Ik ben wel vaker actief met dit soort weer (net terug van een week Veluwe Trail...) en heb altijd een handvol pittah bij me - geroosterde gezouten zonnebloempitten, te koop bij de importsectie van de Aldi geloof ik - en op z'n minst 0,75 lr water. Als je dan maar goed de zonnebloempitten blijft eten zorgt het zout dat je ook blijft drinken. Oh, en iets op je hoofd, liefst een lichte kleur. (tja, 'tis geen uniform maar je moet wel overleven natuurlijk)
Afgelopen week had ik gelukkig een hele zak pittah bij me, want ik heb op de hei heel wat handjes uitgedeelt aan mensen die hard op weg waren naar een zonnesteek. Mensen, dit is iets levensbedreigends! Je verliest zoveel vocht dat je 'onvoldoende rondstuwend volume' (bloed dus) hebt om je cellen van zuurstof te voorzien, en je lichaam gaat op de spaarstand. Eerst je huid, dan je ledematen, dan - in volgorde van belangrijkheid - je organen. De afloop is dan - als er niet als de sodemieter ingegrepen word, zoals bij Lia gelukkig is gebeurd - dodelijk.
Met dit weer raad ik ook iedereen aan om een bidon bij zich te hebben als ze naar buiten gaan (en in de auto!), voldoende zout (die zonnebloempitten zijn heel handig en lekker) , voldoende drinken, iets op je hoofd, en zo mogelijk jezelf koest houden...
Anyway, totzover de national health service. Ben blij dat Lia er weer bovenop komt, maar houd je jezelf een tijdje rustig? Helemaal met dat laatste ziekenhuisavontuur wat ik net weer las...