Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Rosje_M2 schreef:De foto's zijn waarschijnlijk tijdelijk van de site gehaald omdat ze bezig is deze opnieuw in te richten. Het gaat om een ervaren (en goede!) fotografe. Ik weet zeker dat als ze de shoot opnieuw zou doen, er dan prachtige foto's uitkomen.

Nouks schreef:Ja kijk dat kan natuurlijk Patricia, en als je het niet doet en je klanten zijn tevreden is er ook niks aan het handje. Ik denk alleen dat in dit geval met grondige selectie en enige nabewerking het resultaat van de shoot een heel andere indruk zou leveren dan nu het geval is/was.
Bovendien ben ik het absoluut oneens met iedereen die van mening is dat een échte fotograaf de foto's zo optimaal mogelijk uit de camera laat komen, want nee, das niet mogelijk en bewerken is geen schande
Rosje_M2 schreef:De foto's zijn waarschijnlijk tijdelijk van de site gehaald omdat ze bezig is deze opnieuw in te richten. Het gaat om een ervaren (en goede!) fotografe. Ik weet zeker dat als ze de shoot opnieuw zou doen, er dan prachtige foto's uitkomen.
). De achtergrond was groen, dus leek me goed ... Bij de actiefoto's enzo was ik met de pony bezig, andere mensen om hem op te jagen (= weg te houden bij de uitgang), ik om er toch een beetje controle & rust in te krijgen (want hij was serieus opgefokt). Ik heb op dat moment niet eens gezien waar de fotograaf stond, maar lijkt me ook niet dat ik me daarmee moet bezighouden.. toch?SSDesign schreef:Lastig pakket. Heb beide kanten van het verhaal gehoord.
Ik ben zelf van mening dat een nieuwe shoot aanbieden een goede oplossing is. Echter is dat gewoon niet altijd mogelijk, zoals al verteld werd. Vooral nu het winter wordt. Wie wil er nou weer foto's maken in de winter? Kale bomen, paarden in een dikke vacht... (sneeuw uitgezonderd, dan is de vraag naar shoots opeens wel heel hoog). Het lijkt me redelijk dat je een (deel) van het geld terugeist, maar ik als fotograaf zou ook denken aan mijn camera. Mocht ik in zo'n geval komen, zou ik altijd reiskosten + uurvergoeding + afschrijvingskosten camera rekenen. Of uiteraard een andere oplossing zoeken samen met de klant. Klant staat toch voorop lijkt me.
Wat betreft de foto's wel of niet bewerkt op internet zetten: ik wil graag relatief lage prijzen hanteren voor mijn shoots. Hierdoor zet ik foto's onbewerkt op internet. Uiteraard maak ik wel een mooie pagina waarop staat wat de klant mag met de foto's, wat de klant krijgt etc. Ook sorteer ik foto's, draai ik de foto's en haal ik de slechte foto's eruit. Ik maak dus wel degelijk een selectie, maar ik vind dat de klant wel het recht heeft om alle foto's te zien. Ik vertel vrijwel het hele proces ook altijd tegen de klant tijdens de fotoreportage.
Heb overigens in 4 jaar tijd slechts een paar keer meegemaakt dat de klant niet tevreden was. Toen is er samen een oplossing gekomen, tot nu toe altijd door wat extra foto's te leveren (toen was het ook onmogelijk de shoot opnieuw te doen).
Wel ben ik van mening dat er iets gezegd had moeten worden tijdens de shoot door de klant, bijvoorbeeld dat jullie het raar vonden dat ze fotografeerde met die achtergrond.
SSDesign schreef:Ik zeg ook niet dat de schuld bij de TS ligt, zeker niet. Maar ik heb vaak genoeg klanten gehad die mij een tip gaven. Ook fotografen kunnen niet overal aan denken
MissToseland schreef:maarja, zoals ts zegt, met 4 paarden denk je wel ergens anders aan.
en soms kom je niet onder storende voorwerpen uit, dat is ook weer zo...
Ik kan niet oordelen over de locatie uiteraard. Vooral rijbanen zijn lang niet altijd de mooiste. Maar met één mooie, groene zijde en wat geluk met het licht komt het eigenlijk altijd wel goed. MissToseland schreef:ik vind de schuld ook niet bij de TS liggen.
Als je een fotoshoot boekt voor een aardig bedrag verwacht je gewoon goede resultaten.
Als ik in zelf met paard op de foto kom geef ik wel aan wat voor foto's ik graag wil, en als ik fotografeer vraag ik ook altijd of de klant nog bepaalde foto's wil. Maar het is aan de fotograaf om te letten op storende objecten, storende schaduwen, composities en houdingen van het paard & mens etc. Niet aan de klant
SSDesign schreef:MissToseland schreef:maarja, zoals ts zegt, met 4 paarden denk je wel ergens anders aan.
en soms kom je niet onder storende voorwerpen uit, dat is ook weer zo...Ik kan niet oordelen over de locatie uiteraard. Vooral rijbanen zijn lang niet altijd de mooiste. Maar met één mooie, groene zijde en wat geluk met het licht komt het eigenlijk altijd wel goed.

Wil alleen even aangeven dat sommige mensen verwachten dat er altijd groene plaatjes uitkomen, ook als de achtergrond niet groen is. Maar als alles groen is dan lijkt me dat prima
!
) paarden ... Wat kan een klant nog meer doen?