Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:35

Ik kan me er niet druk om maken eigenlijk, toen ik voor mijn havo geslaagd ben had ik een Nederlandse vlag hangen, toen ik voor mijn VWO geslaagd ben, heeft mijn vader een enorme belgische vlag opgehangen (even voor de duidelijkheid: Ik ben een (waalse) belg die in Nederland woont :)). Vond het wel geinig eigenlijk!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:35

Suuskipje schreef:
Ik vind het juist weer een mooi voorbeeld van hoe multicultureel nederland is. Ze doen mee aan de traditie met de vlag uithangen met een tas eraan en laten zien dat ze trots zijn op hun vaderland, of in ieder geval waar hun roots liggen :)
Ik vind dat mooi, fietste laatst door een straat met een spaanse, turkse, marrokaanse, nederlandse en braziliaanse vlag :)

Daar kan een heel mooi examenfeestje uit voortvloeien als ze dat samen gaan vieren. :))

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:36

Citaat:
Dat is nogal een ander verhaal he.
Ze komen hier wonen en kiezen daar zelf voor ze weten van te vooren dat wij hier nederlands zijn.
Dus moeten ze zich vindt ik ook aanpassen.
Ik heb niks met het paard van een ander te maken zij wel met nederland want ze wonen hier.
Dus ik zeg of geen vlag of gewoon aanpassen of een nederlandse of als ze echt niet willen het land uit.
Tenslotte als wij niet goed genoeg zijn en hun eigen land zoveel beter is wat doen ze hier dan nog?

Jij bent idd wel heel negatief. Misschien al aan gedacht dat niet zij ervoor gekozen hebben om hier te komen wonen, maar wel hun grootouders? Bovendien hebben Turken/Marokkanen nu eenmaal een grotere nationale trots dan sommige westerse landen en ze hebben ook hun eigen cultuur.
Aanpassen betekent niet je eigen cultuur overboord gooien. Er is geen enkele wet die dat eist. Sterker nog, het omgekeerde is wel wettelijk vastgelegd (vrijheid van cultuur en geloof etc).
Als ze hier een opleiding kunnen afronden lijkt het mij dat ze ruim voldoende aangepast zijn. Of had je liever gehad dat ze allemaal onopgeleid op hun straathoekje bleven zitten?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:37

Iedereen moet lekker doen waar 'ie zin in heeft, en als een Turk een Turkse vlag wil ophangen wens ik hem alle succes. Ik zie dat niet als een teken dat hij zich te goed voelt.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:37

Suuskipje schreef:
Ik vind het juist weer een mooi voorbeeld van hoe multicultureel nederland is. Ze doen mee aan de traditie met de vlag uithangen met een tas eraan en laten zien dat ze trots zijn op hun vaderland, of in ieder geval waar hun roots liggen :)
Ik vind dat mooi, fietste laatst door een straat met een spaanse, turkse, marrokaanse, nederlandse en braziliaanse vlag :)

Eens. Ik vind het juist leuk om de diversiteit te zien. In plaats van negatief ernaar te kijken ('zij gebruiken hun eigen vlag') kun je ook kijken hoe goed ze zijn geïntegreerd ('ze hangen een vlag met een tas buiten') zonder hun eigen roots te verliezen. Ik zit nu al vanaf januari in het buitenland en dat maakt je toch wel heel erg bewust van je 'Nederlander-zijn'. Ik ben in een half jaar toch blijkbaar goed geïntegreerd, want ik heb een Schotse vlag meegenomen, maar Schots kun je niet worden, je bent en blijft gewoon Nederlands, woonachtig in het buitenland of niet..

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:38

Anne_GTI schreef:
Suuskipje schreef:

Daar kan een heel mooi examenfeestje uit voortvloeien als ze dat samen gaan vieren. :))

Dat denk ik ook ja!
Hier in de buurt is bovendien een straat waar ook veel verschillende nationaliteiten wonen. Die komen eens per jaar samen met een straatfeest nemen allemaal wat te eten mee uit hun cultuur en dansen tot 's avonds laat :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:38

Ik fietste laatst door amsterdam west en zag mijn pakistaanse en marokaanse buurman samen allemaal oranje vlaggetjes ophangen voor het WK :D. Helemaal leuk! Maar aan de andere kant vind ik het net zo leuk dat wanneer Turkije een wedstrijd won op het EK, de hele wijk rood kleurde. Gezellig toch. Iedere dag een feestje *\o/*

Want waarom zou je eigenlijk het land waar je vandaan komt helemaal moeten afzweren als je in NL komt wonen?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:40

Thioro schreef:
Citaat:
Ze komen hier wonen en kiezen daar zelf voor ze weten van te vooren dat wij hier nederlands zijn.
Ik heb niks met het paard van een ander te maken zij wel met nederland want ze wonen hier.
Dus ik zeg of geen vlag of gewoon aanpassen of een nederlandse of als ze echt niet willen het land uit.
Tenslotte als wij niet goed genoeg zijn en hun eigen land zoveel beter is wat doen ze hier dan nog?

Jij bent idd wel heel negatief. Misschien al aan gedacht dat niet zij ervoor gekozen hebben om hier te komen wonen, maar wel hun grootouders? Bovendien hebben Turken/Marokkanen nu eenmaal een grotere nationale trots dan sommige westerse landen en ze hebben ook hun eigen cultuur.
Aanpassen betekent niet je eigen cultuur overboord gooien. Er is geen enkele wet die dat eist. Sterker nog, het omgekeerde is wel wettelijk vastgelegd (vrijheid van cultuur en geloof etc).
Als ze hier een opleiding kunnen afronden lijkt het mij dat ze ruim voldoende aangepast zijn. Of had je liever gehad dat ze allemaal onopgeleid op hun straathoekje bleven zitten?

Het is uiteraad een begin maar voor mij nog niet voldoende.
Ik vindt wel dat ze hun cultuur en oude leven overboort moeten gooien als ze hier willen wonen.
Oja en als ze hier wonen door hun grootouders en ze hier niet willen wonen ze weten waar schiphol is.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:40

Princess_ schreef:
Zo kan je je overal druk om maken. Als ik in Amerika zou wonen zou ik ook mn eigen vlag ophangen, dus dan ben ik ook een verzetter :P

Ik woon in Amerika, maar bij Amerikaanse traditie gaat gewoon de USA vlag in top hoor. En ja tijdens de WK hebben we oranje en Nl vlaggen omdat, dat iets Nederlands is.

Maar in het land waar je woont vind ik dat je je best aan de traditie van dat land kan houden en als je wil vlaggen met je eigen vlag doe dat dan bij die dagen en niet om "te verzetten" ga er dan niet wonen ;-)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:41

het is ook nooit genoeg voor sommige ;)

Ik zat met de wedstrijd NL-DEN samen met allemaal mensen te kijken, ook surinamers! nou die gilde net zo hard mee... hoe Hollands wil je het hebben :')

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:42

wat suuskipje zei, ik vind het altijd leuk om te zien! waar je je al niet druk om kan maken jeetje zeg := maakt mij niet uit wat voor vlag ze buiten hangen hoor :D

Ik zag zo'n 2 weken terug 2 buitenlandse heren hun huis en tuin helemaal pimpen "hup holland" oranje vlaggen en al dit zorgde ervoor dat ik gewoon moest glimlachen, heel leuk om te zien :D maar ik heb er zeker ook geen problemen mee wanneer ze eigen vlaggen gaan ophangen!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:42

Moontje1991 schreef:
Thioro schreef:

Ik vindt wel dat ze hun cultuur en oude leven overboort moeten gooien als ze hier willen wonen.
Oja en als ze hier wonen door hun grootouders en ze hier niet willen wonen ze weten waar schiphol is.

Niet alleen negatief, volgens mij hebben we hier te maken met een rasechte racist. :7

Geen respect voor jou soort mensen, absoluut niet. :n

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:43

Hm, ik kan me er niet echt druk om maken eerlijk gezegd...

Ergens snap ik de TS ook wel...Ik ga nu ook niet tijdens het WK overal Nederland-vlaggen ophangen of mijn auto daarmee versieren (nu ben ik sowieso in eerste instantie voor Duitsland, maar ik hoop dat NL het ook ver gaat schoppen). Wanneer ik mijn opleiding heb gehaald ga ik hier geen vlag ophangen, dat is hier gewoon geen traditie...

Aan de andere kant denk ik: Misschien zijn er ontzettend veel buitenlanders die gewoon een NL-vlag hebben hangen, maar daar kijken we dan niet naar, want daarmee zijn we tevreden. Maar die Turkse vlag, ja, dat zien we wel en nemen er aanstoot op...Erg jammer...

Nou ja, ik vind het vooral tijdverspilling om me er druk over te maken...En wat veel mensen ook zeggen: Ze zijn geslaagd en daarmee imo ver geintegreerd, toch? ;)

Anoeska

Moontje1991 schreef:
Ik vindt wel dat ze hun cultuur en oude leven overboord moeten gooien als ze hier willen wonen.

Maar waarom dan? En stel die vraag jezelf dan eens een paar keer. Waarom is het voor jou belangrijk dat iemand anders zijn cultuur verandert?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Moontje1991 schreef:

Vlakbij jouw huis, komen ze nog langs ook voor een afscheidsborrel.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:44

Och hou toch op.
Ze moeten hun cultuur niet overboord gooien. Jij mag dat dan misschien wel vinden maar ze moeten het niet en je mag het ook niet van hen verlangen.
Wie zegt dat ze hier niet willen wonen?

Ik woon dan toch 10x liever in een multiculturele stad dan in een netjes 'blank' (en imo doodsaai) dorp.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:44

Misschien moeten ze dan maar twee vlaggen op gaan hangen :')

Ik vind dit echt stampij maken om niks, wat boeit het nou wat voor vlag er hangt? Het feit dat er een vlag uitgehangen kán worden lijkt mij een enorm duidelijk teken dat het met die integratie wel goed zit..! Ze mogen toch wel trots zijn op hun afkomst, ook al wonen ze hier in Nederland?

In mijn ogen wordt de integratie-obsessie van Nederlanders wel héél erg extreem als dit soort dingen ook al niet meer kunnen...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:45

Moontje1991 schreef:

Mensenn hoeven niet hun cultuur overboord te gooien om normaal in een ander land te kunnen "functioneren" :?

Suuskipje

Ten eerste Moontje1991: het is overboord (Nederlands is je goeiste vak :D ) en ten tweede vind ik dat je erg negatief en bovendien racistisch overkomt...
Als jij in Italie gaat wonen gooi jij alles wat jou tot Nederlander maakt overboord?

Thokkadisje

Anoeska schreef:
Want waarom zou je eigenlijk het land waar je vandaan komt helemaal moeten afzweren als je in NL komt wonen?

Precies! Ook omdat een aantal mensen niet zelf ervoor heeft gekozen om in Nederland te komen wonen. Ze zijn daartoe gedwongen geweest omdat ze niet in hun eigen land konden blijven. Als ze hun best doen om zich aan NL aan te passen, de Nederlandse taal en gebruiken te leren, waarom zou je ze dan niet lekker hun eigen vlag laten houden?

sarabande

Moontje1991 schreef:

Weet jij eigenlijk wel wat cultuur is?????

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:47

Moontje1991 schreef:

Hier kan ik dus niets van begrijpen? Alle american america verlaten op de native american? Alle europeanen waar moeten die heen terug gestuurd worden, gezien die ookeen ratjetoe zijn?
Excuses mocht de quote fout zijn, moeizaam met handy.

Quote en bericht doen herstellen.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 23-06-10 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:48

Moontje1991 schreef:
Tja dan vindt ik ook dat jij je niet aanpast en jezelf dus boven de rest plaatst.
Ik bedoel in belgie wonen maar wel je nederlandse identiteit aanhouden waarom omdat jij beter bent dan belgen?
Eigenlijk maak je gewoon misbruik van het land daarmee in mijn ogen.

Huh? Lieve schat, ik KAN niet eens de Belgische nationaliteit aannemen! Daarvoor moet je namelijk x aantal jaar in Belgie wonen, en ik woon er 1 nog niet zo lang en 2 ik ben niet van plan hier zolang te blijven wonen. Ik woon enkel in Belgie omdat we hier een goed huis konden krijgen waar we in NL heel lang op hadden moeten wachten of de hoofdprijs moeten betalen. Ik betaal hier netjes mijn belasting, doe actief mee in de buurt maar ik ben en blijf Nederlandse. Ik ben niet beter of slechter dan mijn Belgische buurman, mijn kinderen spelen ook met de belgische (en turkse) kinderen, en dat is toch alleen maar mooi?
Verderop wonen Denen, die hebben de Deense vlag hangen, en we hebben vriendelijk naar elkaar gezwaaid hoor toen NL won van Denemarken.

Ik heb wel vaker posts van jou gelezen, en je hebt een vreselijk negatief wereldbeeld, ja er zijn problemen, ja ik heb ook op Wilders gestemd (ik ben immers nog steeds Nlse dus moet ook voor NL naar de stembus) maar ik heb nog wel enige realiteitszin. Wat doen ze nou in vredesnaam voor kwaad met een andere vlag aan een stok omdat ze geslaagd zijn. Ze volgen tenminste een opleiding, dat pleit toch alleen maar voor ze.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:48

moontje1991, ik vraag me af of jij ooit weleens buren/vrienden hebt van een andere afkomst, hier in mijn buurt woont van alles wat, maar mijn marokaanse (beeldschone!) buurvrouw is de meest geweldige van de hele buurt, ik vind het heerlijk dat ze afentoe met van die lekkere marokaanse hapjes komt, of een leuk kledingstuk, mag dat dan ook niet meer? want ik zie nou niet echt voor me dat ze me een bordje met bloemkool komt brengen, dat heb ik hier al _O- heerlijk juist die culturen :D

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:49

Kokopelli schreef:
Princess_ schreef:
Zo kan je je overal druk om maken. Als ik in Amerika zou wonen zou ik ook mn eigen vlag ophangen, dus dan ben ik ook een verzetter :P

Ik woon in Amerika, maar bij Amerikaanse traditie gaat gewoon de USA vlag in top hoor. En ja tijdens de WK hebben we oranje en Nl vlaggen omdat, dat iets Nederlands is.

Maar in het land waar je woont vind ik dat je je best aan de traditie van dat land kan houden en als je wil vlaggen met je eigen vlag doe dat dan bij die dagen en niet om "te verzetten" ga er dan niet wonen ;-)

Tijdens het EK in 2000 zat ik in Amerika. Het was heel makkelijk om de adressen uit te zoeken waar je aan kon schuiven voor de voetbal van het Nederlands elftal. Hingen allemaal mooie vlaggen buiten. Hoe dan ook, het was heel gezellig om onder het genot van een flesje Heineken bij een wildvreemde binnen vallen en als "vrienden" weer afscheid nemen na de wedstrijd.

Buitenlandse vlaggen op koninginnedag of 4/5 mei vind ik ook niet gepast, maar dan hangen ze er ook niet. Dat hebben al die perfect geïntergreerde buitenlanders precies in de gaten hoor.