[ENQ]Waar is er nou echt vraag naar een pensionstal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: Waar is er nou echt vraag naar een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:18

DFW is idd een mooie omgeving en zitten wel wat pensionstallen mar het is maar wat de klant wil.

Ik zit net onder groningen en sta op een super stal waar ik echt nooit meer weg wil
Binnenbak, buitenbak, paddocks voor de winter, land voor de zomer, stapmolen, straks ook een longeerbak, trailer stalling, goed voerbeleid, goede ruime stallen, spuitplaats, kantine ach ga zo maar door.
Een goude plekje voor mijn ventje.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:23

Nikass schreef:
Hallo, een pensionstal in omgeving Amsterdam/Amstelveen waar je zowel buiten kan rijden (dus evt het Amsterdamse bos kan bereiken) en je paard buiten kan staan (weidegang, liefst ook in de winter) zou ideaal zijn. Manege Amstelland en Amsterdamse bos manege liggen ideaal aan het bos maar hebben (vrijwel) geen buitenmogelijkheden voor je paard. Stallen als Braam en Andriessen en Bouman hebben wel weidegang, maar een buitenritje zit er niet in. Nu wordt er wel een nieuwe stal geopend aan de Bosrandweg (bij het bos dus, al moet je om buiten te rijden wel eerst die belachelijk drukke bosrandweg over) waar ook weidegang is, maar zij vragen een absurde prijs van bijna 600 euro per maand. Ik weet niet of er nog veel mogelijkheden zijn om in deze buurt een stal te openen, want de grond is duur en de ruimte beperkt. Ik weet wel dat veel mensen hier met dit dilemma zitten dat je feitelijk moet kiezen tussen weidegang en buitenrijden, terwijl ik allebei graag zou willen.
Laat het iig weten via bokt als jullie concrete plannen hebben!!

Op fietsafstand van Amsterdam is echt bijna niks. Je hebt stal Kahman met binnenbak/buitenbak maar in de winter geen weidegang en het is heel duur. Je hebt boer Braam maar daar moet je zelf mesten en zelf je paard (of afspreken met iemand) naar buiten zetten en ze hebben geen binnenbak. Voor mensen die werken, geen auto hebben en een beperkt budget is er echt niks te vinden aan puur pensionstalling.

Stal Zeinstra is een goede stal maar niet zonder OV of auto te bereiken.. Ben benieuwd wat je gaat doen

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:31

Ik woon ook in de Drechtsteden, maar onze paarden staan dus, vanwege de betere faciliteiten en betaalbare ruimte (volpension voor 200 incl. 24/7 weidegang en 10 min. vanaf het bos) een half uur verderop in Brabant.
De grond is nu eenmaal duur in deze omgeving, bovendien zijn de uitrijmogelijkheden minimaal. En dat laatste, tenzij je van bermrijden houdt, daar kun je als stalhouder niets aan veranderen. Laat mij dus maar lekker een stukje verder rijden met de auto, zodat m'n dieren optimaal staan.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:36

BBreedveld schreef:
Als je in de Randstad een stal opent waar de paarden 's winters ook buiten komen (in groepjes) biedt je in ieder geval iets aan dat héél moeilijk te vinden is.

In de wijde omgeving van Zoetermeer ken ik slechts 4 stallen die dit doen.

Moet je wel een flinke zak geld hebben en ook zoveel grond weten te vinden waar je op mag bouwen....EN de grond ook goed houden in de winter.

Trouwens genoeg stallen in omgeving die het kunnen alleen vele mogen niet of missen in andere vormen een hoop.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:37

Omgeving Gorinchem of Utrecht hoor ik veel mensen die op zoek zijn naar een goede pensionstal. Weidegang en een altijd rijbare buitenbak zijn de belangrijkste eisen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:37

als voorbeeld. Twente is een prachtige omgeving met relatief veel pensionstallen en relatief veel ruiters met eigen paard.

Waar het echt aan ontbreekt is één bepaald type pensionstal.

- echt ruime stallen
- echt goede verzorging (bijvoorbeeld eerst brok en dan hooi voeren, altijd water in de wei)
- het hele jaar door weidegang in passende groepjes en als er geen gras is hooi in de wei
- een redelijke binnenbak (of op stapafstand)
- redelijke uitrijmogelijkheden
- een wasplaats met warm water
- fatsoenlijke kastruimte i.p.v. zo'n hoekje
- weide die vrij gehouden wordt van JKK
- JKK vrij hooi
- verschillende ruiters door elkaar (recreatief, dressuur, springen, western)
- geen rijvereniging op de stal
- plek voor je trailer
- liefst geen kantine (levert alleen gezeik op)

Ik heb in Twente (bijna) zo'n stal (voldoet niet geheel aan mijn wensen want er is te weinig gras bv) maar ik moet er 30 kilometer voor rijden. Dat geldt ook voor een aantal mensen bij mij op stal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:54

Anya schreef:
als voorbeeld. Twente is een prachtige omgeving met relatief veel pensionstallen en relatief veel ruiters met eigen paard.

Waar het echt aan ontbreekt is één bepaald type pensionstal.

- echt ruime stallen
- echt goede verzorging (bijvoorbeeld eerst brok en dan hooi voeren, altijd water in de wei)
- het hele jaar door weidegang in passende groepjes en als er geen gras is hooi in de wei
- een redelijke binnenbak (of op stapafstand)
- redelijke uitrijmogelijkheden
- een wasplaats met warm water
- fatsoenlijke kastruimte i.p.v. zo'n hoekje
- weide die vrij gehouden wordt van JKK
- JKK vrij hooi
- verschillende ruiters door elkaar (recreatief, dressuur, springen, western)
- geen rijvereniging op de stal
- plek voor je trailer
- liefst geen kantine (levert alleen gezeik op)

Ik heb in Twente (bijna) zo'n stal (voldoet niet geheel aan mijn wensen want er is te weinig gras bv) maar ik moet er 30 kilometer voor rijden. Dat geldt ook voor een aantal mensen bij mij op stal.

Ik denk dat je eerst hooi, dan brok bedoeld? Dat wordt tenminste altijd geadviseerd...

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:05

ik lees even mee in dit topic.
over een poosje zijn wij ook van plan een pensionstal op te starten mits er vraag naar is.

goed topic.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:06

sorry ja ik bedoel eerst hooi dan brok

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:28

Tobila schreef:
frensje schreef:
Omgeving, Heiloo, Limmen, Castrcium is wel veel maar de betere stallen (weidegang, volpension en goede bak) zijn volgens mij behoorlijk vol.
Ik denk dat je in deze buurt snel vol zou zitten en je hebt natuurlijk duinen en het strand.

Ik vind strandritten ontzettend leuk, maar het nadeel van het strand vind ik, dat je er een groot gedeelte van het jaar nauwelijks kunt komen. Als je een ruitervakantie organiseert bij het strand, dan zit je vaak vast aan steeds dezelfde ritten. Je moet dan voor de rest ook goede en leuke uitrijmogelijkheden hebben om variatie in de buitenritten te kunnen houden.

Misschien heb je die uitrijmogelijkheden ook wel hoor, in de omgeving die je hierboven noemt ;)

Je hebt genoeg mogelijkheden om de polder in te gaan bijvoorbeeld. Kom zelf helemaal niet zoveel in het strand of rondje duinen, ga ook graag de polder in.
Heb je al iets op het oog? (ff nieuwsgierig :o )

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:30

Uh...Ik zie dit staan en denk meteen:Terschelling!!!!
Alle pensionstallen en plaatsen waar paarden mogen staan zijn vol.....de manege heeft problemen(is ook een topic over) en er zijn veel mensen die willen rijden,maar dus geen paard kunnen kopen ivm geen stalling........

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 19:54

ravellie schreef:
Ik ben het helemaal met Barcelona eens :D
Maar aan de andere kant is de grond in Dordrecht gewoon spaarzaam en ontzettend duur, maar zijn er wel ontzettend veel mensen met een eigen paard.
Ik denk dus niet dat een pensionstal echt een aanrader is om te starten in deze omgeving, mede omdat als je hele nette facillieiten aan wilt bieden ( tja, de consument is veeleisend :D ) je daar dan ook echt wel een stevige prijs voor zult moeten vragen ( wil je er echt iets aan over houden)

Onze haflinger staat nu 15 min verder van huis ( hoekse waard)
Maar zo goed als ie het daar heeft, krijgt ie het nooit meer <3 <3
De liefste mensen van de wereld om hem heen, iedere dag naar buiten (mega uitloop, weide en paddock) en een nette bak

De grond is inderdaad erg duur hier in Dordrecht, waardoor de stallingskosten automatisch hoger zijn, dan in de gebieden waar de grond bijvoorbeeld al goedkoper is.
Ik vind alleen wel, dat er soms wel erg hoge prijzen gerekend worden, hoor. Natuurlijk ook wel door alle luxe, die dan op zo'n stal te vinden zijn, maar toch... De mensen betalen 't er blijkbaar ook gewoon voor, want de meeste van die stallen zitten vol of in elk geval zo goed als vol.

Het is in elk geval onze bedoeling om, met de tijd, een wat simpele, maar gezellige, nette, functionele en betaalbare pensionstal neer te zetten, waar de paarden zoveel mogelijk buiten komen. In de winter is weidegang, zeker in sommige gebieden, wat lastig, maar een behoorlijke tijd in groepjes verdeeld over meerdere paddocks zou altijd mogelijk moeten zijn, lijkt mij. In elke paddock zou dan ook een verhard gedeelte moeten komen met een grote staande hooiruif/hooivoorziening voor meerdere paarden
Ik wil ook graag een breed publiek aantrekken, zowel wedstrijdruiters als recreatieruiters, menners enz. enz.
Laatst bijgewerkt door Tobila op 05-07-11 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 19:54

Anya schreef:
sorry ja ik bedoel eerst hooi dan brok

Is inderdaad het beste ;)

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 19:55

Sjors493 schreef:
overal en nergens :+

Waar ligt die plaats? :D

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 19:59

bobbymp schreef:
Uh...Ik zie dit staan en denk meteen:Terschelling!!!!
Alle pensionstallen en plaatsen waar paarden mogen staan zijn vol.....de manege heeft problemen(is ook een topic over) en er zijn veel mensen die willen rijden,maar dus geen paard kunnen kopen ivm geen stalling........

Oeii, daar ben ik eigenlijk ook nog helemaal niet bekend
Is het daar echt zo slecht gesteld met de voorzieningen voor paard en ruiter?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:04

volgens mij heb ik die manege laatst te koop zien staan in een paardenblad of zo?

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 20:05

_Jordy_ schreef:
ik lees even mee in dit topic.
over een poosje zijn wij ook van plan een pensionstal op te starten mits er vraag naar is.

goed topic.

Lees maar mee, hoor ;) Ik hoop dat jij er ook informatie uit kunt halen of stel anders gerust een vraag :j (als dat mag van de moderators ;) )

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:06

Tobila schreef:
Sjors493 schreef:
overal en nergens :+

Waar ligt die plaats? :D

nergens :+ maar de ene keer is het in Amsterdam een tijdje en dan in Gelderland bijv.
kan me voorstellen dan je dit raar vind

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 20:09

Ik heb net "manege Terschelling" gegoogled en dan vind je hem direct.
Ziet er zo op de foto's best goed uit..

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 20:15

frensje schreef:
Tobila schreef:

Ik vind strandritten ontzettend leuk, maar het nadeel van het strand vind ik, dat je er een groot gedeelte van het jaar nauwelijks kunt komen. Als je een ruitervakantie organiseert bij het strand, dan zit je vaak vast aan steeds dezelfde ritten. Je moet dan voor de rest ook goede en leuke uitrijmogelijkheden hebben om variatie in de buitenritten te kunnen houden.

Misschien heb je die uitrijmogelijkheden ook wel hoor, in de omgeving die je hierboven noemt ;)

Je hebt genoeg mogelijkheden om de polder in te gaan bijvoorbeeld. Kom zelf helemaal niet zoveel in het strand of rondje duinen, ga ook graag de polder in.
Heb je al iets op het oog? (ff nieuwsgierig :o )

We hebben op dit moment nog niets op het oog.
Het nadeel (ook een voordeel eigenlijk ;) ), is dat we niet vastzitten aan een bepaalde stad, gebied of provincie. De keus wordt daardoor best groot.
We willen ook eerst voor onszelf precies bepalen of we ons ook op ruitervakanties willen richten of niet en ons eens verdiepen in de gebieden, die o.a. in dit topic aangegeven worden, aangezien we lang nog niet overal in Nederland geweest zijn ;)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:23

Hier in omgeving Bergen (Noord-Holland) is erg veel vraag naar het soort stalling waar ik op sta. We hebben hier véél super luxe stallen (tja rijke omgeving hè := ) en ook veel kleine stallen waar je bijna geen faciliteiten hebt (weilandje met een klein schuurtje voor je spullen). Waar ik sta hebben we een zeer goede buitenbak, die misschien verlicht word. Verschillende plekken om te longeren/los te gooien, schone stallen, weidegang met 's winters binnen en buiten halen en een kantine. Nou ben ik vast nog wat kleine dingetjes vergeten maar dit is wel ongeveer het belangrijkste. Hier betaal je voor deze omgeving niet zoveel voor en het is dan ook druk bezocht! Ik denk dat nog zo'n stal zeker gewild is.

Oh en niet te vergeten dicht bij het bos, strand en de rijvereniging.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:47

Ja het is heel erg slecht gesteld op terschelling...........op het moment gewoon geen draaiende manege op het eiland......

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:08

Volgens mij is er niet echt vraag naar een bepaald 'type' stal....als stalhouder zet je met visie een bedrijf neer, en daar gá je voor en je doet vreselijk je best om waar te maken wat je belooft. En dat blijf je doen!
Dan komen (en blijven) de klanten vanzelf, omdat ze namelijk krijgen wat ze verwachten. De plek maakt dan ook niet zo heel veel uit; de concurrentie zal in sommige stukken van Nederland groter zijn, maar daar is dan waarschijnlijk ook weer meer vraag - dus dat heft elkaar dan wel weer op. Op plekken waar weinig aanbod is en veel vraag (zoals Terschelling begrijp ik) zijn de mogelijkheden waarschijnlijk beperkt. Ik kan me niet voorstellen dat er nog stukken van Nederland zijn waar je 'makkelijk' de kost kunt verdienen door een manege of pensionstal op te richten - dan was iemand anders je al lang voor geweest vrees ik.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:19

Het enige wat ik weet waar veel vraag naar is is dat de paarden heel het jaar door naar buiten kunnen in wei of paddock. Daarom ben ik verhuisd met mijn paard naar brabant. Moet er wel een eind voor rijden maar vind het dubbel en dwars waard.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:39

Tobila schreef:
Het is in elk geval onze bedoeling om, met de tijd, een wat simpele, maar gezellige, nette, functionele en betaalbare pensionstal neer te zetten, waar de paarden zoveel mogelijk buiten komen. In de winter is weidegang, zeker in sommige gebieden, wat lastig, maar een behoorlijke tijd in groepjes verdeeld over meerdere paddocks zou altijd mogelijk moeten zijn, lijkt mij. In elke paddock zou dan ook een verhard gedeelte moeten komen met een grote staande hooiruif/hooivoorziening voor meerdere paarden
Ik wil ook graag een breed publiek aantrekken, zowel wedstrijdruiters als recreatieruiters, menners enz. enz.

Ik vrees dat de meeste gemeente's steeds strenger worden in het toestaan van paddocks, bij ons in de gemeente zijn er al vrij veel stallen die er weer weiland van moeten maken omdat ze het zonder vergunning gedaan hebben en vergunningen krijg je bijna niet meer.
Mijn tip is dus om behalve te kijken naar vraag en aanbod, ook te kijken naar het paardenbeleid van een gemeente. Je hebt natuurlijk niets aan een plek waar veel vraag is en waar niets meer mag( vandaar dat er waarschijnlijk ook veel vraag is natuurlijk :+ :D )