Waarom zijn we bang voor spinnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:24

Zo had ik toen ik klein was niks met spinnen, maar vliegen, dood eng vond ik ze. Ik liep liever met een spin rond of een slang om mijn nek als een vlieg. Zo vertelde me ouders is een verhaal dat ik een slang vast mocht houden, vervolgens kwam er een vlieg. Ik begon te huilen, dus die mensen dachten dat ik de slang eng vond en namen hem terug. En vervolgens rende ik huilend en schreeuwend : "mama haal die vlieg weg", rondjes door de kamer. _O- (woonde in canada en buren hadden slangen).
Nu ben ik gelukkig niet meer zo bang voor vliegen, al moeten ze echt niet op me af vliegen want dan schrik ik me rot.
Spinnen ben ik nu ook bang voor, en hooiwagens gadver die werken me echt op de zenuwen.
Waarom? Tja waarom niet, ze zijn snel, vies, hebben veel te veel (harige) pootjes, te veel ogen. Ze zijn gewoon eng _O-
Foto's kan ik ook niet bekijken, krijg dan overal jeuk en durf helemaal niet om een foto aan te raken, wat een aansteller eigenlijk he :').

FantasyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:25

Ik vind spinnen soms eng. Als ik ze weg kan jagen of als ik buiten ben vind ik het niet zo erg. Maar zodra ik in bed lig moeten ze weg! Stel je voor dat ze met meer zijn en ze bij mij in bed komen liggen! Iewl!
Maar als ik eerlijk mag zijn vind ik zilvervisjes nog veel enger. En slangen, en slakken, en mieren. Ik ben eigenlijk bang voor alles dat geen haar heeft en/of klein en kriebelig is.

Eigenlijk ben ik gewoon een bangerd :D

Ben dan weer niet bang voor bijen en wespen enzo :Y)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:27

We? >;)

Ik ben dus helemaal niet bang voor spinnen, muizen, ratten of wat dan ook. Ik snap de paniek erom ook niet. :')

Ik raak eerder in paniek bij wespen, maar dit omdat ik er gruwelijk allergisch voor ben...

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:28

Nell_

Re: Waarom zijn we bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:30

Ik vind wespen ook eng :=

Spinnen komen nooit alleen zeggen ze.
Toen wij nog thuis woonde bij mijn schoonouders zat er een week lang iedere dag een méga spin op hun slaapkamer := Heb nooit gekeken, behalve 1 keer. Durfde gelijk niet meer naar de wc s'nachts :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:37

FantasyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:39

Nomnomnom!
Nee, dat zou zo eng zijn! Ik vind die spinnen uit dat filmpje wel supertof hoe ze bewegen

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:39

Haha laatst zat hier een hele grote spin , ergens boven de wc. Ik wist niet hoe snel ik mn broek op moest hijsen! Ouders waren niet in de buurt, maar dat beest zou hoe dan ook doodgaan als het aan mij lag. Dus toen al mn moed bijelkaar geraapt en een soort vliegenklapper gepakt.
En toen *PATS * vol erop! Ik voelde me onverslaanbaar *D
Achteraf hoorden mijn ouders me heel geniepig lachen. :o :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:40

@Adil, goed, geen "we". :D Ik ben alleen aan het nagaan waarom mensen voor bepaalde dieren makkelijk fobieën ontwikkelen. En een geleedpotig beestje (teek) dat te eigenwijs is om je los te laten, waarvan je weet dat ie je bloed wel kan drinken, dat geeft toch wel een aanwijzing in een bepaalde richting.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:44

ik heb het niet alleen met spinnen maar met alle insecten. Op afstand prima geen probleem! maar niet op me op bij me.

vorig jaar lande er een gifgroene sprinkhaan op me hoofd. Ook dan ben ik echt volledig in paniek. ben nog nooit zo blij me een petje geweest!

Ik vind bijvoorbeeld gefladder ook vreselijk. Vlinders leuk om te zien maar ze moeten niet op me zitten. De vlindertuin in op een dierentuin doe je me ook geen plezier mee!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:45

Ragebol1977 schreef:
Er zijn vast wel spinnen die zich vergissen en mensen die het dekbed tot onder hun kin optrekken.
Er is natuurlijk wel een klein kansje dat het kan gebeuren dat je per ongeluk met open mond slaapt en er een spin over je dekbed loopt en in de afgrond valt. Het kan wel.......theoretisch gezien.......

(Altijd leuk als mensen banger voor spinnen zijn dan dat ik zelf ben :D )

Houd je bek! :D

x_Rebecca schreef:
Ik zie trouwens zo'n beest al helemaal met acht pootjes in de lucht "BOMMETJE!" _O-

_O- _O- Té veel fantasie!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 18:02

"Ik ben een boom, ik ben een boom, ik ben een boom..."

Maar dan kruipt-ie in mijn kleren..en zo snél. :+
Als-ie nou gewoon op z'n dooie gemakkie over mijn arm liep had ik 't nog niet eens zo erg gevonden denk ik..

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:14

ik ben gewoon echt doodsbang voor spinnen, voor elk insect, zodra ik er een zie -en dan vooral in mn kamer oid- begin ik te huilen en te gillen :+ en ik heb geen idee waarom.
Ik heb een beetje insecten + spinnen fobie geloof ik :')

maarja gewoon hoe ze dr uit zien, en dan zo die poten en die ogen en wlegh... brr....

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:15

Essssss schreef:
Opzich ben ik nooit zo bang voor spinnetjes. Kom denk ik door mijn vader die vroeger toen ik klein was mij probeerde over te halen dat spinnen in Nederland niks deden. Hij liet ze me ook vast houden en vertelde er van alles over. Maar inmiddels durf ik zo'n beestje echt niet meer vast te houden. En voor die grote, daar ren ik gillend van weg. Zo had ik een paar dagen geleden zo'n beest op mijn kamer:

http://slamenietdood.web-log.nl/sla_me_ ... 070307.jpg

Ben heeeeeul hard mijn kamer uitgerent en gevraagd of iemand hem kon weghalen.

*klimt bureau stoel weer op*
moest die foto nou zo groot :')

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:18

Vroeger pakte ik altijd spinnen op, omdat ik ze zielig vond. Vraag niet waarom. Maar nu vind ik ze echt doodeng. Ze zien er gewoon heel eng uit. En als je er langs loopt zie je ze hel eng heen en weer gaan. En ja ze kruipen heel snel. Maar ik denk vooral omdat ze er gewoon heel eng uit zien :P

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:26

Ik heb dé verklaring voor het 'spinnen in je slaap opeten'. :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:27

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:27

verschrikkelijk! waarom? geen idee, maar ik vind ze gewoon zo eng!
ongeveer 2 jaar geleden zat er ergens in de woonkamer een spin, ik mijn vader roepen 'haal hem weg!!!' nou door de wc gespoeld... en ik maar bang zijn dat hij terug zou kruipen. mijn vader 'nee dat kan echt niet' ik naar de wc, kijk in de pot (toch ff checke) en jawel hoor daar kwam hij terug naar boven! ben denk ik een half jaar niet meer beneden naar de wc geweest. :')

edit: wat een geweldig filmpje!!! _/-\o_ :')

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:29

Angst voor spinnen is vaak aangeleerd geloof ik.. (Bange mama's zorgen voor bange kinderen :P )
Maar waarom mannen dan minder vaak bang zijn, weet ik eigenlijk niet. Ze doen vast alsof!
Ik ben echt redelijk panisch voor spinnen. Maar voor nog wel meer kruipende beestjes.. Laatst zat er een spin in de badkamer, heel dapper mijn schoen halen en doodgeklopt, maar toen durfde ik 'm niet meer oppakken.. Ben mijn kotgenootje gaan halen :=

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:29

Ragebol1977 schreef:
Nou het is echt waar wat ik geschreven heb. Ik kijk nog wel eens National Geographic enzo.
Ik heb eens een programma met een psycholoog gezien en die had die verklaring.
Het is echt een oerinstinct van vrouwen.

Ik ben totaal niet bang voor spinnen, maar wel voor muizen. :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:40

We zijn geconditioneerd. ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:42

Nou de ene mens heeft een erfelijke marker. Ik bijvoorbeeld , en de andere niet.
Hoe het met muizen zit weet ik niet.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:55

Ik kan spinnen goed hebben, zolang ze in een hoekje zitten uit mijn buurt :D

Ik maak ze ook nooit dood als ze op mijn kamer zitten, behalve als ze dik zijn :D
En dan nog doet ons pap het, het doden.
Dunne stofspinnetjes mogen blijven.

En gelukkig weet ik (en de rest) dat het fabeltje over spinnen in je slaap eten de grootste onzin is :D

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:11

Ik ben niet echt doodsbang voor een spin, ik weet mezelf vaak te beheersen en de spin op te pakken/naar buiten te doen. Ik word absoluut niet hysterisch, kwestie van zelfbeheersing.

Heb ik overigens met alle kleine kriebel/vieze beestjes. Met zelfbeheersing kom je een heel eind en word je niet hysterisch. :+

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:51

Ik ben doodsdoodsbang van spinnen.

Waarom?

-De poten zijn lang,terwijl hun lijfje zo klein is.
-Het zijn geen zoogdieren.
-Ik vind ze ongelooflijk smerig,ik krijg kippenvel als ik er een zie,deels angst,deels uit gruwel :')
-Je hebt ze in alle formaten en kleuren,maar die poten blijven.
-Als je ze ziet lopen (dan heb ik het over meerdere samen) lijken die poten net een gevangeniscel.
-Dikkere spinnen,als die aan het wandelen zijn lijkt het net alsof ze onder statische elektriciteit staan,vind ik gewoon echt te goor,omdat je nooit weet of ze traag of snel gaan vorderen.
en idd,muizen doen dit ook,maar muizen zijn zoogdieren,en daar is mijn angst over het algemeen niet zo voor :')

Het gaat me vooral om die poten.
Hooiwagens vind ik ook echt gruwelijk,ik denk dat er niets is dat me banger maakt dan een hooiwagen die ik zie wandelen in mijn buurt :')