Tuppewarebakjes vullen bij de wok en meenemen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:27

boooo schreef:
Restjes vind ik dan weer anders, denk dan aan brood bij Bakker Bart oid, dat wordt om 5 uur gewoon in de bak geflikkerd. :n

Toen ik bij Bakker Bart werkte hadden alle paarden die ik ken het goed!!!! ik nam heel vaak van alles mee, ook voo mezelf en voor mn familie. Mooi toch?? beter dan weggooien!!
Maar in een restaurant jatten?!??!!? nee... dat vind ik niet kunnen.

Nagini

Re: Tuppewarebakjes vullen bij de wok en meenemen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:29

Trouwens is Bakker Bart daar heus niet de enige in.
In zowat alle supermarkten gaat alles terug wat over datum is die dag hoor, van brood, tot vlees, zuivelproducten, koeken o.i.d.

Wij mochten dat nooit meenemen hoor..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:31

Bij de meeste supermarkten wordt het opgehaald en naar een fabriek gestuurd die er meerdere producten van maakt oa. veevoer. (bron; keuringsdienst van waarde, geweldig programma!!!)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:34

Ja goed, daarom zouden wij dat dus ook niet mogen destijds :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:37

Vjestagirl schreef:
Overigens weet ik waarom je geen doggybags meekrijgt: omdat we in Nederland de HCCAP hebben.

HACCP

Maar zodra je het eten mee naar huis neemt valt het niet langer onder de HACCP van het restaurant hoor. Al smeer je het in je haar.

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:45

wow dat is echt asociaal, echt dat sommige dat durven

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:08

Nicolletje schreef:
Vjestagirl schreef:
Overigens weet ik waarom je geen doggybags meekrijgt: omdat we in Nederland de HCCAP hebben.

HACCP

Maar zodra je het eten mee naar huis neemt valt het niet langer onder de HACCP van het restaurant hoor. Al smeer je het in je haar.

Dat doe ik dus al-tijd fout. Ik blijf HCCAP typen 8)7

En ja, in principe ben ik het helemaal met je eens. Wat ik ermee probeerde te zeggen is dat het eten in een restaurant op een bepaalde manier behandeld wordt, waardoor je dus kunt "garanderen" dat mensen er niet ziek van worden. Maar als jij eten meeneemt en je wordt er ziek van dan krijg je dus wel dat er slechte reclame over dat restaurant komt...

Zo gaven wij op mijn vorige werk BBQ's en gourmets. Dat vlees werd 's morgens bij ons aangeleverd, en ging de koeling in. Daarna ging het eruit om de schalen op te maken, en terug de koeling in. Dan 's avonds op het buffet of op tafel, waar het rustig 1,5 tot 3 uur kon staan. Zeker bij de gourmet stond het vaak vlak naast het gourmetstel, werd het schaaltje opgetild en boven het stel gehouden om er iets op te leggen. En bij de BBQ's werd de schaal vaak mee naar buiten genomen en vlak naast de BBQ neer gezet.
Als het niet op kwam wilden mensen het vaak meenemen. Daar deden we niet aan. Dat houdt namelijk in dat het van die warme tafel of warm buffet bij ons weer de koeling in moet. Dan gaat het er weer uit en gaat het mee in de warme auto, thuis in de koelkast of de vriezer en pas later weer opgegeten. De kans dat er in de tussentijd bacterie groei heeft plaatsgevonden is zo groot dat wij dat risico niet namen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:29

Ik vind het ook behoorlijk asociaal!
Vroeger ben ik wel eens met een club wezen eten in een pizzeria. Toen hadden ze ook tupperware mee omdat de meesten al wisten dat ze maar een halve pizza aten en zij hadden het thuis nogal krap. Maar dan is het eten waar je voor betaald hebt en wat anders wordt weggegooid. In een wokrestaurant weet ik niet hoe het zit met eten dat savonds over is, maar dan zou je het al hélemaa laan het einde van de avond moeten doen in overleg met de "baas".
Ik heb bij de Lidl gewerkt, daar ging het brood de eerste tijd nog op karren naar buiten, stond het van 8 avonds tot 6 smorgens gewoon buiten. Op een gegeven moment hadden mensen dat door (en ik ook, off course, het mocht gewoon, zolang we het maar niet dóór de winkel heen mee naar buiten namen) dus werd het leeg "geroofd" savonds. Daarna moesten de karren helaas leeg naar buiten en het brood op de afvalhoop. Vreselijk om te doen... Ik heb nog geinformeerd bij de hoge baas hier of het naar de voedselbank of leger des heils ofzo mocht, maar dat mocht niet vanuit het hoofdkantoor.... Helaas :(.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 01:46

Dat van dat rauwe vlees met de BBQ vind ik wel terecht.
Ik zou het zelf rustig weer opeten maar ik weet ook hoe ik het klaar moet maken (bij thuiskomst meteen in de stoofpot gooien, niet rood bakken en ook niet invriezen en beter ook niet koelen voordat het goed doorverhit is) plus ik heb wel wat weerstand :+ maar je kan het risico niet nemen dat een ander er ziek van wordt nee...
Maar een reeds gebakken ossenhaasje kan je makkelijk meenemen en de volgende dag op je brood eten (rosbief) mits je het meteen koel legt thuis en je het niet úren in je tas laat.

Weet je, als we doggybags gaan invoeren, de porties die nu in een normaal restaurant geserveerd worden zijn aangepast en ingekocht op een x hoeveelheid per persoon. Meestal wel genoeg maar niet overdreven teveel. Straks gaat iedereen extra spullen vragen om in te kunnen laden, dan kan je als restaurant wel inpakken.
Datzelfde geldt eigenlijk voor zo'n wokchinees, die doet ook geen inkopen voor 100 man plus 500 doggybags...

Bij onze Lidl werd (wordt?) het brood een half uur voor sluit gratis weggegeven trouwens. Vond ik altijd wel een idee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 02:14

JessAndHope schreef:
En stel dat ze 15 euro hebben betaald per persoon en ze gaan met 50 euro pp extra de deur uit, dat is nog altijd goedkoper (én lekkerder) dan bij de lidl boodschappen doen hoor

HAha serieus? Weetje wel hoeveel boodschappen je bij de Lidl/Aldi kunt halen voor 50 euro? Daar kun je met 4 personen met gemak een week van eten hoor.
En willen ze bij zo'n wokrestaurant voor 50 euro/7 dagen aan eten meejatten dan mogen ze wel een boodschappentas per persoon meenemen, waar betalen ze dan al die tupperware bakjes van?? :=
Ik ben het eens met de anderen; als je geen cent hebt dan doe je goedkoop boodschappen en ga je niet dit soort fratsen uithalen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 02:22

Hoeven geen arme mensen te zijn hoor.
Je ziet langs de snelweg de mercedessen hun afval vanuit de kofferbakken in de openbare prullenbakken duwen.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 02:38

Ik neem mijn pizza uit het restaurant wel mee, lekker voor de lunch de volgende dag :D
Een tupperware doos meenemen vindt ik ronduit asociaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 03:15

Waar halen ze het lef vandaag! Ik moet zeggen, als ik uit eten ben, en ik veel vlees over (bv bij ribbetjes) dan vraag ik vriendelijk om het in te pakken. Meestal doen ze dit zonder probleem. Maar om eventjes jouw dozen vol te stampen met eten... Nee, ongehoord.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 03:18

DeMolenhoek schreef:
Waar halen ze het lef vandaag! Ik moet zeggen, als ik uit eten ben, en ik veel vlees over (bv bij ribbetjes) dan vraag ik vriendelijk om het in te pakken. Meestal doen ze dit zonder probleem. Maar om eventjes jouw dozen vol te stampen met eten... Nee, ongehoord.

Het ligt er ook een beetje aan waar je vandaan komt :o
Toen ik voor het eerst met mijn baas uit eten ging hier op Bonaire, en ze vroeg om een doggyback, ging ik bijna met schaamte door de vloer. :')
Hier in de restaurants zitten veel amerikanen en die willen het altijd mee nemen.
En als je je bord niet leeg heb, dan vragen ze standaard al of je het mee wilt nemen. :)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 06:16

F_Orumster schreef:
Je ziet langs de snelweg de mercedessen hun afval vanuit de kofferbakken in de openbare prullenbakken duwen.

En wat bedoel je daar mee te zeggen? Ik zie het verband niet zo, eten meenemen en afval weggooien.

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:08

Polivy schreef:
F_Orumster schreef:

En wat bedoel je daar mee te zeggen? Ik zie het verband niet zo, eten meenemen en afval weggooien.

ze bedoeld ermee dat ze dat niet hoeven te betalen voor hun vuilnis te laten ophalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:10

Ik vind het eigenlijk heel erg triest ..
Bij ons in de buurt zit ook een grote wok en daar gaan wij geregeld eten maar heb dit nog nooit meegemaakt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:13

Ach, op zich is het hun goed recht natuurlijk.
Er is voor betaald dus mogen ze het in principe gewoon meenemen en ermee doen wat ze willen.
Het zou mijn ding niet zijn, maar ik kan me er best wat bij voorstellen hoor :)
Dat is een beetje hetzelfde als dat het in bepaalde landen ENORM ongepast is om je bord leeg te eten.
Daar hoor je wat op je bord te laten liggen, anders is het een belediging naar de kok dat je niet genoeg gehad zou hebben :+
Het ligt er maar net aan waar je bent en wat mensen gewend zijn.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:46

Cayenne, er wordt betaald om daar in het restaurant te eten. Niet om hele bakken te vullen en mee naar huis te nemen. Als er wat over blijft op je bord en je neemt dat mee is het wat anders. Maar zoals ik het lees, liepen deze mensen meerdere keren hun bord vol te scheppen zodat ze het in hun tupperware bakken konden proppen.... dat noem ik niet hun goed recht :n

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:14

Bizar, ik zou me kapot schamen als ik dat zou doen :=
Ik kan nog begrijpen dat sommigen een doggy bag willen in een a la carte restaurant, maar uit een wok/buffet eten meenemen is gewoon diefstal.

Toen ik bij Bakker Bart werkte mochten wij ook gewoon het brood meenemen :j De paarden kwamen niets tekort en de rest (flinke tonnen vol) zetten wij bij de achterdeur en werd opgehaald door een dierenopvang (daar vangen ze alles op behalve honden en katten).

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:37

Jenny21 schreef:
Zo zijn er ook zat mensen die in een hotel met ontbijtbuffet hun broodje smeren voor smiddags...
Ik vind dat niet kunnen, maar er zijn zat mensen die het doen :j

Eerlijk gezegd hebben m'n zusje en ik dit een paar jaar terug ook bij euro disney gedaan :o maar dit was wel op een iets andere manier. je mocht hier ook zoveel broodjes pakken als je wilde. we hadden er ieder 4 maar na 2 al genoeg. dus deze hebben we gesmeerd en in onze tas gestopt voor 's middags. als we ze op ons bord hadden laten liggen dan werd het zowiezo weg gegooid. nou, dan nemen wij ze wel mee hoor. wat ik dan wel weer aso vond was dat er gezinnen voorbij kwamen lopen waarbij de kinderen van een jaar of 5-6 hun complete bord vol hadden liggen met eten en aan het eind van het liedje hadden ze 3 hapjes op en de rest werd weg geflikkerd.

maar speciaal bakjes meenemen om te vullen?? nee, dat zou ik niet durven en is ook asociaal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:44

Jenny21 schreef:
Zo zijn er ook zat mensen die in een hotel met ontbijtbuffet hun broodje smeren voor smiddags...
Ik vind dat niet kunnen, maar er zijn zat mensen die het doen :j

Op de boot naar Zweden hadden ze dat leuk opgelost, daar hing bij het ontbijt buffet een bordje dat als je een lunchpaketje wilde dat je dat voor €x,- door het personeel voor je kon laten inpakken, maar dat het niet de bedoeling was dat je het zelf in je tas stopte.

@Tieme: dan had je misschien wat minder broodjes moeten pakken...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:55

Hier bij de wok/sushi restaurant (in Emmen de Orchidee inn) hebben ze wel een mooie regel (heeft niks met dit topic te maken maar goed) als je sushi laat liggen betaal je €1,50 per stuk!!!
Dit voorkomt echt een hoop weggooi gezeur, veel mensen zijn zooooooooo aso, gooien hun borden vol, eten 2 happen , laten de rest staan en halen weer nieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:04

Als ik bij onze wok ook spul laat liggen als ik teveel op heb geschept, moet ik ook extra betalen. Laat ik echter een klein beetje liggen omdat ik het probeer maar niet lekker vind, dan is het geen probleem. Ze kennen me inmiddels zo goed dat ze precies weten wat ik wel en wat ik niet neem _O-

Mee naar huis nemen doe ik alleen als ik ergens een rijsttafel bijvoorbeeld eet, en ik krijg het niet op. Overigens ook niet op mijn vraag, maar alleen als het mij gevraagd wordt.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:06

Oh, dat vind ik wel een goede regeling dat je betaald voor wat je laat liggen! Soms schep ik ook iets op wat ik écht niet lekker vind! Maarja, dat is dan niet anders. Meestal neem ik dan 1 stukje ofzo ;).
Heb ook wel eens sushi laten staan omdat ik het écht niet lekker vond, maar vind het wel netjes dan als je er 10 pakt en je eet er maar 5, dat je dan betaald :D.