Werk je om te leven of leef je om te werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Werk je om te leven of leef je om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:10

Ik werk om te leven maar mijn werk is wel een groot deel van mijn leven. Ik moet me daar zeker wel goed over voelen want anders zou ik erg ongelukkig worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:14

Kan beide ook?
Ik werk om te leven (zonder geld kan je immers niet leven, laat staan voor je dieren of gezin zorgen).
Maar ik zeg ook heel vaak "ik leef om te werken". Ik doe mijn job enorm graag, kan er zijn wie ik ben en ben eigenlijk nooit echt happy als het weekend is. Ik verveel me juist vaak als ik teveel vrije tijd heb. Weet dan vaak gewoon niet meer wat doen als ik klaar ben bij de paarden, paar uurtjes getekend heb of ouders bezocht heb/wandeling met hond gemaakt. Op vrije dagen heeft een dag voor mij gewoon teveel uren.

Ik verlang ook niet zo snel naar verlof.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:18

Voor de mensen die werken echt niks vinden, er zijn zoveel manieren waarom parttime werken of vervroegd pensioen er wellicht voor je inzit! Google maar eens op financiële onafhankelijkheid en er gaat een wereld voor je open!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:46

denice schreef:
Voor de mensen die werken echt niks vinden, er zijn zoveel manieren waarom parttime werken of vervroegd pensioen er wellicht voor je inzit! Google maar eens op financiële onafhankelijkheid en er gaat een wereld voor je open!

Dan kom ik al gauw op beleggen uit en dan met een startkapitaal wat ik niet heb :=

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 21:01

Oh het is mijn topic die omhoog gehaald is, ik wist niet eens meer dat ik die ooit gemaakt had :)

Maar toch erg leuk om terug te zien.
Ondertussen heb ik een andere baan waar ik het veel meer naar mijn zin heb.
Sinds mijn paard 2 jaar geleden is overleden ook helemaal gestopt met alles wat met paarden te maken heeft. (heb nu 2 honden)
Het Joods museum ben ik ook al jaren geleden mee gestopt.
Ondertussen ook een keer verhuisd.

Maar samengevat werk ik nog steeds om te leven, hoewel ik mijn werk nu veel leuker vindt dan 10 jaar geleden. :D

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:33

Ik werk om te leven! Bewust een studie gekozen waarvan ik wist dat ik goed zou verdienen (bedrijfseconomisch). Heb een goed salaris, werk iets onder mijn niveau zodat ik echt geen 110% hoef te geven. Ik zou wel richting management kunnen, maar vind dat de extra druk gewoon niet waard.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:35

Dilan93 schreef:
denice schreef:

Dan kom ik al gauw op beleggen uit en dan met een startkapitaal wat ik niet heb :=

Haha, naja snijden in vaste lasten, je woonstandaard verlagen etc.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:40

Wat grappig om mijn oude bericht terug te lezen van bijna 10jr geleden.. zoveel veranderd in de tussentijd...

Waar ik eerst ook deels leefde om te werken, is het nu echt alleen werken om te leven... Ik heb een leuke baan, prima naar mn zin, maar ik vind het heerlijk om huismoeder te zijn en voor mijn gezin te zorgen. Helaas is de realiteit wel zodanig dat mijn 32 uur salaris echt wel nodig is voor de hypotheek dus minder werken of zelfs stoppen zit er niet in... overigens zit ik inmiddels wel ook in een totaal ander vakgebied.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:56

Kaitlyn schreef:
Lara_Silver schreef:
Ideaal gezien qua instelling werk ik om te leven, maar mijn 45 u baan denkt daar anders over.. Ok ik heb een leuk salaris, maar zou graag meer willen doen, meer willen 'leven naast mijn werk'. Nu ben ik tot mijn grote frustratie vaak behoorlijk moe in mijn vrije tijd. Het 'is het dit nu?' idee speelt vrij vaak in mijn hoofd.

Oh ja vertel mij wat, hier hetzelfde. Doordeweeks overdag werken, in de avond naar mijn paard (waar ik overigens wel echt van geniet), maar mis soms wel meer tijd. Mijn weekenden prop ik zo vol mogelijk (is nu wat minder mogelijk) want ik wil eruit halen wat kan in mijn vrije tijd, maar ik rust dan ook niet uit.

Dit is zo herkenbaar! Vandaag was ik ineens erg vroeg van het paard thuis, 2000 zat ik met mijn eten op de bank. Twee uur lekker niks doen voor het slapen gaan. Ik merk dat dat mentaal wel fijn voor me is. Maar die tijd gun ik me gewoon niet. Ik vind zoveel leuk en naast mijn 40 uur werken past dat anders niet.

Ik zal erg graag minder willen werken om meer van de rest te genieten. Maar alleenstaand is het anders helaas gewoon niet te betalen.

Misschien ooit, als ik de kosten kan delen. *droomt verder*

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:59

Ik heb nu gelukkig de luxe dat ik 32 uur kan werken. Tot begin vorig jaar wel altijd 40 uur moeten werken, dan scheelt die extra dag wel veel tijd idd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:00

Hier ook 32 uur. Geeft net wat meer balans tussen werk en privé. Kan je doordeweeks gewoon rustig boodschappen doen of een keer afspreken. Ik wil liever ook geen 40 uur.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:03

Ik werk nu om iets op te bouwen waardoor ik ooit niet meer hoef te werken maar mijn investering zich uit in passieve inkomsten.

Ik werk veel en mijn werk is een stuk van mij... Maar ik geniet ook hard. Soms wat weinig tijd voor mn paarden naar mn zin maar zie ze elke dag en de drukke perioden zijn afwisselend met wat rustigere perioden.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:18

Suzanne F. schreef:
Ik werk om te leven maar mijn werk is wel een groot deel van mijn leven. Ik moet me daar zeker wel goed over voelen want anders zou ik erg ongelukkig worden.

Ja ik kan je laten weten dat het geen lachertje is om altijd zo af te tellen. Je leeft maar één keer en dan is het overgrote deel van het moment waarop ik wakker ben een hel. Zo jammer maar het geld dwingt me.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:21

Ik werk 37 u. Maar in ploegendienst dwz ene week van 6u30-14u05 dus wel hele namiddag vrij.
En andere week is het van 12u-19u30 da's dan in de winter iets lastiger want moet ik alles doen voor het werk, in de zomer kan ik wel nog een aantal uur na het werk buiten bezig zijn.

1x in de 8 weken werk ik een weekend.

Een 9-17u job zou eigenlijk echt niks voor mij zijn.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 06-01-21 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:22

woemp schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja ik kan je laten weten dat het geen lachertje is om altijd zo af te tellen. Je leeft maar één keer en dan is het overgrote deel van het moment waarop ik wakker ben een hel. Zo jammer maar het geld dwingt me.

Dat is heel vervelend idd :(

Ik ken je situatie natuurlijk niet, maar zijn er misschien opties voor een andere baan?
Soms kan een baan in dezelfde branch, maar bij een ander bedrijf al een groot verschil maken

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:56

Art_Ificious schreef:
Ik werk 37 u. Maar in ploegendienst dwz ene week van 6u30-14u05 dus wel hele namiddag vrij.
En andere week is het van 12u-19u30 da's dan in de winter iets lastiger want moet ik alles doen voor het werk, in de zomer kan ik wel nog een aantal uur na het werk buiten bezig zijn.

1x in de 8 weken werk ik een weekend.

Een 9-17u job zou eigenlijk echt niks voor mij zijn.

Zo ervaar ik het ook. Ik doordat ik in ploegen werk, heb ik veel vrije tijd. Werk 34 uur per cyclus, per 10 dagen. in 5 ploegen. Met een baan in dagdienst zou ik alleen maar het gevoel hebben dat alleen maar aan het werk ben. Nu kan ik in de vroege dienst. (Tot 1400 werken) smidags nog paardrijden of in de zomer lekker van het mooie weer genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 01:19

Ik werk niet, maar leef en geniet enorm!

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 04:51

@oleson en @Art_Ificious wat voor werk doen jullie als ik vragen mag!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 07:45

Mindim schreef:

Zonder werk is het voor mij al snel klaar hoor :+

Moet mn onderhoud toch ergens van betalen :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 07:49

Mindim schreef:

Maar mijn supermarkt accepteert dat niet als betaalmiddel |(

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 08:57

ik werk om te leven.. in die zin.. ik werk om luxer te kunnen leven. ip kunnen we van mijn partners salaris rondkomen maar mijn salaris os voor de e auto de vakantie en het paard.. als ik niet werk kan dat gewoon niet.. maar als ik morgen de loterij win stop ik meteen. Ik werk in de zorg, altijd met veel plezier gedaan maar de laatste jaren is het echt minder leuk geworden. Ik kijk wel om me heen voor wat anders maar ben ook een schijtlap eerste klas.. je weet wat je hebt en je weet niet wat je krijgt. Ik zou niet full time willen werken tenzij het zou moeten om financieel redenen. Mijn partner daarentegen is heel ambitieus.. vind zijn werk heerlijk en kruipt steeds hoger op in het bedrijf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 08:58

verootjoo schreef:
Mindim schreef:

Maar mijn supermarkt accepteert dat niet als betaalmiddel |(

Snap ik, zonder geld ben je nergens! :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:02

Ik heb een goedbetaalde baan bij een fijn bedrijf en super leuke collega's maar als mijn dochter afgestudeerd is gaan we wel kijken hoe we toch wat minder kunnen werken (voor mijn man geldt hetzelfde)
liever minder werken en meer leven

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:38

thirteenn schreef:
@oleson en @Art_Ificious wat voor werk doen jullie als ik vragen mag!
orderpicker in een magazijn (geen bandwerk zoals in een fabriek)

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:59

Beide voor mij. Ik heb mijn droombaan (als er geen corona is). Vind werken helemaal niet erg