Uitbetaling uitkering UWV?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:42

Nou dat is de eerste keer dat ik hoor dat mijn situatie niet hopeloos is :D
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 13-07-10 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:44

hmz... ik zit wel met een vraagje wbt de uitkering...
Het is toch zo dat je 70% van je laatste uitbetaalde loon "krijgt"?
Ik verdiende bij mijn vorige werkgever €1322,- pm en krijg nu van het UWV €795,- per keer.
Maar als ik een rekensommetje maak hoor ik dan toch €925.- per keer te krijgen?
Ik snap helemaal niks van hun berekeningen en de laatste keer dat ik het UWV belde om hier navraag over te doen snapte de mevr aan de tel er nog minder van dan ik zelf :D

Princess_

Re: Uitbetaling uitkering UWV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:45

Ligt eraan hoeveel je af bent gekeurd? Ik heb bv. nooit gewerkt ben al direct na mijn 18e afgekeurd. Ik krijg 75% van het minimumloon geloof ik.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:46

Girlgamer schreef:
Klopt chocobroodje, er worden fouten gemaakt. Er wordt altijd druk gewerkt om het zo beperkt mogelijk te houden. 100% is het streven maar feitelijk gezien onhaalbaar. Zeker is het geval van UWV gezien zijn omvang. Het is balen en niet goed te praten. Maar de medewerkers balen er dan ook van. Die gaan op het einde van de dag wel naar huis en laten die zorgen varen in tegenstelling tot de gedupeerde.
Wel ben ik van mening dat je zelf ook het een en ander kunt doen zodat je niet dood gaat als je uitkering 2 dagen later komt. Er is altijd een weg, zelfs in het phormicola's geval.
Het is niet makkelijk praten omdat ik er misschien lekker bij zit. Ik moet ook knokken als ik iets wil bereiken.

Dat begrijp ik natuurlijk ook wel, en persoonlijk heb ik tot nu toe weinig te klagen gehad over UWV. Maar zodra er iets mis gaat....... gaat het goed mis en dat begrijp ik nooit zo goed. Zoals bij barmat, zij moest 7 maanden wachten, dat is toch idioot? Dat kan toch niet?
@valine 1322 was bruto neem ik aan want dan klopt het, je betaalt nog steeds loonheffing.....

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:48

valine schreef:
hmz... ik zit wel met een vraagje wbt de uitkering...
Het is toch zo dat je 70% van je laatste uitbetaalde loon "krijgt"?
Ik verdiende bij mijn vorige werkgever €1322,- pm en krijg nu van het UWV €795,- per keer.
Maar als ik een rekensommetje maak hoor ik dan toch €925.- per keer te krijgen?
Ik snap helemaal niks van hun berekeningen en de laatste keer dat ik het UWV belde om hier navraag over te doen snapte de mevr aan de tel er nog minder van dan ik zelf :D

Nee, je eerste stelling kopt niet.
Ik ga ervan uit dat je een WW-uitkering bedoeld?
De hoogte daarvan wordt als volgt berekend:
Het loon in het jaar voorafgaand aan je werkloosheid bruto bij elkaar op tellen, delen door 261 (gemiddels aantal werkdagen per jaar), dat is je 100% dagloon.
Je krijgt uitbetaald per 20 werkdagen dus 20 keer dat dagloon, daaarvan krijg je 70%, gaat nog 8% vakantiegeld reservering af, en belasting en premies (ongeveer 33%). Dan blijft er een netto bedrag over.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:50

Nee tuurlijk mag dat niet gebeuren choco.
Het ergste vind ik nog dat er dan een vaag/zacht excuus komt en uiteindelijk het geld waar ze zolang op hebben gewacht.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:52

Girlgamer schreef:
Het ergste vind ik nog dat er dan een vaag/zacht excuus komt en uiteindelijk het geld waar ze zolang op hebben gewacht.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ik neem aan dat er in die 7 maanden bij Barmat een recht bepaalt moest worden?
7 maanden is veel te lang daarvoor.

In zulke gevallen, had ik een officiele klacht ingediend.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:53

Girlgamer schreef:

Nee precies. Het blijft vechten tegen de bierkaai! Ik kan me prima voorstellen dat er mensen met 1/2 dagen al in de problemen komen. Het is zo verdomd weinig geld eigenlijk..... Ik heb altijd in de detailhandel gewerkt dat was geen vetpot, nu dus helemaal niet meer :n

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:55

Dat is een aparte manier van dagloon uitrekenen.....

Anyway... ik ga me dáár verder niet mee bemoeien ;)

Ik kan wél zeggen dat als ik zélf niet bij het UWV had gewerkt en dus van alle wetten en regels op de hoogte was geweest, mijn weg niet had geweten in het oerwoud van de bureaucratie, dan had ik waarschijnlijk nu nóg op een houtje zitten bijten.
Het is jammer genoeg nog steeds zo dat wie de grootste bek heeft, de meeste kans en je moet ze jammer genoeg met wetsartikelen om de oren slaan willen ze aan het werk gaan daar. Verschrikkelijk. Ik ben UWV wat dat betreft dankbaar voor één ding en dat is dat ik in de jaren dat ik er gewerkt heb, ik in ieder geval mijn diploma's in Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid behaald heb, want ze zijn me toen zéér van pas gekomen.
Het is iig wel duidelijk dat de reorganisatie waar ik destijds bij zat, geen goeds gedaan heeft aan de organisatiestructuur. Want er zitten nu teveel mensen zonder kennis van zaken en al méér mensen zonder hart.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:56

Barmat schreef:
Diva schreef:
Wellicht kunnen de bedrijven die incasseren later incasseren?
Ik heb pas al m'n 'automatische-incasso-bedrijven' aangeschreven of ze op de 28e kunnen incasseren omdat dat handiger uitkomt met de storting van m'n salaris. Nergens een probleem, en nu loopt het fijn, een paar dagen na ontvangst salaris worden de vaste lasten afgeschreven.

Klopt, dat heb ik ook, het meeste wordt ook rond die tijd afgeschreven. Maar... en nu komt het: Ik woon in DLD en omdat ik ook Duitse vaste lasten heb, zorg ik altijd dat er netjes geld naar onze Duitse rekening wordt overgeboekt. (Het is soms niet heel handig :P ) Dat heb ik zelf ingesteld met een automatische incassso die ik op de 15e heb staan, snap je? Nu gaat ie dat waarschijnlijk missen omdat mijn WIA er niet bij zal zijn op die datum, en dan krijg ik eerst bericht van de bank: "wij konden uw incassie niet uitvoeren bla bla bla" en vervolgens moet ik mijn hele handel handmatig gaan overmaken. Dat is 1.) extra werk en 2.) duurt ook DAT weer 5 werkdagen, waardoor ik het risico loop dat DAAR de automatische incasso's niet op tijd kunnen worden geboekt en aaaaarghghghgh!!!
you snap wat ik bedoel?

Zou ik zéker weten dat het er de 15e niet op staat, dan zou ik nú al handmatig van mijn spaarrekening gaan overboeken, maar straks zit ik dingen dubbel te doen en daar zit ik ook niet op te wachten :P

Hee! Ik heb een leuke slogan: UWV- makkelijk maken wij het u niet, en leuk al helemaal niet! _O-

Sinds wanneer kan je een uitkering houden als je in Duitsland woont?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:59

Barmat schreef:
Dat is een aparte manier van dagloon uitrekenen.....

Anyway... ik ga me dáár verder niet mee bemoeien ;)

Ik kan wél zeggen dat als ik zélf niet bij het UWV had gewerkt en dus van alle wetten en regels op de hoogte was geweest, mijn weg niet had geweten in het oerwoud van de bureaucratie, dan had ik waarschijnlijk nu nóg op een houtje zitten bijten.
Het is jammer genoeg nog steeds zo dat wie de grootste bek heeft, de meeste kans en je moet ze jammer genoeg met wetsartikelen om de oren slaan willen ze aan het werk gaan daar. Verschrikkelijk. Ik ben UWV wat dat betreft dankbaar voor één ding en dat is dat ik in de jaren dat ik er gewerkt heb, ik in ieder geval mijn diploma's in Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid behaald heb, want ze zijn me toen zéér van pas gekomen.
Het is iig wel duidelijk dat de reorganisatie waar ik destijds bij zat, geen goeds gedaan heeft aan de organisatiestructuur. Want er zitten nu teveel mensen zonder kennis van zaken en al méér mensen zonder hart.

Barmat, ik maak er verder geen woorden aan vuil. Het is duidelijk dat jij het niet eens bent met het beleid, en dat er bij jou het een en ander flink mis is gegaan..

WBT hoogte dagloon; ik heb even gegoogled naar een andere site behalve het UWV met deze info; http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitker ... kering.htm .

Deze geven dezelfde berekening, alleen ik geef hem wat korter.
Hoe gaat de berekening WW-dagloon volgens jou dan?

[edit] best een handige site trouwens! Ook voor andere dingen.
Laatst bijgewerkt door kehdra op 13-07-10 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:00

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, dan kunnen wij hier ook wegwezen :j

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:01

@chocobroodje.... het bedrag wat ik verdiende was netto.... en het gaat idd om een WW uitekering (zit er nog verschil in dan?, ben hier echt niet in thuis :o )
@kehdra... dank je, ik snap er nu iets meer van. (alleen als ik het uitreken op die manier kom ik op een heel ander bedrag uit dan wat ik nu krijg....) ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:03

@valine; als een heel groot verschil inzit, en je weet zeker dat je die berekening goed hebt gedaan, zou ik jou berekening even op schrift zetten, en naar kantoor sturen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:04

kehdra schreef:
Girlgamer schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ik neem aan dat er in die 7 maanden bij Barmat een recht bepaalt moest worden?
7 maanden is veel te lang daarvoor.

In zulke gevallen, had ik een officiele klacht ingediend.

Nope :n

Zal ik even in een notendop vertellen?

Februari 2009 - ik dien mijn aanvraag WIA in
Juni 2009 - ik hoor nog niets terwijl ik in Juli/Augustus gekeurd zou moeten worden c.q. ik in Augustus 2009 zou moeten weten of ik ja of nee WIA zou krijgen.
Ik bel - Nee hoor, wij hebben geen aanvraag gehad. Terwijl ik aangetekend MET handtekening retour heb verstuurd.
Dik dossier inclusief MRI foto's etc etc etc. Dit kan dus niet, maar na veel vijven en zessen krijg ik het voor elkaar dat men "op zoek gaat"
Juli 2009 - Men heeft mijn dossier gevonden - dikke laag stof en "oh wat grappig" - er is al die tijd niets mee gedaan.
Ik EIS een spoedbeoordeling aangezien ik in Augustus geen geld meer van de ZW krijg en dus zonder geld kom te zitten
Spoedbeoordeling blijkt ineens niet mogelijk
Augustus 2009 - men is er mee bezig. Ik heb geen geld
September 2009 idem
Oktober 2009 idem
Ik EIS een spoedbeoordeling en stuur om het gemakkelijk te maken mijn eigen dagloonberekening maar even op. Verder vraag ik mij af wat het probleem is - een oproep is zo gedaan en ben te allen tijden bereid om op spreekuur te komen
November 2009 - nog steeds niets en men wil een second opinion van een neuroloog en een tolk-vertaler want men spreekt geen Duits. Dat ik alle stukken zelf in het NL vertaald heb, dat ontgaat ze. Ik wijs op het feit dat van de lucht leven niet echt gaat en wil een Voorschot. Dat kan niet zegt men. Ik wijs ze op een oud WW recht en wil dan op voorschotbasis dit oude WW recht laten herleven. Dit kan ook niet, wat onbegrijpelijk is, want geen recht op WIA betekent automatisch recht op herleving WW.
December 2009 - ik mag eindelijk op spreekuur - binnen 10 minuten sta ik buiten en ben 80-100% afgekeurd. De arts snapt niet dat dit zo lang heeft kunnen duren.
Eind December 2009 - nog geen geld
Januari 2010 - geen geld
Eind Januari 2010 Na een serieuze bedreiging van mijn kant dat ik op de stoep kom staan met een bord en bestek dat ik bij het UWV kom eten is ineens van alles mogelijk en krijg ik, mét wettelijke rente, eindelijk mijn WIA uitkering.
Bijna een jaar na indienen van mijn aanvraag is men uit winterslaap ontwaakt en krijg ik mijn uitkering. poe poe, dát was moeilijk he?

En al die tijd...... geen gevoel, geen hart. Mijn spaarrekening leeg, regelmatig giften van familie en vrienden gehad.
Na twee maanden is de uitkering nog een keer stopgezet wegens een foutje in het systeem.... dus kreeg twee maanden nog een keer geen geld...maar nu loopt het tenminste...

En zo gaat UWV met mensen om.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:08

jezus, dat is inderdaad flink mis gegaan.
de svb kon ook geen broodnood verstrekken zeker?

Dat oude WW recht was idd slim bedacht. Waarom is dat toen afgewezen? dat je AO was, was toen immers nog niet vastgesteld ten tijde van die aanvraag?

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:09

kehdra schreef:
@valine; als een heel groot verschil inzit, en je weet zeker dat je die berekening goed hebt gedaan, zou ik jou berekening even op schrift zetten, en naar kantoor sturen.

Het probleem is dus dat ik niet precies weet waar ik recht op heb, de eerste 2 maanden zou ik 75% krijgen van mijn laatst verdiende loon en de maanden daarna 70%. Als ik dan een rekensommetje maak dan kom ik op 925 euro uit per 4 weken en ik krijg nu 795, tis toch een leuk bedrag wat ik elke keer misloop.
Heb al een paar keer gebeld maar krijg elke keer iemand aan de tel die er nog minder verstand van heeft dan mijn persoontje...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:11

Toen ik in een deeltijd-ww situatie kwam en geen idee had waar ik me op in moest stellen qua loon/ww heeft Bar voor mij een dagloonberekening gemaakt. Deze klopte tot op een paar euro. Dus dat ze er verstand van heeft: geloof dat maar.

Verder: doet de ING er werkelijk twéé dagen over om geld over te zetten van spaar naar betaal rekening?

Be-la-che-lijk! Dat zou voor mij een reden zijn om per direct naar de rabo over te stappen.

Stel je voor zeg.... als ik geld overboek log ik een keertje uit en weer in, en hoppa, je ziet het al op je betaalrekening staan.

Zou wat moois zijn als ik weer krap zit: moet je nog twee dagen wachten voor je bij je eigen geld kan! In nog geen twee jaar dat ik daarvoor zou kiezen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:11

Uitkering buitenland:

Mag u uw uitkering meenemen naar het buitenland?Of u uw uitkering mag meenemen naar het buitenland hangt af van welke uitkering u ontvangt, waar u gaat wonen en of Nederland een verdrag heeft afgesloten met dat land. Een aantal uitkeringen valt onder de Wet beperking export uitkeringen (Wet BEU). Voor een aantal andere uitkeringen gelden andere regels.

Uitkeringen onder Wet Beu
Als u een uitkering ontvangt op grond van één van de volgende wetten, krijgt u te maken met de Wet Beu:

1.de Algemene Ouderdomswet (AOW).
2.de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO).
3.de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ).
4.de Wet Werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA).
5.de Algemene nabestaandenwet (ANW).
6.de Kinderbijslag (AKW) de Ziektewet (ZW).
Uitkering Wet Beu in buitenland
Als u een uitkering ontvangt die valt onder de Wet Beu, kunt u uw uitkering meenemen naar het buitenland als u:

woont in één van de landen van de Europese Unie of in Noorwegen, IJsland, Zwitserland of Liechtenstein,
op Aruba of de Nederlandse Antillen woont,
in het buitenland woont en werk doet in het algemeen belang, bijvoorbeeld als u werkt als diplomaat of ontwikkelingswerker.
Verdragslanden
Als u woont in een land dat hierboven niet genoemd wordt, maar waarmee Nederland een verdrag heeft gesloten, kunt u ook recht op een uitkering hebben. De meest recente lijst van landen waar Nederland een dergelijk verdrag mee heeft gesloten kunt u vinden onder ' Laatste Nieuws'

Geen recht op een uitkering Wet Beu
U hebt geen recht op een uitkering als u in een land woont waar Nederland geen verdrag mee heeft gesloten.
------------------

Meestal kun je dus WIA/WAJONG meenemen. In DLD is het geen probleem. Ik werkte overigens nog toen ik ziek werd en in DLD woonde.

Kehdra: Dagloonberekening is heel complex en is niet zondermeer te zeggen zoals jij het vertelt. Is helemaal afhankelijk of het een artikel 7, 19, 10 oid is. Zou je toch moeten weten :)
Ik kan/ga dus geen dagloonberekening geven, omdat je totaal niet weet onder welke BV ze gewerkt heeft. Toeslagen, uzk oid. Ik waag me daar niet aan.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:15

@valine; al je loonstroken er even bij nemen, en uitrekenen.
de eerste twee maanden heb je recht op 75% van dat dagloon (wat je hebt uitgerekend), en daarna 70%.

De berekening blijft dus hetzelfde, alleen verander de 70% in 75%.

Houd er wel rekening mee dat je eerste betaling vaak maar 2 weken is geweest, dus moet je even naar de periode van betaling kijken, en rekenen hoeveel werkdagen dat zijn. (dat zijn dus 2 weken 75%.)
Daarna krijg je een volledige betaling na 4 weken, van 75%. (dus 20 dagen, 75%)
De betaling daarna is vaak 2 weken 75% en 2 weken 70% (je had immers maar 8 weken recht op 75%).
De betaling daarna is 4 weken 70% (je 75% periode is 'op').

Je eerste betaling is dus laag, je tweede betaling is hoog, je derde betaling iets lager, en je vierde betaling is de betaling van 70%, zoals hij voorlopig blijft (wanneer er niks veranderd in je situatie).

@Barmat, wbt berekening dagloon ben ik van het standaard uitgegaan. mocht het afwijken kan ze beter bij kantoor even de berekening opvragen (vandaar de tip de berekening naar kantoor te sturen).

Uitkering meenemen naar buitenland; dat gedeelte klopt, echter WAJONG kan niet meegenomen worden.. (staat ook niet in het rijtje, je noemt het later wel).
(uitzonderingen daargelaten)
Laatst bijgewerkt door kehdra op 13-07-10 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:20

Ok, omdat ik de Wajong er nooit tussen zag staan nam ik aan dat ik die niet kon behouden in het buitenland :) Thanks Barmat :)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:28

Barmat, wat een drama bij jou... Dat is toch echt niet normaal meer!

Wij konden trouwens een heel goedkoop huisje huren in Duitsland, alles perfect... Alleen wij mochten onze Wajong dus niet meenemen. Mijn vriend is ook volledig afgekeurd maar werkt wel een volledige werkweek (is bij hem niet lichamelijk). Ik ben sinds kort dus ook volledig afgekeurd, heb een terugbetaling gehad waar een groot deel van naar de belasting is gegaan, weet iemand of je dat gewoon kunt terugkrijgen van de belasting?

Nu is het zo dat ze me via een reintegratie bureau 40 uur aan het werk willen hebben? Beetje krom in mijn ogen...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:33

dus jouw vriend werkt EN krijgt een wajong? Hoe zit dat? Want bij mij is het ook niet lichamelijk. Ze willen mij niet aan het werk hebben terwijl ik juist het idee heb dat dat wel zou kunnen (maar dan gewoon parttime).

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:36

phormicola schreef:
dus jouw vriend werkt EN krijgt een wajong? Hoe zit dat? Want bij mij is het ook niet lichamelijk. Ze willen mij niet aan het werk hebben terwijl ik juist het idee heb dat dat wel zou kunnen (maar dan gewoon parttime).

Dat kan gewoon hoor ;)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:39

kaatje89 schreef:
Barmat, wat een drama bij jou... Dat is toch echt niet normaal meer!

Wij konden trouwens een heel goedkoop huisje huren in Duitsland, alles perfect... Alleen wij mochten onze Wajong dus niet meenemen. Mijn vriend is ook volledig afgekeurd maar werkt wel een volledige werkweek (is bij hem niet lichamelijk). Ik ben sinds kort dus ook volledig afgekeurd, heb een terugbetaling gehad waar een groot deel van naar de belasting is gegaan, weet iemand of je dat gewoon kunt terugkrijgen van de belasting?

Nu is het zo dat ze me via een reintegratie bureau 40 uur aan het werk willen hebben? Beetje krom in mijn ogen...

Dat is vreemd... dat je vriend zijn Wajong niet mee mocht nemen. Want meestal mag dat dus gewoon. Wat is de reden dat dit niet mocht?

Verder kán het zo zijn dat je idd gewoon 40 uur per week kunt/mag werken ook al ben je 80-100% afgekeurd. Het is namelijk zo dat je afgekeurd bent voor een bepaald beroep of werkzaamheden. Het wil niet zeggen dat je afgekeurd bent voor alle gangbare arbeid. Het kan best zijn dat je nooit meer mag werken als bijv. tandartsassistente ( :P ) maar best nog wel als receptioniste, en daar nog prima in kan functioneren.
Dus dat kan wel degelijk.

Er wordt gekeken naar je restverdiencapaciteit. Vroegahhhhh... Keek men naar wat je NIET meer kan, nú kijkt men naar wat je nog wél kan. En dát maakt het zo vreemd soms.