kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:37

Ik lees dit, omdat ik het gewoon interessant vind etc, maar wil nu toch even reageren.
Twiggy, wat ongelooooflijk goed dat jullie nog zo goed met elkaar overeen kunnen. Je hoort vaak genoeg anders!

SAKKIA

Re: kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:39

Oh ja bij je oor gepakt worden doet zo'n pijn, net als bij de bovenarm pakken :')
heb er ervaring mee :D

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:40

abeltje_xx schreef:
linda, inderdaad, tegenwoordig is alles kindermishandeling. terwijl sommige van die jochies best wel een schop kunnen gebruiken denk ik dan. :D

Uiteraard, dat soort types zie ik vaak genoeg, maar als ze vanaf het begin goed, duidelijk en consequent waren opgevoed hadden ze nooit een schop of tik verdiend.

Ik voed op vanuit het oogpunt van wederzijds respect, en mensen die ik respecteer sla ik niet. Daarnaast vind ik het een enorm fout voorbeeld en vooral peuters kopieren alles.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:43

idd even stevig vastpakken. zoontje van een kennis kan dat ook heel goed. langsrennen en mij slaan. heb em een keer stevig bij zijn pols gepakt, hij schreeuwen en trekken en slaan, zelfs bijten (!) maar daar ga ik alleen maar steviger van knijpen. uiteindelijk toen hij rustig(er) was eens duidelijk verteld dat ik dit niet wil hebben en dat we best vriendjes kunnen zijn, maar dan mag hij niet meer slaan. want slaan doet pijn en ik kan hem dus ook pijn doen maar dat wil hij toch niet? nee dat wilde hij niet. probleem opgelost, daarna hebben we nog gezellig opgeruimd ( wedstrijdjes wie het het snelste/beste doet helpen dan ook altijd :D )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:45

Als de ouders niets doen en ik heb last van hun kind, dan doe ik daar ook wat aan, hoor. Je hoeft niet over je heen te laten lopen door anderman's kinderen. Laatst zat ik bij iemand en haar dochter van 3 kan enorm gillen. Echt door merg en been en daar kan ik slecht tegen. Maar malief deed niets, praatte gewoon door, terwijl de rillingen over mijn rug gingen van dat hoge gegil. Toen heb ik heel duidelijk tegen dat meisje gezegd dat ze op moest houden met gillen. Vreemde ogen dwingen, dus ze was meteen stil. En haar moeder zei niets, praatte bij wijze van spreken gewoon verder, dus ik heb geen idee wat ze ervan vond dat ik er wat van zei. ;)

Of laatst een jochie die maar bleef zeggen tegen mijn dochter dat ze stom en dom was en ze was een baby en ook die moeder liet haar zoon gewoon die nare dingen zeggen, lachte er een beetje dom om :\ zelfs. Mijn dochter zei zelf al dat hij op moest houden en dat wat hij zei niet waar was, maar daar luisterde hij niet naar, hij ging maar door en door. Toen heb ik me er maar mee bemoeid, want ik ergerde me rot. Ben op zijn ooghoogte gaan zitten en heb heel duidelijk gezegd dat hij op moest houden met schelden en dingen roepen die niet waar zijn. Heb gezegd dat je lief voor elkaar moet zijn en dat ze gezellig konden gaan spelen, maar dat ik die woorden niet meer wilde horen. Ook die moeder reageerde totaal niet op mijn actie, dus heb geen idee wat ze ervan vond. Ze praat in elk geval nog steeds vriendelijk met me. :P

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:46

Mijn vriendin zei heel eerlijk, neem haar even een poosje mee voor wat heropvoeding.........

*edit* maar goed dit zijn de kinderen van een ander en ik zou voor mezelf ook niet weten hoe ik zou reageren als er keer op keer het bloed onder mijn nagels vandaan gehaald zou worden hoor :o

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:48

odetteke schreef:
abeltje_xx schreef:
linda, inderdaad, tegenwoordig is alles kindermishandeling. terwijl sommige van die jochies best wel een schop kunnen gebruiken denk ik dan. :D

Uiteraard, dat soort types zie ik vaak genoeg, maar als ze vanaf het begin goed, duidelijk en consequent waren opgevoed hadden ze nooit een schop of tik verdiend.

Ik voed op vanuit het oogpunt van wederzijds respect, en mensen die ik respecteer sla ik niet. Daarnaast vind ik het een enorm fout voorbeeld en vooral peuters kopieren alles.

ik snap je standpunt, maar ik vind dat het heel erg van de sitatie afhangt. ik kan erg moeilijk precies uitleggen wanneer wel en wanneer niet, dat hangt zo van de situatie af. voor het overgrote deel is even stevig aankijken/vastpakken of een stem opzetten genoeg. kijk, ik meen het!
maar in het geval van die bosjeskinderen, dan moet je hard rennen om me in te halen want de eerste die ze een schop geeft ben ik! dat soort taal tolereer ik niet en zulk gedrag al helemaal niet.
het is een beetje case by case. zoiets weet je vaak pas op het moment wat er gebeurd, dan voel je aan wat de beste optie is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:49

juval schreef:
Slaan geloof ik niet in, dreigementen geloven zij niet meer in. de vriendelijke aanpak werkt niet. tja, wat doe je dan?

Heb je al eens geprobeerd je dreigementen uit te voeren? Daar draait het uiteindelijk toch om; consequentie, menen wat je zegt en dus ook doen wat je zegt.

Maar ik snap je wel hoor, ik heb hier een ukkie van bijna 3 en die heeft zo ook zijn momenten, weet precies tot hoever hij het kan rekken, wanneer hij wel en niet hoeft te luisteren enz. Ik betrap me erop dat ik weleens uit mijn slof schiet en imo te hard tegen hem praat (schreeuwen wil ik het niet noemen maar 't is ook geen kalme conversatie) en dat wil ik helemaal niet.
Maarja, ik wordt nu ook alweer gecommandeerd; mama kom eens hier! En je kunt nog zo vaak tegen hem zeggen dat hij moet vragen als hij iets wil maar blijkbaar komt dat niet aan...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:49

Och, geweldige verhalen. Ik kan me herinneren dat ik 1x niet geluisterd heb naar het tot 3 tellen van mijn moeder, en toen heb ik een partij een woede aanval gezien die ik van mijn leven niet meer vergeet... Sindsdien altijd braaf geluisterd.

Mijn moeder gooide de spullen die wij niet optijd opruimden door de kamer heen, gewoon hoppa, en hard ook. En ja, daar ging ook weleens iets stuk van, had je het maar op moeten ruimen. Een vriendin van mijn moeder heeft weleens alle rondslingerende kleren van haar oudste uit het raam gegooit. Hij stond erbij en kon niets, toen nog niet sterk genoeg om haar tegen te houden, maar naar beneden lopen om het op te vangen werkte ook niet echt, want dan bleef ze gooien. Die heeft daarna ook snel genoeg zijn kamer opgeruimd.

Overgens zie ik ook regelmatig het bewijs rondlopen van wat er gebeurd als je je kind door minimaal 5 man op laat voeden en het consequent zijn aan je laarzen lapt en ik kan je verzekeren dat dat niet mooi is om te zien (pb voor meer info).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:50

Sodera schreef:
Ik lees dit, omdat ik het gewoon interessant vind etc, maar wil nu toch even reageren.
Twiggy, wat ongelooooflijk goed dat jullie nog zo goed met elkaar overeen kunnen. Je hoort vaak genoeg anders!

Dank je wel, Sodera :) . Als ik om me heen kijk ben ik echt blij dat wij het zo kunnen doen met onze dochter. Want je hebt gelijk, ik hoor en zie om me heen ook anders. ;(
Daarbij zit mijn ex diep in mijn hart, ook al kunnen we niet meer samen leven. Hij is een hele lieve, zorgzame vader en vindt van mij hetzelfde als moeder. En ons kind is toch het allerbelangrijkst? Het is voor die kleine al heftig genoeg dat we niet meer in 1 huis leven. Zij staat voor ons beide op nummer 1. Ik heb het getroffen met mijn ex en dat realiseer ik me heel goed. Want wat een dramaverhalen hoor je vaak...... ;(
Maar het is niet altijd makkelijk, hoor, daar ben ik ook eerlijk in...... Je moet je eigen ego opzij zetten, dat is de truuk, maar niet altijd even makkelijk. ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:53

Veel mensen zijn te makkelijk in het opvoeden en laten een 3 (!!) jarige al baas zijn. Het gebeurd wel eens dat ik ergens zit en dat dan zo'n klein ding continu ertussendoor zit te etteren, omdat hij niet om kan gaan met uitgestelde aandacht. Gaan ze dat ook nog belonen met lekkere dingen om ze stil te krijgen en de Tv aan e.d. en dan nog niet doorhebben dat het niet werkt... Ik vind het heel jammer dat zulke mensen geen hulp bij het opvoeden zoeken, want die krijgen in de toekomst nog heel wat te stellen met hun prinsjes en prinsesjes... Ik grijp alleen in als er iets gebeurd waar ik bij betrokken ben, maar zit me altijd op te vreten op zulke momenten; ik ben zelf juist echt heel consequent en misschien best wel streng, regels zijn bij mij heel duidelijk. Onze drie stiefkinderen wonen bij ons en daar heb ik echt een superband mee, het zijn net mijn eigen en dat gevoel is ook wederzijds.

Consequent zijn en grenzen stellen betekent dus helemaal niet dat ze je niet meer lief vinden, het geeft aan dat je met respect behandeld wilt worden en dat je moet doen wat je zegt (goede voorbeeld geven).

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:55

Citaat:
aarja, ik wordt nu ook alweer gecommandeerd; mama kom eens hier! En je kunt nog zo vaak tegen hem zeggen dat hij moet vragen als hij iets wil maar blijkbaar komt dat niet aan...

Haha leuk is dat he, als je jezelf terug hoort.. Zo zeg ik (schijnbaar) nog weleens " bladiebladiebla.. oke???!"

Hoor ik mijn dochter ook van de week tegen mijn zoontje zeggen " En nu ga je spelen oke??!!" Op precies dezelfde toon.. :o :D

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:59

Ik ben best consequent moet ik zeggen. Nee is nee en ja is ja. Zo laat thuis is ook zo laat thuis en geen minuut later. Vriendlief vind een kwartier later ook nog prima........ :(. Als ik zeg pc uit, dan moet die pc ook gelijk uit en geen kwartier later...... vriendlief..... het gebeurt toch en er is geen ruzie :(.

- Heb hier een (bonus)dochter (17) in huis en bij alles gaat ze in protest en doet ze het de volgende dag toch zoals ik het wil.
- Dochter (12) daar heb ik elke dag ruzie mee over haar huiswerk. Ze zegt dat huiswerk stom is en dat ze geen huiswerk heeft.........ook al print in haar huiswerk uit, wat ik dan van de schoolsite afhaal. Tenzij ik helemaal uit mijn stekker ga, dan is het huilen en gaat ze onder protest aan haar huiswerk. Het schooljaar is inmiddels alweer 4 weken oud...... en het is al 4 weken ruzie hier in huis. Als ik me omdraai om iets anders te gaan doen (kan moeilijk er de hele tijd bij blijven zitten) dan zit ze alweer tv te kijken of op panfu of op msn. Ik word hier dus echt schijtziek van. Wat haar betreft word ik na 4 weken ruzie een beetje heel erg wanhopig. En dan zegt ze nog dat ze wil dat ik trots op haar ben :roll:. Yeah right!!!
- Zoon (11) heeft wel eens in een supermarkt op de grond gelegen en liggen schreeuwen....... ik ben er naast gaan liggen en heb hetzelfde gedaan....... hij schaamde zich kapot en heeft het nooit meer gedaan. En ik heb hem wel eens achter gelaten........of onder mijn arm genomen en zo in de rij van de kassa gestaan. Ik mocht zomaar van iedereeen voor...... Er was zelfs iemand die het lef had om me te vragen of ik de boodschappen terug in het schap wilde zetten dan kon ik met m'n zoon naar huis....... :( Fout!!!!! Zolang ze onder mijn dak en in mijn huis wonen hebben ze maar gewoon te luisteren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:01

@Rainbow
Hebben ze voor je dochter op school geen huiswerkklas?

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:02

wemkelover schreef:
Ik was ook altijd aardig langzaam ochtends, mijn moeder heeft toen gezegd, je krijgt zelf een wekker en je ziet maar of je op tijd komt of niet. Consequenties waren toch voor mezelf.
Ik neem aan dat de oudste bijna naar de middelbare school moet?

Bedoel je mijn dochter?

Die zit al in de 2e van de middelbare school. Het gaat al een stuk beter nu. Ze staat nu op tijd op en zorgt dat ze op tijd klaar is om te gaan. (Helpt ook dat ze wordt opgehaald door een vriendin en ja als je dan nog in je pyama zit is ook niet leuk :) )

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:03

Brianless:
Daar heb ik gisteren de mentor voor gebeld met die vraag. En het antwoord was gewoon nee. Ze moet het maar gewoon en anders moet ik er maar bij blijven zitten en het leuk maken?!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:04

Overgens ben ik wel heel trots op mijn moeder, die me jarenlang om kwart over 7 's morgens heeft wakker gemaakt terwijl ik echt een grandioos ochtendhumeur heb. Ik was echt heel vuil en gemeen 's morgens vroeg en mijn moeder heeft me jarenlang keurig optijd uit mijn bed gehaald, zonder gemeen te zijn, zonder wat dan ook...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:04

rainbow8 schreef:
Brianless:
Daar heb ik gisteren de mentor voor gebeld met die vraag. En het antwoord was gewoon nee. Ze moet het maar gewoon en anders moet ik er maar bij blijven zitten en het leuk maken?!

Ik geloof dat ik die mentor uit zou nodigen voor een lesje 'hoe maak ik het huiswerk van mijn puber leuk' met uitleg en instructie op het moment zelf.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:07

@Rainbow
Dat is dan balen.
Ik had begrepen dat elke school wel een huiswerkklas had, maar dat heb ik dus mis :)

anneliesdj

Maar nu gaat het vooral om kleinere kinderen, hoe pak je het aan als je puberale dochter van 13-15 niet wil luisteren?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 16-09-10 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Ik ben sinds kort (maandje of 3) de boze stiefmoeder ;). Nee grapje hoor, maar mijn vriend heeft 2 jonge kindjes (5 en 7). Wij hebben de afspraak dat ze gewoon naar mij moeten luisteren en ik mag doen wat me goeddunkt. Hij zal mij dan ook niet afvallen als de kinderen erbij zijn. Mocht het gebeuren dat ik dingen "fout" doe, dan zal hij dat later zeggen, maar dat is nog niet voorgekomen.

Wel merk ik, dat ik consequenter ben. Ik ben van het "lik-op-stuk", ik wil reactie als ik iets zeg of vraag. Vertik het om het meer dan eens te zeggen, want daarmee maak ik ze (vind ik) lui en neem bij hun de verantwoording weg. Ik vraag 1 keer om de TV/DS uit te zetten en aan tafel te komen. Geen reactie --> DS inleveren. Ruzie om een DS --> geef maar hier, dan los ik het wel op (geen van beiden een DS).

De jongste is daar op een leuke manier (niet voor hem haha) achter gekomen. Ik kende ze echt net (2 of 3 weken) en hij zat te etteren (noemen ze geloof ik uitproberen ;) ). Dus ik zeg op een gegeven moment: "Ik wil dat je daarmee ophoudt, zo niet, dan mag je de gang op!". Tja, eerst kijken of je dat dreigement uitvoert, dus hij dreigt om door te gaan met een arrogante kop erop (heb inwendig zitten schateren om dat snuutje van die boef). Ik heb hem genegeerd in zijn dreigement (had al gezegd wat ik verlangde en ga dat niet herhalen). Dus na een halve minuut dreigen van hem om toch door te zetten en geen reactie van mij, voert ie uit wat niet mocht. Heb hem subiet de gang op gestuurd. Hij schrok zich een hoedje (en nog wel meer) en vertrok huilend richting de benen van papa (bescherming). Helaas voor hem, stuurde papa hem terug naar mij, want ze had je gewaarschuwd. Hij heeft het er nog weken over gehad, maar gaf zelf ook aan dat ik goed zat, want hij wist dat het niet mocht (echt een jochie van 5 en toch weten die boefjes het!!!). Ik kan nu echt lezen en schrijven met dat menneke. het is een heerlijk kind.

Wel merk ik dat hij graag in discussie wil, vind het dan nog wel lastig om dat te omzeilen.

Ik ben gek met dat jochie en hij op zijn manier ook op mij. Komt vaak een knuffel halen en soms liggen we echt een half uur te knuffelen op de bank en kan papa lekker ergens anders gaan zitten. Dus een hekel aan mij heeft ie (nog ;) ) niet.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:09

Vjestagirl schreef:
Overgens ben ik wel heel trots op mijn moeder, die me jarenlang om kwart over 7 's morgens heeft wakker gemaakt terwijl ik echt een grandioos ochtendhumeur heb. Ik was echt heel vuil en gemeen 's morgens vroeg en mijn moeder heeft me jarenlang keurig optijd uit mijn bed gehaald, zonder gemeen te zijn, zonder wat dan ook...

Hier ook zo één die bloedlink was in de ochtend (en nog af en toe wel :o ) Maar mams was altijd redelijk. Kwam weleens een grapje ofzo tegen mijn broers of vader zovan: Pas je op voor Saskia, straks grijpt ze je nog :')

Woest was ik dan :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:09

anneliesdj schreef:
Maar nu gaat het vooral om kleinere kinderen, hoe pak je het aan als je puberale dochter van 13-15 niet wil luisteren?

Dan ben je 10 jaar te laat :P
(grapje natuurlijk!!)

Waarmee luistert ze niet?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:10

anneliesdj schreef:
Maarja, ik wordt nu ook alweer gecommandeerd; mama kom eens hier! En je kunt nog zo vaak tegen hem zeggen dat hij moet vragen als hij iets wil maar blijkbaar komt dat niet aan...

dat probeerden ze bij mij ook wel, maar ik heb op een gegeven moment gezegd dat ik gewoon niet meer luister als ze het niet netjes vragen. Volledig negeren als ze commanderen en nu kunnen ze het (bij mij!) wel. Bij een ander lopen ze nog wel te commanderen. Doei!!!!!!!!! ik ben je hondje niet!
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 16-09-10 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:11

Brainless: wat erg...
Een huiswerkinstituut wil ook wel helpen maar daar moet je het geld voor (over) hebben....