Verleden tijd van ken is niet kon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:24

Ik denk dat dit er best mee te maken kan hebben Corona86.
Zo kan ik bijvoorbeeld niet begrijpen als mensen rekenkundig iets niet snappen, wat voor mij gewoon heel logisch is.

Overigens kan ik mijn d/t fout niet vinden in mijn eigen tekst. Een goed voorbeeld van welwillend zijn, maar het inzicht er gewoon niet voor hebben???

@ Qimm, ik kan voorbeelden van mensen in mijn omgeving opnoemen die echt niet laks zijn in hun doen of laten, maar gewoon echt het inzicht niet hebben. Dat heeft niets met laks zijn te maken :n En daar durf ik mijn hand voor in het vuur te leggen.

Jammer, dat in dit geval de goede weer voor de slechte moeten boeten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:28

Veel mensen zijn laks, niet alle mensen. En ik bedoel nietin hun doen of laten. Ik ben zo lui als maar kan wat dat aangaat. Ik ben gemakzuchtig en verre van perfectionistisch. En toch kan ik zeiken over spelling/grammatica :D
Het is maar hoe je het leest :) Ik ken ook mensen die helaas door gebeurtenissen in het verleden niet goed de taal beheersen, dat heeft ook niets met laksheid te maken. Maar zinnetje waar ik echt de rillingen van krijg:

'je begrijpt toch wel wat ik bedoel'

Dat getuigt voor mij zeker van laksheid.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:35

Misschien is "in hun doen of laten" niet echt een goede manier om te verwoorden wat ik bedoel. Bedoel het meer, dat ik zeker weet dat die mensen geen typfouten maken uit laksheid.

Ik vind het gewoon jammer dat bepaalde mensen heel erg worden afgerekend op hun taal. Nu weet ik dat het in bepaalde beroepen (of eigenlijk veel beroepen) gewoon heel belangrijk is. Ik vind ook dat je gewoon correct NL moet kunnen praten als je hier woont (en hier gaat het al mis bij mijn vader, Italiaan en slecht in de Nederlandse taal :+ , heb ik dan wel recht van spreken?). Een dialect is prima, evenals een tongval, maar je moet wel gewoon verstaanbaar zijn.

Dat vind ik vele malen belangrijker dan alle kleine typfoutjes die gemaakt worden.

Maar goed, nu scheelt het denk ik bij mij wel dat ik in een vakgebied zit waar taalkundig sterk zijn niet het allerbelangrijkste is :)

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:36

ken ut sein da ik jouw ergens van kan dan :D Joh, da's toch mooi, al die dialecten, heerlijk, stel dat we allemaal Goois matras Nederlands spreken, wordt het soooooooooo zaaaaaaaaaaaaaaaaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii :P !

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:43

anshrop schreef:
soooooooooo zaaaaaaaaaaaaaaaaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii :P !

^) Heerlijk? Ik vind dat dus allesbehalve heerlijk :=

Prima dat je thuis in je omgeving een bepaald dialect spreekt (dat doe ik zelf ook, 2 zelfs :D ), maar het gewone ABN hoor je toch gewoon goed te beheersen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:43

Sieltjuh schreef:
Ik denk dat dit er best mee te maken kan hebben Corona86.
Overigens kan ik mijn d/t fout niet vinden in mijn eigen tekst. Een goed voorbeeld van welwillend zijn, maar het inzicht er gewoon niet voor hebben???

Sieltjuh jouw fout : Dat betekend, het moet zijn dat betekent :D

Persoonlijk erger ik mij niet aan zulke fouten.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:34

Babootje schreef:
En wouw i.p.v. wilde

Bedoel je niet "wou"? Volgens mij mag dit wel gebruikt worden.

Even opgezocht:

Vraag
Hoe wordt het werkwoord willen in de verleden tijd vervoegd: wou (enkelvoud) en wouen (meervoud) of wilde(n)?

Antwoord
Het werkwoord willen kent in de verleden tijd twee vervoegingen: zowel de regelmatige vormen wilde en wilden als de onregelmatige vormen wou en wouden of wouen. De enkelvoudsvorm wou wordt minder in de schrijftaal gebruikt; de meervoudsvorm wou(d)en is geheel beperkt tot de spreektaal.

"Wou" is voornamelijk spreektaal zoals ik al dacht.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:17

mogen spellingszeurtopics verboden worden? :roll: :=
of kan er een centraal spellings/taalzeur topic komen oid? :+

kon is trouwens volgensmij gronings, ken wel meer mensen die het zeggen.

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:18

Hahahaha, echt al het zoveelste topic, maar ik ga toch posten, want ik heb ook wat grappigs gezien en wel bij een nieuwe manege!
Borden over het hele terrein "Houdt het buitenterrein schoon, mest in de kruiwagen!"
Oooooh als je dan een NIEUWE manege hebt, maak het dan ook goed af toch!? :D

'Me' is niet bezittelijk, dat klopt. Maar 'je' ook niet!
Dus zoveel mensen ergeren zich aan (niet irriteren zich aan :P) me pony, maar zeggen wel zelf je paard! :')

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:03

Loose schreef:

Je hoeft ze toch niet te lezen of er op te reageren :? Komen zo vaak dezelfde topics voorbij op Bokt, als ik er geen interesse in heb lees ik ze niet / reageer niet.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:09

Het is maar waar je je druk om maakt :Y)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:12

Er zijn per maand zo ongeveer drie topics over de taal en de fouten die mensen hierin maken. Aan alle kanten worden dezelfde fouten steeds weer aangehaald: d's en t's, me i.p.v. mijn, etc.
Ik vraag me nu wel eens af, hoe denken jullie dat dit verbeterd kan worden? Wordt er niet goed in onderwezen? Zijn de mensen inderdaad te laks? En zo ja, hoe verander je dat dan? Interesseert het ze gewoon echt helemaal niets meer of zit er iets anders achter?

_Nancy

Re: Verleden tijd van ken is niet kon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:31

Ik vind topics waarin wordt geschreven met kon ipv kende zo vreslijk irritant :')
Dat ik dan ook meteen wegklik..

Ik snap niet dat mensen daarop komen, is dat een of ander dialect of zo :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:21

Sieltjuh schreef:
Misschien is "in hun doen of laten" niet echt een goede manier om te verwoorden wat ik bedoel. Bedoel het meer, dat ik zeker weet dat die mensen geen typfouten maken uit laksheid.

Ik vind het gewoon jammer dat bepaalde mensen heel erg worden afgerekend op hun taal. Nu weet ik dat het in bepaalde beroepen (of eigenlijk veel beroepen) gewoon heel belangrijk is. Ik vind ook dat je gewoon correct NL moet kunnen praten als je hier woont (en hier gaat het al mis bij mijn vader, Italiaan en slecht in de Nederlandse taal :+ , heb ik dan wel recht van spreken?). Een dialect is prima, evenals een tongval, maar je moet wel gewoon verstaanbaar zijn.

Dat vind ik vele malen belangrijker dan alle kleine typfoutjes die gemaakt worden.

Maar goed, nu scheelt het denk ik bij mij wel dat ik in een vakgebied zit waar taalkundig sterk zijn niet het allerbelangrijkste is :)

Ik heb het niet over typfoutjes, ik maak ook zat typfouten, ik ben zeker niet heilig. Maar ik heb het over werkwoorden niet kennen, meervouden verkeerd doen, d's en t's te pas en te onpas gebruiken. Het pijnlijkst zijn bijvoorbeeld dt's in de verleden tijd en in de ik-vorm. Dat mag werkelijk NOOIT zo moeilijk is dat toch niet? Dat is basisschoolkennis... toch? Iedereen is toch naar de basisschool geweest? (in Nederland tenminste)

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:27

Noem me een muggenzifter, maar ik heb zelf ook echt een hekel aan spelfouten. Ik snap dat niet iedereen gezegend is met taalgevoel, maar de laksheid van sommige mensen slaat echt alles! Zoals Qimm al zegt; dt's in verleden/voltooide tijd en in de ik-vorm is een kwestie van regeltjes leren. Er zijn dyslecten die moeite wíllen doen om goed te spellen (hulde! :D ) en dit soort regeltjes consequent toepassen.
Nederlands kan dan een 'ingewikkelde' taal gevonden worden, maar ook het Nederlands kent gewoon zijn eigen regels, net als de meeste andere talen dat kennen. Het is mijns inziens gewoon een kwestie van moeite wíllen steken in het leren van de regels.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:29

Ben het met sazzie000 eens :j .
En voor de mensen die alleen maar komen zeggen dat het een onzin topic is oid: negeer het dan gewoon.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:39

Camee schreef:
Ben het met sazzie000 eens :j .
En voor de mensen die alleen maar komen zeggen dat het een onzin topic is oid: negeer het dan gewoon.

Of probeer het in ieder geval zonder schrijffouten neer te zetten. :D

Ook ik kan me groen en geel ergeren aan verkeerd gebruik. Weet je iets niet zeker: op iedere computer zit een spellingscontrole. :)*

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 07:17

het was mij ook opgevallen,
en erger mij er echt dood aan!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 07:37

Loose schreef:
of kan er een centraal spellings/taalzeur topic komen oid? :+

kon is trouwens volgensmij gronings, ken wel meer mensen die het zeggen.

Ik woon in Brabant en wij zeggen het ook weleens. Tenminste, mijn ouders (komen beide uit Eindhoven) zeggen het eigenlijk altijd zo. Ik moet bij mezelf even nagaan, maar volgens mij doe ik het ook. Ik denk alleen niet dat ik het ook schrijf.

Overigens, het valt me wel op, maar ik vind het belangrijker dat ik in de context snap wat er bedoeld wordt (en daarmee ook dat ik probeer om de echte bedoeling achter een post te begrijpen en niet alleen lees wat er letterlijk staat) dan dat ik me stoor aan spel/taalfouten.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:53

Moderatoropmerking:
Er zijn net een aantal berichten verwijderd, smileys en korte zinnen zijn offtopic en voegen niets toe aan het topic. Als je wilt reageren, neem dan even de moeite om je post te onderbouwen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:00

ik kan hier ook niet tegen, vooral ME ipv mijn, <- dat vind ik ongeveer de grootste ergernis :')
stijgeren ipv steigeren, HUN ipv zij, en zo kan ik wel doorgaan maar denk eerlijk gezegd niet dat we daar de laksheid van de meeste mensen kunnen verbeteren....

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:01

De Nederlandse taal is grammaticaal zwaar aan het achteruit gaan helaas... Ik kom vaker van dat soort rare woorden tegen.

Ik ben jaren geleden op mijn vingers getikt door mijn verkeerde uitspraak, en ik snapte niet waarom. Ik zei altijd "het raam staat los". Mijn vriend vroeg toen droog "wat is het tegenovergestelde van los"... euuhhmm ja dan klinkt het opeens heel raar :D Ik denk ook dat het per provincie verschilt met wat we zeggen, maar het schrijven zou voor iedereen hetzelfde moeten zijn.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:07

En toch merk ik dat ik er aan wen, aan 'bokttaal' :+

De nieuwste fout die mij opvalt, is 'is' in plaats van 'eens'
*huivert*

De hun/zij, me/mijn, kon/kende lees ik al overheen na al die jaren.....
Hoe afgestompt kun je raken :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:22

ook het woord 'joun' vind ik knap verzonnen, WAAR komt dat vandaan? jouw-joun, ik weet niet hoe ze er op komen die N er achter :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:23

sowieso is ook een heel moeilijk woord :+
zowiezo
zowieso
zo ie zo
enz.

joun is hier de uitspraak van jouw :P maar het verschil tussen jou en jouw is ook heeeeel moeilijk terwijl het heeeel makkelijk is