Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Sica schreef:Ik antwoordde de eerste keer dat iemand het tegen mij zei,"dan pak je toch de schroeven en de schroevendraaier".Nou, en dat was dus inderdaad ook het gevolg de eerste keer dat het tegen mij gezegd werd. Ik heb de hele deur van de kantine uit de sponning gehaald...
goldynf schreef:oef dit is iets lastigs voor mij.
Ik ben dyslecties, en ik heb ook veel moeite om te bepalen wanneer er een zin begint en dus een hoofdletter nodig heeft, maar ook wanneer een komma of een punt nodig is.
(bovenstaande zin heb ik 6 keer gewijzigt/verbeterd nu doe ik t niet meer zodat ik sneller kan type en kunnen er dus meer fouten in zitten)
ik vind wel dat je je uiterste best moet doen om begrijpbaar nederlands te schrijven en zoveel mogenlijk foutloos.
het feit dat je uit een bepaalde streek komt en dus een dialect of andere taal zo als fries spreekt en schrijft niet je nederlands mag beinvloeden als je op een nederlands forum zit.
op alle basisscholen en voortgezet onderwijs word abn gegeven en moet je het ook zo schrijven.
ook voor mij werd er geen uitzondering gemaakt en door veel oefenen en begeleiding ben ik een aardig eindje gekomen met redelijk abn kunnen lezen en schrijven.
helaas is er door verkeerd taal gebruik en bv msntaal het voor mij soms heel lastig te volgen.
mayniac_val schreef:Ik woon ook in West-Friesland maar mij zul je dus nooit die verschrikkelijke kennen/kunnen fout zien of horen maken, geef mij maar gewoon ABN!
Chiqa schreef:ABN? Dat gaat mij nooit lukken, ben geboren en getogen in West Friesland kenne/kunne/kanne/legge/ligge we halen lekker alles door elkaar
Plaudar schreef:Dyslexie vind ik een heel ander verhaal. In dat geval maak je gewoon fouten waar je je niet van bewust bent, maar aan mensen die expres geen goed ABN typen kan ik me ontzettend ergeren.
Chiqa schreef:ABN? Dat gaat mij nooit lukken, ben geboren en getogen in West Friesland kenne/kunne/kanne/legge/ligge we halen lekker alles door elkaar
Vjestagirl schreef:En juist als je dyslectisch bent zou ik dus een spellingchecker installeren, omdat die je vertellen waar je hoofdletters ed neer moet zetten.
Stumper_ schreef:Ik vind ABN een fatsoenlijk gebruik van hoofdletters, interpunctie en grammatica. MSN-taal irriteert me ook ontzettend. Ik ben eerlijk gezegd best geschrokken van de gemiddelde kennis van de Nederlandse taal. Zo veel mensen maken -d of -dt fouten, als dat een keertje gebeurt is dat heus niet erg, maar het gebeurt zo vaak! Terwijl het jarenlang op de basisschool en middelbare school herhaald is. Het is 'ik word', 'jij wordt' en 'hij/zij/het wordt'. Bij een vraag die begint met 'jij' is het 'word jij?'. Natuurlijk zijn er wat uitzonderingen, maar als mensen hier gewoon over nadenken is het écht niet zo lastig. Of dingen als 'jou vader' of 'ik heb het aan jouw gegeven', het moet toch echt andersom.
Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik persoonlijk niet kan inzien hoe moeilijk het is voor mensen met bijvoorbeeld dyslectie (en ik weet wel dat mensen het er echt lastig mee kunnen hebben). Heb altijd een goed gevoel voor taal gehad en ondanks dat ik ook weleens foutjes maak, zijn dit gewoon slordigheidsfouten. In een bokt-post zal je die dus niet snel zien, al zal ik in een verslag wel een betere zinsbouw hebben.Simpele dialectdingen zie ik niet als ABN, maar ik stoor me er ook niet aan.
Cchanny schreef:Maar toch als je een beetje oplet op school, word het je wel goed uitgelegt.
Kwa spreken zeg ik ook altijd kennen en kunnen hoor
.
Chiqa schreef:Cchanny schreef:Maar toch als je een beetje oplet op school, word het je wel goed uitgelegt.
Kwa spreken zeg ik ook altijd kennen en kunnen hoor
.
Precies daar ga je al...met een dialect kan dat heel moeilijk zijn en heb ik dr ook niets van opgestoken![]()
Ik spreektaal dus net hoe het bekt, zo spreek ik het uit.
Anoniem schreef:[naam] schreef:Dyslexie vind ik een heel ander verhaal. In dat geval maak je gewoon fouten waar je je niet van bewust bent, maar aan mensen die expres geen goed ABN typen kan ik me ontzettend ergeren.
Dyslexie heeft vaak te maken met kromme zinsbouw, interpunctie is een kwestie van leren. En dat kan iedereen.
Ook het gebruik van d en T en de tussen N. Allemaal puur leerwerk. Wat iemand met een beter gevoel voor taal misschien wel makkelijker kan leren, het het op gevoel kan. Zal iemand met dyslexie moeten leren en toepassen. Terwijl dat af en toe heel moeilijk is.
saffire schreef:Dat heeft wel te maken met dat ik uit brabant kom , ik type soms zoals ik praat en brabants is vaak zonder n of t/d .
Maar sommige maken er dan een groot probleem van en dat vind ik niet altijd leuk snap je.
En nederlandse volzinnen wat versta je daaronder? want het woord ken ik niet