Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:53

De foto's zijn waarschijnlijk tijdelijk van de site gehaald omdat ze bezig is deze opnieuw in te richten. Het gaat om een ervaren (en goede!) fotografe. Ik weet zeker dat als ze de shoot opnieuw zou doen, er dan prachtige foto's uitkomen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:54

ik fotografeer in RAW dus ik zal wel wat moeten bewerken om ze zichtbaar te krijgen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:54

Ja kijk dat kan natuurlijk Patricia, en als je het niet doet en je klanten zijn tevreden is er ook niks aan het handje. Ik denk alleen dat in dit geval met grondige selectie en enige nabewerking het resultaat van de shoot een heel andere indruk zou leveren dan nu het geval is/was.

Bovendien ben ik het absoluut oneens met iedereen die van mening is dat een échte fotograaf de foto's zo optimaal mogelijk uit de camera laat komen, want nee, das niet mogelijk en bewerken is geen schande :D

Laurie

Re: Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:55

Met je laatste zin ben ik het helemaal eens, Nouks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:56

Rosje_M2 schreef:
De foto's zijn waarschijnlijk tijdelijk van de site gehaald omdat ze bezig is deze opnieuw in te richten. Het gaat om een ervaren (en goede!) fotografe. Ik weet zeker dat als ze de shoot opnieuw zou doen, er dan prachtige foto's uitkomen.

De rest staat er wel nog gewoon op .. Alleen toevallig onze foto's zijn er vanaf.
En verder is haar hoofdpagina nog niet eens in orde, dus lijkt me dat een eerste prioriteit te zijn.

(en als na deze mededeling ineens de rest van de foto's ook verdwijnen ... )

En misschien wil ze wel een selectie maken en bewerken en ze er dan weer opzetten, wie weet ;)
Maar dan kan ze ook even snel een mailtje sturen om dat te melden denk ik, dat is niet zoveel werk en dan is er meteen duidelijkheid waarom de foto's ineens weg zijn ...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:14

Nouks schreef:
Ja kijk dat kan natuurlijk Patricia, en als je het niet doet en je klanten zijn tevreden is er ook niks aan het handje. Ik denk alleen dat in dit geval met grondige selectie en enige nabewerking het resultaat van de shoot een heel andere indruk zou leveren dan nu het geval is/was.

Bovendien ben ik het absoluut oneens met iedereen die van mening is dat een échte fotograaf de foto's zo optimaal mogelijk uit de camera laat komen, want nee, das niet mogelijk en bewerken is geen schande :D

Heb ik ook niet gezegd maar in dit geval staan er een hoop storende elementen op en dat kan je wel voorkomen. Ik vindt wel dat je een foto zo maakt dat er zo weinig mogelijk aan gedaan moet worden. Voor het digitale tijdperk ging dat ook. Tuurlijk zijn de mogelijkheden nu enorm. Maar vaak zie je dat mensen touwtjes weg werken en dat daar nog delen zchtbaar zijn of dat het opvalt dat vindt ik niet mooi. (niet dat ik het beter kan want kan het helemaal niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:18

Rosje_M2 schreef:

Maar als zij een ervaren en goede fotografe is dan wil je toch geen slechte foto's leveren? En daar vervolgens nog van zeggen dat het goede foto's zijn. Dan regel je toch gelijk iets. Wanneer je er thuis achter komt dat het absoluut niet is geworden wat je klant graag wil.
Je hebt toch een naam hoog te houden?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:30

Lastig pakket. Heb beide kanten van het verhaal gehoord.

Ik ben zelf van mening dat een nieuwe shoot aanbieden een goede oplossing is. Echter is dat gewoon niet altijd mogelijk, zoals al verteld werd. Vooral nu het winter wordt. Wie wil er nou weer foto's maken in de winter? Kale bomen, paarden in een dikke vacht... (sneeuw uitgezonderd, dan is de vraag naar shoots opeens wel heel hoog). Het lijkt me redelijk dat je een (deel) van het geld terugeist, maar ik als fotograaf zou ook denken aan mijn camera. Mocht ik in zo'n geval komen, zou ik altijd reiskosten + uurvergoeding + afschrijvingskosten camera rekenen. Of uiteraard een andere oplossing zoeken samen met de klant. Klant staat toch voorop lijkt me.

Wat betreft de foto's wel of niet bewerkt op internet zetten: ik wil graag relatief lage prijzen hanteren voor mijn shoots. Hierdoor zet ik foto's onbewerkt op internet. Uiteraard maak ik wel een mooie pagina waarop staat wat de klant mag met de foto's, wat de klant krijgt etc. Ook sorteer ik foto's, draai ik de foto's en haal ik de slechte foto's eruit. Ik maak dus wel degelijk een selectie, maar ik vind dat de klant wel het recht heeft om alle foto's te zien. Ik vertel vrijwel het hele proces ook altijd tegen de klant tijdens de fotoreportage.

Heb overigens in 4 jaar tijd slechts een paar keer meegemaakt dat de klant niet tevreden was. Toen is er samen een oplossing gekomen, tot nu toe altijd door wat extra foto's te leveren (toen was het ook onmogelijk de shoot opnieuw te doen).

Wel ben ik van mening dat er iets gezegd had moeten worden tijdens de shoot door de klant, bijvoorbeeld dat jullie het raar vonden dat ze fotografeerde met die achtergrond.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:32

Lastige situatie, hopelijk wordt het snel opgelost.
Ik denk dat ik als fotograaf de eer aan mezelf zou houden. Zeker naar zo'n topic. Dan maar geld terug zodat mensen later nog over je zeggen dat het uiteindelijk in ieder geval netjes is opgelost. :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:32

Annash schreef:
Lastige situatie, hopelijk wordt het snel opgelost.
Ik denk dat ik als fotograaf de eer aan mezelf zou houden. Zeker naar zo'n topic. Dan maar geld terug zodat mensen later nog over je zeggen dat het uiteindelijk in ieder geval netjes is opgelost. :)

Inderdaad ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:34

Tijdens de shoot heb ik slechts 1x even naar wat foto's gekeken, omdat ik de rest van de tijd het druk genoeg had met mijn beestje .. En toen viel me dat niet direct op (als je snel door wat foto's heen gaat moet je toch al een goed oog hebben ;) ). De achtergrond was groen, dus leek me goed ... Bij de actiefoto's enzo was ik met de pony bezig, andere mensen om hem op te jagen (= weg te houden bij de uitgang), ik om er toch een beetje controle & rust in te krijgen (want hij was serieus opgefokt). Ik heb op dat moment niet eens gezien waar de fotograaf stond, maar lijkt me ook niet dat ik me daarmee moet bezighouden.. toch?

Verder hebben we na de shoot even snel wat foto's gezien, maar ook daar viel ons niet direct iets aparts op .. Ze heeft waarschijnlijk net die foto's genomen die wij achteraf gezien ook wel ok vinden. Maarja, een paar foto's 'wel ok' voor dat bedrag ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:35

Inderdaad Shanna, klant is toch koning en als je 't dan in ieder geval netjes oplost blijft de schade voor je goede naam in ieder geval beperkt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:37

SSDesign schreef:
Lastig pakket. Heb beide kanten van het verhaal gehoord.

Ik ben zelf van mening dat een nieuwe shoot aanbieden een goede oplossing is. Echter is dat gewoon niet altijd mogelijk, zoals al verteld werd. Vooral nu het winter wordt. Wie wil er nou weer foto's maken in de winter? Kale bomen, paarden in een dikke vacht... (sneeuw uitgezonderd, dan is de vraag naar shoots opeens wel heel hoog). Het lijkt me redelijk dat je een (deel) van het geld terugeist, maar ik als fotograaf zou ook denken aan mijn camera. Mocht ik in zo'n geval komen, zou ik altijd reiskosten + uurvergoeding + afschrijvingskosten camera rekenen. Of uiteraard een andere oplossing zoeken samen met de klant. Klant staat toch voorop lijkt me.

Wat betreft de foto's wel of niet bewerkt op internet zetten: ik wil graag relatief lage prijzen hanteren voor mijn shoots. Hierdoor zet ik foto's onbewerkt op internet. Uiteraard maak ik wel een mooie pagina waarop staat wat de klant mag met de foto's, wat de klant krijgt etc. Ook sorteer ik foto's, draai ik de foto's en haal ik de slechte foto's eruit. Ik maak dus wel degelijk een selectie, maar ik vind dat de klant wel het recht heeft om alle foto's te zien. Ik vertel vrijwel het hele proces ook altijd tegen de klant tijdens de fotoreportage.

Heb overigens in 4 jaar tijd slechts een paar keer meegemaakt dat de klant niet tevreden was. Toen is er samen een oplossing gekomen, tot nu toe altijd door wat extra foto's te leveren (toen was het ook onmogelijk de shoot opnieuw te doen).

Wel ben ik van mening dat er iets gezegd had moeten worden tijdens de shoot door de klant, bijvoorbeeld dat jullie het raar vonden dat ze fotografeerde met die achtergrond.

Dat vind ik wel mee vallen. Als "leek" let je daar niet op. En vind ik ook eigenlijk dat dat zorg is voor de fotograaf om te zeggen. "zet de paarden even een meter verder op, anders is de achtergrond minder mooi". Net als dat het de zorg is van de fotograaf om te zorgen dat je niet tegen het licht in fotografeert. enz.. Nee dat vind ik iig niet de schuld van de TS. De fotograaf moet gewoon zorgen voor goede foto's. De klant zorgt voor verzorgd uitziende paarden.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:38

Ik weet niet om welke fotograaf het gaat. Maar dit is natuurlijk wel vervelend. Zeker als je er veel voor betaald. Ik zou als fotograaf zijnde zeker naar een oplossing proberen te zoeken want klant is koning.

Ik hoop dat jullie samen tot een goede oplossing komen!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:40

ik vind de schuld ook niet bij de TS liggen.
Als je een fotoshoot boekt voor een aardig bedrag verwacht je gewoon goede resultaten.
Als ik in zelf met paard op de foto kom geef ik wel aan wat voor foto's ik graag wil, en als ik fotografeer vraag ik ook altijd of de klant nog bepaalde foto's wil. Maar het is aan de fotograaf om te letten op storende objecten, storende schaduwen, composities en houdingen van het paard & mens etc. Niet aan de klant

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:47

Ik zeg ook niet dat de schuld bij de TS ligt, zeker niet. Maar ik heb vaak genoeg klanten gehad die mij een tip gaven. Ook fotografen kunnen niet overal aan denken ;)

Kendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:51

Lastige situatie zeg!

Ik kan begrijpen dat de fotograaf zegt, we doen het over ivm de tijd en energie die erin gestoken is... maar het is natuurlijk wel lastig om jullie vieren weer bij elkaar te krijgen! Ik hoop dat jullie er samen uitkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:52

SSDesign schreef:
Ik zeg ook niet dat de schuld bij de TS ligt, zeker niet. Maar ik heb vaak genoeg klanten gehad die mij een tip gaven. Ook fotografen kunnen niet overal aan denken ;)

Dat is ook zeker zo, En samen kun je tot een mooi resultaat komen. Maar als er mensen staan te wachten met andere paarden op de achtergrond. En bijv een zweep van het opjagen duidelijk in beeld is vind ik dat wel slordig..

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:53

maarja, zoals ts zegt, met 4 paarden denk je wel ergens anders aan.

en soms kom je niet onder storende voorwerpen uit, dat is ook weer zo...

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:58

MissToseland schreef:

;) Ik kan niet oordelen over de locatie uiteraard. Vooral rijbanen zijn lang niet altijd de mooiste. Maar met één mooie, groene zijde en wat geluk met het licht komt het eigenlijk altijd wel goed.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:58

MissToseland schreef:
ik vind de schuld ook niet bij de TS liggen.
Als je een fotoshoot boekt voor een aardig bedrag verwacht je gewoon goede resultaten.
Als ik in zelf met paard op de foto kom geef ik wel aan wat voor foto's ik graag wil, en als ik fotografeer vraag ik ook altijd of de klant nog bepaalde foto's wil. Maar het is aan de fotograaf om te letten op storende objecten, storende schaduwen, composities en houdingen van het paard & mens etc. Niet aan de klant

Helemaal mee eens!

@missToseland: jouw avator is géniaal! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:08

SSDesign schreef:
MissToseland schreef:

;) Ik kan niet oordelen over de locatie uiteraard. Vooral rijbanen zijn lang niet altijd de mooiste. Maar met één mooie, groene zijde en wat geluk met het licht komt het eigenlijk altijd wel goed.

En wat kan je met 4 groene zijdes?
We hebben speciaal de achterste weiden uitgekozen, die we pas sinds de zomer ter beschikking hadden trouwens, omdat die helemaal omringt zijn door bomen & bos .. Enige wat je daarin hebt zijn natuurlijk de weidepalen & draden omdat het onderverdeeld is, en 2 schuilstallen. Maar verder is het vrij groen :Y)

Bij de andere fotoshoot (was enkel van mijn pony) had ik een klein stukje stoffige paddock, met een beetje groene haag errond aan 1 zijde (+ de korte zijde). En daar zijn echt prachtfoto's uitgekomen.. ;)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:16

Ik kan niet oordelen over de locatie natuurlijk ;) Wil alleen even aangeven dat sommige mensen verwachten dat er altijd groene plaatjes uitkomen, ook als de achtergrond niet groen is. Maar als alles groen is dan lijkt me dat prima ;)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:21

Ja neen, weet ik. Maar ik wil maar even aangeven dat wij, als klant zijnde, echt ons best hebben gedaan om alles zo goed en vlot mogelijk te laten verlopen. Weide met bosachtergrond, 4 mensen + nog 3 extra als hulp, netjes gepoetste (en opgevoedde :P ) paarden ... Wat kan een klant nog meer doen?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:28

Dat moet inderdaad toch wel genoeg zijn ;) :)