bontkraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:33

Citaat:
mys_bohemian
Omdat het dier wat ervoor gefokt wordt minder gevoel heeft???

absoluut niet!.. maar dan staat het dier niet op uitsterven!! wat in veel gevallen bij andere dieren wel is

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:14

Benfan schreef:
@ponylies, hypocriet toch? je gebruikt soms leer? waneer is het doden van een dier om zijn huid dan in eens wel rechtvaardig bij jou. En mag ik volgens jou bv geen leren schoenen/riem/jas dragen? Gebruik het wel of gebruik het niet. Leer kun je omzeilen. Ga niet de heilige maagd uithangen als je je niet aan je eigen leefwijze houd.

Daar vind ik toch een wezelijk verschil in zitten
Je kunt alleen gebruiken wat je nodig hebt
en je kunt te pas en te onpas lederen spullen en bont kopen..

Sommige mensen (zg) takers) hebben een lederen bank, autobekleding ,jasjes, 10 lederen tassen en tig paar schoenen
liefst met echt bont als decoratie
Zodra iets ook maar enigzins uit de mode is wordt alles meteen weer weggegooit en kopen ze weer een nieuwe lading..
Dit zijn mensen die nergens bij nadenken en vooral met zichzelf bezig zijn 8-)
Doordat de vraag naar leder hierdoor enorm is, draait de leder en bont industrie daar daar voornamelijk op..

Andere mensen hebben alleen 3 paar lederen schoenen waar ze jaren mee doen, eten geen/weinig vlees en kopen verder alles syntetisch en/of milieuvriendelijk/ biologisch
en die worden dan door de "takers" meteen met de vinger nagewezen als ze lederen schoenen aan hebben :+

zou het toch dat geweten zijn... :(:)

bello2005

Re: bontkraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:56

een zadel en een hoofdstel is ook van leer gemaakt..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:38

bello2005 schreef:

De meeste wel maar niet alle zadels
Wintec, Thorowgood ,en een Barefoot Drytex zijn niet van leder..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:40

unamie schreef:
bello2005 schreef:

De meeste wel maar niet alle zadels
Wintec, Thorowgood ,en een Barefoot Drytex zijn niet van leder..

Vind je het erg als ik dat geen geweldige zadels vind?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:19

Moet er in dit topic ècht beledigd worden, kunnen we elkaar niet in elkaars waarde laten ook al verschillen meningen over het dragen van bont?

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:49

Welkom op bokt Aieshja.. Hier houden we van stevige discussies! :D
Wat betreft bont / leer whatever. Als je geen bont wilt dragen vind ik dat je dan ook geen leer moet dragen punt :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:29

Dus omdat ik leer draag MOET ik bont dragen? :P
oke ik snap je punt hoor :P Maar ik heb gewoon geen lekker gevoel bij bont :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:36

Astaloca schreef:
Welkom op bokt Aieshja.. Hier houden we van stevige discussies! :D
Wat betreft bont / leer whatever. Als je geen bont wilt dragen vind ik dat je dan ook geen leer moet dragen punt :)

Dat laatste ben ik enigzins met je eens, maar niet 100%.

Laat ik hem anders formuleren:

Als je het OK vindt dat leer gebruikt wordt, moet je het ook OK vinden dat Europees bont gebruikt wordt.
Anders zou ik het hypocriet vinden. (Beetje hetzelfde als van de daken schreeuwen dat vlees eten moord is en dan zelf in een leren jasje staan).

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:43

Focussed, ik ben het eens met jou :)

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:03

Poolvossen zijn volgens mij al verboden in Nederland, of het zijn er heel weinig. In de nertsenhouderij zijn strenge regels en worden de dieren eerst dood gemaakt voordat ze gepelst worden. En bovendien de vraag blijft er toch wel en wordt de nertsenhouderij verboden, worden de pelsen uit Azie oid gehaald waar de dieren op een nog veel gruwelijkere manier worden gehouden etc. De Nederlandse pelsdieren houderij is een diervriendelijke sector, ik zou zeggen, kijk hier: http://www.nfe.nl/

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:10

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:29

Ik vind toch dat er een heel wezenlijk verschil is tussen het gebruik van leer en bont. Leer is grotendeels afkomstig van koeien, die al gedomesticeerd zijn, en waarvan het houden van het dier meer functies heeft dan alleen het gebruik van de huid. Daarbij wordt leer voor praktische zaken gebruikt en bont voor puur voor mooi. Ik heb alles doorgelezen in dit topic, maar kan nog steeds niet begrijpen waarom mensen kiezen voor bont.

Natuurlijk, ook in de dierhouderij voor vlees en leer vindt dierenleed plaats. Maar in plaats van een hele andere industrie daarnaast opbouwen voor productie van bont, zouden we ons er op moeten richten het dierenleed in de bestaande dierhouderij te beperken en de omstandigheden te verbeteren.

En is het waar dat dierhouderij in Nederland diervriendelijker is dan in minder ontwikkelde landen, en dat je dus beter je bont hier kunt kopen dan ergens anders, maar ik begrijp niet waarom de vraag naar bont nog bestaat. Ik vind het echt ontzettend jammer dat bont weer op zijn retour is.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:58

Leer voor praktische zaken? Ammehoela, leren jasjes, leren broeken, leren riemen, leren schoenen, leren bankstel... Die dingen zouden inderdaad totaal hun functionaliteit verliezen wanneer een ander materiaal gebruikt wordt....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:07

jannekespr schreef:
Ik vind toch dat er een heel wezenlijk verschil is tussen het gebruik van leer en bont. Leer is grotendeels afkomstig van koeien, die al gedomesticeerd zijn, en waarvan het houden van het dier meer functies heeft dan alleen het gebruik van de huid. Daarbij wordt leer voor praktische zaken gebruikt en bont voor puur voor mooi. Ik heb alles doorgelezen in dit topic, maar kan nog steeds niet begrijpen waarom mensen kiezen voor bont.

Natuurlijk, ook in de dierhouderij voor vlees en leer vindt dierenleed plaats. Maar in plaats van een hele andere industrie daarnaast opbouwen voor productie van bont, zouden we ons er op moeten richten het dierenleed in de bestaande dierhouderij te beperken en de omstandigheden te verbeteren.

En is het waar dat dierhouderij in Nederland diervriendelijker is dan in minder ontwikkelde landen, en dat je dus beter je bont hier kunt kopen dan ergens anders, maar ik begrijp niet waarom de vraag naar bont nog bestaat. Ik vind het echt ontzettend jammer dat bont weer op zijn retour is.

het lijkt wel of mensen allemaal maar denken dat het leer wat we hier gebruiken allemaal van onze gezellige zwartbonte koetjes komt. Denk je dat nu echt wanneer het grootste deel van de schoenen in de nederlandse schoenen winkels in china en andere aziatische landen worden gemaakt??

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:09

Dat je ook ander materiaal kunt gebruiken dan leer maakt het doel niet minder praktisch. Maar goed, de discussie wel of geen leer staat in mijn ogen los van de discussie wel of geen bont. Nogmaals, ik begrijp niet waarom bont.

Edit: ook leer uit China en India is rundleer of buffelleer. Slangenleer, krokodillenleer en ander exotisch leer laat ik buiten beschouwing, dat is weer een hele andere discussie.
Laatst bijgewerkt door jannekespr op 08-09-11 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:11

jannekespr schreef:
Dat je ook ander materiaal kunt gebruiken dan leer maakt het doel niet minder praktisch. Maar goed, de discussie wel of geen leer staat in mijn ogen los van de discussie wel of geen bont. Nogmaals, ik begrijp niet waarom bont.

Bont is zeer praktisch. Het is een product wat je wss het warmst houdt ivm andere producten die je zou kunnen gebruiken op kleding en accessoires. Het is nog praktischer dan leer, want leer houdt je slecht warm, dan zul je het moeten gaan voeren (en dan, waarmee? Lekker geplukt dons van een levend geplukte gans? Daar wordt namelijk ook niet aangedacht).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:14

Omdat bontmuts bv je uitstekende bescherming geeft tegen de koud :j Dus voor echte koukleumen (en oude mensen) is een muts van konijnenbont zeer prettig in de winter.
T is niet voor niets dat je in de echte poolgebieden geen kunstbont ziet! :D
Dat is de praktische kant van bont, net als dat leer gewoon goed ademt :) T is niet voor niets dat wij het al vanaf het begin des tijds gebruiken.
(en een klein bontrandje op de jas is natuurlijk puur decoratief en niet zozeer functioneel. Maar een hele muts gevuld met konijnenbont kan wel degelijk functioneel zijn)

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:16

Focussed schreef:
jannekespr schreef:

Bont is zeer praktisch. Het is een product wat je wss het warmst houdt ivm andere producten die je zou kunnen gebruiken op kleding en accessoires. Het is nog praktischer dan leer, want leer houdt je slecht warm, dan zul je het moeten gaan voeren (en dan, waarmee? Lekker geplukt dons van een levend geplukte gans? Daar wordt namelijk ook niet aangedacht).

Daar wordt door mij wel aan gedacht hoor. Er zijn naast bont genoeg andere zaken waar ik me druk om maak, maar dat maakt niet dat ik me om bont niet druk mag maken.

Maar bont houdt warm ja, schapenbont ook, maar dat is dan weer net niet de bedoeling. Laat ik mij dus anders uitdrukken: waarom bont van pelsdieren, waar een hele aparte dierindustrie voor moet bestaan, terwijl we al genoeg producten hebben die dat bont kunnen vervangen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:16

Meeste goedkope bont komt gewoon van konijnen, die ook gebruikt worden voor het vlees.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:18

Omdat pelsbont niet te vergelijken is met ander bont (zoals schapenbont). En wss zal 90% van de bontdragers het dragen om hoe het eruit ziet , en dat is zeker in vergelijking tot schapenbont een wereld van verschil. Dus er bestaat geen alternatief. Ja nepbont, maar dat noem ik geen alternatief want dat ziet er niet uit, prik in je nek en houdt niet warm.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:18

konijnenbont vind ik ook veel minder bezwaarlijk, of niet bezwaarlijk in vergelijking met bont van wasberen en nertsen en dergelijke.

Wordt er echt zoveel konijn gegeten dan? Dat vroeg ik me af, of worden de konijnen voor het bont speciaal gehouden?

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:20

Focussed schreef:
Omdat pelsbont niet te vergelijken is met ander bont (zoals schapenbont). En wss zal 90% van de bontdragers het dragen om hoe het eruit ziet , en dat is zeker in vergelijking tot schapenbont een wereld van verschil. Dus er bestaat geen alternatief. Ja nepbont, maar dat noem ik geen alternatief want dat ziet er niet uit, prik in je nek en houdt niet warm.

Oke, maar in het geval dat het puur om 'mooi' gaat vind ik het dus (mijn mening!) onacceptabel dat daar een hele industrie voor bestaat.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:23

jannekespr schreef:
Focussed schreef:

Daar wordt door mij wel aan gedacht hoor. Er zijn naast bont genoeg andere zaken waar ik me druk om maak, maar dat maakt niet dat ik me om bont niet druk mag maken.

Maar bont houdt warm ja, schapenbont ook, maar dat is dan weer net niet de bedoeling. Laat ik mij dus anders uitdrukken: waarom bont van pelsdieren, waar een hele aparte dierindustrie voor moet bestaan, terwijl we al genoeg producten hebben die dat bont kunnen vervangen.

Omdat het helemaal niet uitmaakt of je een dier voor het vlees of het leer/bont houd?? Het zijn alle drie min of meer luxe producten, het is natuurlijk mooi wanneer je "dubbeldoel" dieren kan houden maar dat heeft meer van doen met het milieu dan met dierwelzijn. Zolang je al die dieren maar "netjes" (en dan bedoel ik vooral binnen de wet want echt netjes krijg je het nooit) behandeld, maakt het voor het dier toch helemaal niet uit in hoeverre hij na zijn dood gebruikt word.

Denk je dat chineese buffels en runderen het veel beter hebben dan chineese pelsdieren??? ik denk namelijk dat dat wel meevalt, het enige voordeel is dan dat er ook van die beesten gegeten word maar ik denk dat dat in azië misschien ook wel met meer pelsdieren gebeurt als in europa.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:29

Inderdaad, voor het dier in kwestie maakt het niet uit of het voor vlees of pels gehouden wordt. Maar dan nog komen er dus meer dierhouderijen en met meer diersoorten doordat de mode ineens weer bont wil zien, wat ik verschrikkelijk onnodig vind. Nou, ik heb mijn punt gemaakt, ik laat het hierbij. ;)