Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:07

Fiffill schreef:
Ik heb helemaal niks tegen vlees. En het laatste wat ik zou doen is mensen proberen te "bekeren", ze moeten toch zelf weten wat ze eten. Wel ben ik het er mee eens dat er door veel mensen buitensporig veel vlees wordt gegeten terwijl dat niet zo gezond is (voor jezelf en het milieu) maar dat is niet alleen zo met vlees maar met zat ander voedsel.

Ik vind het wel irritant dat ik vaak te horen krijg/kreeg "oh je mist zoveel" of "pfftt vind je het zielig *rollende ogen*" kom op, nee ik vind niet dat ik iets mis, anders ging ik wel vlees eten.

Amen!

Ik ben zelf opgevoed door vleesetende ouders en ik heb zelf de keuze gemaakt het te laten staan. Hoogstwaarschijnlijk voed ik mijn kinderen later op zonder vlees, als zij op een bepaalde leeftijd vlees willen gaan eten zal ik dat niet tegenhouden. Iedereen voed zijn kinderen toch op naar eigen idealen?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:08

Sneeuw88 schreef:
Nou volgens mij eet het gros van Nederland nog gewoon bio-industrie vlees. Hoe gezond kan je dat noemen, al die troep die dieren gevoerd en ingespoten krijgen.. Het is maar wat je liever hebt..

Precies, maar we eten ook opgespoten groenten met allerlei genetische afwijkingen en bespoten met de ranzigste chemicalien. ik geloof dat we in NL zo ver af staan van wat normaal en gezond is, dat het bijna een wonder is dat wij het als mensheid nog zo goed doen! En wil je helemaal macro-biotisch? Dat wordt een heel duur grapje en wie heeft er in vredesnaam tijd om of zijn eigen groenten te telen of naar speciale winkels te gaan? Ik niet persoonlijk...

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:09

Ik vind het een stuk enger als zwartekousen-lui hun kinderen zo hersenspoelen dat ze niet meer normaal kunnen denken..

Over je kind vegetarisch of niet-vegetarisch opvoeden.. Wat heeft de rest van de wereld ermee te maken hoe jij je kinderen opvoed? Leven en laten leven hoor!

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:11

Sok schreef:
Ik vind het een stuk enger als zwartekousen-lui hun kinderen zo hersenspoelen dat ze niet meer normaal kunnen denken..

Over je kind vegetarisch of niet-vegetarisch opvoeden.. Wat heeft de rest van de wereld ermee te maken hoe jij je kinderen opvoed? Leven en laten leven hoor!

Nou tegenwoordig bemoeid iedereen zich daarmee hellaas met hoe iemand zijn kinderen opvoed.
Ik vind dat mensen zelf moeten weten kind wel of geen vlees.
Echt goed vind ik het zelf niet om ze het niet te geven.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:12

ik ben van mening dat het erg belangrijk is dat je nadenkt over wat je eet, of dat nu vlees of groente is
beide kunnen heel ongezond zijn of juist super gezond

ik probeer mijn kinderen bij te brengen dat ze beseffen wat ze eten
ja, ook dat dat stukje vlees op hun bord dat haantje met die leuke kleur was of die zo grappig kraaide( of de rotzak die aanviel)
dat dier heeft zijn leven gelaten om hun te voeden, dat is het leven maar ze mogen er wel met respect mee omgaan
hier ook geen grote stukken vlees

maar ook geen enorme garderobe kleding en schoenen, geen zakjes maar broodtrommels en zelf gevulde flesjes met drinken mee naar school
bewust leven is meer als alleen voeding

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:12

Zonnetje81 schreef:
BraveSpots schreef:
Dus zonnetje, jij zou je kind dwingen om vlees te eten omdat jij vind dat dat erbij hoort?

Als jij het dwingen noemt...dan ja.

Ouders dwingen hun kind toch ook om smorgens/savonds gewoon hun bord leeg te eten of groente te eten. Ik zie het verschil niet, als ik er van overtuigd ben dat het erbij hoort.... En wat een ander vindt/doet, moet ie lekker zelf weten.

Nou, ik vind het niet zo vanzelfsprekend om een kind te dwingen hun bord leeg te eten hoor of groente te eten. Maargoed, dat ligt vast ook aan je eigen instelling en wat je belangrijk vind dat een kind meekrijgt.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:13

patatkraam schreef:
Je kan het ook omdraaien. Is het egoistisch om je kind vlees te laten eten en eventueel later te laten kiezen?

Ja, is toch precies hetzelfde? :+
Sorry, ik vind dit zo'n nutteloze discussie altijd. Het wekt het idee dat vegetariërs raar of anders zijn, terwijl je het ook om zou kunnen draaien en de vraag aan vleeseters stellen: "waarom eet jij vlees"?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:14

Ja wat een ander doet maakt mij niet uit. Ik zou ze wel vlees geven, omdat ik het en lekker vind en van overtuigd ben dat het erbij hoort. En als een ander een andere mening heeft prima maar hoeven ze mij niet met hun argumenten te bestoken dat het zielig, slecht is, dieren slecht gehouden worden.

Ik sta zeker later bij ons in de koeienstal en eet geen vlees omdat ik het zielig vindt, beetje maf :+
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 25-02-11 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:14

Mijn ouders hebben ons dan wel (zo goed als) vleesvrij opgevoed, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik "gedwongen" werd geen vlees te eten. :n Ik miste niks namelijk, we aten altijd al gezond (alles biologisch, dat sowieso) en er zijn zat lekkere vleesvervangers en heerlijke vegetarische gerechten. Af en toe een stukje vlees bij opa en oma (die aan de andere kant van het land wonen dus die we vrij weinig zagen), we kregen altijd als we daar waren een stukje draadjesvlees. Dat hoorde gewoon bij het bezoek aan m'n opa en oma (mijn moeder is dus, net als mijn vader, gewoon opgevoed met vlees en vis). Overigens laat ik dat vlees nu liever staan, hoe ouder ik word hoe minder ik met het vlees heb dat ik nog wel eens at als kind, ik vind het nu echt niet lekker meer... maar veel soorten vlees heb ik ook gewoon nog nooit echt gegeten eigenlijk. Maar het trekt me ook niet.
Iedereen die hier thuis komt eten (vleeseters) vind het eten heerlijk en ze missen het vlees nooit.

Zonnetje81 schreef:
Ja wat een ander doet maakt mij niet uit. Ik zou ze wel vlees geven, omdat ik het en lekker vind en van overtuigd ben dat het erbij hoort. En als een ander een andere mening heeft prima maar hoeven ze mij niet met hun argumenten te bestoken dat het zielig, slecht is, dieren slecht gehouden worden.

Ik sta zeker later bij ons in de koeienstal en eet geen vlees omdat ik het zielig vindt, beetje maf :+

Ik heb juist meer het idee dat ik me als vegetariër zijnde altijd moet verantwoorden...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:15

omdat het gezond is :D als je tenminste gezond vlees eet maar dat geldt ook voor groenten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 17:15

d0nnaa_dan schreef:
patatkraam schreef:
Je kan het ook omdraaien. Is het egoistisch om je kind vlees te laten eten en eventueel later te laten kiezen?

Ja, is toch precies hetzelfde? :+
Sorry, ik vind dit zo'n nutteloze discussie altijd. Het wekt het idee dat vegetariërs raar of anders zijn, terwijl je het ook om zou kunnen draaien en de vraag aan vleeseters stellen: "waarom eet jij vlees"?

Dat staat hier nergens, en dat is ook helemaal niet de bedoeling van deze discussie. :n

Zonnetje81

BraveSpots schreef:
Nou, ik vind het niet zo vanzelfsprekend om een kind te dwingen hun bord leeg te eten hoor of groente te eten. Maargoed, dat ligt vast ook aan je eigen instelling en wat je belangrijk vind dat een kind meekrijgt.

Het is maar wat je onder dwingen verstaat, zie mijn post op einde pagina 3.

wollie27

Ouders dwingen hun kind toch ook om smorgens/savonds gewoon hun bord leeg te eten of groente te eten. Ik zie het verschil niet, als ik er van overtuigd ben dat het erbij hoort.... En wat een ander vindt/doet, moet ie lekker zelf weten.[/quote]

Nou, ik vind het niet zo vanzelfsprekend om een kind te dwingen hun bord leeg te eten hoor of groente te eten. Maargoed, dat ligt vast ook aan je eigen instelling en wat je belangrijk vind dat een kind meekrijgt.[/quote]

Ben van mening dat je kinderen niet moet dwingen alles om te eten , je kan tactisch proberen ernog wat bij in te krijgen maar hier word niet gedwongen dan willen ze straks helemaal niet meer .

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:17

Fiffill schreef:
Mijn ouders hebben ons dan wel (zo goed als) vleesvrij opgevoed, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik "gedwongen" werd geen vlees te eten. :n Ik miste niks namelijk, we aten altijd al gezond (alles biologisch, dat sowieso) en er zijn zat lekkere vleesvervangers en heerlijke vegetarische gerechten. Af en toe een stukje vlees bij opa en oma (die aan de andere kant van het land wonen dus die we vrij weinig zagen), we kregen altijd als we daar waren een stukje draadjesvlees. Dat hoorde gewoon bij het bezoek aan m'n opa en oma (mijn moeder is dus, net als mijn vader, gewoon opgevoed met vlees en vis). Overigens laat ik dat vlees nu liever staan, hoe ouder ik word hoe minder ik met het vlees heb dat ik nog wel eens at als kind, ik vind het nu echt niet lekker meer... maar veel soorten vlees heb ik ook gewoon nog nooit echt gegeten eigenlijk. Maar het trekt me ook niet.
Iedereen die hier thuis komt eten (vleeseters) vind het eten heerlijk en ze missen het vlees nooit.

Zonnetje81 schreef:

Ik heb juist meer het idee dat ik me als vegetariër zijnde altijd moet verantwoorden...

Dat vindt je niet prettig dus vind ik het ook niet prettig dat anderen hier weer alle 101 argumenten erbij halen die er niet toe doen, zo van je weet niet wat je eet joh!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:18

spatter schreef:
omdat het gezond is :D als je tenminste gezond vlees eet maar dat geldt ook voor groenten

En zonder vlees kan net zo gezond zijn als je de juiste stoffen binnenkrijgt die in vlees zitten, en die zijn makkelijk te halen uit andere producten. :j Teveel vlees is ook weer niet goed, wat je ook eet het is altijd handig om een beetje op je voeding te letten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:18

Omdat ik viel over het woord "DWINGEN" gebruikte ik het juist en nu wordt er over mij gevallen dat ik het "DWINGEN" noem... Maar goed ik ga niet 10x zeggen dat ik mijn kind niet dwing om te eten. :')

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:19

Ik vind 't niet egoïstisch, maar denk wel dat je kinderen (vanaf een jaar of 10) vrij moet laten in bepaalde keuzes. Ik ben vegetarisch opgevoed maar at soms vlees bij familie of vriendinnetjes thuis. Toen ik een jaar of twaalf was wilde ik graag soep met gehaktballetjes. Mijn moeder vond 't prima, maar dan moest ik ze wel zelf halen en draaien. :) Zo wil ik het later ook doen: als ze jong zijn vegetarisch en ook met de gedachte dat dieren er niet alleen zijn voor de mens. Maar later mogen ze ook hun eigen keuze maken.

Fenrir

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:20

Ohhhja soep met gehaktballetjes, dat heb ik ook wel eens gegeten. Vond het toen ik klein was maar rare dingen geloof ik. _O-

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:20

Fiffill schreef:
spatter schreef:

En zonder vlees kan net zo gezond zijn als je de juiste stoffen binnenkrijgt die in vlees zitten, en die zijn makkelijk te halen uit andere producten. :j Teveel vlees is ook weer niet goed, wat je ook eet het is altijd handig om een beetje op je voeding te letten.

ben ik toch ook met je eens :j
alleen zou ik een kind niet zonder kaas, melk en eieren laten opgroeien
verder erg lastig als je op ieder etiket moet kijken of er dierlijk product in zit en ja ik weet hoe dat is

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:21

spatter schreef:
dat dier heeft zijn leven gelaten om hun te voeden, dat is het leven maar ze mogen er wel met respect mee omgaan
hier ook geen grote stukken vlees

Dat lijkt me net het gedeelte dat ik niet zou willen meegeven aan mijn kinderen. Dat het ok is dat een dier sterft omdat het zo lekker is. Terwijl dat dus niet had moeten gebeuren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:21

Spatter, wij eten hier gewoon zuivel en eieren. :j Mijn vader is een echte kaaskop (ik ook trouwens). Het is wel allemaal biologisch, overigens is dat kaas met vegetarisch stremsel. Maar ik ben echt niet iemand die bij snoep oid gaat kijken of er gelatine in zit of niet, dat maakt me echt niet uit.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:22

Ik vind de voedingsstoffen erg belangrijk en mijn kinderen moeten vlees eten van mij. Alles met mate, dus geen hele brokken vlees maar ik wil wel dat ze vlees binnen krijgen. Vleesvervangers geloof ik nooit zo in en het is nu eenmaal de natuur dat we elkaar op eten. :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:24

Dat zou betekenen dat ik dus te weinig voedingstoffen binnen zou krijgen, wat echt grote onzin is.. de meeste haal je overigens niet uit vleesvervangers in de vorm van 'n nepvleesje dat je koopt in de supermarkt maar uit dingen zoals noten, peulvruchten ed. Zonder vleesvervangers uit de supermarkt maar met voldoende voedsel waar de juiste voedingsstoffen in zitten zou je 't volgens mij ook prima redden.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 25-02-11 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:26

Waarom wil je eigenlijk een nep vleesje eten als je 'anti'vlees bent? Ik vind dat hypocriet maar goed dat staat hier niet ter discussie. Je eet het wel of niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:28

Dat heb ik me ook wel vaker afgevraagd, waarom ze nepworstjes enzo maken... je zou denken dat vegetariërs daar toch juist niks van willen hebben. Maar voor mensen die de overstap maken van vlees naar minder/geen vlees is het misschien makkelijker? Overigens eten wij 9 vd 10 keer geen "nepvleesje" maar bijv. zo'n heerlijk Toscaans ding, dat lijkt niet op vlees verder.

En dat "willen" eten... tsja, die dingen worden in die vorm gemaakt, je zult het toch wel eens eten denk ik als je vega bent of het nu op vlees lijkt of niet, daar kan jij niks aan doen. ;)