Heb jij schulden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij een schuld en zo ja hoeveel?

nee geen schulden (hypotheek telt niet mee)
584 (67%)
ja, <1000 euro
83 (9%)
ja, 1000-3000 euro
56 (6%)
ja, 3000-5000 euro
39 (4%)
ja, 5000-10.000 euro
38 (4%)
ja, > 10.000 euro
70 (8%)

Totaal aantal stemmen: 870

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:31

Wat erg zeg je vieze was zo buiten te hangen op bokt :p
Nou vooruit dan maar hier ook de mijne :+ Heb bij de ib studieschuld en die word automatisch elke maand met 40 euro van mn bankrekening afbetaald nou doet toch niet al teveel pijn toch?
En als ik geluk heb word het over een tijdje kwijtgescholden info hoezo via pb ...

Maar het lijkt me bv heel erg m over de 5000 ofzo schuld te hebben jemig kzou er niet lekker van slapen

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:37

Ik ben gelukkig altijd schuldenvrij geweest. Mijn ouders betalen mijn studie en krijg verder eigenlijk ook best veel van hen :o
Woon samen met mijn vriend, maar ouders betalen bijvoorbeeld nog ziektekostenverzekering en tandartsbezoeken. Zodra ik afgestudeerd ben en een baan heb moet ik dat wel zelf gaan betalen (duh :P). En das hopelijk komende zomer :D Ben nu bijna klaar met mijn studie.
Ouders hebben ook altijd veel voor me gespaard, dus heb een mooi bedrag achter de hand als mijn vriend en ik samen een huisje willen gaan kopen/bouwen.
Zelf probeer ik ook wel te sparen, maar dat gaat sinds de aanschaf van mijn eigen paard wat moeilijker. Moet nu wel zeggen dat ik alle "grote"uitgaves (zadel e.d.) net achter de rug heb, dus nu kan ik misschien wel weer wat meer aan de kant zetten :j
Paardje en toebehoren heb ik ook helemaal zelf betaald van mijn eigen spaargeld, dus ik kán wel sparen :D Spaargeld dat ik van mijn ouders krijg staat "veilig" in een deposito, dat komt volgend jaar pas vrij en dat wil ik echt in een huis investeren.

Op mijn bankrekening kan ik niet rood staan, OP = OP denk ik dan maar :D
Mijn vriend heeft wel een creditcard, maar die gebruiken we alleen om vluchten die we via internet boeken te betalen. Verder nooit.

Lijkt me vreselijk om geldzorgen te hebben, maar zie het om me heen best veel.. Studiegenootjes die keihard moeten werken om hun studie zelf te kunnen betalen of moeten lenen. Lijkt me niet fijn, maar soms gaat het niet anders.
Op zulke momenten besef ik wel dat ik veel geluk heb met mijn situatie :o

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:38

Ik heb geen schuld maar kan we rood staan :j Erg fijn als je onverwacht naar de DA moet..

meikemarieke

Re: Heb jij schulden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:40

Ik heb wel schulden, ben nu bijna afgestudeerd, maar heb tijdens mn studie wel geld geleend van de IB, heb een tijdje niet gewerkt naast mn studie, dus geleend en heb 1 jaar geen stufi gekregen, dus dan moet je ook wel bijlenen.
Nu bijna klaar en dan kan ik met afbetalen beginnen :)

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:43

Ik heb studiefinanciering, maar ik geloof niet dat ik dat hoef terug te betalen als ik een diploma haal. Verder heb ik nooit schulden en kan ik niet rood staan. Ook heb ik geen creditcards. Voorkomen is beter dan genezen :)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:46

Wij hebben ook een redelijk schuld. Wij hebben onze studieschulden en wat we rood stonden op de bank samengebracht in een doorlopend krediet (achteraf niet de beste keuze geweest maar hebben we op advies van een financieel adviseur gedaan) Tevens heb ik mijn rijbewijs daar deels van gefinancierd. Deze moest ik namelijk hebben i.v.m. de branche waar ik in werk.

Wij zijn begonnen met ongeveer € 15.000 en wij lossen € 350 in de maand af waar al € 75 gaat naar de rente.

Wij hadden helaas geen keuze tijdens onze studie (geen ouders die dit konden opvangen) Ik zou altijd proberen om het voor mijn kinderen in de toekomst anders te doen. Ik haat schulden en zou ook nooit iets op rekening kopen (wehkamp enz) of rood willen staan op de bank.

Wel hebben wij een creditcard voor noodgevallen die wij hooguit één keer paar jaar hoeven te gebruiken. Deze hebben wij zo ingesteld dat het bedrag wat wij van de creditcard zouden gebruiken automatisch de volgende maand van onze gezamelijke rekening wordt afgeschreven.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:49

wij hebben ook allebei een studieschuld en kunnen rood staan op de betaalrekening, gebeurd ook regelmatig, maar nooit meer dan 200 euro.. ik heb net een creditcard aangevraagd, ivm de vakantie..

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:55

Schuld bij de IB van 5000 meer niet :) De helft daarvan wil ik in ieder geval binnen de eerste paar maanden dat ik een baan heb aflossen en de rest dan in termijnen. Mijn vriend heeft een eigen appartement dus betaal geen huur enz. alleen bijdrage in energiekosten en boodschappen, dus ik verwacht dan wel even flink te kunnen aflossen. Maarja eerst afstuderen en opzoek naar een baan!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:55

Ik heb alleen financiering voor mijn auto, maar ik personlijk zie dit niet als schuld, ik zou dit pas als een schuld zien wanneer ik niet zou afbetalen.
Ik kan alleen rood staan als een rekening afgeschreven word, dit komt af en toe voor als mijn salaris paar dagen later gestort word of ivm feestdagen een rekening eerder afgeschreven word. Verder kan en wil ik niet rood staan, heb geen creditcards of wat ook.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:57

Ik heb het geluk gehad dat mijn ouders mijn studie hebben betaald. Rijk ben ik nooit geweest, blut wel :+ Maar heb nooit rood gestaan.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:59

Als een hypotheek mee telt dan heb ik wel schuld.
Wij kunnen niet rood staan en dat is ook nooit nodig gelukkig. Dus alleen hypotheek.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:42

Ik ben schuldenvrij, auto is afbetaald, geen openstaande rekeningen en geen angsten wanneer ik met pin wil betalen of iets wil opnemen...... dat is heel anders geweest :j

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:48

ik heb 700 euro schuld. Door me rijbewijs. Werd allemaal iets duurder dan ik dacht. Gelukkig loopt de rekening via me vader dus geen rente of zo

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:51

ik heb wel een flinke studieschuld, kon ook niet anders, moest op een kamer en kreeg minimale stufie. liep fulltime stage en moest daarnaast nog studeren en dan is ernaast werken ook geen optie meer.
wel studie afgerond en heb nu een goede baan, ben dus ook al bezig met afbetalen.
verder kan ik niet rood staan en zal ik ook nooit een PL afsluiten voor een auto oid

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:55

ik ben ook schuldvrij, ik studeer, loop fulltime stage en werk daarnaast nog zo'n 25 uur extra bij. ik kan niet rood staan (ik draai dus idd weken van 55 tm 65 uur per week)

Ik krijg helaas erg weinig stufi, ik ga straks samenwonen met mijn broer maar mijn broer zal t grootste deel van de huur betalen :)

ik betaal alles zelf, ook mijn boeken en schoolgeld, ik ga daarom elke zomervakantie heel erg hard aan het werk, daarna kan ik alles in één keer betalen en ben ik daar de rest van het jaar vanaf *\o/*

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:58

Salsa schreef:
Wij hebben ook een redelijk schuld. Wij hebben onze studieschulden en wat we rood stonden op de bank samengebracht in een doorlopend krediet (achteraf niet de beste keuze geweest maar hebben we op advies van een financieel adviseur gedaan) Tevens heb ik mijn rijbewijs daar deels van gefinancierd. Deze moest ik namelijk hebben i.v.m. de branche waar ik in werk.

Wij zijn begonnen met ongeveer € 15.000 en wij lossen € 350 in de maand af waar al € 75 gaat naar de rente.

Wij hadden helaas geen keuze tijdens onze studie (geen ouders die dit konden opvangen) Ik zou altijd proberen om het voor mijn kinderen in de toekomst anders te doen. Ik haat schulden en zou ook nooit iets op rekening kopen (wehkamp enz) of rood willen staan op de bank.

Wel hebben wij een creditcard voor noodgevallen die wij hooguit één keer paar jaar hoeven te gebruiken. Deze hebben wij zo ingesteld dat het bedrag wat wij van de creditcard zouden gebruiken automatisch de volgende maand van onze gezamelijke rekening wordt afgeschreven.

wow 75 euro rente.. zo zie je maar

Ik heb een eigen huis, werk full time, heb 2 paarden 1 pony, 2 auto's.
Maar geen schulden

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:01

Ja, studieschuld, een deel voorlopig (als ik mijn studie haal vervalt dat dus) en ook nog een deel van de lening, die ik helaas nodig heb om alles te kunnen betalen.
Heb ook geen tijd om naast mijn studie nog te werken, anders had ik dat wel gedaan.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:39

xDramaQueen schreef:
ik ben ook schuldvrij, ik studeer, loop fulltime stage en werk daarnaast nog zo'n 25 uur extra bij. ik kan niet rood staan (ik draai dus idd weken van 55 tm 65 uur per week)

Ik krijg helaas erg weinig stufi, ik ga straks samenwonen met mijn broer maar mijn broer zal t grootste deel van de huur betalen :)

ik betaal alles zelf, ook mijn boeken en schoolgeld, ik ga daarom elke zomervakantie heel erg hard aan het werk, daarna kan ik alles in één keer betalen en ben ik daar de rest van het jaar vanaf *\o/*

Respect dat je zoveel werkt om schuldenvrij te blijven! +:)+ Ik loop zelf ook fulltime stage en ik vind dat al zwaar, zonder extra baantjes ernaast.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:06

het is niet makkelijk nee maar het went echt :j
t is dat ik vandaag vrij ben van stage, maar normaal ga ik vanuit me stage (begint ochtend vroeg) naar mijn schoonmaak baantje, en vanuit mijn schoonmaak baantje naar mijn horeca baantje tot de nacht, nu scheelt het wel dat ik het onwijs naar mijn zin heb bij het laatste baantje, dat helpt altijd wel :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:29

Ik probeer schuldenvrij te leven, maar heb eerlijk gezegd wel hier en daar een leninkje gehad vroegah. Voor de studie, maar die was al erg snel afbetaald zodra ik een baan had.
De leningen die ik heb gehad waren wel "binnen de perken", iets wat vlot afbetaald kon worden en waar je niet tegen aan zit te hikken zeg maar. Dus alles is altijd snel afbetaald en nooit 2 dingen tegelijk.

Nu al jaren zonder lening (ben inmiddels wat ouder en wijzer :D ), op afgelopen jaar na: wasmachine ging kapot en ik moest gewoon snel een nieuwe hebben. Die heb ik bij Otto op afbetaling besteld. Ik weiger mijn bankrekening voor de dieren aan te raken als het niets met mijn dieren te maken heeft, en ik ga niet weken zonder wasmachine zitten.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:48

Ik heb gelukkig ook geen schulden. Ik werk full time, heb een eigen huis, paard en auto. Soms is het niet makkelijk om de maand rond te komen, maar weiger rood te gaan staan. Dan maar een weekje op water en brood :D .

Wel ga ik misschien weer een 3-jarige opleiding volgen waarin ik een stuk minder ga verdienen dan nu. Ik ben daarvoor nu al geld aan het oppotten zodat ik tegen die tijd zo min mogelijk hoef te lenen. Het zal heel zwaar worden, maar ik wil die opleiding gewoon heel graag doen en zie het als een investering in de toekomst.

Mocht ik tegen die tijd geld nodig hebben kan ik gelukkig bij mijn broer aankloppen. Dan kan ik tegen 0% rente geld lenen en help ik hem als tegenprestatie met de boekhouding van zijn bedrijf. Voort wat hoort wat als het ware. Ben erg blij dat ik het zo kan oplossen.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:49

Yell schreef:
Salsa schreef:

wow 75 euro rente.. zo zie je maar

Ik heb een eigen huis, werk full time, heb 2 paarden 1 pony, 2 auto's.
Maar geen schulden

En dan hebben wij nog echt een lage rente voor een doorlopend krediet. Eerst hadden wij € 110 per maand maar we hebben hem over laten sluiten voor een voordeligere rente en hebben natuurlijk inmiddels al redelijk wat afgelost. ;)

Zo berekend zijn we over een kleine 3 jaar helemaal schulden vrij en hebben we er 5 jaar over gedaan.

De dag dat ie is ingelost gaat echt de vlag uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:02

Nee, maar ik ben ook pas 15 dus ik vind het normaal dat ik geen schulden heb. Overigens ga ik later wel in de schulden komen omdat ik zelf m'n studie moet gaan betalen en dat moet je dan lenen, of zo. Weet niet precies, maar goed, dat vind ik ook niet erg of zo. Verder ben ik ook zo opgevoed dat op = op betekent.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:06

xDramaQueen schreef:
het is niet makkelijk nee maar het went echt :j
t is dat ik vandaag vrij ben van stage, maar normaal ga ik vanuit me stage (begint ochtend vroeg) naar mijn schoonmaak baantje, en vanuit mijn schoonmaak baantje naar mijn horeca baantje tot de nacht, nu scheelt het wel dat ik het onwijs naar mijn zin heb bij het laatste baantje, dat helpt altijd wel :D

En wanneer studeer je dan? :')

Ik wou dat ik een baan had. Ik heb moeten stoppen bij de Albert Heijn, omdat ik ging studeren, zou dan alleen nog in het weekend beschikbaar zijn (op zondag was de winkel gesloten), aangezien ik in België studeer, en dat vonden ze te weinig.
Wil nu eigenlijk wel op zoek gaan naar iets voor op zaterdag ofzo, maar vind dat maar eens. Daarbij zou ik het liefst ook tijdens de examens niet werken, omdat dat zoveel tijd aan studeren kost, maarja, de examens hier duren elke keer een maand lang. :+

Heb nu echt al een hoge schuld, door die stomme lening. Maarja, helaas hebben mijn ouders geen geldboompje en kan mijn vader niet het geld wat hij volgens de IB-groep zou moeten betalen aan mij, betalen. Dus ik moet wel lenen, anders kan ik helemaal niet studeren. Gelukkig heb ik sinds kort een aanvullende beurs, omdat mijn broertje nu ook studeert. Kon ik mijn lening weer wat verlagen. Ik word er elke keer al panisch van als ik mijn schuld zie staan op de site van de IB-groep. :')

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:09

dorientjuh schreef:
Krips schreef:
Ik heb ook helemaal geen schulden. Misschien zal ik ooit in de toekomst lenen bij de IB-groep. Maar dat vind ik ook niet echt tellen eigenlijk :P Tenzij het echt enooorrrmmm is natuurlijk.

Ik vind lenen bij de IBG zeker wel vallen onder schulden. Maakt imo niet uit bij welke instantie je leent.

Nou, vind zelf dat eigenlijk geen schuld. Ik heb hetzelfde en moet volgend jaar nog mijn laatste jaar. Ik ga deze opleiding dus makkelijk binnen 10 jaar afsluiten en daarbij vervalt mijn 'schuld'.
Verder heb ik ook geen schuld. Heb daar een hekel aan. Maargoed ik kan me voorstellen dat mensen wel schulden hebben, mijn ouders hebben op dit moment ook schulden vanwege de crisis.'ze hebben wel gewerkt voor het geld, maar asl de werkgevers niet betalen dan ben je alsnog de sjaak. En heb wel gemerkt hoe hard dat dan ineens kan gaan als je een paar maanden geen geld hebt maar álles verder doorloopt.... dan zit je zo minimaal aal de 10.000 zonder dat ze zelf 'fout' zitten. Maargoed dat gaat beetje bij beetje gelukkig weer beter.