Ben jij vegetariër?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ben jij vegetariër?

A. Ja
208 (42%)
B. Nee
261 (53%)
C. Nog niet
16 (3%)

Totaal aantal stemmen: 485

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:21

Ik ben vegetariër, al vanaf mijn geboorte (zo opgevoed). Ben nu dus al ruim 19,5 jaar vegetariër en zou ook niet anders willen.
We hebben eieren van onze eigen kippen die de hele dag door een tuintje scharrelen, alleen 's winters kopen we eieren van kippen die het goed hebben gehad. Wat ik stom vind, is dat mensen vragen eet je dan wel vis? Nee, natuurlijk niet een vis is ook een dier...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:23

Twiggy2008 schreef:
Die eieren die jij noemt, Fitch, die koop ik inderdaad. Die andere eieren komen er bij mij niet meer in...... :n
De lammetjes hier in het dorp zijn allemaal voor de vleesindustrie, helaas..... ;(

Ja, fijn dat jij die koopt. :) Veel mensen weten dit alleen niet en denken dat ze er goed aan doen om scharreleieren te kopen. Vandaar m'n info. Helaas zijn bijna alle lammetjes inderdaad voor de vleesindustrie... ;( Wel schattig altijd, zo vanuit de trein!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:23

__Elizabeth schreef:
Ik ben geen vegetarier en zal het nooit(!) worden.

Kijk bijvoorbeeld eens even naar amerika als je wilt weten wat er gebeurt als er niet meer geslacht word.
slachten is niet zielig en mensen horen volgens de natuur vlees te eten. Maar dit is mijn mening en persoonlijk vind ik vegetarier zijn echt grote onzin. wat nou als al die dieren blijven?

Natuurlijk vind ik wel dat er met respect met de dieren moet worden omgegaan. Dus normale leefruimte en frisse buitenlucht. Maar soms kun je ook te ver gaan. Bijv. varkens in een vrachtwagen staan wel dicht op ekaar maar als je er de helft uithaalt gaan er meer dieren dood omdat ze vallen en elkaar vertrappen.

Als mensen flink zouden minderen met vlees eten, dan zouden die dieren er niet eens zijn. ;)

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:24

Je mist een optie:

D. Ik ben vegetariër geweest.

Ik heb nu dus maar voor 'nee' gekozen.
Ik ben van mijn 11e tot mijn (bijna) 25e vegetariër geweest. Dat begon doordat mijn ouders me plakjes paardenworst aanboden. Ik wou geen paard eten, daar hadden hun geen respect voor. Omdat ik het verschil niet zag in worstjes en hun het niet wouden zeggen, besloot ik gewoon helemaal geen vlees meer te eten.

Dat heb ik dus tot bijna mijn 25e jaar volgehouden. Ik heb in mijn jeugd geen vleesvervangers gegeten, want dat weigerden mijn ouders dan weer te kopen. Dus ik heb veel gemist. Op mijn 19e ben ik daardoor begonnen met het eten van vis, maar tijdens mijn bijzonder zware zwangerschap op mijn 24/25e bleek ik niks binnen te kunnen houden behalve geroosterd brood met ham. Dus ben ik weer begonnen met het eten van vlees.

Dat betekend niet dat ik het nu dagelijks eet. We eten zeker nog 2 of 3x in de week vegetarisch en 1x vis. Maar ik heb besloten niet meer volledig vegetariër te worden omdat je nu kan kiezen voor biologisch maar ook omdat je gewoon veel meer keuze hebt in bv restaurants.
Laatst bijgewerkt door Bijinn op 25-02-11 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:25

Daar word ik ook wel eens moe van..... van die vraag 'eet je wel vis?'
NEE dus!
En dan willen ze ook weer weten waarom niet, en daar heb ik ook een heel verhaal bij. :D

Fitch, klopt, veel mensen weten het niet van die eieren.... Jammer is dat.
Ik ben dol op onze lammetjes bij ons op stal en straks in het voorjaar, als ze allemaal weer in het land lopen. Zo schattig!
Maar ja........ Tot de dag komt dat ze allemaal de vrachtwagen in mogen. Ik word daar echt verdrietig van, vre-se-lijk.
Snap eigenlijk niet dat mensen daar geen last van hebben..... Ik dus wel, maar ik ben blijkbaar een watje. :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:26

Gelukkig zijn de meeste restaurants hier in NL er wel aardig op aangepast, als je het vergelijkt met 10 a 20 jaar geleden.
Maar ga ik naar de Ardennen of naar Frankrijk, DRAMA!!! Dus ik ga ook liever naar landen als Italie en Turkije, waar je in elk geval fantastisch vegetarisch kunt eten. :)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:28

Rustig, je hoeft mij niet aan te vallen op MIJN mening.
doe ik toch ook niet bij julie?

Ik kan misschien mijn mening niet zo goed verwoorden maar dan hoeft er nog niet zo gereageerd te worden :)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:29

Ik ben 7 jaar vegetariër, heb er eigenlijk totaal geen moeite (meer) mee. Ben het omdat ik tegen de massaproductie van dieren ben puur omdat mensen vaak (te)veel vlees willen eten. Meer dan je lichaam nodig heeft zeg maar. Ik walg van de bio-industrie.
Daarnaast wordt ik kotsmisselijk als ik denk aan de manier waarop een dier geslacht en gevild wordt. Tuurlijk, ik kan die massaproductie niet stoppen, maar op deze manier draag ik mijn steentje bij omdat het voor mij goed voelt. Een betere wereld begint bij jezelf ;)
Eieren eet ik gewoon, kijk altijd even naar de stempel (0 of 1), maar eet meestal gewoon eieren van de boer of onze eigen kippies. Ik let alleen nooit zo op snoep en dingen waar dan gelatine inzit. Misschien hypocriet, maar aan de andere kant.. het leven moet wel leuk blijven :P

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:31

Ik vind ook niet dat je als vegetariër verantwoordelijk kunt worden gezet voor de hele wereldellende.

En dat je niet de illusie moet hebben dat de hele wereld ooit vleesvrij zal zijn. Want je hebt idd nog de melk en wolproblemen. Maar je kan toch wel proberen om een bijdrage te leveren aan het minderen van die dieren die moeten geslacht worden om hun vlees.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:54

ik ben geen vegetarier en zal het ook nooit worden, daarvoor hou ik echt wel teveel van een stukje vlees op mn bord haha. Maar ik heb wel zoiets van dat wanneer ik straks op mezelf woon ik wel minder vlees ga eten, bv 2 of 3 dagen per week vegetarisch koken. Dan kan ik van het geld wat ik daarop bespaar ook biologisch vlees etc gaan kopen :j

patatkraam

Re: Ben jij vegetariër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:58

Vegetarisch eten hoeft niet persé goedkoper te zijn.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:00

patatkraam schreef:

Nee hoeft ook niet persé maar hoor in mijn vrienden kring om me heen wel vaak dat het goedkoper kan zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:00

Sok schreef:
Twiggy2008 schreef:

Als je geen leerproducten gebruikt ben je veganist. ;)
Ik ben vegetarier, maar ik moet wel zeggen dat ik heel bewust ben in het kopen van leer. Soms ontkom je er niet aan, maar ik ben geen leer-a-holic. Als het even anders kan, kies ik voor leerloos. ;) )

Ja, ik weet hoe het heet :+

Ik vind het alleen vaak nogal hypocriet van sommige vegetariers.. Het eten van dieren is zielig, dus dat doen ze dan niet meer, maar het slachten van dieren om hun bont/leer word niet eens overna gedacht.

Ik krijg er nogal een dubbel gevoel van als iemand op paardrijlaarzen of nikies me verteld dat ie het zoooo zielig voor de dieren vind om ze te eten......

anderszijds vind ik het hypocriet dat heel Nederland op z'n kop staat als er eens een kunstenaar zelf de nek van haar kat omdraait om bepaalde kwesties aan de kaak te stellen, dat de jacht een zieke sport is, en dat we met geen mogelijkheid een stukje hond of kat naar binnen werken... Sterker nog dat is bij wet verboden!
Maar een willekeurige koe? Ach, dat is maar een willekeurige koe..... Dan moet dat willekeurige koetje niet eens een naam krijgen en op de TV komen ( zie: [LN] Een typisch Bokt onderwerp ) Want dan is het schandelijk...
En uiteraard zullen nu alleen mensen reageren, die de actie van die kunstenares (naam even vergeten :P ) prima vonden, met alle liefde hun eigen hond of kat zullen eten, ieder weekend op jacht gaan. En dus ook met liefde iedere avond een stukje vlees eten. Maar dat is echt niet een realistische afspiegeling van de (vleesetende) maatschappij :P

Conclusie, de mens is nu eenmaal een beetje hypocriet..
En ik denk dat het nog zo min mogelijk hypecriet is, om waar mogelijk je principes en je waardes na te leven...

Persoonlijk ben ik wel vegatarier, in principe best een hypocriete. Want ik gebruik nog gewoon leer en ik doe zelfs niet moeilijk over gelatine en gestampte rode luizen in mijn M&M's enzo :') (ooh, en ik sla ook met enige regelmaat een mug dood _O- ) Maargoed, ik denk dat het een stap is in de goede richting. Ik heb niets tegen vlees eten oid. Maar ik heb zelf ethische bezwaren tegen het feit dat er een leven genomen vanwege het feit dat ik zo nodig vlees moet eten. Vlees eten is niet iets waaruit ik heel veel voldoening haal, of iets wat mijn leven heel erg verrijkt oid. Ik vind het niet moeilijk om vegatarisch te zijn. Dus vind ik het onzin als er dieren voor mijn consumptie geslacht moeten worden. Wbt. leer en gelatine zit het iets anders, dat zou voor mij wel degelijk lastig worden om zonder te leven. Naar mijn inziens worden er nog onvoldoende gelijkwaardige alternatieven aangeboden voor leer ( plastic vind ik persoonlijk geen gelijkwaardig alternatief als het gaat om schoenen oid) en ook als je kijkt hoeveel gelatine er in producten verwerkt wordt is het bijna onmogelijk daar rekening mee te houden voor mij. Verder probeer ik waar mogelijk melkproducten te vervangen door sojaproducten. Maar ook het aanbod in sojaproducten is vergeleken met melkproducten erg klein... Dus komt het met enige regelmaat voor dat ik toch maar aan de melkproducten zit. :P Maargoed, ik denk wel dat als de vraag naar alternatieve producten groter zou worden, het aanbod ook wel groter zal worden.

Wat betreft voedingsstoffen, ik heb nog nooit een tekort aan iets gehad en ben met enige regelmaat getest. Daarnaast zijn er mensen die gewoon vlees eten maar wel vaak bloedarmoede hebben bv. Daar zit ook een stukje genetische aanleg bij. Als je van jezelf weet dat je die aanleg hebt, en je eet vlees om te voorkomen dat je ziek wordt... Prima. Maar roepen, zonder dat je ooit getest bent, dat je maar vlees eet omdat je anders gebrek hebt aan bepaalde voedingsstoffen. Tja... ik denk dan toch dat je jezelf een beetje voor de gek houdt :+

Ik heb zelf echt helemaal niets tegen vleeseters, maar wat mij wel een beetje stoort is dat veel vleeseters zich vaak met tamelijk loze argumenten verdedigen in mijn ogen.... Daarmee houd je jezelf nogal voor de gek denk ik, en dat draagt er dan juist weer aan bij dat men zich niet bewust is van wat men nou eigenlijk precies eet en waarom. Als jij vindt dat het prima is dat er een einde aan een leven wordt gemaakt van een dier, als het dier maar een goed leven heeft gehad (en ik denk dat dat voor een hele grote groep mensen geldt) en je zorgt ervoor dat je vlees eet van dieren die een goed leven hebben gehad, dan chapeau daarvoor!

Maar als je het eigenlijk niet zo ok vind, maar je komt aanzetten met argumenten als van 'maar vegatariers zijn ook hypocriet van ze gebruiken gewoon leer' ... Of ' maar het moet want vleeseten is gezond... ' (en dan vervolgens iedere dag meerdere malen vlees consumeert, wat gewoon níét gezond is :') ) en daarom vervolgens vlees eet of vlees blijft eten. Tjaaa.... :+ Dat vind ik persoonlijk best jammer... Ik denk dat vooral een stukje bewustwording heel belangrijk is hierbij. En ik vind het ook jammer dat er nog zo onwijs veel misverstanden bestaan over vegatariers enzo. Maargoed :) Dit is echt, een ontzettende lap tekst geworden _O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-11 17:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 17:00

bedankt voor jullie reacties!!! goed dat jullie bijna allenmaal vegetarie zijn!!!!!! *\o/*
GA ZO DOOR!! ben voor vandag helemaal blij!!! :):)

maar ik heb alleen een ledere zadel en hoofdstel (waar ik al 4 jaar mee doe). :j

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:01

Mijn moeder zegt dat ik een duur kind ben omdat ik vegetarisch eet?! :+

patatkraam

Eleionomae schreef:
patatkraam schreef:

Nee hoeft ook niet persé maar hoor in mijn vrienden kring om me heen wel vaak dat het goedkoper kan zijn :)

Ja, is maar net hoe je het invult inderdaad. :j

Twiggy2008

Het is zelfs aardig prijzig, want ik koop dus veel biologische producten (zuivel, eieren, maar ook andere zaken) en dat is duur. Vleesvervangers zijn ook duur (die haal ik het liefst bij de AH). Je neemt een ander alternatief, als je voor vervanging zorgt, dus hoezo goedkoop? Wij eten veel groenten en fruit, ik ben dol op salades en deze voedingsmiddelen zijn echt prijzig. Nee, ik denk dat een kilo kipfilet goedkoper is. ;)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:03

Twiggy2008 schreef:
Het is zelfs aardig prijzig, want ik koop dus veel biologische producten (zuivel, eieren, maar ook andere zaken) en dat is duur. Vleesvervangers zijn ook duur (die haal ik het liefst bij de AH). Je neemt een ander alternatief, als je voor vervanging zorgt, dus hoezo goedkoop? Wij eten veel groenten en fruit, ik ben dol op salades en deze voedingsmiddelen zijn echt prijzig. Nee, ik denk dat een kilo kipfilet goedkoper is. ;)

Grappig dat ik dan zulke andere verhalen hoor haha. Maar ik koop nu ook nog niets biologisch moet ik zeggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:05

Eleionomae schreef:
Twiggy2008 schreef:

Grappig dat ik dan zulke andere verhalen hoor haha. Maar ik koop nu ook nog niets biologisch moet ik zeggen.

Ik hou een huishoudboekje bij en geef veel geld uit aan gezond eten. Dat zie ik als investering in onze gezondheid. En het werkt. Maar soms denk ik wel eens 'hmmm, beetje bezuinigen zou ook best goed zijn voor mijn portemonnee'. ;)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:05

_Nicky schreef:
Ik ben vegetariër, al vanaf mijn geboorte (zo opgevoed). Ben nu dus al ruim 19,5 jaar vegetariër en zou ook niet anders willen.
We hebben eieren van onze eigen kippen die de hele dag door een tuintje scharrelen, alleen 's winters kopen we eieren van kippen die het goed hebben gehad. Wat ik stom vind, is dat mensen vragen eet je dan wel vis? Nee, natuurlijk niet een vis is ook een dier...

Helemaal hetzelfde, behalve het aantal jaren. Ik nu dus al bijna 25 jaar.

Ik heb wel altijd het gevoel dat ik me moet verantwoorden voor het niet eten van vlees, en je dan met goede argumenten moet komen, terwijl andersom de argumenten vaak ophouden bij 'ik vind het lekker' en 'ze worden toch wel geslacht'.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:07

Twiggy2008 schreef:
Daar word ik ook wel eens moe van..... van die vraag 'eet je wel vis?'
NEE dus!
En dan willen ze ook weer weten waarom niet, en daar heb ik ook een heel verhaal bij. :D

Fitch, klopt, veel mensen weten het niet van die eieren.... Jammer is dat.
Ik ben dol op onze lammetjes bij ons op stal en straks in het voorjaar, als ze allemaal weer in het land lopen. Zo schattig!
Maar ja........ Tot de dag komt dat ze allemaal de vrachtwagen in mogen. Ik word daar echt verdrietig van, vre-se-lijk.
Snap eigenlijk niet dat mensen daar geen last van hebben..... Ik dus wel, maar ik ben blijkbaar een watje. :+

Twiggy, ik kan me heel goed in jouw posts vinden. Alsof vissen geen dieren zijn?

Jammergenoeg zijn veel mensen zich niet bewust van de gruwelen van de visserij en de kweekvis. Moet ik genieten van een stuk vis op mijn bord wat gestikt is tussen zijn soortgenoten en misschien ook nog wel wat prachtige andere dieren die dood weer overboord worden geflikkerd? Of van een stuk kweekvis die levend wordt ontdaan van de ingewanden? Ik ben dan zeker ook een softie, maar dan is alle eetlust mij al lang ontgaan.

Sneeuw88

Mijn ouders eten alleen biologisch vlees, dus dat is niet bepaald goedkoper dan vegetarische producten. Ik woon wel op kamers, maar dan laat ik het gewoon weg.. Is helemaal goedkoop, maar dan mis je wel veel.. Ach, lang leve de vitamine pillen en de vleesvervangers in het weekend bij m'n ouders :P

enniee

@Polivy; daar zit ik dus ook mee, ik moet altijd maar zeggen waarom ik vegetarïër ben .. En mensen die ik vraag zeggen het is lekker en ze liggen toch al in de winkel anders wordt het weggegooid

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:08

Menino schreef:
anderszijds vind ik het hypocriet dat heel Nederland op z'n kop staat als er eens een kunstenaar zelf de nek van haar kat omdraait om bepaalde kwesties aan de kaak te stellen, dat de jacht een zieke sport is, en dat we met geen mogelijkheid een stukje hond of kat naar binnen werken... Sterker nog dat is bij wet verboden!
Maar een willekeurige koe? Ach, dat is maar een willekeurige koe..... Dan moet dat willekeurige koetje niet eens een naam krijgen en op de TV komen ( zie: [LN] Een typisch Bokt onderwerp ) Want dan is het schandelijk...
En uiteraard zullen nu alleen mensen reageren, die de actie van die kunstenares (naam even vergeten :P ) prima vonden, met alle liefde hun eigen hond of kat zullen eten, ieder weekend op jacht gaan. En dus ook met liefde iedere avond een stukje vlees eten. Maar dat is echt niet een realistische afspiegeling van de (vleesetende) maatschappij :P

Conclusie, de mens is nu eenmaal een beetje hypocriet..
En ik denk dat het nog zo min mogelijk hypecriet is, om waar mogelijk je principes en je waardes na te leven...

Persoonlijk ben ik wel vegatarier, in principe best een hypocriete. Want ik gebruik nog gewoon leer en ik doe zelfs niet moeilijk over gelatine en gestampte rode luizen in mijn M&M's enzo :') (ooh, en ik sla ook met enige regelmaat een mug dood _O- ) Maargoed, ik denk dat het een stap is in de goede richting. Ik heb niets tegen vlees eten oid. Maar ik heb zelf ethische bezwaren tegen het feit dat er een leven genomen vanwege het feit dat ik zo nodig vlees moet eten. Vlees eten is niet iets waaruit ik heel veel voldoening haal, of iets wat mijn leven heel erg verrijkt oid. Ik vind het niet moeilijk om vegatarisch te zijn. Dus vind ik het onzin als er dieren voor mijn consumptie geslacht moeten worden. Wbt. leer en gelatine zit het iets anders, dat zou voor mij wel degelijk lastig worden om zonder te leven. Naar mijn inziens worden er nog onvoldoende gelijkwaardige alternatieven aangeboden voor leer ( plastic vind ik persoonlijk geen gelijkwaardig alternatief als het gaat om schoenen oid) en ook als je kijkt hoeveel gelatine er in producten verwerkt wordt is het bijna onmogelijk daar rekening mee te houden voor mij. Verder probeer ik waar mogelijk melkproducten te vervangen door sojaproducten. Maar ook het aanbod in sojaproducten is vergeleken met melkproducten erg klein... Dus komt het met enige regelmaat voor dat ik toch maar aan de melkproducten zit. :P Maargoed, ik denk wel dat als de vraag naar alternatieve producten voor zowel

Wat betreft voedingsstoffen, ik heb nog nooit een tekort aan iets gehad en ben met enige regelmaat getest. Daarnaast zijn er mensen die gewoon vlees eten maar wel vaak bloedarmoede hebben bv. Daar zit ook een stukje genetische aanleg bij. Als je van jezelf weet dat je die aanleg hebt, en je eet vlees om te voorkomen dat je ziek wordt... Prima. Maar roepen, zonder dat je ooit getest bent, dat je maar vlees eet omdat je anders gebrek hebt aan bepaalde voedingsstoffen. Tja... ik denk dan toch dat je jezelf een beetje voor de gek houdt :+

Ik heb zelf echt helemaal niets tegen vleeseters, maar wat mij wel een beetje stoort is dat veel vleeseters zich vaak met tamelijk loze argumenten verdedigen in mijn ogen.... Daarmee houd je jezelf nogal voor de gek denk ik, en dat draagt er dan juist weer aan bij dat men zich niet bewust is van wat men nou eigenlijk precies eet en waarom. Als jij vindt dat het prima is dat er een einde aan een leven wordt gemaakt van een dier, als het dier maar een goed leven heeft gehad (en ik denk dat dat voor een hele grote groep mensen geldt) en je zorgt ervoor dat je vlees eet van dieren die een goed leven hebben gehad, dan chapeau daarvoor!

Maar als je het eigenlijk niet zo ok vind, maar je komt aanzetten met argumenten als van 'maar vegatariers zijn ook hypocriet van ze gebruiken gewoon leer' ... Of ' maar het moet want vleeseten is gezond... ' (en dan vervolgens iedere dag meerdere malen vlees consumeert, wat gewoon níét gezond is :') ) en daarom vervolgens vlees eet of vlees blijft eten. Tjaaa.... :+ Dat vind ik persoonlijk best jammer... Ik denk dat vooral een stukje bewustwording heel belangrijk is hierbij. En ik vind het ook jammer dat er nog zo onwijs veel misverstanden bestaan over vegatariers enzo. Maargoed :) Dit is echt, een ontzettende lap tekst geworden _O-

Amen _/-\o_
Hier ook een vegetariër, inmiddels alweer bijna 10 jaar.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:09

1906 schreef:
Ik ben vegetarier vanaf m,n 6e. :D
Ik vindt het zielig voor de dieren.

ik ook :D