Familie niet gewenst/uitgenodigd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:02

_/-\o_

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:02

Urielle, kan je het ook van de andere kant bekijken?
Dus het kostenplaatje voor een bruiloft wat omhoog gaat doordat er een hoop kinderen komen. Vrienden die niet zo veel op hebben met kinderen in het algemeen? Je wilt dat ze respect hebben voor jou, je gezin en jou keus, maar andersom geldt dat toch ook? Jij toont toch ook geen respect als er verzocht wordt om de kinderen thuis te laten en dan beledigd te reageren.

Misschien ben ik wel te makkelijk, het kan mij weinig interesseren of ik op een feest wordt uitgenodigd of niet. Ik kan niet in iemands portemonnee kijken en daar dus geen oordeel over geven.

Mijn zus zit nu met een zelfde soort probleem, ze gaat trouwen en der schoonfamilie verwacht dat ze een feest geven in de voetbalkantine en dat alle neven, nichten met aanhang mogen komen. Als ze dat niet doen ontstaat er ruzie. Er zijn mensen in de schoonfamilie die ze niet eens kent. Mijn zwager is makkelijk, die zegt gewoon dan maar ruzie. Voor hun zou het om zeker 40 personen gaan waar ze niet tot nauwelijks contact mee hebben. Alleen als ze zijn ooms en tantes uitnodigen verwachten die dat hun uitwonende kinderen ook allemaal mee mogen komen.

Mijn zus geeft het feest niet in de voetbalkantine, ik weet niet wat ze met de neven en nichten plus kinderen van zijn kant doet, maar als ze die laat komen is ze een heleboel geld extra kwijt en dan heb ik het niet over 2000-3000€.

Misschien ben ik wel heel raar opgevoed, maar toen ik nog thuis woonde ging ik nooit mee naar een feest als ik niet was uitgenodigd, ongeacht mijn leeftijd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:03

Mindim schreef:
Zij accepteren jouw wensen, is het andersom ook zo? Ik bedoel als jij naar hen gaat, dat je te accepteren hebt dat daar kinderen zijn? Of werkt het als eenrichtingsverkeer? Mijn kind is een deel van mij, als daar zo moeilijk over gedaan wordt, houdt de vriendschap op. Ik ben niet moeilijk wat betreft feestjes en als het kan een oppas regelen. Maar jouw verhaal klinkt alsof men zich aan jou aan moet passen en andersom niet.
Ze kennen jou langer dan dat ze kinderen hebben, zeg je, wat bedoel je daar dan mee, dat jij voor de kinderen gaat?

Oh nee, dan heb ik de verkeerde indruk gewekt. Uiteraard heb ik er geen probleem mee om op bezoek te gaan bij vrienden met kinderen, en daar kan ik zelfs zonder problemen leuk doen mét die kinderen ook nog, als ze om aandacht vragen. Zit ik niet mee.
Maar bij mij thuis ga ík ze niet in de gaten houden, of de Glorix achter slot en grendel zetten. Mijn huis, mijn regels, vriends huis, vriends regels.
En nee, ik ga niet vóór de kinderen, maar mijn vrienden weten dat ik geen kinderen wil, nooit heb gewild en er in principe geen talent voor heb om mee om te gaan. Hoewel ik me daar dus best toe kan en wil zetten, als de omstandigheden daar zijn. En mijn vrienden weten dat al van vóór dat zijzelf kinderen hadden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:07

ik kan me wel vinden in jouw reactie urielle.
Maar toch vind ik een bruiloft anders dan bijvoorbeeld een verjaardag.
als ze maar een bepaald aantal gasten willen hebben, of alleen een bepaalde kring bijvoorbeeld.
Trouwen doe je maar 1x in je leven ( ;) ) en die dag is zó bijzonder dat ik vind dat iedereen respect moet hebben voor je beslissing om iemand al dan niet uit te nodigen.
Maar, ik zou geen persoonlijke uitzonderingen maken.
als broers mogen komen met aanhang, dan zou ik de aanhang van een broer die je nog niet zo goed kent, wel óók uitnodigen. Anders ben je namelijk selectief bezig.
Dus ook niet "jouw kinderen wel maar die van jou niet" want damn is het persoonlijk.

Kinderen hebben imo niets te zoeken op de bruiloft van een collega en partners niets op een vriendinnendag of op een familiefeest terwijl je net twee weken bij elkaar bent ;)

mijn moeder heeft me altijd gezegd om op een bruiloft uit te nodigen wie JIJ wilt uitnodigen. Er zullen altijd mensen zijn die beledigd zijn ook al nodig je de hele familie en vriendenkring uit, dan nog is de buurman op de hoek of een verre kennis wel beledigd.
Maar ja, het is jouw dag en ik vind dat iedereen daar respect voor moet hebben.
En als jij beledigd bent en niet wilt komen daarom, zou ik gewoon de eer aan mezelf houden, mezelf afmelden al dan niet met de reden erbij en het paar een fijne dag wensen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:08

Jouw bruiloft, jouw keuze, jouw gevolgen. :j
Ik vind mijn kinderen belangrijker dan mijn vriendschappen (sorry mensen :D ), als iemand zijn bruiloft belangrijker vindt dan onze vriendschap dan hebben we dus een niet te overbruggen verschil. Jammer maar helaas.
Het type mensen wat een perfecte bruiloftsdag wil en daarvoor mensen niet laat komen is mijn slag mensen gewoon niet. Mijn perfecte (denkbeeldige :+ ) bruiloft is perfect alleen omdat ik hem kan vieren met de mensen van wie ik hou. Als ik een ideaal verlopen protocol heb en mijn vriendinnen en familieleden zijn er niet dan heb ik dus echt gewoon een k*tbruiloft gehad, misschien mooi om te zien maar o zo koud. Zoals ik ook al zei in het vorige topic: voor mijn part nemen ze een hondsdolle aap mee, als ze maar aanwezig zijn!

Ayasha
Blogger

Re: Familie niet gewenst/uitgenodigd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:09

Kortom: jij eist respect en acceptatie voor jouw normen maar dat geven zit er niet in. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:09

gr_roos schreef:
Vrienden die niet zo veel op hebben met kinderen in het algemeen? Je wilt dat ze respect hebben voor jou, je gezin en jou keus, maar andersom geldt dat toch ook? Jij toont toch ook geen respect als er verzocht wordt om de kinderen thuis te laten en dan beledigd te reageren.

Precies. Lijkt me het beste dat de wegen vanaf daar dus scheiden wegens onverenigbaarheid. Ik geloof ook niet dat ik vriendschap zou willen met iemand die mijn aanhang (kinderen of partners) echt zou weigeren / vertellen dat ze niet welkom zijn. Wat het kostenplaatje ook is. Zit iemand in echte geldnood, dan ben ik van harte bereid om een eigen flesje limo mee te nemen voor de aanhang, maar het straalt iets heel onvriendelijks uit om mensen tot 'niet welkom' te benoemen. Een houding die ik in mijn echte vriendschappen geen plaats zou kunnen geven.

Citaat:
Mijn zus zit nu met een zelfde soort probleem, ze gaat trouwen en der schoonfamilie verwacht dat ze een feest geven in de voetbalkantine en dat alle neven, nichten met aanhang mogen komen.
[...]
Mijn zus geeft het feest niet in de voetbalkantine, ik weet niet wat ze met de neven en nichten plus kinderen van zijn kant doet, maar als ze die laat komen is ze een heleboel geld extra kwijt en dan heb ik het niet over 2000-3000€.

Misschien ben ik simplistisch, maar dan geef je toch gewoon een extra feest wel in de voetbalkantine? Een paar vaten bier en je moet een heel eind komen, en dat soort feesten hoeft niet enorm veel te kosten. Familie gelukkig, portemonnee gelukkig, iedereen gelukkig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:11

Urielle schreef:
Ik vind mijn kinderen belangrijker dan mijn vriendschappen (sorry mensen :D ), als iemand zijn bruiloft belangrijker vindt dan onze vriendschap dan hebben we dus een niet te overbruggen verschil. Jammer maar helaas.
Het type mensen wat een perfecte bruiloftsdag wil en daarvoor mensen niet laat komen is mijn slag mensen gewoon niet. Mijn perfecte (denkbeeldige :+ ) bruiloft is perfect alleen omdat ik hem kan vieren met de mensen van wie ik hou. Als ik een ideaal verlopen protocol heb en mijn vriendinnen en familieleden zijn er niet dan heb ik dus echt gewoon een k*tbruiloft gehad, misschien mooi om te zien maar o zo koud. Zoals ik ook al zei in het vorige topic: voor mijn part nemen ze een hondsdolle aap mee, als ze maar aanwezig zijn!

Ik denk niet dat ze de bruiloft belangrijker vinden dan de vriendschap, maar wel hun perfecte dag op die dag belangrijker vinden dan jouw kinderen...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:12

en wat als je maar een klein budget hebt bijvoorbeeld maar wel bepaalde dingen graag wilt doen of kopen voor je bruiloft?
Of het heel klein wilt vieren?
bovendien heb je als bruidspaar toch ook nog te maken met een partner, die óók wensen heeft die je als bruid wilt respecteren.Kijk, als dat jou wensen niet zijn en je wilt iedereen erbij hebben en je hebt er een smak geld voor over, dan zul je ook niet tegen die problemen aanlopen nee :)

toch blijf ik erbij dat iemand dan niet zijn bruiloft belangrijker zou vinden dan de vriendschap bijvoorbeeld, dat kun je niet voor een ander bepalen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:13

Ayasha schreef:
Kortom: jij eist respect en acceptatie voor jouw normen maar dat geven zit er niet in. :)

Dat is ook mijn conclusie en ik lees het met verbazing.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:14

gr_roos schreef:
Urielle, kan je het ook van de andere kant bekijken?
Dus het kostenplaatje voor een bruiloft wat omhoog gaat doordat er een hoop kinderen komen.

In het vorige topic is ook al besproken: bruiloft bestaat uit meerdere delen. Over het algemeen heb je de plechtigheid, de receptie, diner en feest. Je kunt altijd zeggen dat je kinderen net als de rest van de ongewenste gasten uitsluitend op de receptie laat komen. Ik kan me bijv. best voorstellen dat ik voor een vriendin ergens in de buurt een hotelletje boek, overdag met man en kind geluk kom wensen op de receptie en 's avonds in mijn uppie nog even naar het feest kom, terwijl mijn vent op de kinderen past.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:14

Urielle schreef:

Dan zit er dus een groot verschil tussen mijn vriendschappen en jouw vriendschappen!
En inderdaad, als iemand zo reageert als jij dan zou ik er ook niet rouwig om zijn dat de vriendschap eindigt.....

en wat Ayasha zegt :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:15

hoe zit het met de beleefdheid. Wanneer jij naar andermans huis/feest gaat volg je IMO diens regels.

En Shadow0: een extra feest geven omdat anderen het willen? :? Als die ouders daar een feest willen moeten ze het IMO maar zelf daar organiseren. :?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:15

Als er nou op de uitnodiging staat dat het bruidspaar absoluut geen prijs stelt op sketches en tenenkrommende zelfgebrouwen kreupelrijmende liedjes, maar jij hebt al 3 maanden je best gedaan om een toepasselijke tekst op de laatste hit van Jan Smit of Frans Bauer te maken, ga je die dan ook opvoeren, omdat jij vindt dat je een toptalent bent, en dat het verbod op sketches en tenenkrommende liedjes niet voor een echte vriendin geldt?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:16

Ayasha schreef:
hoe zit het met de beleefdheid. Wanneer jij naar andermans huis/feest gaat volg je IMO diens regels.

En Shadow0: een extra feest geven omdat anderen het willen? :? Als die ouders daar een feest willen moeten ze het IMO maar zelf daar organiseren. :?

en weer eens, mijn idee :j

mijn feest, mijn regels
als anderen een ander feest willen.... prima! leef je uit zou ik zeggen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:17

Ayasha schreef:

Dat zie je verkeerd denk ik, het is simpelweg een situatie van consequenties die bij keuzes horen. Als iemands normen zover van de mijne afstaan zit er gewoon geen vriendschap meer in. Ik respecteer en accepteer in alle opzichten iemands keuzes daarin, maar het beperkt wel mijn oprechte vriendschap. Er schijnen nogal wat misverstanden te zijn rondom het begrip 'respecteren' - het wordt namelijk steeds meer gebruikt om te bedoelen 'je moet er zonder meer in mee gaan en het prima vinden'. En zo werkt het natuurlijk niet. Ik respecteer iemands vrijheid om een keuze te maken, maar ik maak vervolgens ook keuzes over hoe ik daar vervolg aan geef.
(En da's niet eens om de ander te straffen, maar omdat ik weet dat ik dat het mijn gevoelens ingrijpend zou veranderen. Misschien zou ik nog best komen. Maar daarna zou ik onbewust en bewust meer afstand nemen omdat vriendschap voor mij een bepaalde verbondenheid inhoudt. Maar misschien hangt het er ook maar van af hoe je vriendschap ervaart en wanneer je mensen tot vrienden rekent.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:18

nee hoor, je moet er niet zomaar in mee gaan, wil jij je kids mee en ik niet dan kom je niet, no hard feelings. :) Maar dat dan meteen de hele vriendschap over is... Tja, dan vraag ik me af hoe waardevol jij de rest van de vriendschap eigenlijk vond. :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:19

Ibbel ik snap wat je bedoelt. Ik heb een jong neefje en nichtje en als die op visite zijn dan hoef en ga ik niets opzij zetten. Voor de rest hebben al mijn vriendinnen geen kinderen dus dat scheelt al weer.

Als ik moet oppassen let ik op, maar ik ga niet mijn huis "verbouwen" omdat er kinderen op visite komen.

Mocht ik oooooooit gaan trouwen dan hoef ik daar ook geen hele bups kinderen bij te hebben. Dat heeft niets te maken met de kinderen, meer met het feit dat ik weinig met kinderen heb.

Shadow dan ben ik waarschijnlijk in jou ogen een harteloze tr*t die geen vriendschap waard is.
Ik kan niet begrijpen dat mensen om zoiets een ruzie laten ontstaan. Ik zou het wel persoonlijk aan de personen vragen, maar ik zou wel voet bij stuk houden net als jij doet.
Ik zou ook geen extra feest geven voor mensen die je nooit ziet en spreekt. Bij die familie ben je er niet met een paar vaten bier.........

Het valt me wel op dat mensen zonder kinderen degene zijn die altijd moeten toegeven en de mensen met kinderen beledigd zijn, net wat Ayasha zegt: " jij eist respect en acceptatie voor jouw normen maar dat geven zit er niet in"

Meiden ik ben zo blij dat er hier nog een paar mensen hetzelfde denken als ik, dacht al dat ik de enige was

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:19

Ayasha schreef:

Op dat vlak klopt dat ja.
Iemand die zo in het leven staat dat hij een fundamenteel deel van het leven van andere mensen zo drastisch afwijst, hoef ik niet in mijn leven, heb ik echt geen boodschap aan.

Nou ja, Shad0w zegt het beter en tactvoller dan ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:20

IMO ben jij dan geen haar beter dan de ander. :) Sorry. En daar zou IK dan weer niet mee kunnen leven dus inderdaad, die vriendschap zou over zijn. Hoewel, over... Ik vraag me af of je dan ooit hebt kunnen spreken van een vriendschap. :)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:21

Ik haat sketches en het is dat ik al getrouwd ben, maar anders was je van harte welkom om een frans bouwer liedje te komen zingen ibbel :+ _O-

Vjestagirl

Ibbel schreef:
Als er nou op de uitnodiging staat dat het bruidspaar absoluut geen prijs stelt op sketches en tenenkrommende zelfgebrouwen kreupelrijmende liedjes, maar jij hebt al 3 maanden je best gedaan om een toepasselijke tekst op de laatste hit van Jan Smit of Frans Bauer te maken, ga je die dan ook opvoeren, omdat jij vindt dat je een toptalent bent, en dat het verbod op sketches en tenenkrommende liedjes niet voor een echte vriendin geldt?

Zoooo jij hebt me zojuist laten realiseren dat dat dus echt wel op mijn trouwkaart gaat!

Ibbel

Urielle schreef:
[emand die zo in het leven staat dat hij een fundamenteel deel van het leven van andere mensen zo drastisch afwijst, hoef ik niet in mijn leven, heb ik echt geen boodschap aan.

Paarden zijn ook een fundamenteel onderdeel van jouw leven. Sleep jij mensen die niets om paarden geven mee naar stal?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:22

Ibbel schreef:
Urielle schreef:
[emand die zo in het leven staat dat hij een fundamenteel deel van het leven van andere mensen zo drastisch afwijst, hoef ik niet in mijn leven, heb ik echt geen boodschap aan.

Paarden zijn ook een fundamenteel onderdeel van jouw leven. Sleep jij mensen die niets om paarden geven mee naar stal?

Of de paarden mee naar hun huis?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:22

Urielle schreef:
Ayasha schreef:

Op dat vlak klopt dat ja.
Iemand die zo in het leven staat dat hij een fundamenteel deel van het leven van andere mensen zo drastisch afwijst, hoef ik niet in mijn leven, heb ik echt geen boodschap aan.

Nou ja, Shad0w zegt het beter en tactvoller dan ik.

Kinderen niet wensen op je bruiloft is niet een deel van het leven van diegene afwijzen vind ik?
dat is wel heel dramatisch!

Ik ben gek op de kinderen van mijn vriendinnen, stuk voor stuk heus leuke kinderen! en ik kom ook nog steeds graag bij hun
maar op mijn dag komen er geen kleine kinderen, hoe lief ik mijn vriendinnen en hun kinderen ook vind.... die ene dag wil ik ze er niet bij....