Even tussen het voeden en kolven en verschonen door proberen om de vragen te beantwoorden 
En natuurlijk VAN HARTE BEDANKT IEDEREEN VOOR DE FELICITATIES NAMENS ONS HELE GEZINNETJE!
@GirlInTheMirror
Ja, ik ben staand bevallen dus, heel primitief
De kamers zijn redelijk geluidsdicht omdat de gewone voldragen babies bij hun moeder op de kamer mogen liggen en het is niet de bedoeling dat alle zwangeren en kraamvrouwen wakker liggen als er een baby begint te huilen. Roepen had me dus ook echt geen steek verder gebracht vrees ik. Dit had me overigens echt niet bij mijn eerste moeten overkomen hoor, ik was wel blij met de 'ervaring' van de vorige bevalling die zorgde dat ik het proces herkende qua gevoel en signalen.
@Witjepaard
Op dat moment was ik niet bang, ik dacht echt heel helder en klinisch na hoe ik dit probleem op ging lossen. Vooraf had ik het echt niet willen weten natuurlijk, maar op het moment zelf had ik geen tijd voor paniek.
@Ilsemarie en Rock
Ze doet het echt heel goed. Ze is wat aan de lichte kant voor de zwangerschapsduur en heeft gisteren in de couveuse doorgebracht. Ze was nog niet sterk genoeg om aan de borst te drinken en ook aan de fles zuigen vond ze heel moeilijk. Ze kan zuigen, slikken en ademen nog niet onderscheiden van elkaar dus je moet erg attent zijn dat ze niet gewoon doordrinkt en dan stikt omdat ze dus niet ademt tussendoor. Verder is haar spierspanning een stuk lager dan van een voldragen baby dus het is echt een slap klein poppetje om vast te houden. Gisteren heb ik ook niet veel mogen doen, een keer geprobeerd aan te leggen (lukte niet) en daarna een stukje afgekolfde melk met de fles mogen geven en 's avonds heb ik ook nog eens een flesje mogen geven en ergens 's middags heb ik haar 10 minuutjes vast mogen hebben. Dat was voor mij ook emotioneel moeilijk, je hebt een kind maar ligt in bed met lege armen en als je er naar toe gaat mag je alleen toekijken hoe de vroedvrouwen je baby verzorgen.
Vandaag mocht ze al in een bedje ipv de couveuse dus dat is echt super! Verder heb ik haar alle maaltijden zelf gegeven, net voor de eerste keer haar luiertje verschoond en de meeste baby's vallen de eerste 2-3 dagen af en Enya is 10 gram bijgekomen dus daar ben ik heel blij mee en trots op!
@Odetteke
Gioya is ook heel trots, ze wil de hele tijd 'Enya kijkuh!' Helaas mogen alleen de ouders erbij en vasthouden, de grootouders mogen er twee keer 15 minuten bij mits de ouders erbij zijn en verder moet iedereen achter het raam blijven. Dus hoewel heel begrijpelijk ivm ziektekiemen: voor Gioya is het sneu want ze keek er erg naar uit dat de baby geboren zou worden en nu kan ze er niks van zien. Ze had wel een knuffeltje gekocht en dat lag mee in de couveuse en nu in bedje. Gioya is ook gelijk gaan controleren bij het raam waar het knuffeltje gebleven was!
@bo0tjeee
In de douche is die wel maar niet in de hele badkamer. Maar dit komt errug weinig voor, heel het ziekenhuis weet er van! Ik krijg steeds felicitaties van onbekende medewerkers om dan ergens achter me te horen 'Dat is die, die in haar eentje in de badkamer bevallen is.' 
@WowAmigo en Odetteke en Juval
Ik wou Dave niet midden in de nacht bellen. Hij staat ook al bijna een maand alleen ervoor met Gioya, het verbouwen, mijn stal en het huishouden dus hij is ondertussen ook doodop. Aangezien ik niet had verwacht dat het zo snel zou gaan en je volop in de weeën echt bezig bent met jezelf en je bevalling (lees: zo stoned als een garnaal van de endorfinen) heb ik hem pas kunnen bellen toen ik een uur na de bevalling weer een beetje bijgekomen was.
En die wist niet wat hij hoorde natuurlijk
Hij heeft verder niet gezegd dat hij het erg gemist heeft dat hij er niet bij was, maar goed, zo leuk is het niet om te kijken naar je vrouw in barensnood met vaak een bijpassend humeur. Het is pas leuk als de baby er net uit is
En ik vind het echt superfijn dat Enya ondanks haar vroeggeboorte maar liefst 2 uur bij mij heeft gelegen nadat ze bevallen is. Is het toch een beetje mijn meiske want dat gevoel ontbrak gisteren een beetje en ik denk bij Dave ook.
@Caye en Sporten
Ze hebben me niet in twijfel getrokken, maar het leek erop dat het nog lang ging duren.
Mijn eigen vroedvrouw (zelfstandig) was wel ronduit pissig dat er niet wat vaker gecontroleerd is. Anderzijds: Daarmee hadden ze me ook uit mijn concentratie gehaald.
Ik woon trouwens in Belgie en als het er ergens medisch aan toe gaat is het hier wel. Ik ben behoorlijk alternatief dat ik graag thuis wou bevallen oorspronkelijk!
Bijna iedereen bevalt in het ziekenhuis, met epidurale, en blijft er 5 dagen kramen.
Nou ja, ik heb mijn puur natuur thuisbevalling dus maar in het ziekenhuis gedaan
@Vanity:
Naar schatting moet ze nog zeker een week of 3 blijven. Hopelijk kan ze rond 1 juli wel naar huis, want ik moet hier na 5 dagen kraambed wel weg en Gioya heeft per 1 juli zomervakantie en ik weet niet hoe ik het moet doen als ik de hele dag in het ziekenhuis ben en Gioyaatje moet achter het glas blijven wachten 
@Kaka
Ik had geen moment tijd om erbij stil te staan.
Verder wist ik wel na een kleine maand ziekenhuis dat alles in optimale gereedheid lag om te bevallen, want Enya lag al minstens 3,5 week echt met haar hoofdje voor de poort zeg maar. Ik had ook alle bevallingssignalen al gehad behalve weeën en vele onderzoeken waardoor ik wist dat ik geen infectie had door de gebroken vliezen of zoiets. Meestal gaan bevallingen goed zolang je 'de natuur volgt' en doet wat goed voelt. Je neemt instinctief de juiste houdingen aan om het zo makkelijk mogelijk te doen zolang er geen storingen of dwang van buitenaf zijn.
@Sonjabelgium
Tof, ik ga me daar ook zeker melden 
@Mytens
Ik ben alleen binnenin een stuk vlees kwijt dus daar zitten wat hechtingen in die niet zo fijn voelen. Verder gaat het goed, natuurlijk nog wat moe van de bevalling en omdat ik om de 2 uur moet kolven (ook 's nachts) en om de drie uur naar Enya ga als ze voeding krijgt.
Mijn lichaam is het vele kolven ook niet gewend dus dat is nu wat pijnlijk aan het worden maar dat is een stukje waar ik door moet.
Verder gaat het goed en zeker vandaag. Gisteren had ik het emotioneel wat moeilijk maar omdat Enya het goed doet en ik er meer mee mag/kan doen ben ik zelf ook veel blijer nu.