Hoe veilig is jouw wijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Hoe veilig is jouw wijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:12

In de buurt waar ik tot voor kort woonde was het best veilig. Weinig onbetrouwbare types, je zag er hooguit wel eens iemand met een hond lopen. Maar omdat het er zo rustig en donker was liep ik er toch niet graag 's avonds in mn eentje rond.
In het centrum hier is het érg onveilig de laatste tijd, daar zie je na sluitingstijd ook niemand meer lopen, alleen een aantal jongeren en buitenlanders. Worden ook heel veel winkelruiten ingegooid en mensen beroofd enzo..

En waar we nu heen verhuizen daar gebeurt echt helemaal niks :)) Een klein dorpje in the middle of nowhere. Maarja, dus wel weer hetzelfde probleem, het is er érg rustig en donker, niemand zou je horen als er iets gebeurt, dus ook daar ga ik niet helemaal in mn eentje in t donker te voet het veld in.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:17

Mijn wijk wordt onveilig genoemd, maar ik heb nergens last van.. *klopt af.
Er is wel een paar weken geleden een lading drugs en wapens gevonden, er wordt veel ingebroken, zoals nu is/was er inbraakgolf. Bij ons thuis is er ook ingebroken. 'S avonds na het stappen fiets is gerust in mijn eentje naar huis.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:37

Ik voel mij best veilig in mijn dorp. Welliswaar een psychiatrisch ziekenhuis, maar daar werk ik zelf al vanaf mijn 15e dus alle clienten ken ik :+ Echt bang ben ik hier nooit op straat.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:41

Hier in Utrecht is het niet altijd echt vertrouwd hoor, lopen genoeg enge mensen rond!
Bart smit 2x in korte tijd overvallen, mensen neergestoken, drugsdealers, ene na andere vermist/verkracht.

Niet bepaald veilig!!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:05

Ohja, en hier net buiten het dorp zijn ook vage dingen gebeurd.

Ik fiets elke dag naar mijn paard, over het stuk weg waar de eigenaar van mijn toenmalige verzorgpaarden was neer geschoten ;(.

Onder het viaduct vlakbij het bos in iemand gestoken.

Aan de andere kant van het via was ook een jongen neergestoken door zijn zogenaamde vrienden, toen hij ff naar de struiken ging om te plassen.

Het verhaal wat TS plaatst in haar OP is echt bizar.. wow :\

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:26

Bij mij in Velp is het best veilig, maar vooral in Velp-Noord waar ik woon gebuerd weinig, in Velp Zuid, wat meer de achterbuurt is, zijn wel vaker dingen aan de hand.

In het dorp waar mn ouders wonen word weleens ingebroken, worden fietsen gejat op het station en is er een keer een gehandicapte man ( Tonny Bartels) vermoord.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:51

Ik woon in Geeuwenbrug een gehucht en voel me altijd veilig.

Grote sociale controle, en loop ook regelmatig s nachts nog even een rondje in mn uppie zonder problemen...

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:54

hier is het wel veilig, nog nooit iets gebeurd.... maar ff afkloppen

al word er in de stad wel eens iemand neer geslagen of gestoken en word er veel gedealt.
maar buiten de stad is het veilig en gebeurd er nooit iets ook niet in de woon wijken

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:31

Hier is het wel veilig :j ik durf best 's avonds over straat te gaan. Ik ben dan wel op mijn hoede, maar dat ligt denk ik meer aan mij dan aan het dorp haha.

Wel zijn er de laatste tijd wat dingen gebeurd.
Er is laatst een man van een flat af gesprongen (dood), een man in zijn appartement dood gevonden (niks meer over gehoord) en vlakbij mijn dorp is een verkrachting geweest. Dat was net over de grens van Rijnsburg.

Maar verder is het best rustig en hoor je eigenlijk bijna nooit iets over dat soort nare dingen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:34

Volgens mij is het hier best veilig.. woon in een dorp, goede buurt blabla.
Hiervoor heb ik in hartje Utrecht gewoond, Vogelaarswijk, relwijk, noem het maar en tóch heb ik me nooit onveilig gevoeld.

Of het veilig ís, weet ik niet, maar veilig voelen is minstens net zo belangrijk.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:38

Ik woon in dezelfde stad (of is het een dorp :o ) als de TS, maar volgens mij woon ik niet in dezelfde wijk! Ik voel mij hier veiliger dan in de buurt waar mijn ouders wonen (Zaandam).

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:53

Ik woon in het centrum van Haarlem, er gebeurd genoeg, maar ik voel mij niet onveilig!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:27

SAKKIA schreef:
Ik woon in een heel veilig dorp.
Ja heb een beetje gekke buurjongen die zo nu en dan zijn moeder in elkaar slaat en zorgt voor overlast in de straat. Maar daar voel ik me niet onveilig door :n
Maar goed ik woon dan ook op het rustige platteland in het hoge noorden ;)

Dat stond van de week in de krant toch? Had het gehoord..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:35

Ik woon op het platteland en het is hier (naar mijn idee :P ) heel veilig hoor. Geen gekke mensen en gaan allemaal gezellig met elkaar om.

Wel is er een aantal jaar terug op klaarlichte dag ingebroken bij mijn buren, hier hebben wij (helaas) niks van gezien, anders hadden ze nu waarschijnlijk hun spulletjes wel terug gehad...

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:13

_Chanel_ schreef:
Rivano: Hoe vaak ben jij al beroofd of mishandeld?

1x beroofd op klaarlichte dag toen ik terug liep van de Supermarkt.
1x beroofd zo rond 19h00 uur toen we terug liepen van het restaurant om de hoek.
1x beroofd rond 18h00 in de auto met een vriendin.
(met beroven bedoel ik dus je spullen moeten afgeven onder bedreiging van iets, niet lieftallige tasjesdiefachtige praktijken, ofzo.)
Verder 1x betrokken bij een fake quicknapping.
(Quicknappings komen zeer regelmatig voor. Je wordt tijdelijk ontvoerd en dan brengen ze je naar een pin om je bankrekening te plunderen ( je eigen losgeld betalen), vaak moet de familie ook even langskomen voor een laag losgeld. Losgeld houden ze laag zodat betalen heel snel en makkelijk is. Bij een -fake- quicknapping, beroven ze iemand van de tas, waaronder je mobiele telefoon. Vervolgens bellen ze direct met je contactenlijst. Omdat ze al je gegevens weten (portemonee), ook natuurlijk waar je bent en hoe je eruit ziet, en bellen ze met die gegevens met JOUW telefoon (nummerherkenning) naar mensen voor losgeld, en weet jij niet of het een echte of een nep quicknapping is. Je kunt diegene ook niet bellen om te controleren of het klopt, en je hebt een half uur om op die plek te komen. Ze bellen de halve telefoonlijst uit je GSM want er is altijd wel iemand die meteen komt. Gebeurde met een goede vriendin van me, en ze belde naar mij voor losgeld, toen was ik wel even in paniek, want zoiets is dus niet onwaarschijnlijk. Gelukkig was het een fake.)
Een keer op het werk hoorde we geknal, en waren er 3 mannen in de straat doodgeschoten door een politieagent in burger. We moesten toen in de gang wachten (want geen ramen) tot de bewaking het sein Veilig gaf.
Een keer in de Carrefour was er een overval op het bankkantoortje, ik stond net op de roltrap naar beneden toen 30 man zwaarbewapende politieagenten de roltrap OP kwamen rennen. Er werd niet geschoten maar iedereen ging op de grond liggen. 1 agent bleef met 'iets' achter mijn karretje hangen en hij viel bijna op me, zijn machinegeweer kwam toen tegen mijn arm. Klinkt stom, maar vond ik heeeel eng!

LifeLove schreef:
Wooooow heavy! Niks voor mij zoiets, knap hoor!

Had het nooooooit verwacht, maar je went er eigenlijk aan. En iedereen is er heel nuchter onder. In Nederland is het meteen slachtofferhulp en bijstand, hier is het jammer van je spullen en gewoon normaal weer doorgaan. Ik ben zelf ook heel nuchter. "Hier heb je alles, veel plezier ermee." Je ontwikkelt je eigen veiligheidsstrategie, en maakt zo je eigen schijnveiligheid. Echt niet zo dat we in constante angst leven. Absoluut niet.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:27

Ik woon(de) voorheen in 'De esch' in Rotterdam. Heb er opzich heel fijn gewoond, maar op straat was het wel vaak onrustig. Op een gegeven moment heb ik een GROTE hond/persoonbeveiliger aangeschaft (cane corso), helaas weg moeten doen wegens omstandigheden. Nu woon ik in een hele rustige nieuwbouw wijk in hendrik ido ambacht... Niets aan de hand, maar toch voel ik me niet prettig als ik alleen thuis ben en mijn vriend van huis is. Om die reden gaan we binnenkort toch weer kijken naar een nieuwe hond.. Ben - sinds ik mama ben - gewoon een bange schijtluis hihi

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:42

vind dat sommige mensen wel een beetje aanstellen met dingen als "hier is een paar jaar geleden iemand vermoord" of "er wordt hier drugs gedeald". als er een paar jaar geleden iemand is gebeurd en het gebeurt verder niet weer, dan is het toch niet gevaarlijk in je buurt? := het is verder geen seriemoordenaar dan oid en ook niet zo dat de hele buurt mensen vermoord. ;) en drugsdealers heb je verder ook geen last van, die zijn met hun zaakjes bezig. denk maar niet dat die zich met jou gaan bemoeien, zo hebben zij alleen maar meer kans dat de politie erbij komt.
woon zelf in een buurt die niet goed bekend staat en lees van andere mensen ook wel dingen over deze wijk. maar ik kan me hier niet in vinden. :n het hangt er ook vanaf hoeveel enge dingen je wilt zien en hoeveel je je ervan aantrekt. heb in rome trouwens ook in een mindere wijk gewoond en daar werden vaak winkels overvallen met pistolen ofzo en mensen beroofd maar heb er zelf niks van gemerkt (behalve dan dat ik 1x langs een winkel kwam die net was overvallen, die mensen hadden t al niet breed :(:) ) op het station werd trouwens eten uitgedeeld aan zwervers en roemenen, dus die kwam dan de wijk weer in. :P maar zelf niet beroofd of bij een overval geweest. dus ook nooit onveilig gevoeld.

* Rivano's wijk kan ik me trouwens wel in vinden dat die gevaarlijk is. :))

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:50

Onze buurt is wel aardig veilig. Er wordt weleens ingebroken, maar meestal zijn dit de asociaal grote villa's hier een paar straten verder.
ik loop hier dus ook gerust s'nachts over straat.

Op http://www.misdaadkaart.nl kan je precies zien wat er in jouw buurt is gebeurd....
Zelf vind ik dit altijd erg intressant om te zien.
Hier waren voor het laatst in april 2009 een aantal inbraken/diefstallen/berovingen

Wel reed er pas een verdacht busje, maargoed dat gebeurd overal denk ik.

@Ts ik wist echt niet dat vlaardingen zo crimineel was... Dat verhaal van die man kon ik ook niet, moet je nagaan terwijl Ridderkerk best dichtbij is.
Laatst bijgewerkt door laura1987 op 20-09-10 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:52

Rienn schreef:
Mijn wijk wordt onveilig genoemd, maar ik heb nergens last van.. *klopt af.
Er is wel een paar weken geleden een lading drugs en wapens gevonden, er wordt veel ingebroken, zoals nu is/was er inbraakgolf. Bij ons thuis is er ook ingebroken. 'S avonds na het stappen fiets is gerust in mijn eentje naar huis.

Maar alser zelfs bij jou thuis is ingebroken, heb je toch WEL ergens last van?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:02

ik heb ik rotterdam, den haag, delft, pijnacker en nu in zoetermeer gewoond.
Ik voel mij overal veilig ook alleen ook al hoor ik zoveel dingen.

Maar mij zul je nooit alleen zien in een klein dorp met bossen enzo, doodeng, ik ging naar de veluwe op vakantie, ik durf daar niet alleen de hond uit te laten in het bos!

Geef mij maar een stad vol met criminelen dan een bos waar ik alles en iedereen aanzie voor een verkrachter/moordenaar

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:08

Mijn wijk is opzich bestvveilig woon aan de dijk waarbij je van de helft van je buren niet eens weet wat ze doen... Zo bleek ook toen een van onze buren laatst opgepakt is voor xtc pillen handel iets met wapens en vrouwen... Ondanks dat heb ik evengoed veilig gevoel hier.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:16

Ik heb me in Wageningen nog nooit onveilig gevoeld eigenlijk. Ook geen heftige verhalen over verkrachtingen of berovingen of moorden of zo, alles gaat hier vrij stillekes aan.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:17

Mijn overbuurman is vermoord,
een straat verderop is een vrouw door haar ex door het hoofd geschoten omdat hij het kind
niet meekreeg..
Er staan overal jongeren te dreigen en uit te dagen..
Mijn achterbuurvrouw is opgehangen/heeft zichzelf opgehangen,
mijn overbuurvrouw is door haar man mishandeld en bedreigd.

Niet zo veilig dus...

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:21

kayacratzo schreef:
Mijn overbuurman is vermoord,
een straat verderop is een vrouw door haar ex door het hoofd geschoten omdat hij het kind
niet meekreeg..
Er staan overal jongeren te dreigen en uit te dagen..
Mijn achterbuurvrouw is opgehangen/heeft zichzelf opgehangen,
mijn overbuurvrouw is door haar man mishandeld en bedreigd.

Niet zo veilig dus...

In jou straat zou ik dus heel bang zijn.. Ben al een schijterd wat dat betreft maar dit zijn toch best extreme dingen

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:29

Ik woon super veilig, althans volgens de misdaadkaart.
Afgelopen jaar 2 inbraken. Maar sinds er hier een dak en thuislozencentrum zit is het aantal diefstallen vertienvoudigd. Er werden redelijk wat fietsen gestolen en spullen uit auto's.

Daar moet ik wel bij zeggen, dat wij hier over het algemeen onze fietsen en zelfs vaak onze auto's niet op slot doen omdat het altijd zo veilig was.

Inmiddels is het dak en thuislozencentrum weer gesloten dus als het goed is zal het aantal diefstallen ook afnemen.

Wat wel bizar was, is dat er twee jaar geleden een half jaar lang een zwerver in het bos heeft gewoond waar niemand wat van afwist. En ik fietste er altijd langs, ook 's nachts. Hij leefde heel afgezonderd en deed geen vlieg kwaad maar het was geen fijn idee.

Ik voel mij verder super veilig in mijn wijk (dorp)! Maar ik zou voor geen goud in de randstad willen wonen.