Oudste kind het lelijkst?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oudste kind het lelijkst?

Klopt
125 (19%)
Niet waar (graag nader verklaren in het topic)
516 (80%)

Totaal aantal stemmen: 641

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:57

Nou niet waar want mijn zus is veel knapper dan mij ;).

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:57

Fiffill schreef:
Over dat succesvol, is het aan de ene kant ergens niet logisch dat de oudste vaak "succesvoller" is, die heeft daartoe toch ook meer tijd gehad... om bijv. op te klimmen naar een hogere functie.

Ben het er mee eens dat het allemaal relatief is. :j

Tel daarbij het feit op dat de oudste vaak ook de meeste aanmoediging krijgt van huis uit...
bedoel het is de eerste die naar school gaat, die gaat studeren, die een diploma haalt...
de 2de, 3de, etc volgen een pad die de oudste al heeft bewandeld en dus is het allemaal niet meer zo nieuw voor ouders...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:58

Het is wel zo dat vaak de oudste meer moet knokken om bepaalde dingen te mogen.
Ik ben zelf de oudste en toen ik de leeftijd had om uit te gaan heb ik er voor moeten vechten om het te mogen. En over de tijd van thuiskomen.
Mijn broer en zus na mij hebben dat helemaal niet hoeven doen, toen was het al normaal.
En dit is maar 1 van de voorbeelden.
Dus ik denk wel dat het waar is, dat in dat opzicht de jongste kinderen verwender zijn.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:58

Citaat:
Over dat succesvol, is het aan de ene kant ergens niet logisch dat de oudste vaak "succesvoller" is, die heeft daartoe toch ook meer tijd gehad... om bijv. op te klimmen naar een hogere functie.

Voor dat soort dingen is makkelijkte corrigeren hoor. Maar begrijp dat het heel vreemd in de oren klinkt.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:59

AniqueN schreef:
Sentido schreef:
Is dat onderzoek dan niet de uitkomst van statistiek, de meeste mensen vonden het oudste kind het knapst dus conclusie.. Dat houdt dus nog steeds in dat het een relatief gegeven is. Die persoon is niet het knapst maar wordt gewoon door een meerderheid knapper gevonden dan zijn broers of zussen.

Succesvol is overigens ook een relatief begrip in mijn ogen. Ben je succesvol als je rijk bent, een hoge functie hebt of kun je ook succesvol zijn als huismoeder? Zal per persoon verschillen :j

Technisch zijn dit inderdaad super ingewikkelde onderzoeken (daarom ook juist zo leuk ;) ), je moet het zo zien dat in zo'n onderzoek "knap" of "mooi" helemaal geoperationalisser wordt, dus niet met een simpel wel of niet knap. Bij succesvol in het leven is dat precies zo.

Ik vat in 2 regels de conclusie samen van een miljoenen onderzoek en dat kan natuurlijk eigenlijk niet. Maar neem maar van mij aan, dat er reden is om aan te nemen dat het zo is. Bijzonder toch? Zelf van ik trouwens de jongste, dus het is niet in mijn eigen belang haha.

Ok, ik vind het wel interessant hoor. :j
Haha en het is ook niet in mijn belang, nog zo'n jongste hier nakomertje zelfs.. dus ik kan maar beter ophouden :')

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:59

Is dit onder t motto;

Kinderen zijn net pannenkoeken, de 1e mislukt altijd. :')

Wat een onzin toch.

Ieder mens heeft iets moois.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:00

mika11 schreef:
Ik ben zelf de oudste en toen ik de leeftijd had om uit te gaan heb ik er voor moeten vechten om het te mogen. En over de tijd van thuiskomen.
Mijn broer en zus na mij hebben dat helemaal niet hoeven doen, toen was het al normaal.
Dus ik denk wel dat het waar is, dat in dat opzicht de jongste kinderen verwender zijn.

Dat is waar. Merk ik ook met mijn broertje :j niet zozeer op de gebieden die jij noemt, maar ik merk dat hij meer dingen mag op jongere leeftijd dan ik (en sowieso vaak meer mag). Had het er laatst toevallig nog over met mijn moeder, die zei ook met de eerste moet je nog maar allemaal zien hoe het werkt en ben je eigenlijk wat voorzichtiger en strenger, met de tweede heb je het allemaal al een keer gehad.

upendo

Ik ben lekker de lelijkste én de mooiste thuis. 8-)

AniqueN

Anoli schreef:
Fiffill schreef:

Tel daarbij het feit op dat de oudste vaak ook de meeste aanmoediging krijgt van huis uit...
bedoel het is de eerste die naar school gaat, die gaat studeren, die een diploma haalt...
de 2de, 3de, etc volgen een pad die de oudste al heeft bewandeld en dus is het allemaal niet meer zo nieuw voor ouders...

Ja, wat jij zegt zou heel goed een oorzaak kunnen zijn van wat ik in een eerdere post heb geplaatst :D , maar zo ver zijn we jammer genoeg nog niet.

_Nadia_

Ik heb 3 kinderen (nummer 4 onderweg) De oudste is echt een heel mooi mannetje (al meermaals gevraagd als model)
De middelste heeft een echte "hooligankop" (zo noemen wij het, tis een lief kind, maar zn uiterlijk heeft hij niet helemaal mee) en de jongste heefte en pretbek, maar is ook geen heel knap kind.
Hoe de 4de eruit gaat zien moeten we maar afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:01

Ligt er ook wel aan.. als de oudste echt geen feestbeest is en altijd thuiszit achter de computer of zo en de jongste die houdt echt van feesten dan komen daar ook sowieso problemen mee omdat de ouders zijn gewend dat het oudste kind altijd thuis zit..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:02

Rebeccaa schreef:
Ligt er ook wel aan.. als de oudste echt geen feestbeest is en altijd thuiszit achter de computer of zo en de jongste die houdt echt van feesten dan komen daar ook sowieso problemen mee omdat de ouders zijn gewend dat het oudste kind altijd thuis zit..

Er is binnen de opvoeding natuurlijk wel meer dan feesten. ;) Kan op allerlei gebieden zijn.
Voorbeeldje, ik mocht eigenlijk nooit snoep, vooral niet bij anderen, achteraf gezien vinden m'n ouders ook dat ze daar wat te streng mee waren en m'n broertje heeft er nooit problemen mee gehad, daar waren ze veel losser bij.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 05-03-11 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:02

mika11 schreef:

Ik bedoelde niet dat de oudste meer moet vechten voor zn dingen, maar dat de oudste vaak eerder en meer te horen heeft gekregen
"oh wat goed van jou" "oh dat is mooi"
"dat kun jij echt heel goed" etc, terwijl nummer 2 en 3 ook goede cijfers halen/mooie tekeningen maken... maar ouders vinden het wel goed maar zijn niet meer zó enthousiast als bij nummer 1...

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:05

Ik ben dus de jongste thuis, en ja ik zal het toegeven meer verwend dan mijn zussen :+
Toch heb ik een heel andere weg bewandelt dan mijn zussen en ook een heel andere opvoeding gehad. Nou schelen wij wel minimaal 8 jaar dus dat zal vast wat uitmaken. Maar zou dat dan uiteindelijk invloed hebben op de mate van succesvolheid (is dat een woord := ) in het leven?
Laatst bijgewerkt door Sentido op 05-03-11 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:05

Anoli schreef:
mika11 schreef:

Ik bedoelde niet dat de oudste meer moet vechten voor zn dingen, maar dat de oudste vaak eerder en meer te horen heeft gekregen
"oh wat goed van jou" "oh dat is mooi"
"dat kun jij echt heel goed" etc, terwijl nummer 2 en 3 ook goede cijfers halen/mooie tekeningen maken... maar ouders vinden het wel goed maar zijn niet meer zó enthousiast als bij nummer 1...

Dan is het dus dubbelop eigenlijk.
Aan de ene kant moeten knokken om nieuwe dingen te mogen doen.
En meer geprezen worden als je wat goed doet.

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Oudste kind het lelijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:08

ik ben de oudste thuis, maar mijn andere zusjes bewandelen een hele andere weg als ik.. Ik mocht ook vroeger dingen niet die mijn zusje op deze leeftijd wel mag.
mijn ouders zeggen atlijd, wij doen gewoon wat wij denken dat goed voor jullie is. mocht ik bepaalde dingen niet die mijn zusje wel nu mag? schijnbaar vonden ze voor mij dat gewoon niet handig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:11

Sentido schreef:
Fiffill schreef:
Over die vuilniszak vs goede verzorging: imo heeft dat niks met schoonheid te maken, meisje in de vuilniszak kan ik veel knapper vinden dan haar goed verzorgde zusje, alleen vind jij die tweede aantrekkelijker omdat je meer waarde hecht aan hoe haar "gemaakte" uiterlijk eruit ziet. Dat heeft imo niks met iemands pure schoonheid te maken.

Ik vind dat er verschillen zitten in knap, mooi en aantrekkelijk.

Ben ik het ook mee eens, als ik iemand echt mooi vind dan zal ik diegene ook in een vuilniszak mooi vinden :j

Een mooi persoon is voor mij iemand die van binnen uit een bepaalde schoonheid en uitstraling heeft, het idee van een persoon die de kamer doet stralen door puur en alleen aanwezigheid. In dat geval vergeet ik te kijken naar 'aardse' dingen als kleding, verzorging en uiterlijk.

Knap vind ik meer iemand die er (in mijn ogen) goed verzorgd en leuk uit ziet, dat ik denk goh leuk meisje/jongen.

Maar denk je niet dat iemands innerlijk ook behoorlijk verandert als die verplicht wordt om in een vuilniszak rond te lopen omdat diegene geen kleren kan betalen? Of als diegene een junkie wordt ofzo? Of zwaar getraumatiseerd en geen contact meer wil met mensen die daasrdoor met z'n schouders tot hun oren en een kromme rug lopen?
Denk je dat die persoon dan nog alle kamers doet stralen? Denk je dat dat het type schoonheid is wat wel genetisch bepaald is ?

Nee, voor mij is iedereen puur genetisch gezien, even mooi of lelijk geboren. Maar zijn het de keuzes, ervaringen, en uitstraling die iemand mooi of niet mooi maken.... :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:11

trekpaardluf schreef:
ik ben de oudste thuis, maar mijn andere zusjes bewandelen een hele andere weg als ik.. Ik mocht ook vroeger dingen niet die mijn zusje op deze leeftijd wel mag.
mijn ouders zeggen atlijd, wij doen gewoon wat wij denken dat goed voor jullie is. mocht ik bepaalde dingen niet die mijn zusje wel nu mag? schijnbaar vonden ze voor mij dat gewoon niet handig...

dat zeiden die van mij ook :')
maar ik geloof daar niks van, met de oudste is gewoon alles nieuw en eng, bij de tweede is dat anders.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:15

voor de jongere kinderen zijn de dingen makkelijker omdat de oudste het pad al heeft vrijgemaakt, ouders raken niet meer zo snel in paniek bij het idee, omdat ze het bij de eerste al hebben meegemaakt, maar dit heeft niets met mooi of lelijk te maken

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:15

lenaa_tje schreef:
trekpaardluf schreef:

dat zeiden die van mij ook :')
maar ik geloof daar niks van, met de oudste is gewoon alles nieuw en eng, bij de tweede is dat anders.

Maar mijn zusje mag dingen niet die ik vroeger wel mocht.. heb ik dat dan verknalt... of is zij daar gewoon nog niet aan toe. ik denk dat mijn ouders dat wel aardig in de smiezen hebbem wat goed voor ons was.. tuurlijk zijn er wel dingen van waar ik dnek moje .. waarom mocht ikdat vroeger neit :? maar hebt allemaal overleefd :D

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:21

Menino schreef:
Sentido schreef:
Ben ik het ook mee eens, als ik iemand echt mooi vind dan zal ik diegene ook in een vuilniszak mooi vinden :j

Een mooi persoon is voor mij iemand die van binnen uit een bepaalde schoonheid en uitstraling heeft, het idee van een persoon die de kamer doet stralen door puur en alleen aanwezigheid. In dat geval vergeet ik te kijken naar 'aardse' dingen als kleding, verzorging en uiterlijk.

Knap vind ik meer iemand die er (in mijn ogen) goed verzorgd en leuk uit ziet, dat ik denk goh leuk meisje/jongen.

Maar denk je niet dat iemands innerlijk ook behoorlijk verandert als die verplicht wordt om in een vuilniszak rond te lopen omdat diegene geen kleren kan betalen? Of als diegene een junkie wordt ofzo? Of zwaar getraumatiseerd en geen contact meer wil met mensen die daasrdoor met z'n schouders tot hun oren en een kromme rug lopen?
Denk je dat die persoon dan nog alle kamers doet stralen? Denk je dat dat het type schoonheid is wat wel genetisch bepaald is ?

Nee, voor mij is iedereen puur genetisch gezien, even mooi of lelijk geboren. Maar zijn het de keuzes, ervaringen, en uitstraling die iemand mooi of niet mooi maken.... :)

Wat jij zegt is precies wat ik bedoel, alleen dan anders verwoord.
Als ik zeg dat iemand van binnen uit een bepaalde schoonheid heeft dan bedoel ik daarmee toch juist het innerlijk. Of ik dat dan als schoonheid registreer heeft met zoveel factoren te maken. Als het innerlijk inderdaad verandert door iets dan kan mijn mening ook veranderen, maar dat komt dan omdat het innerlijk verandert is niet omdat diegene in een vuilniszak loopt.
Wat jij zegt heeft allemaal met innerlijk te maken en dat is juist wat ik probeerde te zeggen, schoonheid komt van binnen uit. :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:22

_Bitje_ schreef:
loesje688 schreef:
Wie bepaalt wat mooi en wat lelijk is?

_/-\o_ :D

Ik durf te beweren dat er mensen zijn die door het gros van de wereld lelijk gevonden worden, die vallen na mijn idee in de categorie ''algemeen lelijk'' voor zover daar een maatstaf voor te bedenken is. :)

Laten we eerlijk zijn, is dit nou een mooie man?

Afbeelding

Wat betreft de stelling: Ik ben duidelijk mooier dan mijn oudere broer, maar ja wat suggereert dat? :+

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:23

Ik herken het ook niet. Niet omdat ik de oudste thuis ben :P , maar omdat ik van meerdere gezinnen weet dat de oudste zeker niet de lelijkste is - bijvoorbeeld bij mijn oppaskindjes. En daarnaast, hoe kan je beslissen wat mooi is? Iedereen heeft een andere smaak. Echt niet iedereen vindt Julia Roberts knap, al vinden anderen haar de mooiste vrouw op de wereld. ;)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:25

Mijn zus is de oudste en absoluut knapper dan de jongste (dus hier gaat het niet op) Alleen de jongste is de liefste :) Maar ik moet er wel bij zeggen het is relatief, want de jongste is geen lelijk eendje :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:32

Wat een onderwerp...... En eigenlijk is het ook mijn persoonlijke ervaring helemaal niet. ;)
Ik ken veel gezinnen en het gaat echt niet altijd op dat het oudste kind het lelijkste is, welnee. Voor zo ver ik daarover mag oordelen. :o
Overigens ben ik zelf de oudste in ons gezin en ik vind mijn zus helemaal niet lelijk en ik ga er niet over oordelen verder, maar ik weet dat ik er wel mag zijn, hoor. :D
Daar hou ik het maar op dan. ;)

Mijn dochter is enigs kind en ze is prachtig! :j