De Bijbel (gesprekstopic)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:00

Broccoli schreef:
Ik heb het geloof laten vallen omdat ik heel veel dingen niet begrijp. Zeker niet waarom God mij niet beschermd heeft toen ik Hem nodig had..

Jammer, ken veel mensen die na erge dingen meegemaakt te hebben niet meer geloven.
Ik snap je ook wel, het is ook erg lastig en we begrijpen veel dingen niet.
Hoop dat je ooit nog mag geloven en het niet op zal geven. :o
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 02-11-10 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:02

Broccoli schreef:
Ik heb het geloof laten vallen omdat ik heel veel dingen niet begrijp. Zeker niet waarom God mij niet beschermd heeft toen ik Hem nodig had..

@Broccoli: Ik ken je situatie niet, maar ik wil hier toch graag op reageren. Ons menselijk verstand is beperkt (al zou je dat misschien niet zeggen). Wij kunnen niet alles weten wat God doet en wat God wil. Waarom Hij iets doet is soms onbegrijpelijk. We kunnen dan ook gigantisch boos zijn op God. Toch is Zijn wil het beste, al zou je dat nu misschien niet zo inzien. Ook heeft de duivel nog een onvoorstelbare macht hier op aarde.
Daarnaast wacht God met een uitgestoken hand op jou, totdat jij die weer aan kan grijpen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:03

Jeudi schreef:
Als je in God gelooft, wat zijn dan je 'verplichtingen'? (Verplichtingen is niet het goede woord ervoor, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)

De 'verplichting' is dat je God boven alles liefhebt en de naaste als jezelf liefhebt. Daarmee vervul je de hele wet (niet doodslaan, niet echtbreken, niet stelen, etc).

Je hoeft je niet af te kopen of goede werken te doen om het te 'verdienen'. Daarvoor is er de genade.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:17

Broccoli schreef:
TinekeHorses schreef:
God is niet 'een' God van de liefde. God is niet zomaar 'een' God van iets maar van alles.
God wil graag dat iedereen in hem gelooft, maar de duivel wil dat mensen in hem geloven en niet naar God gaan,
de duivel is ook machtig vergis je daar niet in. Maar God is almachtig.

Ja maar, daarom juist! God is almachtig en hij vergeeft. Waarom vergeeft Hij de ongelovigen dan niet en stuurt hij ze naar de hel?
Ik begrijp dat gewoon echt niet.

Omdat Hij ook rechtvaarig is. Je kunt niet erop los leven en vervolgens een pruillipje opzetten van: ''Ja maar, ik zeg toch sorry?'' :+
Hij velt een oordeel over iedereen, en ja, iedereen kan zich in principe bekeren en vergeven worden, maar dan moet je dat wel op tijd doen. Je kunt morgen namelijk onder een bus komen, om dat zo maar even banketstaaf te zeggen :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:50

blokje schreef:
Jeudi schreef:
Wat ik mij afvraag is, wat gebeurt er als je niet in Jezus gelooft (en dus niet door hem naar de Vader kan)?

Klinkt stom en gemeen en ik zeg het liever niet. Ik ben (gelukkig) nameljik niet degene die hier over gaat maar God.
Maar als je niet geloofd wat in de bijbel staat kom je niet in de hemel... En wij geloven dat je de hemel en de hel hebt dus zou een ongelovige dan in de hel komen...

Ik weet niet of ik wel geloof in de hel. Ik denk dat je bijbels kunt verdedigen dat je na je overlijden eerst dood bent, dat je dan als gelovige als Jezus terugkomt uit de dood zult opstaan (de graven van de heiligen zullen opengaan) en zult leven met Hem op de nieuwe aarde, maar als je niet gelooft, dat je dan 'gewoon' voor altijd dood bent. Moeilijke kost is dat.

Jeudi

Re: De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:55

Ik vind het toch een fijner idee om 'gewoon voor altijd dood te zijn' dan dat ik in de hel terecht zou komen (mocht dat bestaan..)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:57

idd, ik zou het ook fijner idee vinden.
Maar ik geloof wel dat er een hel is..

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:10

Ik vind dit een intressant topic, ben gelovig opgevoed en toen tijdelijk niet meer naar de kerk geweest omdat ik aan mijn geloof twijvelde. Na een aantal jaar merkte ik toch dat ik wel weer de drang voelde om naar een kerk te gaan en ben nu ook weer bij een kerk aangesloten... maar toch heb ik zoveel vragen. Ik vind het leuk om te lezen hoe anderen ook die vragen hebben en ook antwoorden waar ik nog nooit zo over heb nagedacht.

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:19

Ik heb er juist heel veel over nagedacht. Door de basisschool waar ik op zat, een aantal vrienden die geloven, en het gevoel hebben dat er 'iets' is.. :P Heb nog veel meer vragen, alleen die ben ik nu ff kwijt. Die komen vanzelf.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:23

Mloei schreef:
Moll schreef:
van het oude en het nieuwe testament klopt niks, er zijn voor het nieuwe testament al meer evangelies dan dat er in de bijbel zijn gebruikt, de bijbel is ontworpen om de massa naar 1 hand te zetten in die tijd nergens anders om

Ik snap niet zo goed wat je zegt. Hoe bedoel je meer evangelies? Kan je je reactie iets meer onderbouwen?
Waarom vind jij dat het oude en nieuwe testament niet klopt?

U weet neem ik aan, hoe de bijbel bestaat uit evangelies, evangelie van jacob evangelie van.............. enz enz.
er zijn dus meerdere evangelies, echter is er maar uit een aantal gekozen om de bijbel te maken en dit is gedaan door Constantijn, om een aantal geloven te bundelen in 1, echter heeft de katholiek kerk hier nog een ergere draai aan gegeven om simbolen uit oud egypte als hel en verdoemenis er in te brengen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:24

Broccoli schreef:
Maar wat ik niet begrijp is dat God een God van liefde is. Waarom dan ongelovigen naar de hel sturen?

God is niet alleen liefde, God is ook rechtvaardig.
En vergeet de duivel niet die gaat rond als een brullende leeuw opzoek naar alles wat hij kan verslinden!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:05

Broccoli schreef:

ik wil hier graag even op reageren. Ik weet niet wat er gebeurd is dat God jou had moeten beschermen volgens jou maar ik weet helaas wel dat het zo op die manier niet werkt. Ik heb zelf ook met die vraag geworstelt, ik ben als jong meisje sexueel misbruikt waarom? Ik weet het niet. Had God het kunnen voorkomen, ja op zich wel Hij is er machtig genoeg voor. Waarom dan niet? tja denk dat dat toch in de erf zonde zit misschien. Heb ik daardoor God latten vallen, eerst wel. Maar Hij mij niet. Ik ben 3 jaar aan het worstelen geweest met een enorme depressie en trauma's, in deze periode heb ik ook veel met God geworsteld, in dat donkere dal van depressie heb ik God liefde ervaren, geen antwoorden maar wel veel kracht

wat betreft God is liefde en het naar de hel sturen van ongelovigen zie ik zo:
Als jij heel veel van iemand houd wil je tijd samen met die persoon besteden, samen dingen doen, samen dingen beleven. Je kunt nog zo veel van iemand houden maar als die persoon jou steeds afwijst kun je die persoon ook geen liefde geven. Bij God is dat ook zo, Hij houd van ons maar als wij Hem telkens afwijzen kan Hij ons ook zijn liefde niet geven. Je kunt niet intiem samen zijn (wonen) als er geen liefde is. God nodigt ons uit om bij hem thuis te komen wonen, daarvoor in de plaats vraagt Hij onze liefde en trouw aan Hem

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:18

@moll er is maar 1 evangelie maar er zijn meerder die het beschrijven. Het evangelie gaat n.l over wie Jezus Christus is etc. Het is ook het evangelie naar beschrijving van ........ Jacob heeft trouwens geen evangelie geschreven

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:20

Dan zou hij zijn tijd wel echt verrrrrr vooruit zijn geweest, Jakob was een van de aartsvaderen _O-

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:20

@blue_eyes hij was mijn man ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:21

Ja, precies :D En de mijne Zacharias, maar die heeft voor zover ik weet ook geen evangelie opgeschreven ;) Dus ben ik nou maar getrouwd met Petrus ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:12

blokje schreef:
Broccoli schreef:
Maar wat ik niet begrijp is dat God een God van liefde is. Waarom dan ongelovigen naar de hel sturen?

God is niet alleen liefde, God is ook rechtvaardig.
En vergeet de duivel niet die gaat rond als een brullende leeuw opzoek naar alles wat hij kan verslinden!

Ik geloof hier dan niet in. Ik geloof niet dat er een hel is. Wel dat je of naar de hemel gaat als je God aanvaard of niet als je hem niet aanvaard.
Maar voor mij is er meer een soort 'niemandsland' (noem het de hel als je wilt) waar de niet gelovigen naar toe gaan.

Ook geloof ik dat je op het moment van je overlijden als nog door God gevraagd wordt bij hem te komen ook al heb je niet geloofd tijdens je leven.

Ik denk dat ik daar misschien wel anders in sta dan andere Christenen maar voor mij is de hel een plaatje om mensen bang te maken en zie ik dit niet als brandende vuren, pijn, verdriet, slechte mensen en een duivel.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:15

nee ik geloof niet dat je op het moment van verschijnen voor God nog die keus krijgt. dat zou dan wel heel gemakkelijk zijn want dan kiest iedereen voor de hemel. God wil dat we hier op aarde al een relatie met hem beginnen. je wilt zelf ook een relatie met iemand die echt van je houd die voor je kiest. Niet op het allerlaatste moment als er geen andere keus meer is maar bewust tijdens de volle kracht van je leven

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:54

trustHim schreef:
@moll er is maar 1 evangelie maar er zijn meerder die het beschrijven. Het evangelie gaat n.l over wie Jezus Christus is etc. Het is ook het evangelie naar beschrijving van ........ Jacob heeft trouwens geen evangelie geschreven

dan moet u toch eens terug naar bijbel studie, echter is het simpel tik op internet maar in evangelie van.... en noe een naam judas bv

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:57

heb ik internet niet voor nodig bijbel ligt hier naast mij. staat letterlijk in Het evangelie volgens Johannes, het evangelie volgens lucas etc

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:02

trustHim schreef:
heb ik internet niet voor nodig bijbel ligt hier naast mij. staat letterlijk in Het evangelie volgens Johannes, het evangelie volgens lucas etc

dus, er zijn meerdere gescheven geschriften,m en er zijn er maar een aantla gebruikt om de bijbel samen te stellen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:23

er zijn meer geschriften maar er is maar 1 evangellie

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:33

Ik vind dit zeer interessante 'materie'. Ik ben zelf niet gelovig, ook niet gelovig opgevoed.
Maar ik houd me wel aan de normen en waarden vanuit de 10 geboden (dat krijgt iedereen mee in onze samenleving, onze cultuur. NIet alleen vanuit de opvoeding maar ook vanuit de grondwet die voor een groot deel is gebaseerd op de 10 geboden).

Ik ben een vrij vredelievend persoon, doe mijn best om een goed mens te zijn. Maar of er een God is dat weet ik niet, soms denk ik van wel, soms weel heel sceptisch en rationeel van niet.

Maar volgens de Bijbel zal ik dus, ondanks mijn goede gedrag, niet in de hemel komen (als die bestaat)?

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:37

Smidtje schreef:
Ik weet zeker dat er andere topics zijn die dit onderwerp bespreken maar ik kon met de zoekfunctie geen topic vinden. Dus mocht ik er over heen hebben gekeken, mijn excuses.

Omdat ik erg van lezen houd maar ook erg geinteresseerd ben ik alles om mij heen heb ik besloten de Bijbel te gaan lezen. Ik ben niet gelovig opgevoed, zat vroeger op een openbare basisschool dus ik ben er nooit mee in contact gekomen. Ik ben erg nuchter maar wel spiritueel ingesteld.
Ik ben net begonnen en het boeit me nu al meer dan ik had verwacht maar toch heb ik ook enkele punten waar ik tegen aan loop. Nu hoop ik op bokt meer mensen te vinden die ook de Bijbel lezen of gelezen hebben en er een mening over hebben. Met of zonder geloofsovertuiging. Het lijkt mij erg fijn om dit boek al lezende te kunnen bespreken met mensen. (Vind ik overigens met andere boeken ook erg fijn).

Zoals ik al zei ben ik net begonnen en lees ik nu Genesis.

Het eerste waar ik tegen aanloop is de schepping van de aarde. In de Bijbel word beschreven dat God de aarde schiep in 7 dagen. Ik ben erg nuchter en het is voor mij overduidelijk dat de aarde al veel langer ontstaan dan waarin de Bijbel van wordt uitgegaan. Waar zijn de dinosauriers? Slaan we de ijstijden etc. over? Het gaat meteen naar Adam en Eva, akkers, dieren.

Dat brengt me nu ook gelijk op het tweede punt. Adam en Eva zijn de eerste menselijke wezens op aarde. Zij planten zich voor en krijgen 2 zoons. Kaïn en Abel. Wanneer de oudste zoon de jongste zoon vermoord wordt hij verbannen en gaat hij vervolgens naar een ander dorp. Dat dorp bestaat dus al? Hier wordt in mijn (waarschijnlijk veel te) nuchtere beleving een heel groot deel overgeslagen. Zijn de mensen in dat dorp ook nakomelingen van Adam en Eva? Zo niet, hoe zijn deze mensen geschapen. Kaïn plant zich vervolgens voort met een vrouw uit dat dorp, wat dus in mijn beleving familie van elkaar moet zijn.

Wat is met dit topic hoop te bereiken is gesprekken voeren. Meningen delen maar geen (felle) discussies. Graag hoop ik dat bokkers luisteren naar andere meningen en overtuigingen en misschien komen we samen tot een mooie kijk op het boek. Er zijn vast wel meer bokkers die dit boek van plan zijn te gaan lezen, of al lang gelezen hebben.

Lees het boek "Hoe bestaat het!" van Don Batten e.a. eens. Ik zou niet alles geloven wat mensen op Bokt tegen je zeggen....
Zoek een meer betrouwbare bron, zoals dit boek.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:41

Dit is een topic voor mij. Ben ook al een tijd van plan om de bijbel te lezen, maar is er nog nooit van gekomen.

*gaat een van onze bijbels (we hebben er minstens 5) zoeken*

Ben zelf ook niet christelijk of gelovig opgevoed. Vroeger wel eens met oma naar de kerk geweest. Een enkele keer op zondag of met pasen en/of kerst.

Dit jaar weer voor het eerst gebeden. Ik was in de st. pieter in Rome en er was een stlteruimte waar je rustig kon bidden. Vond het zo vredig daar dat ik daar echt even ben neergeknield en heb gebeden.
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 03-11-10 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt