Reactie drugs&alcohol is psychisch

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:00

Het is dan ook niet alleen psychisch natuurlijk :) volgens mij was ts het daar inmiddels ook mee eens.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:04

Ik geloof niet dat het allemaal psychisch is...

als je even theoretisch naar alcohol kijkt....Alcohol verdoofd de hersenen, van de voorkwab naar achrteren toe. Dus eerst het stukje van de zelfbeoordeling (mensen worden losser) tot uiteindelijk naar achteren naar de zintuigen (mensen gaan wankelen en harder schreeuwen omdat het gehoor minder werkt)

is puur biologisch

btw waarom het de ene keer anders werkt dan de andere keer. Alcohol bouw je op in tolerantie. Dan is er altijd verschil nog in sekse, wat je gegeten hebt, gedronken, of je tegelijkertijd medicatie gebruikt etc. De omstandigheden ewaarin je alcohol drinkt zijn vrijwel nooit hetzelfde aangezien je lichaam geen statisch iets is en zeer afhankelijk van steeds wisselende externe factoren

met XTC komt er serontonine vrij wat je een 'happy feeling' geeft, net als cocaïne de dopamine afgifte en opvang beïnvloed, daardoor wordt je alert, energiek, voel je je zeker etc.

Je maakt mij niet wijs dat iemand die nog nooit XTC of Paddo's heeft gehad en je hem een pil geeft zonder dat hij weet wat er in zit hij niet gaat hallucineren, spacen en zweven....

andersom geloof ik best dat iemand die wel soms gebruikt en je hem een placebo geeft hij wel signalen ervaart dat hij drugs ingenomen heeft.

Het is altijd de combinatie van fysiek/psyche en verwachtingen

Lins_Vetra

Re: Reactie drugs&alcohol is psychisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 07:57

Ik denk dat de titel aangepast moet worden. Nu lijkt het of de werkzame stof van alcohol en drugs psychologisch is, maar het gaat er juist om dat je dronken/high wordt terwijl je de werkzame stof níet binnen krijgt.
De titel verward een beetje

Collie2008

Re: Reactie drugs&alcohol is psychisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:04

Ik denk dat je tekenen van kan vertonen, iemand die denkt alcohol te drinken zal zich in lichte mate zo gedragen, maar de fysieke effecten als evenwichtsstoornissen en het verdoven van de zintuigen lijkt me niet, denk dat alleen de eerste effecten als ('losser voelen', jolig worden, minder schaamte etc) oftewel de effecten die je met ongeveer 2 standaardglazen bereikt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:05

manzano schreef:
En als je denkt dat je alcoholvrije drankjes drinkt blijf je dan ook nuchter??? Lijkt me ideaal ;)

sorry die vond ik toch wel heel grappig :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:48

Lins_Vetra schreef:
Ik denk dat de titel aangepast moet worden. Nu lijkt het of de werkzame stof van alcohol en drugs psychologisch is, maar het gaat er juist om dat je dronken/high wordt terwijl je de werkzame stof níet binnen krijgt.
De titel verward een beetje

Dan klopt het niet meer, ts had de stelling dat de reactie op drugs en alcohol psychisch is, dus niet alleen over het placebo effect :)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:59

Nu snap ik het niet meer :o

Uit de OP:
Citaat:
iets biologisch veroorzaakt veranderingen in het psychisch functioneren. Deze veronderstelling blijkt echter niet te kloppen.

Het gaat het toch juist om dat het iets NIET biologisch verandering in het psychisch functioneren verandert?

Dan snap ik de stelling "het onder invloed zijn van drugs of alcohol is allemaal psychisch" niet bij het stukje wat daarboven staat. Niet alleen het biologische veroorzaakt veranderingen in het psychisch functioneren.

Dat is toch wat er wordt gezegd in het stukje? :o Of snap ik het gewoon écht niet :D

Sodeletuut schreef:
Ik zit te leren voor mijn tentamen van donderdag, en ik kwam een stuk tegen wat ik toch wel erg leuk vind om even te delen. :)

Over het algemeen wordt verondersteld dat hij het drinken van een stevig glas, het roken van een joint of het slikken van een xtcpil het werkzame bestanddeel van de drug veranderingen veroorzaakt in het gedrag en de belevingen van de gebruiker. In feite is deze veronderstelling gebaseerd op een biopsychisch model: iets biologisch veroorzaakt veranderingen in het psychisch functioneren. Deze veronderstelling blijkt echter niet te kloppen. Mensen die denken dat zen een drug hebben ingenomen terwijl dat niet zo is, blijken 'stoned' of 'dronken' gedrag te kunnen vertonen terwijl daarvoor geen farmacologische oorzaak is. De verklaring is dat het benevelde gedrag niet zozeer veroorzaakt wordt door de farmacologische stof, maar door de verwachtingen bij de 'gebruikers' over de effecten ervan.

Dus, kort gezegd; het onder invloed zijn van drugs of alcohol is allemaal psychisch.
Wat vinden jullie hier van? :)

*schrapt psychologie van haar potentiële-studie-lijstje en voegt begrijpend lezen toe :D *

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:04

TS zegt in het stukje dat wordt verondersteld bij het gebruiken van drugs er een biologische reactie optreed met bepaalde gevolgen. Echter zegt ze dan dat die veronderstelling niet blijkt te kloppen, omdat mensen die denken dat ze drugs hebben ingenomen terwijl dat eigenlijk niet zo is, ook die reactie krijgen, dat kan dan dus niet meer een biologische zijn > psychische dus.
Vervolgens trekt ze de (onjuiste) conclusie dat het onder invloed zijn van drugs (echte) allemaal psychisch is. Dan klopt de titel toch gewoon? Ze bedoelt inderdaad dat de werkzame stof van drugs psychisch is. Zo van, als mensen die geen echte drugs innemen maar vervolgens wel die reactie krijgen, zijn drugs gewoon psychisch want als je denkt dat je het op hebt krijg je hetzelfde effect.

De stelling (conclusie) die ze eruit trekt is gewoon fout en de tekst in het boek is niet goed gelezen, van 'kunnen' naar 'altijd' en dat klopt natuurlijk niet :+