Smidtje schreef:Ik weet zeker dat er andere topics zijn die dit onderwerp bespreken maar ik kon met de zoekfunctie geen topic vinden. Dus mocht ik er over heen hebben gekeken, mijn excuses.
Omdat ik erg van lezen houd maar ook erg geinteresseerd ben ik alles om mij heen heb ik besloten de Bijbel te gaan lezen. Ik ben niet gelovig opgevoed, zat vroeger op een openbare basisschool dus ik ben er nooit mee in contact gekomen. Ik ben erg nuchter maar wel spiritueel ingesteld.
Ik ben net begonnen en het boeit me nu al meer dan ik had verwacht maar toch heb ik ook enkele punten waar ik tegen aan loop. Nu hoop ik op bokt meer mensen te vinden die ook de Bijbel lezen of gelezen hebben en er een mening over hebben. Met of zonder geloofsovertuiging. Het lijkt mij erg fijn om dit boek al lezende te kunnen bespreken met mensen. (Vind ik overigens met andere boeken ook erg fijn).
Zoals ik al zei ben ik net begonnen en lees ik nu Genesis.
Het eerste waar ik tegen aanloop is de schepping van de aarde. In de Bijbel word beschreven dat God de aarde schiep in 7 dagen. Ik ben erg nuchter en het is voor mij overduidelijk dat de aarde al veel langer ontstaan dan waarin de Bijbel van wordt uitgegaan. Waar zijn de dinosauriers? Slaan we de ijstijden etc. over? Het gaat meteen naar Adam en Eva, akkers, dieren.
Dat brengt me nu ook gelijk op het tweede punt. Adam en Eva zijn de eerste menselijke wezens op aarde. Zij planten zich voor en krijgen 2 zoons. Kaïn en Abel. Wanneer de oudste zoon de jongste zoon vermoord wordt hij verbannen en gaat hij vervolgens naar een ander dorp. Dat dorp bestaat dus al? Hier wordt in mijn (waarschijnlijk veel te) nuchtere beleving een heel groot deel overgeslagen. Zijn de mensen in dat dorp ook nakomelingen van Adam en Eva? Zo niet, hoe zijn deze mensen geschapen. Kaïn plant zich vervolgens voort met een vrouw uit dat dorp, wat dus in mijn beleving familie van elkaar moet zijn.
Wat is met dit topic hoop te bereiken is gesprekken voeren. Meningen delen maar geen (felle) discussies. Graag hoop ik dat bokkers luisteren naar andere meningen en overtuigingen en misschien komen we samen tot een mooie kijk op het boek. Er zijn vast wel meer bokkers die dit boek van plan zijn te gaan lezen, of al lang gelezen hebben.
Lees het boek "Hoe bestaat het!" van Don Batten e.a. eens. Ik zou niet alles geloven wat mensen op Bokt tegen je zeggen....
Zoek een meer betrouwbare bron, zoals dit boek.