Islam, ik wil me verdiepen in het geloof..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:29

jameyskatje, weet je misschien een site of boek waar islamitische verhalen in staan? Ik bedoel inspirerende verhalen die iets zeggen over de normen en waarden van het geloof..

Ik weet bijvoorbeeld dat over het delen een gigantisch mooi verhaal bestaat over een reiziger die aanklopt bij een hele arme boer. De boer zijn enige en zeer kostbare bezit is zijn paard. De reiziger is op doorreis en vraagt of hij bij de boer mag overnachten, de boer slacht zijn kostbare paard om eten op tafel de kunnen zetten. De volgende dag vertelt de reiziger de werkelijke reden van zijn komst, hij heeft verhalen gehoord over het buitengewoon goede paard van de boer en zou het graag voor veel geld willen kopen...

(de islam zegt dat je reizigers (en mensen in het algemeen) altijd moet helpen en je moet delen wat je hebt)

Ik zou het ontzettend leuk vinden om meer van deze inspirerende verhalen te horen of lezen...

jameyskatje

Re: Islam, ik wil me verdiepen in het geloof..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:30

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:31

BibicheB schreef:
jameyskatje, weet je misschien een site of boek waar islamitische verhalen in staan? Ik bedoel inspirerende verhalen die iets zeggen over de normen en waarden van het geloof..

Ik weet bijvoorbeeld dat over het delen een gigantisch mooi verhaal bestaat over een reiziger die aanklopt bij een hele arme boer. De boer zijn enige en zeer kostbare bezit is zijn paard. De reiziger is op doorreis en vraagt of hij bij de boer mag overnachten, de boer slacht zijn kostbare paard om eten op tafel de kunnen zetten. De volgende dag vertelt de reiziger de werkelijke reden van zijn komst, hij heeft verhalen gehoord over het buitengewoon goede paard van de boer en zou het graag voor veel geld willen kopen...

(de islam zegt dat je reizigers (en mensen in het algemeen) altijd moet helpen en je moet delen wat je hebt)

Ik zou het ontzettend leuk vinden om meer van deze inspirerende verhalen te horen of lezen...

die klinkt mij ook heel bekend..? ben ook wel benieuwd naar meer van deze verhalen :j

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:32

jameyskatje schreef:
voor mijn ouders/familie was het inderdaad niet makkelijk. mijn vader gelooft niets mijn moeder is wel een beetje zweverig haha. maar ook hun mening was gevormd door de media en zijn beeldvorming. iedere ouder heeft een bepaald toekomstbeeld voor zijn/haar kind, het is moeilijk als je die ineens 'in duigen ziet vallen' (want zo zagen hun dat op dat moment) ze dachten dat ik nu onderdrukt zou gaan worden, geen baan meer kon vinden, mezelf zou afsluiten van de maatschappij, in een zwart gewaad zou gaan lopen, gepest zou gaan worden, niets meer zou kunnen bereiken etc etc. ze waren voornamelijk bang dat ze hun eigen dochter niet meer zouden herkennen.. haar kwijt te raken.

groetjes!

Even een stukje eruit gehaald.
Is dat dan niet zo?
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 20-05-10 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:37

jameyskatje en hollando; een trip naar Marrakech hoeft echt maar heel weinig te kosten.. Wij hadden het volgende geregeld;
vlucht incl taxes, 5 nachten hotel met ontbijt, excursies in de stad, een excursie naar Essaouira (badplaats op 3 uur rijden) en een excursie naar de Ourika vallei (1 uur rijden), voor een totaal prijs van 220 euro p.p.

Dat is best interessant toch? :D

Jameyskatje, bedankt voor de link, ik ga er zeker naar kijken! Ook bedankt voor het kijken of je iets kan vinden wat ik bedoel, echt super! Dit soort verhalen wakkeren mijn interesse en mijn respect voor het geloof alleen nog maar verder aan..

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:39

BibicheB schreef:
jameyskatje en hollando; een trip naar Marrakech hoeft echt maar heel weinig te kosten.. Wij hadden het volgende geregeld;
vlucht incl taxes, 5 nachten hotel met ontbijt, excursies in de stad, een excursie naar Essaouira (badplaats op 3 uur rijden) en een excursie naar de Ourika vallei (1 uur rijden), voor een totaal prijs van 220 euro p.p.

Dat is best interessant toch? :D

220 euro is veel als je geen werk hebt:P haha
maarjah,ben druk opzoek, dus miscchien vind ik nogwat en kan ik later dit jaar ng ff weg

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:40

Zelf hoor ik niet bij een geloof. al denk ik wel dat er meer tussen hemel en aarde moet zijn omdat het anders zo zinloos is.
Ik ben niet zo van 'georganiseerd geloven' (religie), daar komt vaak gedoe van. Iets wat ik niet begrijp omdat de essentie vaak hetzelfde is, en men gaat zeuren om de punten en komma's (bij wijze van spreken).
W.b. Moslims en familie, geldt dat ook voor schoonfamilie? ik heb nl. een moslimzwager die in de 10 jaar dat hij familie is, slechts 1 keer op mijn verjaardag is geweest...;)

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:40

even een stipje wat zit al de hele tijd mee te lezen haha.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:43

moontje, ik zal het antwoorden aan Jameyskatje overlaten maar ik denk dat je vergeet dat moslims vaak met paarden werken. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de moslim landen, hier zijn paarden heel belangrijk voor de inwoners.. Ik vraag me dan ook af waar je vraag op gebaseerd is? :)

Hollando, dat is helemaal waar, sorry dat had ik niet begrepen. Maar wie weet doet die kans zich een andere keer voor, het is in ieder geval zeker de moeite waard. Ik zal voor je duimen wat betreft het vinden van een nieuwe baan! :Y)

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:43

Alet74 schreef:
Zelf hoor ik niet bij een geloof. al denk ik wel dat er meer tussen hemel en aarde moet zijn omdat het anders zo zinloos is.
Ik ben niet zo van 'georganiseerd geloven' (religie), daar komt vaak gedoe van. Iets wat ik niet begrijp omdat de essentie vaak hetzelfde is, en men gaat zeuren om de punten en komma's (bij wijze van spreken).
W.b. Moslims en familie, geldt dat ook voor schoonfamilie? ik heb nl. een moslimzwager die in de 10 jaar dat hij familie is, slechts 1 keer op mijn verjaardag is geweest...;)

ja, dit vind ik ook voor schoonfamillie gelden, ik heb ook een zwager die moslim is.
Hij hoort er echt bij, als ik naar mijn zus ga en ze is er niet, dan laat hij me wel gewoon binnen en ik kan echt met hemlachen.
Mee eten uis nooit een pronleem voor hem, en evenals zijn moeder.
ik kom daar soms kom kan ik gewoon mee eten, ze zijn heel gastvrij n vriendelijk!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:45

Dan zal mijn zwager een uitzondering zijn...

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:45

Alet, hahaha tja dat is helaas denk ik meer de interpretatie van jouw zwager dan het gebruik :P Naar ik begrepen heb geldt het belangrijk zijn van de familie en de band met de familie ook voor schoonfamilie. Maar de ene moslim is de andere niet he :P

Zoals iemand aan het begin al heel mooi aan gaf, wat men met het geloof doet verschilt ontzettend per persoon..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:47

Moontje1991 schreef:
jameyskatje schreef:
voor mijn ouders/familie was het inderdaad niet makkelijk. mijn vader gelooft niets mijn moeder is wel een beetje zweverig haha. maar ook hun mening was gevormd door de media en zijn beeldvorming. iedere ouder heeft een bepaald toekomstbeeld voor zijn/haar kind, het is moeilijk als je die ineens 'in duigen ziet vallen' (want zo zagen hun dat op dat moment) ze dachten dat ik nu onderdrukt zou gaan worden, geen baan meer kon vinden, mezelf zou afsluiten van de maatschappij, in een zwart gewaad zou gaan lopen, gepest zou gaan worden, niets meer zou kunnen bereiken etc etc. ze waren voornamelijk bang dat ze hun eigen dochter niet meer zouden herkennen.. haar kwijt te raken.

groetjes!

Even een stukje eruit gehaald.
Is dat dan niet zo? nee

Loop je niet de hele dag in een zwart gewaad en doe je de hele dag niet niks? nee. als ik de deur uit ga zorg ik dat ik netjes bedekt ben, geen strakke kleding en een hoofddoek, verder gewoon westerse kleding, ik hou van netjes en zakelijk 8-). was het maar zo, dat ik de hele dag niets hoefte te doen. ik ben een bezige bij. van de islam mag ik werken en studeren, dit doe ik beide. van de islam mag ik sporten dus dat doe ik ook. ik heb vriendinnen ga regelmatig uit (niet naar clubs, maar naar cabaret, lezingen, markten of andere leuke dingen), ik ga lekker paardrijden etc. ben eigenlijk weinig thuis, bijna altijd onderweg of bezig

Heb je nog een paard mogen aanraken na je bekering? absoluut, paarden zijn bijzondere dieren in de islam. het is zelfs aangeraden om vrouwen te leren paardrijden. de islam heeft me mijn paard beter leren begrijpen en waarderen. zie profiel, raak mijn paard toch gewoon aan? sterker nog, mijn ouders hebben zelfs een hond thuis, deze aai ik ook gewoon. ze moet me alleen niet kwijlen op mijn kleding want dan kan ik niet meer bidden in die kleding. maar gelukkig hebben we geen kwijlhond haha

Heb je nog gewinkeld of gezwommen of op vakantie geweest en daar gewandelt of gefietst? winkelen?, ben elke maand blud haha, ben nog steeds een vrouw hoor. wel ga ik anders met mijn geld om. minder verspillend, koop veel voor anderen, ben minder gierig, koop ook mooie dingen voor mezelf maar daarintegen zorg ik ook dat ik geld geef aan goede doelen. gezwommen, ja ik een privézwembad en vrouwenavonden verder niet. maar dat wil ik ook niet meer. tenminste, ik wil wel zwemmen maar niet gemengd. ik ben daar juist blij mee, voor mij is dit juist een vorm van vrijheid, zo voel ik dat. vakantie, waarom niet? ik hou van reizen! ga er zovaak mogelijk even tussenuit. wandelen doe ik ook regelmatig, lekker naar het strand of naar de bossen of even een blokje om. net zoals joggen en fietsen. hallo, fietsen, dat kan je toch niet missen. dat is allemaal toegestaan in de islam hoor. het is zelfs aangeraden om aan lichaamsbeweging te doen

Wordt je dan niet geslagen als je iets doet wat een mannelijke moslim niet zint? nee

Enz Enz Enz? nee nee nee :D

Niet onvriendelijk bedoelt hoor maar ik kan me niet voorstellen dat iemand er zelf voor kiest of ik moet een totaal verkeerd beeld hebben van de islam.

heb mijn antwoorden er dikgedrukt tussengeplaatst :)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:50

Oke nu ga ik snel je profiel bekijken jamy.
Want wat jij nu zegt is zeg maar de omgekeerde wereld van wat hier in de omgeving gebeurt.

oo jij bent zeker niet de persoon in je profiel?

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:50

Sterker nog.. Een paar maanden geleden voelde ik me echt heel erg oliebol, ik had tegenslag gehad en zat slecht in mijn vel.. Die vriend van mij vertelde toen dat hij met zijn ouderlijk gezin en aanhang (hij heeft twee zussen die beide al getrouwd zijn, beide met een nederlander overigens) uit eten ging omdat zijn moeder jarig was, en hij vroeg of ik zin had om aan te schuiven. Immers vrienden zijn altijd welkom!

Ik voelde me erg bezwaard, ik had zijn moeder of familie nog nooit ontmoet en nu gingen zij uiteten om de verjaardag te vieren en zou ik ineens aanschuiven.. Ik heb het niet gedaan. We hebben het er later nog over gehad en hij zegt dat het echt geen enkel probleem geweest was, het is bij hun een gebruik dat vrienden altijd welkom zijn.. Wanneer dan ook!

Mooi toch?! :D

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:53

hihihi, stuur maar door die bestanden hoor!! Eventueel kunnen de geïnteresseerden mij een pbtje sturen met hen email, dan stuur ik ze allemaal door :D

Bokt meeting in de moskee, is weer eens wat anders maar daar ben ik zeker voor!! Overigens, ik ben dus al moslim, maar zal officieel begin juni, in de poldermoskee sjahada gaan doen. Een officiele bekering dus. Oprecht geïnteresseerden nodig ik bij dezen uit erbij te zijn. Ik ben wel een verlegen persoon, dus laten het er alsjeblieft niet te veel worden :P

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:55

Daphna schreef:
hihihi, stuur maar door die bestanden hoor!! Eventueel kunnen de geïnteresseerden mij een pbtje sturen met hen email, dan stuur ik ze allemaal door :D

Bokt meeting in de moskee, is weer eens wat anders maar daar ben ik zeker voor!! Overigens, ik ben dus al moslim, maar zal officieel begin juni, in de poldermoskee sjahada gaan doen. Een officiele bekering dus. Oprecht geïnteresseerden nodig ik bij dezen uit erbij te zijn. Ik ben wel een verlegen persoon, dus laten het er alsjeblieft niet te veel worden :P

Ik zou er wel graag bij willen zijn!
Zoals ik er nu tegen over sta wil ik me ook willen laten bekeren, amar ik wleerst nog wat meer te weten komen

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:57

Daphna, ik heb je een pb'tje gestuurd met mijn mailadres. Alvast heel erg bedankt!! :9

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:58

ik zal er ook zeker graag bij willen zijn. dat wordt janken van mijn kant haha!

zal je even mijn mail adres pb-en!

@moontje. it's me, the one and only :D

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:59

jameyskatje schreef:
ik zal er ook zeker graag bij willen zijn. dat wordt janken van mijn kant haha!

zal je even mijn mail adres pb-en!

@moontje. it's me, the one and only :D

hhi, half bokt is er straks bij om daphna te steunen :+

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:00

Heb al via pb met haar gesproken.. als het me lukt ga ik ook mee!!

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:01

Daphna, heel erg bedankt!! :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:04

cool. dat gaat echt een mooie boktmeeting worden dan! zullen we verder even afspreken via de pb? weet je bv al een datum en tijd? heb al een paar keer een bekering mee mogen maken, het is echt zo overweldigend, ondanks het zo klein, snel en gemakkelijk is

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:05

Voor de meiden die zich bekeerd hebben tot moslima of dit van plan zijn te doen, hoe staan jullie ten opzichte van een hoofddoek? Jameyskatje, jij draagt een hoofddoek, wat zijn je beweegredenen hiervoor, op basis waarvan heb je die keuze gemaakt?

Wat ik van mijn vriend begrijp is dat een hoofddoek namelijk echt de keuze is van een vrouw en een vrouw daar vrij in is. Vandaar mijn nieuwsgierigheid.. :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:12

toen ik net moslim was droeg ik nog geen hoofddoek. hield me hier ook helemaal niet mee bezig. maar naar mate je meer leert over je geloof gaat het meer kriebelen (bij mij te minste) ik kreeg er echt behoefte naar. het ging allemaal heel langzaam. eerst geen korte mouwen en diepe decolete's meer. toen wat meer jurkjes en op een gegeven moment een hoofddoekje 'piratenstijl', een knotje zegmaar. pas later voelde ik de behoefte om mijn hoofddoek te dragen zoals ik nu doe.

eigenlijk heb ik er 1 simpele verklaring voor. het is mijn blijk van gehoorzaamheid aan God. ik wil me zoveel mogelijk aan zijn regels houden. de reden die God hiervoor geeft is 'omdat het beter voor jullie is'.

daarbij voel ik me er heel erg prettig in. het idee zelf te controleren wie mijn schoonheid ziet, en vooral wie niet.
ook is het erg fijn om herkend te worden als moslim zijnde.

volgens de islam is het wel verplicht. maar uiteindelijk kan ieder mens zn eigen keuzes maken.

er staat ook best veel informatie op internet (zie pagina 2, een lijstje met interessante links).