Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Hallo, een pensionstal in omgeving Amsterdam/Amstelveen waar je zowel buiten kan rijden (dus evt het Amsterdamse bos kan bereiken) en je paard buiten kan staan (weidegang, liefst ook in de winter) zou ideaal zijn. Manege Amstelland en Amsterdamse bos manege liggen ideaal aan het bos maar hebben (vrijwel) geen buitenmogelijkheden voor je paard. Stallen als Braam en Andriessen en Bouman hebben wel weidegang, maar een buitenritje zit er niet in. Nu wordt er wel een nieuwe stal geopend aan de Bosrandweg (bij het bos dus, al moet je om buiten te rijden wel eerst die belachelijk drukke bosrandweg over) waar ook weidegang is, maar zij vragen een absurde prijs van bijna 600 euro per maand. Ik weet niet of er nog veel mogelijkheden zijn om in deze buurt een stal te openen, want de grond is duur en de ruimte beperkt. Ik weet wel dat veel mensen hier met dit dilemma zitten dat je feitelijk moet kiezen tussen weidegang en buitenrijden, terwijl ik allebei graag zou willen.
Laat het iig weten via bokt als jullie concrete plannen hebben!!
BBreedveld schreef:Als je in de Randstad een stal opent waar de paarden 's winters ook buiten komen (in groepjes) biedt je in ieder geval iets aan dat héél moeilijk te vinden is.
In de wijde omgeving van Zoetermeer ken ik slechts 4 stallen die dit doen.
Anya schreef:als voorbeeld. Twente is een prachtige omgeving met relatief veel pensionstallen en relatief veel ruiters met eigen paard.
Waar het echt aan ontbreekt is één bepaald type pensionstal.
- echt ruime stallen
- echt goede verzorging (bijvoorbeeld eerst brok en dan hooi voeren, altijd water in de wei)
- het hele jaar door weidegang in passende groepjes en als er geen gras is hooi in de wei
- een redelijke binnenbak (of op stapafstand)
- redelijke uitrijmogelijkheden
- een wasplaats met warm water
- fatsoenlijke kastruimte i.p.v. zo'n hoekje
- weide die vrij gehouden wordt van JKK
- JKK vrij hooi
- verschillende ruiters door elkaar (recreatief, dressuur, springen, western)
- geen rijvereniging op de stal
- plek voor je trailer
- liefst geen kantine (levert alleen gezeik op)
Ik heb in Twente (bijna) zo'n stal (voldoet niet geheel aan mijn wensen want er is te weinig gras bv) maar ik moet er 30 kilometer voor rijden. Dat geldt ook voor een aantal mensen bij mij op stal.
Tobila schreef:frensje schreef:Omgeving, Heiloo, Limmen, Castrcium is wel veel maar de betere stallen (weidegang, volpension en goede bak) zijn volgens mij behoorlijk vol.
Ik denk dat je in deze buurt snel vol zou zitten en je hebt natuurlijk duinen en het strand.
Ik vind strandritten ontzettend leuk, maar het nadeel van het strand vind ik, dat je er een groot gedeelte van het jaar nauwelijks kunt komen. Als je een ruitervakantie organiseert bij het strand, dan zit je vaak vast aan steeds dezelfde ritten. Je moet dan voor de rest ook goede en leuke uitrijmogelijkheden hebben om variatie in de buitenritten te kunnen houden.
Misschien heb je die uitrijmogelijkheden ook wel hoor, in de omgeving die je hierboven noemt
ravellie schreef:Ik ben het helemaal met Barcelona eens![]()
Maar aan de andere kant is de grond in Dordrecht gewoon spaarzaam en ontzettend duur, maar zijn er wel ontzettend veel mensen met een eigen paard.
Ik denk dus niet dat een pensionstal echt een aanrader is om te starten in deze omgeving, mede omdat als je hele nette facillieiten aan wilt bieden ( tja, de consument is veeleisend) je daar dan ook echt wel een stevige prijs voor zult moeten vragen ( wil je er echt iets aan over houden)
Onze haflinger staat nu 15 min verder van huis ( hoekse waard)
Maar zo goed als ie het daar heeft, krijgt ie het nooit meer![]()
![]()
De liefste mensen van de wereld om hem heen, iedere dag naar buiten (mega uitloop, weide en paddock) en een nette bak
bobbymp schreef:Uh...Ik zie dit staan en denk meteen:Terschelling!!!!
Alle pensionstallen en plaatsen waar paarden mogen staan zijn vol.....de manege heeft problemen(is ook een topic over) en er zijn veel mensen die willen rijden,maar dus geen paard kunnen kopen ivm geen stalling........
frensje schreef:Tobila schreef:
Ik vind strandritten ontzettend leuk, maar het nadeel van het strand vind ik, dat je er een groot gedeelte van het jaar nauwelijks kunt komen. Als je een ruitervakantie organiseert bij het strand, dan zit je vaak vast aan steeds dezelfde ritten. Je moet dan voor de rest ook goede en leuke uitrijmogelijkheden hebben om variatie in de buitenritten te kunnen houden.
Misschien heb je die uitrijmogelijkheden ook wel hoor, in de omgeving die je hierboven noemt
Je hebt genoeg mogelijkheden om de polder in te gaan bijvoorbeeld. Kom zelf helemaal niet zoveel in het strand of rondje duinen, ga ook graag de polder in.
Heb je al iets op het oog? (ff nieuwsgierig)
Tobila schreef:Het is in elk geval onze bedoeling om, met de tijd, een wat simpele, maar gezellige, nette, functionele en betaalbare pensionstal neer te zetten, waar de paarden zoveel mogelijk buiten komen. In de winter is weidegang, zeker in sommige gebieden, wat lastig, maar een behoorlijke tijd in groepjes verdeeld over meerdere paddocks zou altijd mogelijk moeten zijn, lijkt mij. In elke paddock zou dan ook een verhard gedeelte moeten komen met een grote staande hooiruif/hooivoorziening voor meerdere paarden
Ik wil ook graag een breed publiek aantrekken, zowel wedstrijdruiters als recreatieruiters, menners enz. enz.