Maar als ik daar ook rekening moet houden, kan ik helemaal niks meer aan. Loop ik dadelijk naakt over straat.
En zover ik weet eet je geen leer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fiffill schreef:Ik vind vlees te niet vreten, vind ik reden genoeg om het niet te eten
Maar los daarvan, MonaLieske, wel of geen Uggs heeft er gewoon helemaal niks mee te maken. Zo simpel is het.Vegetariër zijn gaat over het éten, niet over het dragen. En dan mag je de woordenboekdefinitie wel niet zo boeiend vinden, maar dat is wel waar het op slaat. Vegetariër zijn heeft niks te maken met het dragen van bont of leer.
Ik snap niet dat er altijd zo moeilijk wordt gedaan door "vleeseters" over het feit dat vegetariërs bijv wel bont of leer dragen. Want kennelijk mag dat dan niet meer. Alsof je je altijd maar moet verantwoordenMonaLieske schreef:ik ga in het hokje vegetariër zitten, dus ik eet geen vlees maar ik eet wel uggs. Of: ik ga in het hokje veganist zitten, dus ik eet geen vlees en ik draag ook geen uggs. Er zijn heel wat meer opties.
Haha, moest toch wel even grinniken
Kuggur schreef:Ragdollcat schreef:Nee welkom in de harde werkelijkheid, je bent duidelijk niet van alles op de hoogte in de bontindustrie over de hele wereld. Was het maar waar dat het doodgeboren is enz. enz.
De moeder wordt bewust gedood en soms ook wel levend opengesneden en het lam eruit om het daarna te gaan villen, ga eens googlen, iets met karakula lammeren villen, dan zie je alles met fotos en al. Het is geen bijproduct van de moederschaap die toch geslacht moet worden, het is echt om de lammeren te doen. er staat wel op dat ze eerst gekeeld worden voordat het gevild wordt maar als je verder zoekt en dan zie je echt filmpjes, die lammeren worden echt wel levend gevild, ze zijn erg wreed in rusland met de dieren.
Hm, als dat waar is , dan is dat een bizar inefficiente wijze van bontproductie. Waarom zou je in godsnaam het moederschaap doodmaken? En als je al het vel van een pasgeboren lam wil, waarom dan levend villen?! Daar is geen enkele reden toe, je kunt ze prima eerst doodmaken, is ook gemakkelijker villen.
Mijn opmerking ging overigens over de situatie hier, alleen doodgeboren lammeren worden zo jong gevild (de vraag naar deze grondstof is er pas sinds 1 á 2 jaar) , er pasgeboren lammeren voor doodmaken zou financieel gezien erg dom zijn.
Overigens, zelfs als er flink voor betaald werd zou ik daar geen interesse in hebben, geen zin in dierhouderij voor het bont.
Fiffill schreef:Het is naar mijn weten niet bevestigd dat er bij de schapen die gebruikt worden voor Uggs stukken huid worden weggesneden. Men deed dit in Australië inderdaad om myiasis tegen te gaan maar het is alweer een paar jaar verboden. Dat wil nog niet zeggen dat het niet meer voorkomt; er zijn nog steeds boeren die dit illegaal toepassen maar wie zegt dat die boeren leveren aan het bedrijf dat Uggs maakt?
Los daarvan zou ik in die dingen nooit dood gevonden willen worden, maar dat heeft puur met smaak te maken.
Bassenqua schreef:Ik denk niet dat je het moet zien als moeilijk doen, ik vind dat je je erg aan gevallen voelt, ik begrijp het namelijk ook niet, het vlees niet eten maar wel de huid/vel gebruiken, that's all. Het maakt mij verder niks uit, ieder moet doen wat hij/zij wil maar ik begrijp het verschil niet tussen het vlees en de huid/velIk hoop dat je me nog begrijpt nu
Fiffill schreef:Over het karakoelschaap (misschien ook interessant voor Kuggur)
http://www.humanesociety.org/assets/pdf ... report.pdf
http://www.humanesociety.org/assets/pdf ... report.pdf
En een filmpje (niet voor de mensen met een zwakke maag, je ziet inderdaad hoe de ooien geslacht worden om de lammeren eruit te halen). Lammeren worden niet levend gevild trouwens als ik het zo zie, nu lijkt dat me ook niet echt praktisch.
Tsja, die paar huidjes die je krijgt van doodgeboren lammeren zijn niet genoeg voor een bontjas, dus kennelijk is dit toch een efficiëntere methode... bah.