Wie betaalt op eerste date?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:10

Polaris schreef:
Precies, je kunt het later wel weer een beetje vereffenen, hij hoeft niet altijd álles te betalen, maar zeker bij een eerste date vind ik het heel galant :D

Helemaal mee eens.
Ik trek zelf altijd als eerste m'n beurs, maar vind het toch wel heel galant als de man in kwestie dan zegt dat hij de rekening betaalt. Stiekem vind ik het wel bij de etiquette horen. Maar dat ga ik natuurlijk nooit uitspreken, want ik ben een ge-emancipeerde vrouw tot en met, dus openlijk daarvoor uitkomen doe ik niet :+

In een relatie vind ik het ook altijd netter staan als de man betaalt. Ik stop mijn geld wel in zijn beurs en laat hem dan betalen, dan heb ik mijn bijdrage geleverd, maar (en dat is persoonlijk) het oogt wel een stuk beter, dan wanneer je met z'n tweetjes de rekening gaat delen.

edit: mijn laatste date houdt stand, juist omdat hij zo galant was om de rekening te betalen bij de eerste date. Ik vind het dus wel grappig dat ik nu dit topic tegen kom. Komende woensdag hebben we weer een date en ik met hem afgesproken dat het dan mijn beurt is om te betalen.
Laatst bijgewerkt door Mikkie op 17-01-11 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:11

Met de 1e date met mijn vriend betaalde hij de drankjes + snacks en ik de bioscoopkaartjes :)
Of hij betaald of we gaan voor 50/50. Ik ben te ouderwets om alles te betalen ;)

Vanillia

Re: Wie betaalt op eerste date?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:13

Hangt er vanaf.. Als ik 'm leuk vind en er komt naar alle waarschijnlijkheid een vervolg date verwacht ik dat hij betaald, als hij van mij op de eerste date verwacht dat ik de helft betaal dan wordt 't sowieso niks. Was het echt een drama dan betaal ik de helft.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:16

Man betaalt, portemonnee laat ik bij wijze van spreken lekker thuis. :)

Ik heb nu al een tijdje een relatie en wij doen veel samen hoor, maar voor een eerste date neem ik mijn portemonnee mooi niet mee. Een galante man láát de vrouw niet eens betalen, ookal zou ze het willen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:00

Ik heb donderdag een 1e date, we hebben er om gescrabbeld, ik heb 2 keer gewonnen met 2 keer 100 punten verschil, dus de pizza is on him :D

Verder vind ik dat degene die de ander vraagt degene is die betaald. Soms ben ik dat, soms de ander. Er van uitgaan dat de man betaald vind ik een beetje naar, je bent toch niet in gebreke dat je zelf niet kunt betalen? Sommige vrouwen zijn alleen ouderwets als het om geld gaat lijkt wel :=

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:39

Er is in het buitenland trouwens niet voor niets de uitspraak
"going Dutch" what dus betekend dat de rekening gedeeld wordt. wij schijnen de rekening veel vaker te delen dan in andere landen...

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:44

MarcoBorsato schreef:
Ik heb donderdag een 1e date, we hebben er om gescrabbeld, ik heb 2 keer gewonnen met 2 keer 100 punten verschil, dus de pizza is on him :D

Verder vind ik dat degene die de ander vraagt degene is die betaald. Soms ben ik dat, soms de ander. Er van uitgaan dat de man betaald vind ik een beetje naar, je bent toch niet in gebreke dat je zelf niet kunt betalen? Sommige vrouwen zijn alleen ouderwets als het om geld gaat lijkt wel :=

om daar even op in te springen,ik ben ook ouderwets als het gaat om deur open houden, eerste stap zetten etc.
ik ben dan ook niet het type om een man mee uit te vragen.

Shiloh schreef:
Er is in het buitenland trouwens niet voor niets de uitspraak
"going Dutch" what dus betekend dat de rekening gedeeld wordt. wij schijnen de rekening veel vaker te delen dan in andere landen...

ja klopt! Mijn (marokkaanse) vriend vindt het zelfs beschamend als ik wil betalen ;)

zoals ik al zei, het komt echt ongelooflijk veel voor bij burger king (en dan hebben we het over 5 euro :') )

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:45

MarcoBorsato schreef:

Als ik even voor mezelf mag spreken: ik bedoel niet dat ik niet zelf mijn portemonnee trek als de rekening op tafel komt, maar ik vind het gewoon heel lief als mijn date dan zegt: joh ben jij gek, ik betaal! :D
Ik ga er nooit vanuit dat hij betaalt, heb ook altijd genoeg geld bij me, maar ik vind het altijd stiekem wel een pre als hij de rekening op zich neemt :P

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:58

Polaris schreef:
MarcoBorsato schreef:

Als ik even voor mezelf mag spreken: ik bedoel niet dat ik niet zelf mijn portemonnee trek als de rekening op tafel komt, maar ik vind het gewoon heel lief als mijn date dan zegt: joh ben jij gek, ik betaal! :D
Ik ga er nooit vanuit dat hij betaalt, heb ook altijd genoeg geld bij me, maar ik vind het altijd stiekem wel een pre als hij de rekening op zich neemt :P

Dat heb ik ook wel een beetje, maar er zijn meiden hier die basically eisen dat een man alles betaald. Waar is je zelfrespect dan, vraag ik me af...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:58

Overigens moest ik er heel erg aan wennen dat de Londense mannen vaak cadeautjes meenemen op de eerste date. Vreselijk oncomfortabel voor iemand zoals ik :=

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:59

Vind het ook zo raar, om ouderwets te zijn op dingen die je goed uitkomen :=

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:59

Ik ben nog nooit op date geweest met een Londenaar :o Zijn mijn types niet echt :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:00

Polaris schreef:
Ik ben nog nooit op date geweest met een Londenaar :o Zijn mijn types niet echt :')

Je mist er niets aan :')

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:03

ik vind het juist van respect tonen als de man voor een dame wil betalen op de eerste date.
in mijn ogen vindt hij het meisje dat zooo leuk dat hij daar wel wat voor over heeft (in dit geval geld).

overigens, als ik een man was zou ik ook erop staan om te betalen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:05

snoetie schreef:
ik vind het juist van respect tonen als de man voor een dame wil betalen op de eerste date.
in mijn ogen vindt hij het meisje dat zooo leuk dat hij daar wel wat voor over heeft (in dit geval geld).

overigens, als ik een man was zou ik ook erop staan om te betalen.

Ik vind de dikgedrukte zin iets naars hebben. Ik ben niet te koop.

edit: Ik bedoel dus dat ik er niet van uitga dat een jongen voor mij betaald, dat vind ik gewoon fout. Als ik voorstel om te delen, en hij slaat het aanbod af vind ik het oke, maar ik laat niet expres mn geld thuis ofzo.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:10

nee, ik ook niet.

ik bedoel daarmee te zeggen, dat een man een dame leuk vindt, en haar meeneemt om iets leuks met haar te doen.
in mijn ogen kun je op die manier bewijzen dat je 'liefde' voor haar over hebt.

hetzelfde is dat een jongen bijv. met een meisje mee op wedstrijd gaat, terwijl die jongen niks met paarden heeft. dan gaat hij mee voor haar, en heeft zo dus iets voor haar over. op de eerste date is dat dus bijv, een drankje of restaurant, waar hij de rekening betaald.

(eh ja die vorige post heb ik misschien een beetje raar geschreven :') , maar dit is wat ik ermee bedoel)

edit: ik had je edit niet gezien ;) nee ik zal er ook altijd voor zorgen dat ik meer dan genoeg geld bij me heb om voor mezelf te betalen (maar ik zou het echt niet waarderen als ik mijn eigen cola moet betalen op de eerste date -O- )

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:13

MarcoBorsato schreef:
Dat heb ik ook wel een beetje, maar er zijn meiden hier die basically eisen dat een man alles betaald. Waar is je zelfrespect dan, vraag ik me af...

Wat heeft dat met zelfrespect te maken? Wat een rare uitspraak. :+ Jij doet net alsof je jezelf verkoopt als je de man laat betalen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:15

Het gebeurt ook wel dat ik een jongen op date vraag, dan vind ik dat ik moet betalen. En ik sta zat vaak aan hockeyvelden en voetbalvelden te kijken en te gapen omdat zo'n jongen in een veel te kort synthetisch broekje dat waardeert. Ik vind gelijkwaardigheid dus heel belangrijk, en ik voel me er niet goed bij als een jongen alles betaald. Als een jongen in een restaurant heeft betaald, dan betaal ik de eerstvolgende ronde drankjes in een kroeg.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:16

JuliaMaria schreef:
MarcoBorsato schreef:

Wat heeft dat met zelfrespect te maken? Wat een rare uitspraak. :+ Jij doet net alsof je jezelf verkoopt als je de man laat betalen.

Ik doe niet alsof, dat is zo'n beetje wel de strekking van mijn verhaal. Ik vind gelijkwaardigheid erg belangrijk. Lees voorgaande post voor inhoudelijker antwoord.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:21

JuliaMaria schreef:
Man betaalt, portemonnee laat ik bij wijze van spreken lekker thuis. :)

Ik heb nu al een tijdje een relatie en wij doen veel samen hoor, maar voor een eerste date neem ik mijn portemonnee mooi niet mee. Een galante man láát de vrouw niet eens betalen, ookal zou ze het willen.

Schaamteloos!
En ik vind dat Lieveli gelijk heeft. In mijn beleving is het ook een kwestie van gebrek aan zelfrespect. Het valt me op dat veel van de begin 20-ers bij voorkeur niet zelf willen betalen op de 1e date (onder het mom van 'hij is zo galant/romantisch/een echte heer'). Ondertussen speel (?) je lekker het afhankelijke vrouwtje.

Ik ben echt geen Ciska Dresselhuys, maar tjongejonge, is dit wat je mee hebt gekregen van huis uit?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:34

Het is maar net wat je gewend bent denk ik :) Ik vind het wel charmant als een man betaald, de deur van de auto voor me open houdt etc, wat dat betreft ben ik wat verwend denk ik, maar ik zit nou niet bepaald in een situatie waarin ik alles moet pakken wat ik pakken kan, ben immers pas 22. Heeft helemaal níks met zelfrespect te maken, meer met uitvinden van hoe m'n date in elkaar zit. Zeg overigens ook nergens dat ik daarna niet betaal, 9 van de 10 keer betaal ik de helft op de volgende date en als m'n date het toelaat het volledige bedrag.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:35

Olympia: Ja dat is wat ik heb meegekregen van huis uit. De eerste date betaalt de man. Daarna doe je lekker alles 50/50 (de rekening delen, of omstebeurten een date betalen). Oh en even voor de goede orde: Ik speel absoluut niet het afhankelijke vrouwtje, ben juist een ontzettend onafhankelijke vrouw.
Ik vind het gewoon normaal dat de man de eerste date betaalt, asociaal ben ik hè? Vreemd ook dat mannen er altijd (in mijn geval) zelf vanuit gaan dat zij de rekening betalen zonder dat er ook maar één woord over gerept is, en dat het dan niet bij één date is gebleven. Misschien dat het toch niet zo vreemd is? :)

Ik zie het juist helemaal niet als een gebrek aan zelfrespect, eerder als ''de man moet het voor je over hebben'' (bedoel dat niet exact hoor, maar die richting uit) en zo kom je er een beetje achter wat voor vlees je in de kuip hebt. Eerder het andere uiterste dus. Kan me voorstellen dat jullie het zo zien, maar vind het een beetje overdreven.... Als daar je waardigheid vanaf moet hangen......

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:39

JuliaMaria schreef:
Olympia: Ja dat is wat ik heb meegekregen van huis uit. De eerste date betaalt de man. Daarna doe je lekker alles 50/50 (de rekening delen, of omstebeurten een date betalen). Oh en even voor de goede orde: Ik speel absoluut niet het afhankelijke vrouwtje, ben juist een ontzettend onafhankelijke vrouw.
Ik vind het gewoon normaal dat de man de eerste date betaalt, asociaal ben ik hè? Vreemd ook dat mannen er altijd (in mijn geval) zelf vanuit gaan dat zij de rekening betalen zonder dat er ook maar één woord over gerept is, en dat het dan niet bij één date is gebleven. Misschien dat het toch niet zo vreemd is? :)

Ik zie het juist helemaal niet als een gebrek aan zelfrespect, eerder als ''de man moet het voor je over hebben'' (bedoel dat niet exact hoor, maar die richting uit) en zo kom je er een beetje achter wat voor vlees je in de kuip hebt. Eerder het andere uiterste dus. Kan me voorstellen dat jullie het zo zien, maar vind het een beetje overdreven.... Als daar je waardigheid vanaf moet hangen......

Ik begrijp je laatste zin niet zo goed? :)

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:40

Olympia96 schreef:
Het valt me op dat veel van de begin 20-ers bij voorkeur niet zelf willen betalen op de 1e date (onder het mom van 'hij is zo galant/romantisch/een echte heer'). Ondertussen speel (?) je lekker het afhankelijke vrouwtje.

Vind jij dat je het altijd af moet slaan als een man voor je wil betalen?

Imo zegt het niets over mijn afhankelijkheid als een man mijn date betaalt.
Als hij daarnaast ook mijn boodschappen, kleding, schoenen en hele leven betaalt, dan wel, maar nogmaals: het is maar een date :=

Het is inderdaad typisch Nederlands om te splitten.
Hier in Engeland word ik al raar aangekeken als iemand een rondje betaalt voor de groep, en ik zeg: ik betaal de volgende.
Ze zien dat hier helemaal niet als bij iemand in het krijt staan, maar gewoon als gastvrij/aardig zijn :)
(daarentegen is het op verjaardagen en feestjes wel altijd: BYOB ofwel Bring Your Own Booze :'))

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:47

Eerste (blind)date met mijn vriend heeft hij het eten betaalt, en daarna zijn we nog doorgegaan voor een drankje, en toen hebben we allebei betaalt. Ik was na de wc gegaan, en hij stond al aan de kassa om te betalen, dan ga ik hem niet achterna rennen om te betalen. Ondertussen heb ik hem ook mee uiteten genomen. ;)
En daarnaast stond ik erop dat ik hem zou ophalen op de eerste date :') zodat hij wat kon drinken.
Laatst bijgewerkt door Sannert op 17-01-11 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt