Ben ik de enige autorijleskneus?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Alnieno

Re: Ben ik de enige autorijleskneus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:49

volgensmij ben ik voor de 2e keer opgelicht :\ volgens mijn rijinstructeur zit het CBR tot begin volgend jaar vol en heeft hij het in september aangevraagd...dat was na mijn TTT.. en nu? heb niet zoveel zin om weer te veranderen van rijschool, dat kost ook lessen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:48

Horse_Driver: Kan ook liggen aan de CBR vestiging denk ik? de ene is misschien groter met meer personeel etc. dan anderen? met theorie examen aanvragen verschilde voor mij de beschikbare data ook best veel per vestiging. Mijn praktijk examen is direct na het behalen van mijn TTT, ongeveer een maand geleden aangevraagd, en ik moet a.s. vrijdag afrijden. Ik ben aangesloten (heet dat zo?) bij het CBR in Rijswijk. (vlakbij den haag)

Misschien een idee om even brutaal te wezen, en jouw CBR te bellen met de vraag of het idd zo normaal is dat het zo lang duurt, omdat je twijfelt aan je instructeur?

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:11

Heb mijn instructeur even gebelt en ik zou een mail moeten hebben gehad van het CBR.. Morgen dus even achteraan;)
Ik zit in Arnhem, maar heb wel meer klachten gehoord..

Mag ik vragen waneer je TTT was?:)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:56

Je kunt op cbr.nl zien hoe lang de wachtlijsten bij jou cbr zijn..

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 01:11

Horse_Driver schreef:
Heb mijn instructeur even gebelt en ik zou een mail moeten hebben gehad van het CBR.. Morgen dus even achteraan;)
Ik zit in Arnhem, maar heb wel meer klachten gehoord..

Mag ik vragen waneer je TTT was?:)

Die was 13 oktober

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:52

Hmm .. beetje vreemd!

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:45

Mijne was 16 september..duurt me iets te lang! Morgen even CBR bellen, ze schijnen geen mail te hebben?:')

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:51

God, gelukkig ben ik niet de enige. Ik heb rond de 30-40 lessen gehad, maar ik maak soms nog zulke domme fouten..
29 December voor het eerst afrijden.. Stress hem wel een beetje :D .

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:39

Ik denk dat ik mezelf ook wel onder de categorie kneuzen kan plaatsen. :Y)

Vandaag mijn TTT gehad en kijhard (en heel terecht) gezakt. De eerste 5 á 10 minuten gingen eigenlijk heel goed. Maar ik was zó ontzettend zenuwachtig dat mn benen nogal trilden, dus ik kon de koppeling niet fatsoenlijk op laten komen. Waarop de auto 4 keer achter elkaar afsloeg en die mensen van links maar wachten (uiteindelijk stond ik natuurlijk midden op de kruizing stil). En als ik een fout maak, blijf ik daar een beetje in hangen, dus ik stresste de overige tijd als een gek.
Toen moest ik bijzondere verrichtingen doen, waaronder parkeren. Volgens mij stond ie nog in zn 2, nou dan krijg je hem natuurlijk nooit netjes in zo'n vak.. :+

Mijn instructeur zegt ook altijd: "Je kunt prima rijden, dat is het probleem niet. Als je maar eens stopte met nadenken over je fouten, maar je focust op de dingen die je wél kunt, dan komt het best wel goed". Heb nu overigens 26 lessen gehad, moet er nog 4 (in blokken van 2) voor mn examen. Ik ben benieuwd..

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:12

Ik vind dat sommige wel heel weinig lessen krijgen!

Mijn instructeur zegt minimaal 40 om alles te leren. En als je allee heel snl oppakt minder, maar dat zijn er niet veel.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:31

arans schreef:

Mijn instructeur zegt minimaal 40 om alles te leren. En als je allee heel snl oppakt minder, maar dat zijn er niet veel.

Ligt er ook aan wat voor blokken het zijn. Sommige rijscholen hebben lessen van een uur, of anderhalf uur, of 2 uur, en sommige nog meer uren per keer.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:44

Lous schreef:
Nee denk niet dat ik opgelicht word,de rijschool staat heel goed bekend hier in de buurt. Daarnaast mag ik bij deze 17 januari afrijden :D

Fijn dat er een examen is gepland. Nu maar hopen dat je je twijfels kunt bedwingen. Denk je dat je erg zenuwachtig gaat zijn? Anders kun je een pilletje halen bij je HA. Als je dat wil zou ik dat nu al halen, dan kun je tijdens het lessen een keer proberen hoe je op zo'n pilletje reageerd. Je moet namelijk niet hebben dat je er suf van wordt :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:47

Telpeva schreef:
arans schreef:

Ligt er ook aan wat voor blokken het zijn. Sommige rijscholen hebben lessen van een uur, of anderhalf uur, of 2 uur, en sommige nog meer uren per keer.

Dat veschilt inderdaad nogal. Ik had een pakket van 30 lessen, die heb ik niet opgemaakt en 1e keer geslaagd. Ik leste in blokken van twee uur.

een nichtje van mij heeft er ook echt super lang over gedaan, die is een keer of 4/5 gezakt. Heeft ook staatsexamen gedaan omdat ze zo extreem zenuwachtig was. Maar die rijdt nu ook gewoon vrolijk rond in haar autootje :j

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:50

Nee mij lukt het ook niet heb al meer dan 100 lessen gehad en ik rij nog automaat ook :P

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 23:57

shilady schreef:
Nee mij lukt het ook niet heb al meer dan 100 lessen gehad en ik rij nog automaat ook :P

Jeetje :(:)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 23:58

loulou schreef:
Lous schreef:
Nee denk niet dat ik opgelicht word,de rijschool staat heel goed bekend hier in de buurt. Daarnaast mag ik bij deze 17 januari afrijden :D

Fijn dat er een examen is gepland. Nu maar hopen dat je je twijfels kunt bedwingen. Denk je dat je erg zenuwachtig gaat zijn? Anders kun je een pilletje halen bij je HA. Als je dat wil zou ik dat nu al halen, dan kun je tijdens het lessen een keer proberen hoe je op zo'n pilletje reageerd. Je moet namelijk niet hebben dat je er suf van wordt :)

Goed idee, ga van de week even kijken. Gelukkig heb ik nog even om te oefenen en het gaat nu al een stuk beter. :D
Ik doe het verder al jaren goed op bananen als ik moet presteren, dus bij belangrijke examens, wedstrijden etc.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:18

Mijn examen is ook gepland, 24 januari!:) alleen duurt wat lang..maarja weet nu wel ik aan toe ben!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:32

nicole_hetty schreef:
ik heb 1 x een proefles gehad. en die gene die mij toen les gaf die zei letterlijk. "laten we hier nog maar niet aan beginnen. kom jij over enkele jaren maar weer terug". inmiddels 2 jaar later hoop ik binnenkort weer een proefles te kunnen nemen en hopen dan wel verder te kunnen.

Ik ging mijn eerste proefles doen om te kijken of ik een snelcursus, was hier tien weken 3x in de week, kon doen. De instructeur zei op het eind dat dat niks voor mij was, dat ik meer tijd nodig had. Mijn proefexamen ging echt waardeloos, echt alle fouten gemaakt die je kon maken, de instructeur die dat afnam zei ook volgens mij heb je nog flink wat lessen nodig voordat je afrijdt. (wat ik niet gedaan heb, ik wist dat het lag aan de 'dat proefexamen dat doe ik even' houding)

Ik heb uiteindelijk minder lessen gehad dan de snelcursus en in 1x geslaagd, dus laat je alsjeblieft niks aanpraten. (wat je al gedaan hebt :') ) Ik ben er ook van overtuigd dat instructeurs bijdragen aan het beeld wat je van jezelf hebt in de auto, ze praten je onterecht aan dat je een kneus bent (of laten je dat voelen) Ik had een super rij instructeur, die me nooit het gevoel heeft gegeven dat ik iets stoms deed. Zijn standaard antwoord was altijd als ik me verontschuldigde 'ja en jij bent echt de enige die rijles heeft die dat doet' op een prettige sarcastische toon. Dat was echt super voor mn zelfvertrouwen, we maken allemaal fouten ook allemaal dezelfde. Dat hoort bij leren :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:13

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties verwijderd. Het is niet de bedoeling strafbare feiten aan te moedigen. Dat was ook niet de bedoeling, maar kan anderen wel op verkeerde ideeën brengen. Vandaar dit ingrijpen. Ook de reacties hierop zijn verwijderd omdat die zonder het bericht dat de aanleiding voor deze reactie gaf, een beetje zinloos zijn.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:50

Ik dacht ook dat ik een enorme rijleskneus was, tot ik van instructeur wisselde. Instructeur A werd altijd ontzettend zenuwachtig als ik langs stoepranden reed, zat -ie naast me te schreeuwen "Denk aan mijn bandjes, DENK AAN M'N BANDJES!!!!". Hierdoor kreeg ik heel erg het idee dat ik niet midden op de weg kon rijden, en was ik constant bang dat ik een tegenligger aan ging rijden. Hij vond ook dat ik veel te traag optrok, en liep dus naast me te roepen "GASSEN DANNNNN" als ik een weg opdraaide, op een hele nare toon. Als ik een vraag had over een rare wegsituatie, was zijn reactie een geërgerde: "Als je hierlangs moet met je examen moet je gewoon dit en dat doen". Ja, en als ik een keer in een andere stad zo'n situatie tegenkom? Dan weet ik niet wat ik moet doen! Op een gegeven moment durfde ik een 50-weg niet meer op te draaien als 500 meter verderop een auto aan kwam rijden...

Ik had een ANWB-pakket van 43 lessen (je krijgt eerst een intest om te kijken hoeveel je nodig hebt), en bij 38 lessen wilde ik mijn examen in gaan plannen, ik had een gratis herexamen, en ik wilde van dit gezeur af zijn, dus ik dacht als het me nou wonderbaarlijk genoeg lukt, heb ik dat stomme rijbewijs en dan kan ik die achterin de kast gooien en nooit meer aan denken. En mocht het niet lukken, heb ik gratis een tweede kans. Ik hoefde alleen nog bevestiging van mijn instructeur, dat het oké was om m'n examen aan te vragen. Toen zei hij: Nou, ik zou eerst nog maar minimaal 20 lessen volgen, dan kijken we wel hoe het er dan mee staat". Een klap in mijn gezicht. Toen ik eenmaal huilend thuis was, zijn mijn ouders naar de ANWB gegaan, om een andere instructeur te vragen, want ik zat er helemaal doorheen. Mijn nieuwe instructeur heeft mij in die 5 lessen die ik nog had in mijn pakket, plus twee extra uur vooraf aan het examen, klaargestoomd voor het examen, die ik ook nog gehaald heb ook! Het heeft me daarna nog twee maanden gekost, maar nu rij ik zelfverzekerder dan ooit, en vinden mensen het heel fijn om bij mij in de auto te zitten. Die zeven uur bij een andere instructeur heeft echt een wereld van verschil gemaakt!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:19

Ik ben ook een autorijleskneus!

Ik heb het nemen van rijlessen uitgesteld tot ik bijna 20 was, omdat ik echt niet durfde/wilde. Ik wist na een eerdere ervaring met quads dat ik niet geschikt was voor voertuigen waar een motor in zat (ik reed namelijk de instructeur omver), dus autorijden zag ik al helemaal niet zitten. Het lessen op zich vond ik nog niet zo'n probleem, als dat het 'eindstation' zou zijn. Maar helaas neem je lessen om uiteindelijk examen te doen. En ik wilde NOOIT examen doen.

Toen ik eenmaal de stap had gezet, ben ik direct bij een rijschool gaan lessen voor mensen met faalangst. De instructrice was geweldig, echt waar, maar man wat een hel was het steeds. Ik was zo nerveus dat ik de hele dag ziek was als ik rijles had. Zowel voor als na de les. Trillen, hartkloppingen, flauwvallen, etc. Je kunt dus wel nagaan dat ik vrij weinig zin had in lessen, dus ik deed het hooguit 1x in de week.

Om even aan te geven in hoeverre de zenuwen de overhand namen: pas na 5 lessen had ik door dat ik naar het toerental keek i.p.v. de snelheidsmeter. Ik vond het al zo raar dat de instructrice steeds tegen me zei dat ik niet te hard moest rijden, terwijl ik nog geen 20 reed. >;) :Y) Natuurlijk wist ik wel waar ik moest kijken, maar mijn hersenen kookten op dat moment over van de zenuwen, dus ik kon geen informatie opnemen. En zo waren er nog wel meer voorbeelden.

Ondanks alles ging het redelijk. Na 30 lessen vond ze me klaar om af te rijden. Nou, dat had ze niet moeten zeggen... Ik was weer helemaal van de kaart en kon spontaan niet meer autorijden. Gelukkig moest ik eerst mijn theorie nog doen, dus voor die tijd kon ik mooi niet afrijden. Ik ging volledig op uitsteltour. Elke les moest ik beloven dat ik mijn theorie ging halen, maar dat deed ik mooi niet. Op een dag hebben we samen de afspraak gemaakt, omdat ik het anders niet zou doen. Ik had de theorie niet geleerd, maar was per ongeluk wel geslaagd. En dus was er geen belemmering meer voor het afrijden.

Vanaf dat moment ging het helemaal mis. Ik kon echt niet meer autorijden. Werkelijk alles ging fout en mijn instructrice werd helemaal gek van mij. Ik ook van mezelf, maar het lukte echt niet meer. Ik ben uiteindelijk een halfjaar gestopt. Heeeeeeerlijk. Gewoon helemaal niet meer aan die stomme auto denken, niet meer zenuwachtig. :)

Na die 6 maanden begin ik voor mijn gevoel weer opnieuw. Geen prestatiedruk, want ik had al heel lang niet in een auto gereden. En omdat er totaal geen druk was, reed ik natuurlijk de eerste paar lessen uitstekend. Beter dan ik ooit had gedaan. :+ oliebol, kwam het examen weer in zicht... En toen dat ter sprake kwam, ging ik per direct staatsgevaarlijk rijden. Echt niet expres. Het ging gewoon niet meer.

Uiteindelijk heb ik ruim 50 lessen gehad voor ik min of meer werd gedwongen om af te rijden. Voor die tijd heb ik een heel flesje Bach rescue spul opgedronken en allemaal homeopatische rustigmaakpillen opgegeten, maar het heeft niets geholpen. De examinator was gelukkig onverstoorbaar en ik heb hem bij het wegrijden maar meteen gevraagd of hij me na afloop tips wilde geven voor de volgende keer afrijden. Bij de bocht achteruit reed ik tijdens mijn examen de stoep op, bijna tegen een lantarenpaal. Nu ben ik geen ster in achteruit rijden, maar dat was me echt nog nooit gebeurd. Gezakt, dacht ik, dus de druk was voor mij alweer af en ik kon normaal verder rijden. Uiteindelijk was ik daardoor juist geslaagd. Dus het was juist wel handig dat ik meteen een fout had gemaakt.

Ik vind mezelf nog steeds een slechte chauffeur, maar er is nu niemand meer waarvoor ik 'netjes' moet rijden en dat vind ik zoooooveel fijner! Ik kan 30056875x verkeerd rijden, net zo lang wachten tot ik wil oversteken, een hele stad doorrijden tot ik een gemakkelijke parkeerplek heb gevonden, enzovoorts. Het is echt een enorme opluchting dat ik niet meer elke week op hoef te zien tegen de les.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:09

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:17

Oh jeetje, als ik jullie verhalen zo lees word ik alleen maar banger voor rijles. En ik moet nog beginnen. :))

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:18

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 19:23

Ik heb dit topic geopend om meer mensen te krijgen met net zoveel lessen als ik. 30/40 lessen is normaal en meer mensen zijn niet de eerste keer geslaagd. Hoopte dat wij als speciale uitzonderingen elkaar een beetje konden helpen door dit topic :).