wanneer type je nu abn ??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:37

oef dit is iets lastigs voor mij.

Ik ben dyslecties, en ik heb ook veel moeite om te bepalen wanneer er een zin begint en dus een hoofdletter nodig heeft, maar ook wanneer een komma of een punt nodig is.
(bovenstaande zin heb ik 6 keer gewijzigt/verbeterd nu doe ik t niet meer zodat ik sneller kan type en kunnen er dus meer fouten in zitten)

ik vind wel dat je je uiterste best moet doen om begrijpbaar nederlands te schrijven en zoveel mogenlijk foutloos.
het feit dat je uit een bepaalde streek komt en dus een dialect of andere taal zo als fries spreekt en schrijft niet je nederlands mag beinvloeden als je op een nederlands forum zit.

op alle basisscholen en voortgezet onderwijs word abn gegeven en moet je het ook zo schrijven.
ook voor mij werd er geen uitzondering gemaakt en door veel oefenen en begeleiding ben ik een aardig eindje gekomen met redelijk abn kunnen lezen en schrijven.

helaas is er door verkeerd taal gebruik en bv msntaal het voor mij soms heel lastig te volgen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:38

Ik woon ook in West-Friesland maar mij zul je dus nooit die verschrikkelijke kennen/kunnen fout zien of horen maken, geef mij maar gewoon ABN!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:39

Sica schreef:
Nou, en dat was dus inderdaad ook het gevolg de eerste keer dat het tegen mij gezegd werd. Ik heb de hele deur van de kantine uit de sponning gehaald...
Ik antwoordde de eerste keer dat iemand het tegen mij zei,"dan pak je toch de schroeven en de schroevendraaier".
Ook het Brabantse "afgewerkt" heeft bij mij als westerling een heel andere betekenis :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:40

En juist als je dyslectisch bent zou ik dus een spellingchecker installeren, omdat die je vertellen waar je hoofdletters ed neer moet zetten.

Cchanny

Inderdaad,
afgewerkt betekend hier iets heel anders.
Maar het helpt ook in wat voor een zin het woord word gezegt.

Ik heb zelf ook dyslectie, maar heb het gelukkig niet zo heel erg. Ik weet bijvoorbeeld wel wanneer er hoofdletters moeten komen.

PureSylk

goldynf schreef:
oef dit is iets lastigs voor mij.

Ik ben dyslecties, en ik heb ook veel moeite om te bepalen wanneer er een zin begint en dus een hoofdletter nodig heeft, maar ook wanneer een komma of een punt nodig is.
(bovenstaande zin heb ik 6 keer gewijzigt/verbeterd nu doe ik t niet meer zodat ik sneller kan type en kunnen er dus meer fouten in zitten)

ik vind wel dat je je uiterste best moet doen om begrijpbaar nederlands te schrijven en zoveel mogenlijk foutloos.
het feit dat je uit een bepaalde streek komt en dus een dialect of andere taal zo als fries spreekt en schrijft niet je nederlands mag beinvloeden als je op een nederlands forum zit.

op alle basisscholen en voortgezet onderwijs word abn gegeven en moet je het ook zo schrijven.
ook voor mij werd er geen uitzondering gemaakt en door veel oefenen en begeleiding ben ik een aardig eindje gekomen met redelijk abn kunnen lezen en schrijven.

helaas is er door verkeerd taal gebruik en bv msntaal het voor mij soms heel lastig te volgen.

Maar je gebruikt wel alinea's, en dat doe je best goed. Aan het begin en het einde van elke alinea horen sowieso een hoofdletter en een punt, da's toch niet zo moeilijk te onthouden?

mayniac_val schreef:
Ik woon ook in West-Friesland maar mij zul je dus nooit die verschrikkelijke kennen/kunnen fout zien of horen maken, geef mij maar gewoon ABN!

Jij zegt zeker wel Skagen? >;) :D

Anoniem

Dyslexie vind ik een heel ander verhaal. In dat geval maak je gewoon fouten waar je je niet van bewust bent, maar aan mensen die expres geen goed ABN typen kan ik me ontzettend ergeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:42

ABN? Dat gaat mij nooit lukken, ben geboren en getogen in West Friesland kenne/kunne/kanne/legge/ligge we halen lekker alles door elkaar :D

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:43

Chiqa schreef:
ABN? Dat gaat mij nooit lukken, ben geboren en getogen in West Friesland kenne/kunne/kanne/legge/ligge we halen lekker alles door elkaar :D

Maar toch als je een beetje oplet op school, word het je wel goed uitgelegt.
Kwa spreken zeg ik ook altijd kennen en kunnen hoor :P

Ik probeer zo veel mogelijk gewoon ABN typen, want het kan wel is verkeerd
opgevat worden door dat 'dialect'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:45

Plaudar schreef:
Dyslexie vind ik een heel ander verhaal. In dat geval maak je gewoon fouten waar je je niet van bewust bent, maar aan mensen die expres geen goed ABN typen kan ik me ontzettend ergeren.

Dyslexie heeft vaak te maken met kromme zinsbouw, interpunctie is een kwestie van leren. En dat kan iedereen.
Ook het gebruik van d en T en de tussen N. Allemaal puur leerwerk. Wat iemand met een beter gevoel voor taal misschien wel makkelijker kan leren, het het op gevoel kan. Zal iemand met dyslexie moeten leren en toepassen. Terwijl dat af en toe heel moeilijk is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:45

Chiqa schreef:

Scheelt dat kenne/kunne/kanne/legge/ligge allemaal geen ABN is.

Kennen (ik ken jou), kunnen (wij kunnen dat doen), kannen (waterkannen), leggen (wij leggen dat op de plank) en liggen (wij liggen in de zon) dan weer wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:46

Goldynf, ik denk dat als jij niet had gezegd dat je dyslectisch bent ik het zelf niet gemerkt had. Op het hoofdlettertje voor je zinnen na is het gewoon goed en begrijpbaar Nederlands :j

Ik word in Rotterdam ook met kennen en kannen om mijn hoofd gegooid. "Dat kennen we niet" zeggen we dan. := Of nog mooier: Da ken egnie hoor :n

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:47

Waar leggen de sleutels, waarop ik dan vraag, wat leggen sleutels?
Hele kleine sleuteltjes natuurlijk :D

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:48

Vjestagirl schreef:
En juist als je dyslectisch bent zou ik dus een spellingchecker installeren, omdat die je vertellen waar je hoofdletters ed neer moet zetten.

Tja maar dat is dyslectie je ziet niet wat er fout is!

Ik kan text overschrijven en dat naast elkaar houden en niet zien dat ik bv uo ipv ou heb geschreven.
als ik dus een spellingscontrole er bij heb en die geeft een keuze bij een woord wat niet goed is dan weet ik niet welke ik moet nemen omdat ik niet zie dat mijn woord fout is.

@puresylk: wat betreft de hoofdletters bij begin van de alinea's heb je gelijk, daar kan ik beter op letten.

@jans: thanks!

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:52

Ik vind ABN een fatsoenlijk gebruik van hoofdletters, interpunctie en grammatica. MSN-taal irriteert me ook ontzettend. Ik ben eerlijk gezegd best geschrokken van de gemiddelde kennis van de Nederlandse taal. Zo veel mensen maken -d of -dt fouten, als dat een keertje gebeurt is dat heus niet erg, maar het gebeurt zo vaak! Terwijl het jarenlang op de basisschool en middelbare school herhaald is. Het is 'ik word', 'jij wordt' en 'hij/zij/het wordt'. Bij een vraag die begint met 'jij' is het 'word jij?'. Natuurlijk zijn er wat uitzonderingen, maar als mensen hier gewoon over nadenken is het écht niet zo lastig. Of dingen als 'jou vader' of 'ik heb het aan jouw gegeven', het moet toch echt andersom.

Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik persoonlijk niet kan inzien hoe moeilijk het is voor mensen met bijvoorbeeld dyslectie (en ik weet wel dat mensen het er echt lastig mee kunnen hebben). Heb altijd een goed gevoel voor taal gehad en ondanks dat ik ook weleens foutjes maak, zijn dit gewoon slordigheidsfouten. In een bokt-post zal je die dus niet snel zien, al zal ik in een verslag wel een betere zinsbouw hebben. :+ Simpele dialectdingen zie ik niet als ABN, maar ik stoor me er ook niet aan. Ook afkortingen zoals 'idd' is in feite geen ABN, maar vind ik op een forum prima kunnen. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:56

Stumper_ schreef:
Ik vind ABN een fatsoenlijk gebruik van hoofdletters, interpunctie en grammatica. MSN-taal irriteert me ook ontzettend. Ik ben eerlijk gezegd best geschrokken van de gemiddelde kennis van de Nederlandse taal. Zo veel mensen maken -d of -dt fouten, als dat een keertje gebeurt is dat heus niet erg, maar het gebeurt zo vaak! Terwijl het jarenlang op de basisschool en middelbare school herhaald is. Het is 'ik word', 'jij wordt' en 'hij/zij/het wordt'. Bij een vraag die begint met 'jij' is het 'word jij?'. Natuurlijk zijn er wat uitzonderingen, maar als mensen hier gewoon over nadenken is het écht niet zo lastig. Of dingen als 'jou vader' of 'ik heb het aan jouw gegeven', het moet toch echt andersom.

Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik persoonlijk niet kan inzien hoe moeilijk het is voor mensen met bijvoorbeeld dyslectie (en ik weet wel dat mensen het er echt lastig mee kunnen hebben). Heb altijd een goed gevoel voor taal gehad en ondanks dat ik ook weleens foutjes maak, zijn dit gewoon slordigheidsfouten. In een bokt-post zal je die dus niet snel zien, al zal ik in een verslag wel een betere zinsbouw hebben. :+ Simpele dialectdingen zie ik niet als ABN, maar ik stoor me er ook niet aan.

Tsja. Ik heb er ook jaren over gedaan om te leren dat je gewoon voor (bijna) ieder werkwoord 'lopen' in kunt vullen, en dat als er dan een 't' achter komt dat het dan dus idd 'wordt' is ipv. 'word'. En ik zal het best nog weleens fout doen. Ik heb daar geen gevoel voor. Een ander zal na jaren van herhalen de conjunctuur theorie van Keynes niet snappen, en de volgende breekt nogsteeds zijn benen over de stelling van Pythagoras.

Persoonlijk vind ik het belangrijker dat mensen het proberen. Dus hoofdletters, punten, 'mits' en 'tenzij' niet door elkaar halen, dat soort dingen. Dan kunnen die 't's me gestolen worden :)

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:02

Dat ben ik met je eens, Vjestagirl, ik vind het belangrijk als mensen het proberen. Maar zelfs als ik bijvoorbeeld een verslag maak met een groep mensen die altijd in Nederland gewoond hebben, kan ik het hele verslag praktisch nog gaan herschrijven omdat er zodanig veel fouten instaan. En dan niet alleen spelfouten, maar ook interpunctie, zinsbouw of grammatica. Veel mensen proberen het dus gewoon niet of willen het ook niet proberen. En dat terwijl ik ook mensen met dyslectie ken die echt heel erg hun best doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:04

Cchanny schreef:
.

Precies daar ga je al...met een dialect kan dat heel moeilijk zijn en heb ik dr ook niets van opgestoken :+
Ik spreektaal dus net hoe het bekt, zo spreek ik het uit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:05

Ik probeer altijd in abn te schrijven, echter heb ik een blinde vlek voor d's en t's... Als ik heel enthousiast wat post kunnen er weleens wat fouten insluipen :')
Echte forum-afkortingen gebruik ik wel, en vind ik ook zeker niet storend. Denk aan het bovengenoemde 'idd' of het veel gebruikte 'ipv' en 'imo'.

Verder vind ik dat je herkomst geen invloed zou mogen hebben op je typen, natuurlijk gebruik je af en toe een ander woordje, maar het moet gewoon kloppen en in abn staan.
Veel te vaak kom je bondje of bond tegen wanneer het om bontproducten gaat :+
Ligge, me glas, en ga zo maar door :P
Getten ipv peesbeschermers e.d. Inmiddels weet ik wel waar het over gaat... maar het is geen Nederlands :) Al vind ik deze 'versprekingen' niet zo storend, ik moet soms wel uitzoeken waar het over gaat -:)

Zelf kom ik uit Den Haag;
Máh juh zàh muh nooiet zien postuh zoahs er beh ons gepraaht ken worduh :n
Is niet echt leesbaar... alleen hoorbaar wanneer je het hardop leest :+

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:08

Chiqa schreef:
Cchanny schreef:
.

Precies daar ga je al...met een dialect kan dat heel moeilijk zijn en heb ik dr ook niets van opgestoken :+
Ik spreektaal dus net hoe het bekt, zo spreek ik het uit.

Haha,
Maar moet toegeven dat ik echt heel veel problemen heb met -t, -d en -dt.
Echt ontzettende problemen. Maar probeer het altijd gewoon wel.

Ik heb het zelfde als met jou, ik spreek het zo als het er net uit floept of het beste klinkt.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:13

ik zal een stukje proberen te type hoe ik vroeger schreef om een idee tegeven hoe dyslectie voor mij is.
dyslectie is een verzammel naam voor alle vormen van taal problemen met schrijven en lezen het is dus heel goed mogenlijk dat iemand anders ook dyslectie heeft maar andere problemen ondervind hier van.

vroegerschreefikzonderspaatsiesikzagzenietenbeseftedusooknietdateenanderzewelnodigheeftomdittekunnenlesen
de vaste fouten van het omdraaien van letters heb ik soms nog maar vaak besef ik nu dat ik het fout doe en hestel ik het zelf
ook zins opbouw vind ik heel moeilijk en ik kan ook zeggen dat ik iets heel lelijk vind maar dan bedoel ik het andersom dus juist wel mooi
de d en t en dt blijft lastig omdat ze de zelfde klank hebben en die regeltjes hebben uitzonderingen wat t weer erg moeilijk maakt maar ik probeer het altijd wel toe te passen in t fokshcaap nee dan een d

al met al heb ik veel aandacht opschool gehad voor dyslectie en ik heb er zelf geen problemen mee gelukkig is het nu bekender bij de mensen en als er eens een foutje word gemaakt is dat geen groot probleem meer.

Sin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:15

Ik probeer zo min mogelijk msn-taal te gebruiken. Ben bang dat ik anders teveel aan msn-taal ga wennen en dat ik ook zo op mijn werk ga typen. Er zullen vast wel foutjes staan in de berichten die ik post, maar ik probeer zoveel mogelijk foutloos en in abn te typen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:16

Anoniem schreef:
[naam] schreef:

Dyslexie heeft vaak te maken met kromme zinsbouw, interpunctie is een kwestie van leren. En dat kan iedereen.
Ook het gebruik van d en T en de tussen N. Allemaal puur leerwerk. Wat iemand met een beter gevoel voor taal misschien wel makkelijker kan leren, het het op gevoel kan. Zal iemand met dyslexie moeten leren en toepassen. Terwijl dat af en toe heel moeilijk is.

Klopt, interpunctie (en goed gebruik van d/t) is een kwestie van leren, maar ik heb heb ook nooit gezegd dat iemand met dyslexie geen goede interpunctie kan gebruiken. Wel denk ik dat iemand met dyslexie sneller over zijn eigen fouten leest. Maargoed, hier kunnen de mensen die zelf dyslexie hebben zelf het beste over oordelen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:18

Daar ben ik het op zich wel mee eens goldynf, maar er zijn ook hordes mensen die zich erachter verschuilen. Ik heb dyslectie, dus je moet het maar zo nemen. Dat vind ik ook weer niet goed, iemand met dyslectie kan toch ook gewoon zijn best doen om het voor anderen leesbaar te maken? Als ik jouw normale tekst lees, zou ik niet meteen zeggen dat je dyslectisch bent. Er zitten wel schrijffouten in, maar die zitten er vaak bij mij ook wel in omdat ik snel tik en af en toe mijn toetsenbord het niet bij kan houden...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:23

saffire schreef:
Dat heeft wel te maken met dat ik uit brabant kom , ik type soms zoals ik praat en brabants is vaak zonder n of t/d .
Maar sommige maken er dan een groot probleem van en dat vind ik niet altijd leuk snap je.
En nederlandse volzinnen wat versta je daaronder? want het woord ken ik niet

En typ je dan ook zo je sollicitatiebrieven? Je verslagen op je werk? Werkstukken op school? Of weet ik het wat je allemaal moet typen?

En nee, soms een keer een letter vergeten of iets verkeerd typen is echt niet erg. Maar structureel onleesbaar typen, doar ken tog niemant iets voan begriepen nie? Hetzellufde as met da breezah taaltjuh, hoe irrietant kan je tiepuh :\
En ik neem aan dat elke pc een spellingscontrole heeft?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 07-02-11 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt