Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Fiffill schreef:Over dat succesvol, is het aan de ene kant ergens niet logisch dat de oudste vaak "succesvoller" is, die heeft daartoe toch ook meer tijd gehad... om bijv. op te klimmen naar een hogere functie.
Ben het er mee eens dat het allemaal relatief is.
Citaat:Over dat succesvol, is het aan de ene kant ergens niet logisch dat de oudste vaak "succesvoller" is, die heeft daartoe toch ook meer tijd gehad... om bijv. op te klimmen naar een hogere functie.
AniqueN schreef:Sentido schreef:Is dat onderzoek dan niet de uitkomst van statistiek, de meeste mensen vonden het oudste kind het knapst dus conclusie.. Dat houdt dus nog steeds in dat het een relatief gegeven is. Die persoon is niet het knapst maar wordt gewoon door een meerderheid knapper gevonden dan zijn broers of zussen.
Succesvol is overigens ook een relatief begrip in mijn ogen. Ben je succesvol als je rijk bent, een hoge functie hebt of kun je ook succesvol zijn als huismoeder? Zal per persoon verschillen
Technisch zijn dit inderdaad super ingewikkelde onderzoeken (daarom ook juist zo leuk), je moet het zo zien dat in zo'n onderzoek "knap" of "mooi" helemaal geoperationalisser wordt, dus niet met een simpel wel of niet knap. Bij succesvol in het leven is dat precies zo.
Ik vat in 2 regels de conclusie samen van een miljoenen onderzoek en dat kan natuurlijk eigenlijk niet. Maar neem maar van mij aan, dat er reden is om aan te nemen dat het zo is. Bijzonder toch? Zelf van ik trouwens de jongste, dus het is niet in mijn eigen belang haha.
mika11 schreef:Het is wel zo dat vaak de oudste meer moet knokken om bepaalde dingen te mogen.
Ik ben zelf de oudste en toen ik de leeftijd had om uit te gaan heb ik er voor moeten vechten om het te mogen. En over de tijd van thuiskomen.
Mijn broer en zus na mij hebben dat helemaal niet hoeven doen, toen was het al normaal.
En dit is maar 1 van de voorbeelden.
Dus ik denk wel dat het waar is, dat in dat opzicht de jongste kinderen verwender zijn.
Anoli schreef:Fiffill schreef:Over dat succesvol, is het aan de ene kant ergens niet logisch dat de oudste vaak "succesvoller" is, die heeft daartoe toch ook meer tijd gehad... om bijv. op te klimmen naar een hogere functie.
Tel daarbij het feit op dat de oudste vaak ook de meeste aanmoediging krijgt van huis uit...
bedoel het is de eerste die naar school gaat, die gaat studeren, die een diploma haalt...
de 2de, 3de, etc volgen een pad die de oudste al heeft bewandeld en dus is het allemaal niet meer zo nieuw voor ouders...
Rebeccaa schreef:Ligt er ook wel aan.. als de oudste echt geen feestbeest is en altijd thuiszit achter de computer of zo en de jongste die houdt echt van feesten dan komen daar ook sowieso problemen mee omdat de ouders zijn gewend dat het oudste kind altijd thuis zit..
mika11 schreef:Het is wel zo dat vaak de oudste meer moet knokken om bepaalde dingen te mogen.
Ik ben zelf de oudste en toen ik de leeftijd had om uit te gaan heb ik er voor moeten vechten om het te mogen. En over de tijd van thuiskomen.
Mijn broer en zus na mij hebben dat helemaal niet hoeven doen, toen was het al normaal.
Dus ik denk wel dat het waar is, dat in dat opzicht de jongste kinderen verwender zijn.
Anoli schreef:mika11 schreef:Het is wel zo dat vaak de oudste meer moet knokken om bepaalde dingen te mogen.
Ik bedoelde niet dat de oudste meer moet vechten voor zn dingen, maar dat de oudste vaak eerder en meer te horen heeft gekregen
"oh wat goed van jou" "oh dat is mooi"
"dat kun jij echt heel goed" etc, terwijl nummer 2 en 3 ook goede cijfers halen/mooie tekeningen maken... maar ouders vinden het wel goed maar zijn niet meer zó enthousiast als bij nummer 1...
Sentido schreef:Fiffill schreef:Over die vuilniszak vs goede verzorging: imo heeft dat niks met schoonheid te maken, meisje in de vuilniszak kan ik veel knapper vinden dan haar goed verzorgde zusje, alleen vind jij die tweede aantrekkelijker omdat je meer waarde hecht aan hoe haar "gemaakte" uiterlijk eruit ziet. Dat heeft imo niks met iemands pure schoonheid te maken.
Ik vind dat er verschillen zitten in knap, mooi en aantrekkelijk.
Ben ik het ook mee eens, als ik iemand echt mooi vind dan zal ik diegene ook in een vuilniszak mooi vinden
Een mooi persoon is voor mij iemand die van binnen uit een bepaalde schoonheid en uitstraling heeft, het idee van een persoon die de kamer doet stralen door puur en alleen aanwezigheid. In dat geval vergeet ik te kijken naar 'aardse' dingen als kleding, verzorging en uiterlijk.
Knap vind ik meer iemand die er (in mijn ogen) goed verzorgd en leuk uit ziet, dat ik denk goh leuk meisje/jongen.
trekpaardluf schreef:ik ben de oudste thuis, maar mijn andere zusjes bewandelen een hele andere weg als ik.. Ik mocht ook vroeger dingen niet die mijn zusje op deze leeftijd wel mag.
mijn ouders zeggen atlijd, wij doen gewoon wat wij denken dat goed voor jullie is. mocht ik bepaalde dingen niet die mijn zusje wel nu mag? schijnbaar vonden ze voor mij dat gewoon niet handig...
lenaa_tje schreef:trekpaardluf schreef:ik ben de oudste thuis, maar mijn andere zusjes bewandelen een hele andere weg als ik.. Ik mocht ook vroeger dingen niet die mijn zusje op deze leeftijd wel mag.
mijn ouders zeggen atlijd, wij doen gewoon wat wij denken dat goed voor jullie is. mocht ik bepaalde dingen niet die mijn zusje wel nu mag? schijnbaar vonden ze voor mij dat gewoon niet handig...
dat zeiden die van mij ook![]()
maar ik geloof daar niks van, met de oudste is gewoon alles nieuw en eng, bij de tweede is dat anders.
Menino schreef:Sentido schreef:Ben ik het ook mee eens, als ik iemand echt mooi vind dan zal ik diegene ook in een vuilniszak mooi vinden
Een mooi persoon is voor mij iemand die van binnen uit een bepaalde schoonheid en uitstraling heeft, het idee van een persoon die de kamer doet stralen door puur en alleen aanwezigheid. In dat geval vergeet ik te kijken naar 'aardse' dingen als kleding, verzorging en uiterlijk.
Knap vind ik meer iemand die er (in mijn ogen) goed verzorgd en leuk uit ziet, dat ik denk goh leuk meisje/jongen.
Maar denk je niet dat iemands innerlijk ook behoorlijk verandert als die verplicht wordt om in een vuilniszak rond te lopen omdat diegene geen kleren kan betalen? Of als diegene een junkie wordt ofzo? Of zwaar getraumatiseerd en geen contact meer wil met mensen die daasrdoor met z'n schouders tot hun oren en een kromme rug lopen?
Denk je dat die persoon dan nog alle kamers doet stralen? Denk je dat dat het type schoonheid is wat wel genetisch bepaald is ?
Nee, voor mij is iedereen puur genetisch gezien, even mooi of lelijk geboren. Maar zijn het de keuzes, ervaringen, en uitstraling die iemand mooi of niet mooi maken....
_Bitje_ schreef:loesje688 schreef:Wie bepaalt wat mooi en wat lelijk is?
![]()