Alcohol en de grootheid der ontkenning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Alcohol en de grootheid der ontkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:03

ff edit, want het is niet zo zwart/wit als ik het schreef :))

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:06

Ik drink ook geen alcohol! Ga wel gewoon gezellig uit naar Amsterdam en wat discotheken, maar hou het altijd lekker bij cola light. Vind alcohol echt niet lekker.
Als vriendinnen lekker borrelen met een wijntje neem ik ook wat fris, inmiddels is het al zo ingeburgerd dat de cola voor mij naast de witte wijn koud staat :D .

En wat hier ook al aangehaald werd: Ik ben al maf genoeg van mezelf. In de discotheek krijg ik ook vaak de vraag: Hoeveel heb je al op?
Gewoon omdat ik heel makkelijk en los ben van mezelf .

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:09

_/-\o_ _/-\o_

ik ben nou 16, heb nog nooit gedronken en wil er ook niet aan beginnen..
houd zoiezo niet echt van uitgaan...

ik kijk af en toe echt mijn ogen uit mijn hoofd ( :+ ) als ik zie wat mensen soms schaamteloos naar binnen kunnen werken,
en daar ook vaak nog trots op zijn ook! nee dat snap ik niet...
toch niet voor mij weg gelegd..
ik heb net zoveel lol zonder alcohol en weet er de volgende dag ook nog eens meer van als de drinkers..

waar doe je het dan voor?!
vaak hoor je van jaa ik ben ECHT de gene die het doet voor het lekker vinden, maar in godsnaam waarom drink je dan zoveel...

goed stukje +:)+

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:12

Ik drink niet, heel saai volgens sommigen maar ik heb er zo mijn redenen voor:
- ik heb (zoals iedereen) een hekel aan katers en het is heerlijk om een nacht lekker door te feesten en daarna ook nog een nuttige dag te hebben in plaats van brakdag
- in mijn hele leven ben ik vier keer bekeurd, alle keren was ik bezopen = drinken kost meer geld dan me lief is :+
- drank vind ik eigenlijk helemaal niet zo lekker, doe mij maar een glas icetea met een citroentje of een lekkere kop koffie
- ik heb ADHD en ben dus al druk zat
- sinds een jaar ben ik Boeddhistisch en volgens mijn geloof mag ik geen verdovende middelen gebruiken waar onder alcohol. :)

Het Boeddhisme was toch wel de doorslaggever waardoor ik 100% gestopt ben met drinken.

Verder ben ik wel gek op uitgaan, dansen en lekker feesten maar daar heb ik geen drank voor nodig. Ben al gezellig genoeg van mezelf. :D

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:22

Heb ook tijdens de welbekende puberteit puur gezopen omdat het stoer was, maar die fase is gelukkig al een tijdje voorbij.
Hou nog wel van drank, voegt gewoon iets toe aan een avond. Als ik met vrienden naar de kroeg ga oid is de situatie er toch wel vaak naar dat de een na de andere fles wijn besteld wordt. Voornamelijk omdat het lekker is, maar het voegt ook wel iets toe aan de beleving/sfeer. Voor mezelf een lekkere fles wijn kopen doe ik ook weleens.
Toen ik laatst op een all inclusive vakantie was met een vriend die ook wel van een borrel houdt merkte ik wel hoe slecht het eigenlijk voor je lichaam is. Na het ontbijt haalden we meestal al een bailey's en vervolgens gingen we op het strand over op cognac omdat we het koud hadden :+ niet zoveel dat we de hele dag zat waren (dat kwam 's avonds), maar wel genoeg om de kater van de vorige avond weg te drinken. In de week na die vakantie was ik wel echt kapot, voelde de vernietiging.
Soms heb ik ook weken dat ik niet drink (zoals nu, lekker bezig met sport en gewoon geen behoefte aan), en dat is ook prima.
Veel drank is gewoon erg lekker, dat is mijn voornaamste reden om te drinken :9

Edit: ik denk dat het ook wel belangrijk is om er goed tegen te kunnen. Als je idd vreselijk dom gaat lopen lallen en vervolgens een uur aan het kotsen bent dan is het geen slecht idee een beetje maat te houden. Zolang je je grenzen kent en een beetje verantwoordelijkheidsgevoel hebt is er niets mis met drinken, imo :)
Laatst bijgewerkt door fourth op 16-11-10 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:26

Vroeger was ik een wandelend drankorgel.
Van nature al zo gek als een deur, maar van drank nog net iets gekker...

Had ontzettend leuke avonden, waarom ik was jong denk ik...

Nu drink ik vaak 2 wijntjes op een avond puur omdat ik ze echt lekker vindt en daarna stap ik over op de cola.
Bij een feestje wil ik nog wel eens behoorlijk drinken, even echt een feestje bouwen en alles vergeten..

Want ik maak het feestje dan net even anders mee...
Maar vaak doe ik het niet, de laatste keer flink drinken resulteerde in een fikse ruzie met mijn vriend.
En toen kwam ik er de volgende ochtend achter dat ik me ontzettend belachelijk had gedragen om daarover ruzie te maken :+

Maar jezelf soms ontzettend zat drinken vindt ik wel eens lekker (gebeurd ong. 1x pj)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:31

Tussen mijn 14e en mijn 16e heb ik ook flink gezopen. Ik zat zelfs in het stadium dat ik iedere dag onder schooltijd dronk :=
Vanaf mijn 17e is dat echt heel erg terug gaan lopen. Heb ook zo'n reflectie-periode gehad, van waarom? Ik vind het zeker wel fijn om af en toe iets te drinken, om wat losser te worden. Anders ben ik echt veels te veel bezig met alles om me heen, en ik merk dat mijn hoofd echt in de weg staat van plezier maken. Maar het lijkt wel alsof ik niet veel meer kan drinken. Het gaat tegenstaan en ik ben altijd bang om over te geven. Heb een hele periode gehad dat ik na 1 drankje 's nachts al met mijn hele lijf lag te trillen en misselijk was. Dat ben ik nu gelukkig wel voorbij, maar ik snap nog steeds niet waar dat van kwam. Ik zit nu ook in het studentenleven trouwens, en ik heb steeds het gevoel dat die nog in de puberteit zijn blijven hangen. De fase die ik tussen mijn 14e en 16e had, van hoe meer drank, hoe beter, hoe stoerder, heb ik nu. Ik kan daar ook echt niet in meegaan. Zit sinds dit jaar op een studentenvereniging, maar heb dus ook lang niet zo'n lol als de rest, omdat ik de lol er niet van inzie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:31

Snoekiej schreef:
Tussen mijn 14e en mijn 16e heb ik ook flink gezopen. Ik zat zelfs in het stadium dat ik iedere dag onder schooltijd dronk :=
Vanaf mijn 17e is dat echt heel erg terug gaan lopen. Heb ook zo'n reflectie-periode gehad, van waarom? Ik vind het zeker wel fijn om af en toe iets te drinken, om wat losser te worden. Anders ben ik echt veels te veel bezig met alles om me heen, en ik merk dat mijn hoofd echt in de weg staat van plezier maken. Maar het lijkt wel alsof ik niet veel meer kan drinken. Het gaat tegenstaan en ik ben altijd bang om over te geven. Heb een hele periode gehad dat ik na 1 drankje 's nachts al met mijn hele lijf lag te trillen en misselijk was. Dat ben ik nu gelukkig wel voorbij, maar ik snap nog steeds niet waar dat van kwam. Ik zit nu ook in het studentenleven trouwens, en ik heb steeds het gevoel dat die nog in de puberteit zijn blijven hangen. De fase die ik tussen mijn 14e en 16e had, van hoe meer drank, hoe beter, hoe stoerder, heb ik nu. Ik kan daar ook echt niet in meegaan. Zit sinds dit jaar op een studentenvereniging, maar heb dus ook lang niet zo'n lol als de rest, omdat ik de lol er niet van inzie.

Onder schooltijd, dan ben je wel heel erg diehard :=

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:39

Joolien, echt waar jou verhalen zijn altijd geweldig goed geschreven!!

Verder toen ik een jaar of 14 15 was dronk ik wel eens wat. Maar geen breezer ofzo, dat was niet lekker. Eerder mixdrankjes. Maar nu, ben 20 en vanaf mijn 16e echter vrijwel nooit meer gedronken. Heel af en toe een keer bacardi razz met cola, omdat het lekker is, of een baileys. Maar dan spreek ik echt van 1 a 2x in het jaar :D

Waarom ik nooit gedronken heb: Ik heb enorm veel lol zonder drank en wil niet mijn controle kwijtraken net zoals sommige andere mensen. Ben er altijd enorm bang voor geweest dat ik mijn grens niet zou 'herkennen' en dus dingen zou gaan doen wat ik normaal nooit zou doen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:40

Ik was dat jaar blijven zitten, en mijn nieuwe klas vond ik echt vreselijk. Dus ik haalde iedere dag een fles Fresso ( :+ ) bij de supermarkt en ging dat 'gezellig' wegdrinken. Was ook wel een erge periode hoor. Schaam me nu echt dood voor de dingen die ik in die periode gedaan heb :=

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:40

Ik drink af en toe als ik een vrij weekend heb van mijn werk. Gewoon een biertje of glaasje likeur. Omdat het lekker is.
Maar sommige mensen zijn strontvervelend met alcohol. Gisteren had ik een passagier die dronken de bus binnen kwam. Hele bus gelijk op stelten en die man liep te vloeken en tieren.
Ik weet natuurlijk niet waarom die man zoveel drinkt.. wat zijn reden daartoe is. Maar deze man had in mijn ogen echt hulp nodig. Toen ik dat zag dacht ik weer gelijk: nog een reden om niet zoveel alcohol te drinken...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:48

Haha erg leuk en gedeeltelijk herkenbaar stukje :D
Ik dronk vroeger ook meer dan nu, maar heb op misschien 3 keer na nooit overdreven.
Ik vind het 'tipsy-stadium' best wel leuk, alleen heb ik dat niet nodig om helemaal los te gaan, en bovendien word ik dan ontzettend plakkerig bij zowat iedereen :+
Zit nu ook in het studentenleven, en ik merk dat als we uitgaan met vrienden, dat de meesten toch echt met het idee in hun hoofd zitten alsvorens de avond begint om 'echt plat te gaan'. Dat vind ik best wel een trieste ingesteldheid. Vaak weten ze toch niet eens wat er de vorige avond gebeurd is (of dat vinden ze ontzettend stoer :+ ) en ja, ik heb toch liever een leuke herinnering :D
Dus nee, ik vind de mensen die zichzelf helemaal lam drinken redelijk triest. Zeker als je al een stuk in de 20 bent, dan ben je die 'experimenteer periode' toch al làng voorbij :+

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:03

Ik ben 18 en ik drink eh... Omdat ik daar nét iets gezelliger van word. Ik drink niet veel, glaasje of 3 is genoeg, dan ben ik een klein beetje aangeschoten en maak ik veel sneller een praatje.
Bezopen zijn zou ik niet willen, ik ben graag de baas over mezelf en wil liever niet wakker worden in de bosjes langs het fietspad of in bed met een vreemde vent.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:06

Omdat ik het lekker vind.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:12

Ik drink omdat ik een biertje (of wijntje) lekker vind. En tijdens uitgaan heb ik gewoon meer lol als ik alcohol drink, daar durf ik best voor uit te komen. En dat betekend echt niet dat ik elke week stomdronken op de grond lig.. Maar nuchter uitgaan vind ik wel een stuk minder leuk.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:14

Tot een half jaar geleden dronk ik niets. Geen druppel, vond het niet lekker, had al jaren een vriend, ging amper stappen, vond het prima zo :j

Toen ging het uit en kwam ik in de wondere wereld van het vrijgezellenbestaan. Dat werd uitgebreid gevierd met stappen, mannen en drank. Waarom toch de drank? Losser worden, grenzen verleggen (ik had m'n babbel wel bij me, maar niet de moed om iemand aan te spreken) en lekker meedoen met de meut die ook dronken is.
Punt erbij was (is :o ) ook, dat als we met de taxi gaan, ik het zonde vind om niet zo veel te drinken, anders had ik net zo goed kunnen bobben. Stomme reden, i know, maar toch zit die instelling er op de eén of andere manier.

God, hoevaak ik niet hardop heb gezegd: "Ik drink NOOIT meer". :')

Nu een paar keer gebobt en kan ik net zo gek doen als ik dronken ben (laatst geloofde iemand niet dat ik brood en brood nuchter was :') , hij vroeg oftie een taxi voor me moest bestellen := ) , en de ochtend erna is heerlijk (ookal heb ik nooit last van een kater, wel van algehele brakheid ).
Dat was wel even een soort eye-opener.

Dus de vraag: Waarom drink jij? is voor mij niet heel simpel te beantwoorden. Vaak is het ook gewoon gezellig meedoen met de rest :j "Ah joh lin, niet zo ongezellig, neem ook een biertje!" (en met die zuipschuiten als vrienden en vriendinnen die ik heb, gebeurt dat wel vaak :') )

Maar om het stoer doen zoals in de OP wordt geschetst, dat is het niet. Ik ben al stoer van mezelf 8-)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:15

Drinken in de kroeg omdat dat gezelliger is snap ik nooit zo.
ik vind de kroeg ook gezellig, tótdat de mensen in de kroeg allemaal dronken worden.... dan gaat de gezelligheid er voor mij snel af (lastige mannen, emotionele vrouwen, mannen die vrouwen gebruiken of andersom, kleutergedrag enz enz...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:15

kehdra schreef:
ik vind de kroeg ook gezellig, tótdat de mensen in de kroeg allemaal dronken worden.... dan gaat de gezelligheid er voor mij snel af (lastige mannen, emotionele vrouwen, mannen die vrouwen gebruiken of andersom, kleutergedrag enz enz...

Emotionele vrouwen, praat me er niet van :') Ben er zelf vroeger goed in geweest :')

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:17

kehdra schreef:

Ik vind het wel gezelliger met drank, en dan niet dat je lazerus op de bar hangt maar kletsen met een biertje dr bij, tja, vind het gewoon gezelliger. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:18

Ik drink niet en ik zou willen dat meer mensen net zoals TS en sommige mensen die hier reageren een keer tot de jaren der verstand zouden komen! +:)+ Heel weinig mensen beseffen waarom ze eigenlijk drinken en nog minder mensen beseffen hoe irritant ze worden als ze bezopen zijn!

Ik krijg regelmatig commentaar op het feit dat ik niet drink (helaas soms ronduit grove commentaar) en ik kan enkel medelijden hebben met mensen die zo grof uit de hoek komen. :)

Heel goed geschreven TS! :) Mijn complimenten voor je schrijfstijl.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:19

Sophie_midas schreef:
Ik drink omdat ik een biertje (of wijntje) lekker vind. En tijdens uitgaan heb ik gewoon meer lol als ik alcohol drink, daar durf ik best voor uit te komen. En dat betekend echt niet dat ik elke week stomdronken op de grond lig.. Maar nuchter uitgaan vind ik wel een stuk minder leuk.

Voor mij geldt precies het zelfde. Alleen drink ik dan gewoon simpel Jillz. Als ik met vrienden thuis drink is dat puur voor de gezelligheid, en heb ik het na 2 drankjes wel gezien. Soms gooien we er een drank spelletje tegen aan, gewoon voor de leuk.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:19

Tja ik drink :D

Thuis drink ik eigenlijk echt nooit.
Daar vindt ik echt niks aan :j

Ik vind mezelf ook een stuk gezellig als ik er een paar op heb.
Ik ben nu 20, en het is gewoon gezelliger als je er een paar neemt.
Vooral omdat soms een onwijze piekeraar bent, en ik dan op de dansvloer sta, en dan loop te piekeren....

Overig hou ik eigenlijk overal wel van: Wijntje, Liqeurtje, Mixje.....

Nu valt mij ook wel op dat er op Bonaire (vast vanwege de warmte :)) )
Veel meer gedronken wordt als in NL.

Ik werkte op een duikschool, en die zat praktisch naast een kroeg na sluitingstijd was er meteen HH, dus uit het werk deed je zo 2 wijntjes/biertjes.
Dus dat is al 14 eenheden in de week, en daar zat de vrijdag/zaterdag/zondag niet bij.
Het sluipt er echt inn
Nu drink ik alleen op vrijdag, een stuk of 8 glazen.
En op zondag 2 ofzoiets.
En soms doordeweeks als je uiteten gaat, of even een borrel doen in de kroeg.

Nu ik dit terug lees, is dit best veel eigenlijk. :j
Laatst bijgewerkt door Hackie op 16-11-10 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:20

Ik kan ook heel gezellig kletsen zonder alcohol.

(misschien getuigen mijn uitspraken van een hogere intelligentie als die van een dronken persoon op dat moment, maar gezellig kan ik wel zijn :+ )

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:21

kehdra schreef:

Ik ben van mezelf gewoon heel erg rustig, en als ik dan 2 of 3 drankjes op heb, ben ik gewoon iets minder rustig. :P
Het is niet zo dat wanneer ik geen alcohol heb gehad ik zonder te bewegen in een hoekje van de kroeg sta.

Het maakt mij dus net iets losser. :)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:22

Rienn schreef:
Sophie_midas schreef:

Voor mij geldt precies het zelfde. Alleen drink ik dan gewoon simpel Jillz. Als ik met vrienden thuis drink is dat puur voor de gezelligheid, en heb ik het na 2 drankjes wel gezien. Soms gooien we er een drank spelletje tegen aan, gewoon voor de leuk.

Ik vind dat thuis toch anders, dan wanneer je ergens bent en nog naar huis moet komen. :j Ik vind het heerlijk om met een aantal vrienden op een lekkere zomeravond hier in de tuin wat te drinken en kletsen. Als daar dan een spelletje van komt, vind ik dat ook nog wel leuk. Tijdens uitgaan zou ik dat nooit doen, dat vind ik onverantwoord.