Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Twiggy2008 schreef:Die eieren die jij noemt, Fitch, die koop ik inderdaad. Die andere eieren komen er bij mij niet meer in......
De lammetjes hier in het dorp zijn allemaal voor de vleesindustrie, helaas.....
__Elizabeth schreef:Ik ben geen vegetarier en zal het nooit(!) worden.
Kijk bijvoorbeeld eens even naar amerika als je wilt weten wat er gebeurt als er niet meer geslacht word.
slachten is niet zielig en mensen horen volgens de natuur vlees te eten. Maar dit is mijn mening en persoonlijk vind ik vegetarier zijn echt grote onzin. wat nou als al die dieren blijven?
Natuurlijk vind ik wel dat er met respect met de dieren moet worden omgegaan. Dus normale leefruimte en frisse buitenlucht. Maar soms kun je ook te ver gaan. Bijv. varkens in een vrachtwagen staan wel dicht op ekaar maar als je er de helft uithaalt gaan er meer dieren dood omdat ze vallen en elkaar vertrappen.
Sok schreef:Twiggy2008 schreef:
Als je geen leerproducten gebruikt ben je veganist.![]()
Ik ben vegetarier, maar ik moet wel zeggen dat ik heel bewust ben in het kopen van leer. Soms ontkom je er niet aan, maar ik ben geen leer-a-holic. Als het even anders kan, kies ik voor leerloos.)
Ja, ik weet hoe het heet
Ik vind het alleen vaak nogal hypocriet van sommige vegetariers.. Het eten van dieren is zielig, dus dat doen ze dan niet meer, maar het slachten van dieren om hun bont/leer word niet eens overna gedacht.
Ik krijg er nogal een dubbel gevoel van als iemand op paardrijlaarzen of nikies me verteld dat ie het zoooo zielig voor de dieren vind om ze te eten......
Twiggy2008 schreef:Het is zelfs aardig prijzig, want ik koop dus veel biologische producten (zuivel, eieren, maar ook andere zaken) en dat is duur. Vleesvervangers zijn ook duur (die haal ik het liefst bij de AH). Je neemt een ander alternatief, als je voor vervanging zorgt, dus hoezo goedkoop? Wij eten veel groenten en fruit, ik ben dol op salades en deze voedingsmiddelen zijn echt prijzig. Nee, ik denk dat een kilo kipfilet goedkoper is.
Eleionomae schreef:Twiggy2008 schreef:Het is zelfs aardig prijzig, want ik koop dus veel biologische producten (zuivel, eieren, maar ook andere zaken) en dat is duur. Vleesvervangers zijn ook duur (die haal ik het liefst bij de AH). Je neemt een ander alternatief, als je voor vervanging zorgt, dus hoezo goedkoop? Wij eten veel groenten en fruit, ik ben dol op salades en deze voedingsmiddelen zijn echt prijzig. Nee, ik denk dat een kilo kipfilet goedkoper is.
Grappig dat ik dan zulke andere verhalen hoor haha. Maar ik koop nu ook nog niets biologisch moet ik zeggen.
_Nicky schreef:Ik ben vegetariër, al vanaf mijn geboorte (zo opgevoed). Ben nu dus al ruim 19,5 jaar vegetariër en zou ook niet anders willen.
We hebben eieren van onze eigen kippen die de hele dag door een tuintje scharrelen, alleen 's winters kopen we eieren van kippen die het goed hebben gehad. Wat ik stom vind, is dat mensen vragen eet je dan wel vis? Nee, natuurlijk niet een vis is ook een dier...
Twiggy2008 schreef:Daar word ik ook wel eens moe van..... van die vraag 'eet je wel vis?'
NEE dus!
En dan willen ze ook weer weten waarom niet, en daar heb ik ook een heel verhaal bij.
Fitch, klopt, veel mensen weten het niet van die eieren.... Jammer is dat.
Ik ben dol op onze lammetjes bij ons op stal en straks in het voorjaar, als ze allemaal weer in het land lopen. Zo schattig!
Maar ja........ Tot de dag komt dat ze allemaal de vrachtwagen in mogen. Ik word daar echt verdrietig van, vre-se-lijk.
Snap eigenlijk niet dat mensen daar geen last van hebben..... Ik dus wel, maar ik ben blijkbaar een watje.
Menino schreef:anderszijds vind ik het hypocriet dat heel Nederland op z'n kop staat als er eens een kunstenaar zelf de nek van haar kat omdraait om bepaalde kwesties aan de kaak te stellen, dat de jacht een zieke sport is, en dat we met geen mogelijkheid een stukje hond of kat naar binnen werken... Sterker nog dat is bij wet verboden!
Maar een willekeurige koe? Ach, dat is maar een willekeurige koe..... Dan moet dat willekeurige koetje niet eens een naam krijgen en op de TV komen ( zie: [LN] Een typisch Bokt onderwerp ) Want dan is het schandelijk...
En uiteraard zullen nu alleen mensen reageren, die de actie van die kunstenares (naam even vergeten) prima vonden, met alle liefde hun eigen hond of kat zullen eten, ieder weekend op jacht gaan. En dus ook met liefde iedere avond een stukje vlees eten. Maar dat is echt niet een realistische afspiegeling van de (vleesetende) maatschappij
![]()
Conclusie, de mens is nu eenmaal een beetje hypocriet..
En ik denk dat het nog zo min mogelijk hypecriet is, om waar mogelijk je principes en je waardes na te leven...
Persoonlijk ben ik wel vegatarier, in principe best een hypocriete. Want ik gebruik nog gewoon leer en ik doe zelfs niet moeilijk over gelatine en gestampte rode luizen in mijn M&M's enzo(ooh, en ik sla ook met enige regelmaat een mug dood
) Maargoed, ik denk dat het een stap is in de goede richting. Ik heb niets tegen vlees eten oid. Maar ik heb zelf ethische bezwaren tegen het feit dat er een leven genomen vanwege het feit dat ik zo nodig vlees moet eten. Vlees eten is niet iets waaruit ik heel veel voldoening haal, of iets wat mijn leven heel erg verrijkt oid. Ik vind het niet moeilijk om vegatarisch te zijn. Dus vind ik het onzin als er dieren voor mijn consumptie geslacht moeten worden. Wbt. leer en gelatine zit het iets anders, dat zou voor mij wel degelijk lastig worden om zonder te leven. Naar mijn inziens worden er nog onvoldoende gelijkwaardige alternatieven aangeboden voor leer ( plastic vind ik persoonlijk geen gelijkwaardig alternatief als het gaat om schoenen oid) en ook als je kijkt hoeveel gelatine er in producten verwerkt wordt is het bijna onmogelijk daar rekening mee te houden voor mij. Verder probeer ik waar mogelijk melkproducten te vervangen door sojaproducten. Maar ook het aanbod in sojaproducten is vergeleken met melkproducten erg klein... Dus komt het met enige regelmaat voor dat ik toch maar aan de melkproducten zit.
Maargoed, ik denk wel dat als de vraag naar alternatieve producten voor zowel
Wat betreft voedingsstoffen, ik heb nog nooit een tekort aan iets gehad en ben met enige regelmaat getest. Daarnaast zijn er mensen die gewoon vlees eten maar wel vaak bloedarmoede hebben bv. Daar zit ook een stukje genetische aanleg bij. Als je van jezelf weet dat je die aanleg hebt, en je eet vlees om te voorkomen dat je ziek wordt... Prima. Maar roepen, zonder dat je ooit getest bent, dat je maar vlees eet omdat je anders gebrek hebt aan bepaalde voedingsstoffen. Tja... ik denk dan toch dat je jezelf een beetje voor de gek houdt
Ik heb zelf echt helemaal niets tegen vleeseters, maar wat mij wel een beetje stoort is dat veel vleeseters zich vaak met tamelijk loze argumenten verdedigen in mijn ogen.... Daarmee houd je jezelf nogal voor de gek denk ik, en dat draagt er dan juist weer aan bij dat men zich niet bewust is van wat men nou eigenlijk precies eet en waarom. Als jij vindt dat het prima is dat er een einde aan een leven wordt gemaakt van een dier, als het dier maar een goed leven heeft gehad (en ik denk dat dat voor een hele grote groep mensen geldt) en je zorgt ervoor dat je vlees eet van dieren die een goed leven hebben gehad, dan chapeau daarvoor!
Maar als je het eigenlijk niet zo ok vind, maar je komt aanzetten met argumenten als van 'maar vegatariers zijn ook hypocriet van ze gebruiken gewoon leer' ... Of ' maar het moet want vleeseten is gezond... ' (en dan vervolgens iedere dag meerdere malen vlees consumeert, wat gewoon níét gezond is) en daarom vervolgens vlees eet of vlees blijft eten. Tjaaa....
Dat vind ik persoonlijk best jammer... Ik denk dat vooral een stukje bewustwording heel belangrijk is hierbij. En ik vind het ook jammer dat er nog zo onwijs veel misverstanden bestaan over vegatariers enzo. Maargoed
Dit is echt, een ontzettende lap tekst geworden