Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
maura schreef:@Odetteke (vraag in ieder geval aan jou als instructeur, mocht iemand anders het weten / iets anders vinden ook interessant)
Ik kan niet reanimeren dus val wat dat betreft in de categorie 'niet mee bemoeien' als iemand in elkaar zou zakken. Ik ben wel in het algemeen benieuwd naar de effectiviteit van reanimatie. Het lijkt mij verschrikkelijk om 'gered' te worden uit een situatie waarin al hersenschade is ontstaan, dan zou ik liever meteen dood zijn. Komt iets dergelijks voor bij reanimatie? (of is dit een rare of hele onduidelijk vraag?)
maura schreef:@[***] (vraag in ieder geval aan jou als instructeur, mocht iemand anders het weten / iets anders vinden ook interessant)
Ik kan niet reanimeren dus val wat dat betreft in de categorie 'niet mee bemoeien' als iemand in elkaar zou zakken. Ik ben wel in het algemeen benieuwd naar de effectiviteit van reanimatie. Het lijkt mij verschrikkelijk om 'gered' te worden uit een situatie waarin al hersenschade is ontstaan, dan zou ik liever meteen dood zijn. Komt iets dergelijks voor bij reanimatie? (of is dit een rare of hele onduidelijk vraag?)
BlackShadowZ schreef:tja, moet je cursisten gaan leren met een traumazwachtel te werken....de drogist en apotheek verkopen zon ding nieteens.ik vindt het trouwes wel bij een EHBO-cursus leer je van alles over verschillende verbandjes enzo, maar meestal als er iets gebeurt met veel bloed en wonden, heeft niemand 20 verschillende rolletjes verband bij zich ;s Ik vind datze je moeten leren hoe je hulp kunt verlenen met de spullen die je op dat moment hebt... (jas etc)
@pubelia je kunt ribben breken, maar zoals eerder gezegd is dit minder erg dan een stilstaand hart. Ik denk dat de kans dat je echt iets finaal verkeerd doet heel klein is.
vuurneon schreef:Beademen mag inderdaad worden overgeslagen, omdat het vaak misgaat (lucht blazen in de maag waardoor de inhoud naar boven komt...). Als je alleen bent kun je beter los gaan op alleen de Co. pressies.
Maar goed het verandert elk jaar weeral blijft de conclusie wel gelijk, met alleen hartmassage heb je weinig kans op overleven...
pubelia schreef:Heel eerlijk, ik zou kijken of er iemand in de buurt is die wel weet wat die moet doen. Is er niemand, dan laat ik die persoon niet liggen. Maar moet er dan wel bij zeggen ik zou dan niet weten of ik het uberhaupt goed doe... Maar denk dan wel beter iets dan helemaal niks...
Kan je bv ook verkeerd reanimeren?
odetteke schreef:Verkeerde reanimeren kan: in brand steken, op een spoor leggen, van een flatgebouw gooien, met een wapen te lijf gaan zijn geen geschikte manieren om te reanimeren
Verder is echt bijna alles beter dan niets doen
Oja, en het ambulancepersoneel wordt ook niet blij als je zelf een gat in de luchtpijp probeert te maken.(maar in het geval van in een hutje op de hei, geen telefoon mee, iemand is al bewusteloos en met een paar rondes compressies en hengelen lukt het nog niet, dan zou ik toch een poging wagen
)
Creatas schreef:vuurneon schreef:Beademen mag inderdaad worden overgeslagen, omdat het vaak misgaat (lucht blazen in de maag waardoor de inhoud naar boven komt...). Als je alleen bent kun je beter los gaan op alleen de Co. pressies.
Maar goed het verandert elk jaar weeral blijft de conclusie wel gelijk, met alleen hartmassage heb je weinig kans op overleven...
Hoe kan je daar iets aan doen dan? Want lijkt me dat je neus dichtknijpt en inblaast, of het in de longen of de maag komt, hoe heb je daar dan invloed op?