte veganist zal dus niks van dit alles willen hebben ook geen honing want daar werken de bijen voor jij niet , ik ben zelf vegetariër eet geen vis, geen, vlees en draag zo min mogelijk leer, maar het principe is voor ieder anders! gelukkig ben je ook vrij om zelf te kiezen wat je wel en niet draagt of eet en hoef je dus niet perse in het hokje van vegetariër te passen toch? ik persoonlijk vind niet dat er moord nodig is om mijn smaakpapillen een erg korte sensatie te geven als je het niet echt nodig hebt.......ik hoef ook echt geen bont....en niet al die ent stoffen die ze tegenwoordig krijgen want anders worden de dieren ziek zo dicht staan de dieren op elkaar en dat is tegen natuurlijk, als we allemaal zouden minder hebben we er ook niet zoveel nodig dus ja ik ben het ook wegens principe en ben er trots op nu al 3 jaar vlees vrij!!!! maar ik zeg ieder voor zich en de planeet voor ons alle!