Uit huis, waar blijft de hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Uit huis, waar blijft de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:08

Poeh lastig hoor!!!!! Ik vind het eigenlijk heel erg dat je ouders niet blij voor je kunnen zijn dat je het huis uit gaat en lekker je eigen leven op gaat bouwen. Maar goed, dat staat los van dit honden-probleem.

Ik ken toevallig meerdere mensen die wel een soort "co-ouderschap" hebben voor de hond. Dit heeft vooral te maken met werk (en het daarmee samenhangende veel van huis zijn). De hond is dan doordeweeks bij zijn/haar ouders en vrijdagmiddag/avond halen ze de hond op en is de hond het weekend bij hun. Gaat prima :j :j :j

Nou heb ik gelezen dat je ouders de hond elke dag willen zien etc. etc. Maar ik vind wel dat jij ook een punt mag maken. Ze hebben niets te eisen en volgens mij is het een prima verdeling.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:31

Als ik het zo even doorlees zijn je ouders nou niet bepaald bereid tot een oplossing te komen en wil jij (begrijpelijk) je ouders niet voor het hoofd stoten. Voor mijn idee heb je dus echt helemaal niks aan deze discussie, want de enige oplossing is dat de hond bij je ouders blijft, aangezien je zelf al aangeeft dat het geen optie is om hem zelf mee te nemen.

Dus je neemt je hond mee en haalt je ouders daarmee op je nek of je laat de hond achter en bewaart de vrede. Dat lijken mij de keuzes. Als je kiest je hond mee te nemen (wat ik 100% zou begrijpen) dan is dat eigenlijk gewoon pech voor je ouders. Het is jouw hond dus in principe mag je ermee doen wat je maar wilt. Als dat dus geen optie is, is dit een vrij nutteloze discussie... dan blijft hij dus gewoon achter.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:41

Het probleem is niet de hond. Je ouders hebben moeite om je los te laten en je weg te laten gaan. De hond is de weg naar jou. Hiermee houden ze thuis. En geen vriend is goed genoeg voor hun kind, dus je vriend hoeft de kritiek zich ook niet aan te trekken: het is niet persoonlijk.

Ik zou gewoon eerst lekker verhuizen en jullie eigen leven opbouwen en de afspraken dan maar even minder ideaal laten worden over de hond.
Als alles in wat rustiger vaarwater is gekomen, kan je waarschijnlijk het onderwerp hond opnieuw bespreken.

Komt tijd, komt raad.

Succes met verhuizen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:54

Toen ik het huis uitging heb ik de hondjes van mijn ouders, die toen 12 en 13 waren, ook gemist, maar ik heb ze wel gewoon daargelaten. Terwijl er eigenlijk ook 1 'van mij' was.
Hondjes waren daar gewoon gewend en ook ik woon vlakbij mijn ouders dus zie ze nog regelmatig, die twee ouwetjes (de hondjes dan he ;) ).
Ik zou er in ieder geval wel voor kiezen: OF hier, OF daar... Een hond heen en weer slingeren is voor jullie misschien leuk, maar voor het dier absoluut niet...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:00

Stom van je ouders, maar ik zou toch de hond bij je ouders laten. Dat beestje is dat gewend, en als je maar een paar huizen verderop gaat wonen kun je de hond vaak genoeg zien lijkt me? Neemt niet weg dat ik t raar van je ouders vind.. maar dit beter dan ruzie toch

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:38

Met janouk eens. ik denk persoonlijk dat het niet zo zeer om het missen van de hond gaat maar het missen om jouw ;)
ze weten natuurlijk dondersgoed dat je gek op die hond bent. door die hond bij hun te houden, zal je (elke dag??) naar hun toe gaan om hem te kunnen zien. hetzelfde met dat je vader hem elke avond uit wilt laten als de hond bij jullie zit. komt meer over als een soort controle om te kijken of alles goed met jou gaat of om je te kunnen zien.

ik weet niet wat ik in jouw geval zou doen. denk i.i.g. eerst verhuizen en alles rustig op z'n beloop laten en het later nog eens bespreken. en dan echt voet bij stuk houden want het is jouw hond. ik zou het wel heel triest vinden als je ouders hier een familieruzie over zouden beginnen. dus beginnen met af en toe een dagje. en niet je vader de hond uit laten laten. kom op zeg, je woont in dezelfde straat en hebt geen oppas nodig die je komt controleren. en dat je vriend de hond uitlaat, moet je ook zelf weten.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:39

Ik zou bloed- en dan ook bloedlink worden als m'n ouders me over de rug van een dier zouden chanteren. Het gaat de ouders niet eens zo zeer om de hond zelf, maar om TS aan het lijntje, onder controle, te houden. Je ouders horen je te steunen, voor je klaar te staan en blij voor je te zijn - ook als ze liever hadden dat je iets anders deed, ook als dat betekent dat ze 'offers' moeten maken. Zoals TS het beschrijft heeft zij de ouderrol op zich genomen en gedragen haar ouders zich als een stelletje pubers. TS is bereid dagelijks contact met háár hond op te geven om de lieve vrede te bewaren (ondanks eerder gemaakte afspraken) terwijl haar ouders koppig vasthouden aan onredelijke eisen (oa dat haar vriend de hond niet mag uitlaten).

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, tenminste, ruzie met m'n ouders om een dier. Meer dan een jaar geleden woonde ik noodgedwongen thuis (net teruggekomen uit het buitenland, geen werk, geen inkomen) en kreeg te horen dat mijn lievelingspony van de manege wegens artrose naar de slacht zou gaan, terwijl ze op de wei geen pijn had. Mijn vader heeft me letterlijk verboden die pony te kopen. Ik wist dus dat er knallende ruzie zou komen als ik het toch deed, en ik woonde thuis, dus de ruzie ontvluchten ging niet. Ik heb m'n vader op een avond vertelt dat ik m'n pony gekocht had, en dat ze over drie dagen gebracht werd. M'n vader was woest, heeft een week niet tegen me gesproken. En wat denk je? Binnen een maand wilde hij mee om naar pony te kijken, en hij vond het verschrikkelijk toen ze onverwacht overleed.

TS: ik zou de hond meenemen en je ouders laten weten dat ze het co-ouderschap op jouw voorwaarden kunnen hebben. Ze zien snel genoeg dat de hond het bij jou én je vriend goed heeft, en, veel belangrijker, dat jij het goed hebt, ze draaien vanzelf bij. Het zijn je ouders, en ze zijn bang om je los te laten - ze gaan echt geen lange ruzie of contactverbreking riskeren.

Wat ik me afvraag: veel mensen hier raden de TS aan een andere hond te nemen. Waarom wordt datzelfde advies niet aan de ouders van TS gegeven? Waarom moet de TS haar hond achterlaten, terwijl zij niet degene is die problemen maakt?

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:40

Wat een enorm rare discussie zeg... Punt een vind ik het hoogst egoïstisch van je ouders dat zij het totaal niet leuk vinden dat je uit huis gaat. Dan hadden ze nooit aan kinderen moeten beginnen en misschien maar een extra hond moeten kopen, deze gaat het huis niet uit.
Ten tweede vind ik beide partijen egoïstisch daar het een getouwtrek is om de hond en over jullie geluk. Kijk naar de hond, wat is het beste voor de hond!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:47

janouk schreef:
Het probleem is niet de hond. Je ouders hebben moeite om je los te laten en je weg te laten gaan. De hond is de weg naar jou. Hiermee houden ze thuis. En geen vriend is goed genoeg voor hun kind, dus je vriend hoeft de kritiek zich ook niet aan te trekken: het is niet persoonlijk.

Ik zou gewoon eerst lekker verhuizen en jullie eigen leven opbouwen en de afspraken dan maar even minder ideaal laten worden over de hond.
Als alles in wat rustiger vaarwater is gekomen, kan je waarschijnlijk het onderwerp hond opnieuw bespreken.

Komt tijd, komt raad.

Succes met verhuizen.

Helemaal mee eens. Ik denk dat als je een paar maanden verder bent, en je ouders gewent zijn aan het idee dat jij niet meer thuis woont, dat het een veel minder groot probleem is om de hond naar jou te halen. En als het nog steeds een probleem is dan zou ik me er maar bij neerleggen en hem lekker bij je ouders laten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:55

Ik ben het in alle opzichten eens met braveSpots... zijn ze nou helemaal betoeterd... :?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:12

Ik denk sowieso dat 1 vast huis het beste is voor de hond. Bijvoorbeeld dat de hond bij jou blijft, maar dat je ouders hem op vooraf aangegeven tijdstippen op bepaalde dagen mogen uitlaten. Eventueel zou je af kunnen spreken dat hij 1 hele middag in de week bij hen thuis is.

Wat je ook doet, maak in het begin heel duidelijke afspraken. Om te voorkomen dat je ouders de hele tijd op de stoep staan om even de hond te aaien of als de hond bij hen blijft om de haverklap 'gezellig' met de hond langskomen. Na een half jaar kun je daar misschien wat soepeler in worden, maar zeker de eerste tijd zal je daar heel strikt in moeten blijven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:30

Ik denk dat de ouders van TS het voorstel: "hond blijft volledig bij jullie" niet zullen accepteren. Want dan hebben ze geen reden iedere dag aan de deur te komen. En accepteren ze het wel, dan komen ze met een ander plan dat zal inhouden dat ze dagelijks bij TS de gang van zaken willen sturen en controleren.

De omgangsregeling met de hond is een smoes, en niet het ware probleem.

Wat je ook zult bedenken, als het niet het idee van je ouders is (dagelijks hond 'wisselen'), zal het niet worden aanvaard. En ik begrijp dat de hond sowieso nooit bij jullie zal slapen maar altijd bij je ouders, maw, jullie zijn overdag om de andere dag een soort gratis oppascentrale?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:47

Citaat:
Het gaat de ouders niet eens zo zeer om de hond zelf, maar om TS aan het lijntje, onder controle, te houden. Je ouders horen je te steunen, voor je klaar te staan en blij voor je te zijn - ook als ze liever hadden dat je iets anders deed, ook als dat betekent dat ze 'offers' moeten maken. Zoals TS het beschrijft heeft zij de ouderrol op zich genomen en gedragen haar ouders zich als een stelletje pubers. TS is bereid dagelijks contact met háár hond op te geven om de lieve vrede te bewaren (ondanks eerder gemaakte afspraken) terwijl haar ouders koppig vasthouden aan onredelijke eisen (oa dat haar vriend de hond niet mag uitlaten).

De ouders zullen het niet bewust expres doen.
Een mens kan nu eenmaal van nature slecht tegen veranderingen, zoals zoveel diersoorten (uitzonderingen daargelaten). Bij grote veranderingen ontstaat een soort paniekgevoel en wil de mens het liefst vasthouden aan alles wat bekend en dierbaar is. Hier op bokt is dat gevoel wel te herkennen bij paarden na een verhuizing. Dat geldt voor ieder diersoort; dus ook voor de mens.
Daarom zijn overgangen naar de basisschool, middelbare school, uit huis gaan, etc. zulke grote overgangen voor mensen, omdat het stappen in het diepe onbekende betekent.

@ts
Daarom geef het een beetje tijd en laat het paniekgevoel even weg slijten. Concentreer je op je nieuwe huis en het samenwonen. Dat zijn al hele grote veranderingen. En tijdens een verhuizing zal het misschien nog wel fijn zijn, dat je de zorg van de hond kan delen.
Want verhuizen kost mega veel tijd.
En daarna kunnen jullie vast komen tot een afspraak waar iedereen gelukkig mee kan zijn. En voor de hond maakt het niet zoveel uit, zolang zijn roedelleden bij hem zijn.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:48

Ongelofelijk, hoe kun jij nog normaal tegen je ouders doen op de manier hoe ze jou behandelen? Ze chanteren je over de rug van de hond, houden je aan huis gekluisterd terwijl je er juist uit gaat, waarom kunnen jou ouders je het geluk niet toewensen? Mijn ouders zouden dit geen moment in hun hoofd halen!

Ik zeg absoluut niet dat je ouders slechte mensen zijn, maar dit gaat toch echt, veel, veel te ver!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:52

janouk, ik zeg niet dat haar ouders dit expres of bewust doen. Maar de hond wordt wel ingezet als controlemiddel. Natuurlijk is het moeilijk voor haar ouders, natuurlijk is het niet leuk als je kind het huis uit gaat. TS verhuist echter nog geen straat weg! Wat de TS wil (samenwonen, het huis uit, en haar eigen hond meenemen) is doodnormaal. En toch is TS degene die concessies doet, die oplossingen zoekt, terwijl haar ouders de regels veranderen en weigeren zich aan te passen.

En wat ik me in mijn eerdere post ook al afvroeg: veel mensen hier raden de TS aan een andere hond te nemen. Waarom wordt datzelfde advies niet aan de ouders van TS gegeven? Waarom moet de TS haar hond achterlaten, terwijl zij niet degene is die problemen maakt?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:55

In principe zou ik de hond zó kunnen meenemen, dat is eigenlijk wat mijn vriend en ik het meeste zien zitten. Dit wil ik mijn ouders alleen niet aandoen, omdat ik weet hoe ze aan de hond gehecht zijn. Aan de andere kant zijn mijn ouders eigenlijk niet in staat om met zijn tweeën helemaal voor de hond te zorgen, dus ook voor hen is deze oplossing niet de meest praktische.

Hierboven dat is wat je had neergezet.

Voor mij heel simpel: het is jouw hond op papier en dus neem je m mee en dat dan ook helemaal en je bepaald zelf wie het mag uitlaten en niet je ouders. Het is voor een hond niet gezond om heen en weer te gaan. Gewoon in huis nemen het is jouw hond klaar.

Je ouders moeten gewoon jou respecteren en niet overal mee bemoeien en jou gaan betuttelen. Ze kopen maar zelf een hondje dat ze wel aankunnen of een ander huisdiertje. Ze moeten jou niet lastig maken, ik zou er helemaal niet in de buurt willen wonen als jouw ouders zo'n controlefreaken zijn, ze mogen blij zijn dat je in de buurt woont dan kunnen ze af n toe in de week overdag zelf langskomen om ff de hond uit te laten.

Stel dat je 50 KM verderop ging samenwonen? hoe zou je dat dan in hemelsnaam moeten regelen?
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 08-08-11 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:57

Traiectum schreef:
En wat ik me in mijn eerdere post ook al afvroeg: veel mensen hier raden de TS aan een andere hond te nemen. Waarom wordt datzelfde advies niet aan de ouders van TS gegeven? Waarom moet de TS haar hond achterlaten, terwijl zij niet degene is die problemen maakt?

Zeker mee eens!
Maar ik denk dat het de ouders helemaal niet om de hond te doen is, maar om het feit dat TS zeer gehecht is aan de hond en zij dus op deze manier hun kind bij zich proberen te houden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:57

Citaat:
Eind 2008 heb ik samen met mijn ouders een hond gekocht. De hond is op mijn naam gezet en officieel dus van mij, maar in de praktijk betalen mijn ouders minimaal de helft van de kosten en hebben we allemaal een gelijk aandeel in de verzorging.

Ik denk dat als je met de ouders spreekt, zij de andere kant van het verhaal vertellen. Het gaat hier om 3 mensen, die allemaal vanaf 2008 voor deze hond zorgen en allemaal de hond niet willen missen.
Ik zou niet kunnen beslissen bij wie de hond hoort en bij wie de hond het beste af is. Misschien is het juridisch mogelijk om de wettelijke eigenaar aan te wijzen, maar dat wil nog niet zeggen dat het gevoelsmatig juist is.
Daarom luisteren Rechters ook altijd naar beide partijen, omdat die beiden een verhaal hebben.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:34

janouk schreef:

Komt tijd, komt raad.

Succes met verhuizen.

Heel erg herkenbaar! Soms moet je gewoon iets doen waar je ouders niet blij mee zijn en doorzetten. Je zal zien dat het ook een deel respect afdwingt bij ze als het dan allemaal goed gaat. Het gaat ze niet om de hond, het gaat ze idd om jou. Mijn ouders zijn ook gaan emmeren over mijn hondje, puur omdat ze mij niet los konden laten. Ze genoten ervan om mij afhankelijk van ze te houden, maar ik was er aan toe om mijn grenzen te verleggen. Inmiddels hebben ze zich daarbij neergelegd. Het is belangrijker voor ze dat ik af en toe op de stoep sta, ook al is dat tegenwoordig meestal met kleinkinderen en niet met de hond, dan dat ik helemaal wegblijf. Ik zou het zelfs zo durven spelen. (heb ik al eens gedaan :+ )

En ja, ook in mijn geval was de kroonprins zelfs nog niet goed zat geweest. (Wat ik dan weer wél kan begrijpen. :') )

Ik zou resoluut zijn: Gewoon op je strepen staan en doorzetten. Als ze hier al hun zin krijgen is het einde zoek. Zelfs ouders blijven puberen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:41

Dit is toch goed zo ? Een hond moet je niet van hot naar her slepen, je kunt hem toch altijd ophalen om te wandelen ? Een eigen leven opbouwen is in het begin al werk genoeg :-).

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:42

Laat dat beestje in zijn vertrouwde omgeving en koop een nieuwe
Je kunt je ouders en hond toch nog steeds bezoeken? Ik zie niet in dat je plots niet meer bij je ouders langsgaat?
Jullie wonen in dezelfde straat :=

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 14:17

Poeh wat een reacties, echt super dat er zo meegedacht wordt!

Nog even een paar algemene reacties:

Normaliter had ik zeker willen bekijken of het haalbaar was om elke dag een keer naar huis te lopen om de hond uit te laten. Dat zou mijn ouders werk schelen en mij de gelegenheid geven de hond te blijven zien. Echter, in dit geval lijkt dat me niet verstandig, omdat ik zelf het vermoeden heb dat dit uit zou draaien op een soort 'controlemoment'. Ik weet nu al dat ik bijvoorbeeld standaard om half8 's ochtends op de stoep zou moeten staan. Zou ik 10 minuten later zijn, dan zou ik dat meteen flink te horen krijgen. Daarnaast zou mijn vriend op deze manier geen enkele rol in de verzorging kunnen spelen, aangezien ze niet willen dat mijn vriend hem dan uitlaat als dat zo eens uitkomt. Ergens is het dus ook wel een manier van me om mijn vriend te steunen. Natuurlijk wil ik mijn ouders wel blijven zien, maar ik wil niet verplicht elke dag langs moeten.

Natuurlijk heb ik eraan gedacht de hond gewoon mee te nemen, maar ik zit zeker niet te wachten op een familieruzie. Dit zou namelijk niet binnen het gezin blijven. Daarnaast wil ik voorkomen dat ik straks in een rechtszaak verwikkeld raak over de hond, want dat zou zeker tot de mogelijkheden behoren. Ergens vraag ik me af hoe mijn ouders denken het straks te zullen gaan regelen i.v.m. uitlaten, maar misschien moet ik dat maar gewoon loslaten: ze kwamen zelf immers met het voorstel.

Dat ik in dezelfde straat ga wonen als mijn ouders, heeft juist als reden de hond. Op die manier zou het makkelijk moeten zijn om bijvoorbeeld om de week de hond te wisselen. Helaas lijkt het er nu dus op, dat zo dichtbij wonen eigenlijk niet nodig was geweest. Overigens wil ik mijn paard ook niet weghalen bij zijn huidige stalling, dus 50 km verderop was sowieso geen optie :)

@ Ibbel: we zouden inderdaad overdag een soort 'oppascentrale' worden, maar wel eentje die aan regels gebonden is.

Ik ben het met jullie eens dat de hond eigenlijk één thuis hoort te hebben en daarom heb ik besloten er niet meer op terug te komen bij mijn ouders. Voorlopig zal het dus zo blijven, eerst maar eens de verhuizing achter de rug hebben (en de tijd tot de verhuizing overleven). Wellicht is er in de toekomst dan een mogelijkheid om de hond af en toe te komen ophalen voor een wandeling, maar dat moeten we later maar zien.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:19

In het voorjaar van 2008 overleed de hond van mijn ouders. Mijn ouders waren standvastig, er kwam hoe dan ook geen nieuwe hond. Twee maanden later gingen ze overstag, MITS ik de hond bij het verlaten van het ouderlijk huis mee zou nemen. Ik was toen 21 en had geen concrete plannen het huis uit te gaan, dus so far so good.....................er kwam een beagle.

Twee jaar lang liep ik dag en nacht voor de hond, nam haar mee naar stal met het idee dat ze daar al aan moest wennen. Was ik een nachtje weg ging ze altijd mee...........tot dat ik een relatie kreeg en we plannen maakten te verhuizen naar de andere kant van NL. Toen wilde mijn ouders, ja die zelfde mensen die nooit geen hond mee wilde, haar ineens houden. Ik kon haar niet de aandacht geven die ze nodig had en er kwamen nog 30 smoesjes in die richting.

Ik heb me er bij neergeleged en wij hebben zelf een hond aangeschaft. Mijn ouders behandelen mijn eerste hond als een prinses. Ze eet nog net niet mee aan tafel, maar verder is ze enorm verwend en dat had ik zelf niet kunnen evenaren. :+ Daarbij kan de hond zich denk ik geen betere baas wensen, aangezien mijn moeder ook gestopt is met werken en de hele dag met haar bezig is, wandele, spelen, etc

Wij hebben geen co-ouderschap, maar wel vakantie ouderschap. Mijn ouders gaan met regelemaat op vakantie en dan is de hond altijd hier.

Co-ouderschap zoals jij hem beschrijft zou ik niet aan moeten denken, om dezelfde reden die jij nu noemt. Maar laat je ouders de volledige verzorging maar proberen :D , gaat het niet.............kun je altijd nog een regeling overwegen

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:28

Ik denk dat je je ouders en je hond (en je ouders vooral jou) moet gaan loslaten. Laat ze het eerst maar eens uitzoeken of het ze in hun eentje lukt. Het moet niet zo zijn dat ze jou dan gaan verplichten de hond uit te laten oid. Zij de hond houden, prima, maar dan moeten ze er ook maar volledig voor zorgen. Als ze een dagje of weekje weg zijn is t een ander verhaal, maar ik zou het ze eerst maar eens een beetje zelf uit laten zoeken...

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:48

Pfoe, wat een lastige situatie... Het lijkt erop dat je ouders de hond gebruiken als bindmiddel voor jou, en dat is erg erg jammer...

Wij doen het zo. Mijn ouders zijn nog niet zo lang gescheiden en de hond, die toen al 8 jaar bij ons was, gaat ook heen en weer. Maar er zijn geen concrete regels voor. We doen het zoals het uitkomt, maar nooit vaker dan 1 keer per 2/3 weken wisselen. Dus als mijn vader en ik veel van huis zijn, gaat de hond naar mijn moeder en andersom. Dat werkt eigenlijk prima, dat is voor de hond het meest fijn. We kijken er dus puur naar wie er op dat moment de meeste tijd heeft voor de hond.