Heimwee naar een land waar je niet woont

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: Heimwee naar een land waar je niet woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:49

Nu ben ik echt heel benieuwd wát jullie nou precies zo trekt in Engeland!
Ik vind persoonlijk Ierland véél en véél mooier qua natuur en mensen. Ben naar beide landen echt te vaak op vakantie geweest, maar vind het er veels te koud :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:00

Het feit dat ik in Engeland nergens op hoef te letten en gewoon mijn creatieve zelf kan zijn :j

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:56

Heimwee naar Hongarije. Altijd iets mee gehad als kind zijnde al. Toen ik op zoek was naar n hond viel ik onbewust op een Hongaars ras. Een paar jaar later wilde ik wat schapen. Vond n prachtig mooi ras, je raad t al een Hongaars ras. De vloedlijn van mijn lipi komt ook van oorsprong uit Hongarije. Heb n tijdje Hongaarse les gehad, de taal lag mij geweldig.
Uiteindelijk zijn wij geëmigreerd naar Frankrijk. Ben er gelukkig maar ooit.... Zal ik n huisje in Hongarije hebben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:58

Ik heb dat met Amerika, er wonen wat familie leden en dankzij de vakantie tripjes ook vrienden. Daarbij is er zoveel meer ruimte en kan je binnen 4 uur van the middle of nowhere waar je alle deuren wijd open kan laten in NYC zijn. De vrijheid, rust en wildlife...ik mis 't

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:17

Spanje, Tossa de Mar.. Ik kan het écht missen daar, zo'n heerlijke sfeer :D Ik wil ook minimaal twee keer per jaar naar Spanje, haha :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:25

Zodra ik met mijn voeten op de Amerikaanse bodem sta en mijn vent belt me is het eerste wat ik zeg: "Honey, I'm home!!"

En het eerste wat hij zegt is: "Welcome home babygirl"

Iedere keer weer janken als ik naar huis moet, iedere keer weer weken nodig om uit mijn dippie te komen.. :o

Mijn "probleem" is dat de liefde van mijn leven in de VS woont en dat maakt het nog lastiger om er weg te gaan.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:38

Ik heb dat met Californië heel sterk. Ik ben op best wat plaatsen geweest, en overal had ik het na een dag of 7 wel weer gezien, dan wilde ik weer naar huis en naar mijn paarden. Na 3 weken aan de Goudkust stond ik op LAX gewoon te huilen als een klein kind dat ik naar Nederland terug moest. Heel bizar.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:09

Zoooo herkenbaar dit!!!
Ik heb dat dus met Australie..... Heb er eens een jaar gewoond en gewerkt, wilde eigenlijk nooit meer terug, maar ja, visum he.... Sindsdien 4x teruggeweest, heb er ook een uitgebreide vriendenkring (thank god voor facebook, skype, telediscount etc.). En elke keer als ik in Darwin uit het vliegtuig stap denk ik: I'm home....! (ja, ook als het 35 graden is en regent!)
Wat mij aantrekt in Australie, met name Northern Territory; ALLES, haha!! De mensen, mentaliteit, levensstyle, klimaat (ok, regentijd valt over te discussieren, haha), natuur, noem het maar op.
Als ik de kans kreeg om te emigreren zat ik morgen al in het vliegtuig!! Maar ja, daarvoor is nog wel het een en ander nodig, visumtechnisch gezien, dus geen idee of dat er ooit van gaat komen. Tips zijn altijd welkom, haha!!

En het grappige is; ben in februari 4 weken in Zuid Afrika geweest en ik had nooit gedacht dat ik het wat zou vinden, maar ik vond het super!! Niet direct heimwee naar Z-A, maar ook hier voelde ik me thuis, heel typisch!

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:13

poeh wat fijn dat er nog meer mensen zijn zo als ik!
ik heb me nog nooit zo thuis gevoeld als in cala do'r (mallorca)
vroeger met mijn ouders er altijd al op vakantie geweest,
2 jaar terug met man lief geweest!
mijn god wat had ik een verdriet toen we terug moesten,
ik denk er ook bijna dagenlijks aan van goh wat zou ik daar graag wonen,
*zucht*

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:46

Ik heb dat met de VS ... verschrikkelijk ..
momenteel weer een enorm dipje en enorm veel heimwee :=

ik ben daar een jaar naar college geweest en heb een jaar in een gezin gewoond daar .. het voelt echt aan als mijn thuis daar .. en 'mijn familie' daar voelt ook gewoon als familie ..
mijn gastvader noem ik dad hij noemt mij zijn daughter ..

heimwee, verschrikkelijk :(

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:50

Jans schreef:
Het feit dat ik in Engeland nergens op hoef te letten en gewoon mijn creatieve zelf kan zijn :j

Dat kan hier toch ook, dat bepaal je toch zelf?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:52

Ik heb het met Griekenland. Voelt altijd weer als thuiskomen. De geschiedenis, de mensen, het landschap, het tempo. Het land heeft echter ook zoveel nadelen waar ik me als toerist een stuk minder zorgen om hoef te maken, dat ik niet weer of ik me er echt snel zal vestigen.

Ik denk dat het, hoe gek het ook klinkt, voor een groot deel ook het feit is dat je er níét woont dat een ander land je zo aantrekt trouwens. Je hoeft alleen maar de goede kanten te zien als je er tijdelijk bent, je komt veel minder in aanraking met de mindere kanten van een land. Bij een tijdelijk verblijf heb je met veel minder rekening te houden wat mensen in Nederland toch vaak als een 'sleur' ervaren: werk, financiële / sociale verplichtingen.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 12-04-11 23:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:56

Ik herken het ook! Ik krijg dat gevoel altijd als ik weer in Turkije ben.. het speelt natuurlijk wel mee dat als ik er ben het altijd om vakantie gaat en het dan vaak al heel ontspannen is.. Je krijgt dan ook een ander gevoel bij een land denk ik.

En waar ik echt graag zou willen wonen is Australië.. Waarom precies weet ik niet want ik ben er nog nooit geweest haha. Maar als ik iets over het land hoor of zie heb ik altijd zo'n gevoel van daar moet ik heen.. Heel apart..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:56

Leuk topic. Ik heb dat met Italie. Heb vier jaar lang een intens heftige relatie gehad met een Italiaan, die ik overigens in Griekenland heb leren kennen. Hij was een schat, zijn familie behandelde me als een prinsesje. Ik heb een wereldtijd gehad daar. Oja, ik werd GEK soms van die oververhitte mannen daar (ben nogal blond), maar ik heb zulke leuke mensen leren kennen, zoveel gezien, voelde me zo fijn daar, lekker eten, mooie natuur, mooie steden, Italianen houden van schoonheid en dan die liefde die er was tussen hem en mij. Maar goed dat is dus fout gegaan, maar we hebben sinds een aantal maanden weer contact door facebook en dat is echt leuk.
We koesteren onze mooie tijd samen en ik ben daarna nog diverse keren naar Italie geweest en heb genoten. Zou graag weer eens gaan, dit keer met mijn dochter. Gaat vast ooit gebeuren. :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:59

Citaat:
Ik heb het met Ierland, had er al heimwee naar terwijl ik er nog nooit was geweest.

Heeeel herkenbaar!!!! En toevallig ook met Ierland :D
Waar dit gevoel vandaan komt? Geen idee.
Geloof zeker in vorige levens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:03

Ja, ik geloof ook in vorige levens. Maar goed, kan ook zijn dat je je daarom misschien juist niet goed voelt in een land. ;)
Ik geloof niet dat ik een vorig leven in Italie heb gehad. Nee, ik heb gewoon een wereldtijd daar gehad en ben jarenlang onderdeel van die cultuur geweest, doordat ik helemaal was opgenomen in die familie. Ik mis ze nog steeds..... Die connectie was zo intens. Zo'n schoonfamilie heb ik nooit meer gehad. Zo lief, zo gastvrij, zo open, terwijl ik helemaal uit NL kwam, ze kenden me in het begin niet eens..... We moesten communiceren met handen en voeten, want ze spraken geen Engels en ik moest nog Italiaans leren..... (mijn toenmalige vriend sprak gelukkig wel goed Engels, haha). Oooooh, ik mis Italie..... ;(

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:56

Elanor schreef:
Bij een tijdelijk verblijf heb je met veel minder rekening te houden wat mensen in Nederland toch vaak als een 'sleur' ervaren: werk, financiële / sociale verplichtingen.

Toen ik een jaar in Australie zat, heb ik daarvan 9 mnd gewerkt en bovenstaande ook daar ervaren. Het klopt dat je dan de mindere kanten van een land leert kennen, maar ik vond ze niet op wegen tegen alle voordelen! Wil er nog steeds naar toe!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:18

Apart dat iemand het gevoel van heimwee kan krijgen naar een land waar je nooit geweest bent. Ik ben dan erg benieuwd of het gevoel en de praktijd dan uiteindelijk overeenkomen.

Zelf heb ik nergens het heimwee-gevoel. Ik denk dat ik nog erg gesteld ben op ons kouwekikkerlandje. Omdat mijn vriend uit Ierland komt, zou dat het enige land zijn die in aanmerking komt voor emigratie wat mij betreft. Maar dat is momenteel niet aan de orde.

Wel kom ik daar graag en ben best verzot op Ierland, maar dat was ik al voordat ik mijn vriend leerde kennen.

Ook las ik hier ergens de vraag wat zo aantrekkelijk is aan Engeland, Ierland zou vele malen mooier zijn. Het zijn allebei, wat klimaat betreft, dezelfde goene landen en ik ben ook in allebei geweest. Maar in engeland heb je ook zulke mooie delen. Echt geweldig. Dus ik begrijp dat ook wel.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:29

Barramundi schreef:
Elanor schreef:
Bij een tijdelijk verblijf heb je met veel minder rekening te houden wat mensen in Nederland toch vaak als een 'sleur' ervaren: werk, financiële / sociale verplichtingen.

Toen ik een jaar in Australie zat, heb ik daarvan 9 mnd gewerkt en bovenstaande ook daar ervaren. Het klopt dat je dan de mindere kanten van een land leert kennen, maar ik vond ze niet op wegen tegen alle voordelen! Wil er nog steeds naar toe!

Ik ken veel mensen die naar Canada zijn geemigreerd en na 40 jaar daar te wonen zeggen ze precies het zelfde als dat ik zei na 4 maanden ;)
Er is daar geen stress iedereen doet werk wat ze leuk vinden er zijn geen achterlijke regeltjes (alleen voor een visum dan :+) alles is gewoon simpel.

Heerlijk is het om in Canada te zijn. De mensen doen waar ze zin in hebben en gaan zo fijn met elkaar om. Idereen is vriendelijk en iedereen word opgenomen, ze nemen je overal mee naartoe en nee dat is niet alleen als je er 4 maanden woont. oke ik kan nog langer door gaan maar het is gewoon GE-WEL-DIG :j

Ik heb nog geen enkele canadees gehoord over dat ze in een sleur zaten :)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:33

Ook hier heimwee maar dan niet zo ver weg als de meeste van jullie, ik zou heel graag verhuizen naar Limburg of Belgisch Limburg, in die omgeving voel ik me gewoon heel erg thuis. (De mentaliteit, de omgeving etc, het is daar gewoon zó anders als hier in de Randstad)

We hadden er ook bijna gewoont (lees, ons huis al te koop, en zo goed als rond met woning daar, al een mogelijkheid op ander werk), maar mijn man is nogal honkvast helaas :( Hij kan gewoon niet tegen het idee dat hij niet om de hoek bij zijn familie woont.
Dat is dus op het bijna laatste moment niet doorgegaan. Aan de andere kant gelukkig maar anders had ik nu waarschijnlijk met een verschrikkelijke chagerijnige vent gezeten....

Maar er is 1 troost, we zitten daar veel weekenden en in de vakanties voor langere tijd(vakantie woning in Belgisch limburg). Nu maar hopen dat mijn man uiteindelijk nog eens mee gaat daar naar toe en we er voor vast kunnen gaan wonen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:51

Wildgirl schreef:
[***] schreef:

Dat kan hier toch ook, dat bepaal je toch zelf?

Neehoor, als ik hier op bepaalde plekken een creatieve ingeving krijg, bijvoorbeeld op Utrecht CS, en ik wil mijn camera erbij pakken krijg ik op mijn flikker en moet ik het wegbergen, al dan niet van de politie. In Engeland geeft niemand iets om het feit dat ik overal met mijn camera rondloop. Net als dat je daar overal mag eten en drinken.. hier krijg ik een prent als ik alleen maar met mn koffie in de metro zit..

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:53

Ik heb dat met Zwitserland (Berner Oberland). Iedere keer weer krijg ik het gevoel dat ik thuis kom :j

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:19

Ik heb dat heel erg met Barcelona. Elke keer als ik het vliegtuig uitstap voel ik me zo thuis!
Hoop dit jaar weer een aantal dagen te kunnen gaan. Vorig jaar 2 keer geweest.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:43

Yv_ schreef:
Nu ben ik echt heel benieuwd wát jullie nou precies zo trekt in Engeland!
Ik vind persoonlijk Ierland véél en véél mooier qua natuur en mensen. Ben naar beide landen echt te vaak op vakantie geweest, maar vind het er veels te koud :).

Ik ben nooit in ierland geweest, dus ik kan het niet verglijken. Maar voor mij voeld het als vroeger, en dan komen er weer allemaal herinderingen boven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:48

Het klikt bij mij gewoon erg met de mensen in Engeland, de sfeer, de steden en het platteland. Ja, benoem dat maar eens :)