Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Debola_89

Re: Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:38

Als dokter in wording moet je toch al gehoord hebben van het aanzuigeffect van lucht na reanimatie? Zoals ik hierboven al heb vermeld :-)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:38

Ik ben me daar inderdaad van bewust, leg alleen maar uit wat rommulus volgens mij bedoelt :)

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:40

Ik heb net mijn EHBO-cursus gehaald (lees: vorige week geslaagd!)
Ik vind eigenlijk dat iedereen het moet hebben of vast in het pakket op school laten leren.
(in Duitsland zijn ze verplicht om een EHBO-cursus te volgen voor het halen van het rijbewijs!)
30x hartmassage, 2x beademingen
maar beademen zou ik altijd proberen! Als ze gaan kotsen, gelijk op de zij leggen en alles uit laten kotsen
daarna weer proberen door te gaan met reanimeren en beademen (moet je wel kunnen..)

Maar ik zou niet zomaar als niet-EHBO'er ('geen ervaring') eerste hulp gaan verlenen.
Gelijk 112 bellen als dat nodig is en overleg dan met de centrale wat je zou kunnen doen!
En het belangrijkste; begin vandaag nog met de EHBO-cursus ;)

In principe zou iedereen een AED kunnen starten en aansluiten, volgens mij werkt hij wel vanzelf (en geeft hij aan als het niet goed zit!) ik ben blij dat ik iig wel weet hoe het moet :)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:41

Vraag mij af of je nog kunt kotsen als je al niet meer ademt?

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:43

inesje15 schreef:
Vraag mij af of je nog kunt kotsen als je al niet meer ademt?

Ja dat is een reflex: je blaast lucht in de mond (dat gaat door de luchtpijp en deels door de slokdarm)
Door de lucht komt de inhoud van de maag omhoog.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:44

Iedereen kan een AED aansluiten, dat ding zegt precies wat je moet doen,

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:48

Probleem is dat hier in Be, bijna niemand van mn vrienden WEET wat een AED is, en nog minder waar zoiets hangt...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:49

@Odetteke (vraag in ieder geval aan jou als instructeur, mocht iemand anders het weten / iets anders vinden ook interessant)

Ik kan niet reanimeren dus val wat dat betreft in de categorie 'niet mee bemoeien' als iemand in elkaar zou zakken. Ik ben wel in het algemeen benieuwd naar de effectiviteit van reanimatie. Het lijkt mij verschrikkelijk om 'gered' te worden uit een situatie waarin al hersenschade is ontstaan, dan zou ik liever meteen dood zijn. Komt iets dergelijks voor bij reanimatie? (of is dit een rare of hele onduidelijk vraag?)

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:49

Maar dan komt wel het probleem; kún je het dan ook zelf?
Emotioneel/fysiek gezien?
Ik weet nu precies wat ik moet doen en waar ik op moet letten met het aansluiten van een AED (schept ook zelfvertrouwen)
En soms zegt de AED: Schok niet aanbevolen, ga door met reanimeren!
Wat doe je dan?

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:51

Als je 112 belt wordt je via de telefoon ook vaak uitgelegd hoe je moet reanimeren, dus toch proberen te reanimeren(behalve als je het echt niet kan) een paar gebroken ribben zijn minder erg dan een stilstaand hart

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:52

Ik weet het nog niet (behalve als de donder 112 bellen) en daar ben ik me bewust van. Daarom ga ik in januari een reanimatie- en AED-cursus volgen. :)
Laatst bijgewerkt door Noeps op 14-12-11 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:54

maura schreef:
@Odetteke (vraag in ieder geval aan jou als instructeur, mocht iemand anders het weten / iets anders vinden ook interessant)

Ik kan niet reanimeren dus val wat dat betreft in de categorie 'niet mee bemoeien' als iemand in elkaar zou zakken. Ik ben wel in het algemeen benieuwd naar de effectiviteit van reanimatie. Het lijkt mij verschrikkelijk om 'gered' te worden uit een situatie waarin al hersenschade is ontstaan, dan zou ik liever meteen dood zijn. Komt iets dergelijks voor bij reanimatie? (of is dit een rare of hele onduidelijk vraag?)

Het belangrijkste wat je kunt doen is gelijk 112 bellen en proberen rustig te blijven!
Ookal is er gelijk iemand bij die kan reanimeren, 10% (volgens mij) overleefd, met AED is dit wel iets hoger..
Uiteindelijk beslist het ambulancepersoneel (en later evt. de familie) of ze blijven vechten voor iemands leven of niet.
Als EHBO'er verleen je alleen de hulp die je beheerst én die je emotioneel aan kan.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:55

Heel eerlijk, ik zou kijken of er iemand in de buurt is die wel weet wat die moet doen. Is er niemand, dan laat ik die persoon niet liggen. Maar moet er dan wel bij zeggen ik zou dan niet weten of ik het uberhaupt goed doe... Maar denk dan wel beter iets dan helemaal niks...

Kan je bv ook verkeerd reanimeren?

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:56

ik vindt het trouwes wel bij een EHBO-cursus leer je van alles over verschillende verbandjes enzo, maar meestal als er iets gebeurt met veel bloed en wonden, heeft niemand 20 verschillende rolletjes verband bij zich ;s Ik vind datze je moeten leren hoe je hulp kunt verlenen met de spullen die je op dat moment hebt... (jas etc)

@pubelia je kunt ribben breken, maar zoals eerder gezegd is dit minder erg dan een stilstaand hart. Ik denk dat de kans dat je echt iets finaal verkeerd doet heel klein is.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:57

maura schreef:
@[***] (vraag in ieder geval aan jou als instructeur, mocht iemand anders het weten / iets anders vinden ook interessant)

Ja, het kan voorkomen, je kan er als een kasplantje uitkomen. Het hangt af van de conditie waarmee je de reanimatie in ging en hoe lang het heeft geduurd. Maar dat moet geen leidraad zijn om wel of niet te gaan reanimeren, er zijn ook genoeg succesgevallen die nog tientallen gewoon een normaal leven leiden.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:02

BlackShadowZ schreef:
ik vindt het trouwes wel bij een EHBO-cursus leer je van alles over verschillende verbandjes enzo, maar meestal als er iets gebeurt met veel bloed en wonden, heeft niemand 20 verschillende rolletjes verband bij zich ;s Ik vind datze je moeten leren hoe je hulp kunt verlenen met de spullen die je op dat moment hebt... (jas etc)

@pubelia je kunt ribben breken, maar zoals eerder gezegd is dit minder erg dan een stilstaand hart. Ik denk dat de kans dat je echt iets finaal verkeerd doet heel klein is.
tja, moet je cursisten gaan leren met een traumazwachtel te werken....de drogist en apotheek verkopen zon ding nieteens.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:06

@odetteke zo had ik laatst iets, moesten we oefenen. Eerst een wond snelverband, dan watten, en dan nog een zwachtel. uuuh..... Ik heb thuis keukenpapier en een handoek?

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:07

Ik zou niet weten wat ik moet doen als er iemand in elkaar zakt. Maar gelukkig gaat daar binnenkort verandering in komen.
Ik ga samen met mijn moeder op een reanimatie cursus.
Via de Friesland zorgverzekeraar kunnen mensen die bij hun verzekerd zijn in bijna alle gevallen een gratis cursus volgen. Misschien een tip?
http://www.defriesland.nl/over-de-fries ... meren.aspx

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:11

vuurneon schreef:
Beademen mag inderdaad worden overgeslagen, omdat het vaak misgaat (lucht blazen in de maag waardoor de inhoud naar boven komt...). Als je alleen bent kun je beter los gaan op alleen de Co. pressies.

Maar goed het verandert elk jaar weer :+ al blijft de conclusie wel gelijk, met alleen hartmassage heb je weinig kans op overleven...

Hoe kan je daar iets aan doen dan? Want lijkt me dat je neus dichtknijpt en inblaast, of het in de longen of de maag komt, hoe heb je daar dan invloed op?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:12

pubelia schreef:
Heel eerlijk, ik zou kijken of er iemand in de buurt is die wel weet wat die moet doen. Is er niemand, dan laat ik die persoon niet liggen. Maar moet er dan wel bij zeggen ik zou dan niet weten of ik het uberhaupt goed doe... Maar denk dan wel beter iets dan helemaal niks...

Kan je bv ook verkeerd reanimeren?

Verkeerde reanimeren kan: in brand steken, op een spoor leggen, van een flatgebouw gooien, met een wapen te lijf gaan zijn geen geschikte manieren om te reanimeren :+
Verder is echt bijna alles beter dan niets doen :+

Oja, en het ambulancepersoneel wordt ook niet blij als je zelf een gat in de luchtpijp probeert te maken. ;) (maar in het geval van in een hutje op de hei, geen telefoon mee, iemand is al bewusteloos en met een paar rondes compressies en hengelen lukt het nog niet, dan zou ik toch een poging wagen :o)

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:14

odetteke schreef:
Verkeerde reanimeren kan: in brand steken, op een spoor leggen, van een flatgebouw gooien, met een wapen te lijf gaan zijn geen geschikte manieren om te reanimeren :+
Verder is echt bijna alles beter dan niets doen :+

Oja, en het ambulancepersoneel wordt ook niet blij als je zelf een gat in de luchtpijp probeert te maken. ;) (maar in het geval van in een hutje op de hei, geen telefoon mee, iemand is al bewusteloos en met een paar rondes compressies en hengelen lukt het nog niet, dan zou ik toch een poging wagen :o)

Ach bij ons is de hei bijna tegenover het ziekenhuis :')

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:14

Creatas schreef:
vuurneon schreef:
Beademen mag inderdaad worden overgeslagen, omdat het vaak misgaat (lucht blazen in de maag waardoor de inhoud naar boven komt...). Als je alleen bent kun je beter los gaan op alleen de Co. pressies.

Maar goed het verandert elk jaar weer :+ al blijft de conclusie wel gelijk, met alleen hartmassage heb je weinig kans op overleven...

Hoe kan je daar iets aan doen dan? Want lijkt me dat je neus dichtknijpt en inblaast, of het in de longen of de maag komt, hoe heb je daar dan invloed op?

Goed de kinlift uitvoeren en goed het hoofd kantelen, maar dat moet je echt een keer oefenen op een pop.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:16

Belangrijk is dat bij het slachtoffer zowel de mond als de neus goed 'afgesloten' is, zodat de lucht goed naar binnen gaat. Wanneer de borstkast omhoog en omlaag gaat, kun je er vanuit gaan dat de lucht op de juiste plaats terecht komt!

Bij slachtoffers van verdrinking en electriciteit is de kans het grootst dat deze bijkomen d.m.v. reanimatie.
Voor de rest is de kans heel erg klein, maar wij zijn absoluut niet degene om te zeggen stop maar, het heeft geen zin meer!!!
Uiteraad mits je het kunt, altijd doorgaan totdat de hulpdiensten ter plaatse zijn!

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:24

Ik ben zelf zo iemand die regelmatig (1 tot 4 keer per maand) 'omvalt'. Heb hartritmestoornissen en in combinatie met lage bloeddruk en stress leidt dit tot letterlijk omvallen als een plank. Ben altijd wel na een paar seconden weer bij dus kan dan versuft aanwijzingen geven.

Wel merk ik dat mensen altijd enorm schrikken - logisch - en echt niet weten hoe ze moeten reageren. Al mijn vrienden en bijna alle second years op de uni weten precies wat ze moeten doen (laten liggen, vragen of ik me heb gestoten aangezien ik geen reflexen meer heb; leidt vaak tot hersenschuddingen, ORS geven en rustig met me praten). Maar mensen die het voor het eerst zien raken vaak lichtelijk in paniek en gaan heel druk doen. Vooral m'n professoren als het tijdens college gebeurt. Maar het ergste is nog als het in het buitenland op een drukke plek gebeurt. Wat ik dan ook zeg a la "ik ben het gewend, gebeurt vaak, het gaat prima", zeg dan maar hallo tegen een ritje met een Poolse/Franse/Amerikaanse ambulance om dan na uren te horen "Niks aan de hand, hartritmestoornissen, nu niks aan te doen, lage bloeddruk en bloedsuiker, meer en regelmatiger eten en drinken." Goh, dat wist ik nog niet... >;)

Dus, uit ervaring: blijf rustig, ga op zoek naar iemand die er verstand van heeft en blijf op afstand. Dat is ook voor het 'slachtoffer' het fijnst, vooral als hij/zij al bij kennis is. En bij langer durende bewusteloosheid natuurlijk ambulance bellen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:25

Ik weet niet precies wat ik moet doen nee, maar als er niemand iets doet weet ik niet of ik blijf staan kijken.

Ik heb btw wel alle afleveringen van Greys anatomy gezien, dus misschien dat ik daar nog wat aan hebt :P Dus ik weet helemaal wat je moet doen als iemands mond verstopt is en je een gat in de luchtpijp moet maken met de huls van een pen.