Altijd maar vechten met eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:39

Ik zou er geen strijd van maken. Niet eten:okee dan maar niet. Maar dan ook niets anders aanbieden. Zorg dat ze de vitaminen in haar broodmaaltijden en fruithapjes krijgt. En probeer anders haar eens tussen de middag op de warme maaltijd te zetten.

Maar ik zou de zoetigheid uit haar menu halen hoor. Vind echt dat ze dat teveel krijgt.

En appelmoes onder het eten door? Brrrr misschien vind jij dat lekker maar griezelt zij ervan. En inderdaad: 1 of 2 groentes kiezen die ze niet lust en de rest gewoon voorzetten.

Succes.

tita

Re: Altijd maar vechten met eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:44

Ik ben het het helemaal eens met slimmerik wil ze niet eten dan hoeft ze niet te eten. Er komt vanzelf een tijd dat ze weer wil eten maar ze moet wel elk avond minimaal een hapje proberen vanalles zeg maar dus hapje aardappel hapje groente.

Appelmoes is btw niet zo goed zit ook vol met suikers dat zou ik mijn kind zeker niet elke dag geven.

TrippleT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:58

TS'er, ik ben zo onderhand benieuwd wat je nu concreet met je dochter gaat doen. Welke methode spreekt je aan, of wat ga je proberen?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:11

phoe er zijn nogal wat methoden waar ik van griezel.

ts, geen strijd van maken, het wordt dan alleen maar dramatischer. ze worden er echt wel groot mee. Ik weigerde ook bijna alles, zelfs de fles was al een ramp als baby. als ik aan tafel had moeten blijven zitten met mijn bord zat ik er nu nog. straffen voor niet eten vind ik echt not done.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:16

Ik zou afwachten tot vanavond. Waarschijnlijk zit de schrik er nog in, want geef toe: wat is enger dan een boze mama?

Eten jullie ook gezamelijk aan tafel? Wacht iedereen ook op de laatste persoon?
Wij hadden thuis hele strenge tafelmanieren-regels :j

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:20

fjord_brucht schreef:
ho ontbijt en lunch eet ze wel en goed ook.

Het is alleen de warme maaltijd die ze weigert

Oke dat had ik dan verkeerd begrepen maar dan doe je dus eigenlijk gewoon hetzelfde.
Wil je geen avond eten nou dan niet maar ook geen tussendoortjes dan.
En de volgende ochtend hup krijgt ze dat bord weer voor haar neus eet ze dan nog niet nou dan wordt het lunch.
Ze krijgt dan snel genoeg door dat ze het beter gelijk op kan eten.
En daar is niks zieligs aan als ze over 20 jaar altijd thuis moet eten omdat ze niks anders eet dan patat dat is pas erg voor haar.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:30

1. En gewoon een tijdje weer een potje geven??
2. Of haar eerst laten eten en dan pas de rest, dan is ze niet afgeleid.
3. Bij een kind van 3 vind ik het nog te vroeg van: niet eten dan maar blijven zitten of volgende dag hetzelfde voor schotelen.
4. Anders gewoon om de dag een boterham als avondeten geven?
5. Ik denk dat het een fase is en wel weer overgaat, ik zou als ik jou was gewoon kijken wat er wel in gaat en proberen jezelf er niet te druk over maken en dan over een tijdje weer langzaam aan het opbouwen?

Ik at als kind van 2/3 alles en toen ineens lustte ik veel dingen niet meer (die ik dus nu nog altijd niet eet en ik ben 29). Dus smaak kan wel aanpassen... En lang laten zitten met hetzelfe eten heeft bij mij nooit gewerkt. Eerder naar bed? graag!! Liever dan eten. Het is niet zo simpel te stellen van, wie niet wil moet maar blijven zitten... En als eten een echt issue wordt ben je verder van huis met al die spanningen om het avondeten.

Eet ze wel gebakken aardappeltjes? Of gewoon echt NIKS meer?

Ik weet hoe ik was/ben en ik ga later mijn kinderen echt niet straffen om niet eten en er drama's van maken. Zeker niet bij kinderen van 2 a 3 jaar oud.

Oh ja voor het zuivel probleem: Yogi is ook zuivel en yoghurt of vla..? Melk is niet het enige wat goed genoeg is. (als je dat al ergens geschreven had, sorry voor het herhalen maar stond me iets bij over melk dat ze niet binnen hield )
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 29-07-10 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:39

Ik heb al regelmatig voorbij zien komen wat ik ook zou adviseren. Niet druk maken, bord op tafel zetten, heel klein beetje opscheppen zodat het te overzien is. De tijd krijgen om te eten tot de rest ook klaar is. Zo niet, bordje weg. Toetje aanbieden, tijd krijgen om het op te eten tot rest klaar is, zo niet, toetje weg. Ze krijgt de rest van de dag genoeg binnen, en zal er niks van krijgen 's avonds niet te eten. Het belangrijkste is dat jij totaal niet reageert. Maak er ook geen spektakel van als ze wel een hap neemt, zeg gewoon 'wat fijn dat je dat eet' en klaar. Ze moet leren dat ze voor zichzelf eet, niet voor jou ;).

Aanvullend vind ik dat je van het hele avondeten een enorm spektakel maakt, ze mag kiezen wat ze wil eten, mee koken, mee tafel dekken ... dat zou niet mijn keus zijn. In mijn ogen leg je daarmee alleen nog maar meer gewicht op de avondmaaltijd.

Veel succes.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:40

rainbow8 schreef:
Ik heb sommige posts met stijgende verbazing zitten lezen.........

Ik zal je vertellen hoe het hier is gegaan. Zowel dochter als zoon (heeft de eerste anderhalf jaar van zijn leven alleen maar gespuugd) hebben een tijd warm eten geweigert.
Begonnen met dwangvoeren, op de gang zetten met bord en al, stickers plakken en met zoveel stickers mochten ze zelf kiezen wat ze er gegeten werd, niet eten dan de volgende dag als ontbijt en zoveel happen eten dat je oud bent (doe je dit niet dan krijg je hetzelfde eten de volgende maaltijd weer), wekker zetten (20 minuten mogen ze eten), zakgeld afpakken en/of terug laten betalen. Alle methoden hebben er aan bijgedragen dat ze nu beiden heel goed eten en bijna alles lusten. Er is 1 groente die ze mogen kiezen die ze niet hoeven eten. Oh ja, als ze in "staking" gaan dan is het na het eten linea recta naar bed en ik zie je morgen ochtend aan het ontbijt weer. En de volgende dag geen snoep of tussendoortje, ook niet mee naar school.

Nu zal ik wel half bokt over me heen krijgen, maar dat boeit me niet. Iedereen voed zijn/haar kids op zoals ze zelf denken dat het goed is. TS veel succes en laat je niet chanteren door je dochter!!

Als ik zo met mijn kinderen om moet gaan. Is gewoon een fase, trekt wel bij. Eten gaan ze allemaal uiteindelijk weer doen ik ken geen volwassene die alleen maar brood eet :+

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:44

Bekend verhaal (van zusje dan) mijn zusje at vroeger ook niets.

Mijn moeder, als jonge vrouw die het allemaal goed wilde doen, vond dat ze toch MOEST eten. Wat een taferelen man... jeee... helemaal alleen met een bord aan het bureau als iedereen al lang klaar was met eten. Kokhalzend aan tafel zitten...

Mijn moeder zegt NU, als wijze oudere vrouw, was ik die strijd maar nooit aangegaan! Als het me nu nog eens zou overkomen, dan zou zusje het zich uit mogen zoeken. Niet eten? Okee, dan niet eten. Dan ook geen snoep, en ook niets anders. Even goede vrienden.

Dood van de honger gaan ze echt niet.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:45

Zonnetje81 schreef:
rainbow8 schreef:
Ik heb sommige posts met stijgende verbazing zitten lezen.........

Ik zal je vertellen hoe het hier is gegaan. Zowel dochter als zoon (heeft de eerste anderhalf jaar van zijn leven alleen maar gespuugd) hebben een tijd warm eten geweigert.
Begonnen met dwangvoeren, op de gang zetten met bord en al, stickers plakken en met zoveel stickers mochten ze zelf kiezen wat ze er gegeten werd, niet eten dan de volgende dag als ontbijt en zoveel happen eten dat je oud bent (doe je dit niet dan krijg je hetzelfde eten de volgende maaltijd weer), wekker zetten (20 minuten mogen ze eten), zakgeld afpakken en/of terug laten betalen. Alle methoden hebben er aan bijgedragen dat ze nu beiden heel goed eten en bijna alles lusten. Er is 1 groente die ze mogen kiezen die ze niet hoeven eten. Oh ja, als ze in "staking" gaan dan is het na het eten linea recta naar bed en ik zie je morgen ochtend aan het ontbijt weer. En de volgende dag geen snoep of tussendoortje, ook niet mee naar school.

Nu zal ik wel half bokt over me heen krijgen, maar dat boeit me niet. Iedereen voed zijn/haar kids op zoals ze zelf denken dat het goed is. TS veel succes en laat je niet chanteren door je dochter!!

Als ik zo met mijn kinderen om moet gaan. Is gewoon een fase, trekt wel bij. Eten gaan ze allemaal uiteindelijk weer doen ik ken geen volwassene die alleen maar brood eet :+

Ik wel en het is vreselijk om voor dat soort mensen een kerst maal te maken. (en dan bedoel ik dus iemand van een jaar of 40)
En dus ook heel vervelend voor dat soort mensen dat ze nooit buiten de deur kunnen eten.
(zie je het al voor je in een restaurant "ja heeft u ook een broodje pindakaas" )

Dat wil je je kind toch niet aandoen?
Wat heb je nou liever nu even doorzetten en dat je kind straks goed eet?
Of nu altijd zijn zin geven en dat ze straks als ze 30 is alleen maar brood met pindakaas eet?
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 29-07-10 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:46

eva1969 schreef:
Ik heb al regelmatig voorbij zien komen wat ik ook zou adviseren. Niet druk maken, bord op tafel zetten, heel klein beetje opscheppen zodat het te overzien is. De tijd krijgen om te eten tot de rest ook klaar is. Zo niet, bordje weg. Toetje aanbieden, tijd krijgen om het op te eten tot rest klaar is, zo niet, toetje weg. Ze krijgt de rest van de dag genoeg binnen, en zal er niks van krijgen 's avonds niet te eten. Het belangrijkste is dat jij totaal niet reageert. Maak er ook geen spektakel van als ze wel een hap neemt, zeg gewoon 'wat fijn dat je dat eet' en klaar. Ze moet leren dat ze voor zichzelf eet, niet voor jou ;).

Aanvullend vind ik dat je van het hele avondeten een enorm spektakel maakt, ze mag kiezen wat ze wil eten, mee koken, mee tafel dekken ... dat zou niet mijn keus zijn. In mijn ogen leg je daarmee alleen nog maar meer gewicht op de avondmaaltijd.

Veel succes.

Hier ben ik het echt 100% mee eens.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:46

@moontje1991, dat is die mensen hun eigen verantwoording. En daarbij is dat dan hun probleem.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:48

Moontje1991 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ik wel en het is vreselijk om voor dat soort mensen een kerst maal te maken.
En dus ook heel vervelend voor dat soort mensen dat ze nooit buiten de deur kunnen eten.
(zie je het al voor je in een restaurant "ja heeft u ook een broodje pindakaas" )

Hm ben ik toch niet zo dramatisch.

Ik ben wel een mega drama maar dat heeft NIKS te maken met de methodes die mijn ouders hebben gehanteerd. Dat bedoel ik ook meer met mijn posts. Als iemand NIET wil eten eet ie gewoon niet. Ook niet met allerlei 'rare' oplossingen.

Het is mijn probleem dat ik slecht eet (weinig lust), dan ga ik gewoonweg niet mee... Anderen zeuren er meer om, ik heb zoiets van, laat me met rust, als ik honger heb, mijn probleem :). Ik doe dit niet voor mijn lol, want alles lusten is way easier...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:50

Zonnetje81 schreef:
Moontje1991 schreef:

Ik wel en het is vreselijk om voor dat soort mensen een kerst maal te maken.

Hm ben ik toch niet zo dramatisch.

Ik ben wel een mega drama maar dat heeft NIKS te maken met de methodes die mijn ouders hebben gehanteerd. Dat bedoel ik ook meer met mijn posts. Als iemand NIET wil eten eet ie gewoon niet. Ook niet met allerlei 'rare' oplossingen.

Het is mijn probleem dat ik slecht eet, dan ga ik gewoonweg niet mee... ANderen zeuren er meer om, ik heb zoiets van, laat me met rust, als ik honger heb, mijn probleem :)

Oke dan begrijp ik je.
Ik dacht dat je bedoelde als dat kind niet wilt dan geef je het toch gewoon iets wat ze wel wilt een broodje of patat vandaar.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:52

Moontje1991 schreef:
Ik wel en het is vreselijk om voor dat soort mensen een kerst maal te maken. (en dan bedoel ik dus iemand van een jaar of 40)

Dat wil je je kind toch niet aandoen?
Wat heb je nou liever nu even doorzetten en dat je kind straks goed eet?
Of nu altijd zijn zin geven en dat ze straks als ze 30 is alleen maar brood met pindakaas eet?

Mijn kinderen heb ik nooit gedwongen iets te eten en moet eerlijk zeggen dat hun voorkeuren kwa groenten de eerste jaren erg beperkt waren, tja lust je geen boontjes, dan eet je ze maar niet. Nooit een strijd van gemaakt en nu, ze zijn 12 en 14 proeven ze praktisch alles en lusten heel erg veel. Soms zelfs dingen dat ik denk .... huh? Dus ik geloof niet in dat gedwongen proeven ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:52

Ik kan ook echt niet geloven dat als je op je derde niets lust, en niet gedwongen wordt om het te eten, dat je dan op je 30ste (bij wijze van) niets zou lusten?

Wat een onzin is dat.

Sommige dingen ga je gewoon op latere leeftijd pas waarderen. Olijven bijvoorbeeld, of geitenkaas, ik noem maar een dwarsstraat. Dat eet je op je 3de echt nog niet, maar gaandeweg leer je gewoon veel waarderen.

Ik lustte vroeger geen witlof, maar dan ook echt pertinent niet. Als mijn moeder nu vraagt of ik kom eten en ze heeft witlofschotel gemaakt, lekker!

Sommige dingen eet ik nog niet, zuurkool bijv en spruitjes. Nou en? Dan kook ik dat gewoon niet voor mezelf, en in een restaurant zijn er echt wel lekkerdere dingen te krijgen dan zuurkool en spruitjes :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:54

Moontje1991 schreef:
Oke dan begrijp ik je.
Ik dacht dat je bedoelde als dat kind niet wilt dan geef je het toch gewoon iets wat ze wel wilt een broodje of patat vandaar.

Ik bedoel wel dat je in het begin bang bent dat je kind verhongerd, dat je het een boterham kan geven maar geen patatje ofzo :). Meer omdat een hoop mensen het kind niet zonder eten naar bed kunnen/willen sturen. En om de confrontatie te vermijden, dus gewoon een tijdje geen warm eten geven, vaak willen ze dan wat jij hebt dan weer hebben. (mits het aanstellerietes is).

Maar de hoofdzaak is wel dat ik zoiets heb: geen issue van maken want helpt toch niet. Uiteindelijk zijn mijn ouders door wanhoop over gegaan op: als je het niet lust krijg je brood maar geen ander eten.

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 08:59

Ik heb absoluut veel aan de tips.

Vanavond nieuwe kans.

Iemand vroeg of we allemaal aan tafel blijven zitten dat doen we ook we gaan pas van tafel als iedereen klaar is.

Toetje krijgt ze wel altijd wij eten dat ook hoort erbij.

Appelmoes vind ze wel lekker want dat eet ze wel.

We gaan vanavond geen strijd aan

ik zet het op tafel eet ze heel fijn niet dan niet.

Ga dat proberen met haar.

Ik hou jullie op de hoogte

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:00

Bij mij en mijn broertje was het vroeger ook altijd zoon feest.
Ik was al erg, maar mijn broertje nog veeeeel erger (luste helemaal niks, zelf geen friet, alleen pannekoeken :Y) ) hij wilde toen helemaal niks meer eten. Toen kreeg hij na een tijdje gewoon helemaal geen avond eten meer, totdat hij zelf weer wou gaan eten.

Bij hem heeft het trouwens gewerkt, bij mij niet, ik lust nog steeds niks :( .

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:00

Succes maar ze zal niet in 1 dag eten! En ik las ergens van 3 boontjes, 1 aardappeltje, 1 hapje vlees. Dat lijkt me ook een goede tip!

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 09:12

Zonnetje81 schreef:
Succes maar ze zal niet in 1 dag eten! En ik las ergens van 3 boontjes, 1 aardappeltje, 1 hapje vlees. Dat lijkt me ook een goede tip!

ik verwacht ook niet dat ze in een dag zal gaan eten

Bord schep ik sowieso niet vol.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:22

Waarom wel dat toetje geven als ze niet gegeten heeft?
Zie dat meer als een beloning voor als ze wel gegeten heeft.

Verder denk ik dat de tip van gezamelijk eten en na een bepaalde tijd het eten weghalen goed zal werken op de lange termijn. Succes!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:28

Je smaak ontwikkeld zich je hele leven lang, mijn kind heeft namelijk op zijn 3-4 jaar drie maanden (!!!) lang geen warm eten meer gegeten. Lussiknie.

Ik heb alles geprobeerd, tot aan de lamp hangen op mijn kop om hem te laten eten, en op het laatst naar de wijkverpleegkundige omdat ik bang was dat ie tekorten zou krijgen.

Die tekorten krijgen ze echt niet als ze fruit en brood binnenkrijgen, dus daar hoef je je echt geen zorgen om te maken.

Wat bij ons hielp, was dat hij één dag in de week mocht bepalen wat er gegeten werdt (en ja, dat is uit de schijf van P: Pannenkoeken, Patat, Pizza etc) en de rest van de week mama. Lust je het niet? Dan niet. Toetje erin, geen snoepjes. Eet je de helft op? Prima, heel erg goed, mag je een klein snoepje (of andere beloning, verzin maar iets) En verder idd géén aandacht aan besteden, alléén als er goed gegeten werdt.

Het heeft ongeveer nog een paar weken geduurt, plus dat we nu (hij wordt 12 dit jaar) nog steeds één dag per week uit de schaal van P eten, maar hij heeft jaaaaren alles zonder morren gegeten.

Nu gaat ie de pubertijd in, en het hele circus begint opnieuw. Lussiknie. Volgens mijn wijkverpleegkundige kan dat ook, ze moeten wennen aan smaken, opnieuw wennen aan smaken en sommige gaan ze gewoon niet meer lekker vinden, terwijl ze smaken die ze eerst niet moesten ineens wel gaan eten.

Toetje is trouwens bij ons gewoon onderdeel van de maaltijd, en geen beloning. Overigens als wij klaar waren met eten was hij dat ook, dus bord weg.

Er zijn al veel goede tips gegeven, hoop dat je er een beetje uit gaat komen met je kleine!

Succes.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:53

fjord_brucht schreef:
Ik heb absoluut veel aan de tips.

Vanavond nieuwe kans.

Iemand vroeg of we allemaal aan tafel blijven zitten dat doen we ook we gaan pas van tafel als iedereen klaar is.

Toetje krijgt ze wel altijd wij eten dat ook hoort erbij.

Appelmoes vind ze wel lekker want dat eet ze wel.

We gaan vanavond geen strijd aan

ik zet het op tafel eet ze heel fijn niet dan niet.

Ga dat proberen met haar.

Ik hou jullie op de hoogte

Daar zou ik een beloningssysteem aan koppelen.

bordje leeg, plak je samen met veel tamtam een sticker op een velletje papier. Vijf stickers is een klein kadootje.