Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:34

Rock schreef:
Ik geloof niet in God zoals de meeste Christenen/Katholieken/Moslims dat doen. Ook geloof ik niet dat Jezus de zoon is van God, dat Maria een maagd was, dat de aarde in 7 dagen is geschapen, etc.

Wat ik wel geloof is dat er veel waarheid te vinden is in de Bijbel, als je de verhalen maar niet te letterlijk neemt. Het is een beetje als sprookjes voor mij. In de verhalen zit vaak een hele leerzame les!

Ik geloof wel dat er 'meer' is. Ik voel energieën, maar ik zou dat niet 'God' willen noemen. Ik geloof in de kracht en goedheid van de mens. Vanuit zichzelf, omdat hij/zij zelf een beter mens wil zijn.

In mijn ogen is het 'goed mens zijn omdat je dat waardevol vindt' eigenlijk nog krachtiger dan 'goed mens zijn omdat God het zo wil'.

De duivel vind ik gewoon een teken dat mensen hun eigen verantwoordelijkheden niet nemen. "De duivel heeft het gedaan/hem verleid/etc" is wel érg makkelijk. We hebben een eigen wil, of die nu door God is gegeven of niet... dan is het dus ook eigen keuze om goede daden te verrichten, die macht hebben we namelijk allemaal.

Iemand kan goed zijn, iemand kan slecht zijn, maar in mijn ogen is iemand nooit 100% van alles. Hitler was een vreselijke man, maar hij zorgde goed voor zijn hond.

In elk wit zit zwart, in elk zwart zit wit... Zonder licht geen duisternis, zonder duisternis geen licht... Yin en Yang :j

Ik geloof niet in God maar wel in de god en de godin. Het mannelijke en vrouwelijke in alles, die elkaar in evenwicht houden. Wederom, Yin en Yang :j

Goed omschreven! Sluit ik me wel bij aan ;)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:35

zie als ik het zo allemaal hoor, is het veel minder erg dan die "standaard" gelovige bij ons, dat betekend niet dat ik ook ga geloven ofzo, maar ik denk er nu wel iets anders over :)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:36

Leedebee schreef:
Rock schreef:
Ik geloof niet in God zoals de meeste Christenen/Katholieken/Moslims dat doen. Ook geloof ik niet dat Jezus de zoon is van God, dat Maria een maagd was, dat de aarde in 7 dagen is geschapen, etc.

Wat ik wel geloof is dat er veel waarheid te vinden is in de Bijbel, als je de verhalen maar niet te letterlijk neemt. Het is een beetje als sprookjes voor mij. In de verhalen zit vaak een hele leerzame les!

Ik geloof wel dat er 'meer' is. Ik voel energieën, maar ik zou dat niet 'God' willen noemen. Ik geloof in de kracht en goedheid van de mens. Vanuit zichzelf, omdat hij/zij zelf een beter mens wil zijn.

In mijn ogen is het 'goed mens zijn omdat je dat waardevol vindt' eigenlijk nog krachtiger dan 'goed mens zijn omdat God het zo wil'.

De duivel vind ik gewoon een teken dat mensen hun eigen verantwoordelijkheden niet nemen. "De duivel heeft het gedaan/hem verleid/etc" is wel érg makkelijk. We hebben een eigen wil, of die nu door God is gegeven of niet... dan is het dus ook eigen keuze om goede daden te verrichten, die macht hebben we namelijk allemaal.

Iemand kan goed zijn, iemand kan slecht zijn, maar in mijn ogen is iemand nooit 100% van alles. Hitler was een vreselijke man, maar hij zorgde goed voor zijn hond.

In elk wit zit zwart, in elk zwart zit wit... Zonder licht geen duisternis, zonder duisternis geen licht... Yin en Yang :j

Ik geloof niet in God maar wel in de god en de godin. Het mannelijke en vrouwelijke in alles, die elkaar in evenwicht houden. Wederom, Yin en Yang :j

Goed omschreven! Sluit ik me wel bij aan ;)

Heel mooi omschreven idd! Daar kan ik mij ook in vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:36

Jusi schreef:
Rock schreef:
Jammer dat er geen reacties zijn op mijn stukje, volgens mij was het best een stukje met wat waarde voor de discussie. :)

Je bedoelt dat stukje over dat de mens een eigen wil heeft en de duivel dus niet de oorzaak van ieder foutje is?

Dat was 1 regel in een stukje van een regel of 10 ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:39

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:40

Ah zo :)

Nou ik ben wel benieuwd naar je visie erop ja :j

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 12:46

Jusi schreef:
Ik ben er zelf van overtuigd dat als ik bij God mag zijn, ik zal weten waarom dit allemaal gebeurd. En dit laatste geeft mij de rust om het nu allemaal te nemen zoals het is :)

Dat maakt mij heel erg bang, dat mensen de wereld nu gaan nemen zoals het is omdat God jou later gaat redden.
Dan maakt het dus niets meer uit dat we de aarde verkloten???
Ik maak het mee bij huisgenoten, die christelijk zijn. Boeien dat het milieu eraan gaat, God red ons toch wel.
Boeien dat de ham op mijn brood uit de bio-industrie komt, God heeft de dieren toch gemaakt als voedsel voor ons?

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 12:47

Rock schreef:
Jammer dat er geen reacties zijn op mijn stukje, volgens mij was het best een stukje met wat waarde voor de discussie

Sorry, de discussie gaat harder dan ik had verwacht! Bijna geen tijd om ergens op te reageren...Moet ook nog aan een verslag werken... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:50

Ik geloof niet.. Ik ben toen ik klein was gedoopt, ik ben naar een Christelijke basisschool gegaan, ging vroeger wel eens naar de kerk enz. Maar goed, ik geloof niet meer. Het enige waar ik in geloof, is mezelf. :') Nee haha, maar eigenlijk heb ik een beetje zoiets, als er een God is, waarom gebeurd dan alle ellende? Waarom krijgen mensen kanker? Op het moment dat mijn moeder kanker kreeg, was het van een heleboel oude mensen van m'n Christelijke basisschool: "Dan vindt Hij dat je het verdiend hebt" (Overigens waren dit geen leraren oid, maar ouders van mensen uit bijv. mijn klas..) en dan denk ik, oké dan. En waarom dan wel? Mijn moeder heeft nooit verkeerde dingen gedaan, geloofde vroeger ook altijd en was gewoon een lieve vrouw.. nee sindsdien geloof ik niet meer en m'n moeder had er sindsdien ook niks meer mee :n.

Edit: Vroeger moest ik ook altijd bidden voor het eten en zo, doen we nu ook niet meer, dus hier thuis zijn we allemaal niet meer gelovig :n.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-10 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:51

A

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:53

Citaat:
en dan? Dan waren we marionetten? Die God kon besturen... Dan zouden we niet gelijkwaardig en naar zijn evenbeeld geschapen zijn.
En je vergeet de kracht van de duivel ;)

En dit vind ik eigenlijk best scheef :\.. Dus God deinst er volgens de bijbel niet voor terug ( ark van Noach ) om de halve wereld uit te moorden omdat hij vind dat het niet goed gaat, maar ingrijpen bij een oorlog doet hij dan weer niet?

Nou ja, verder om even toelichting te geven over mezelf. Ik geloof niet. Hoewel, ik ben een twijfelaar. Maar er zijn verschillende dingen die ik van gelovige vriendinnen hoor die mij gewoon verkeerd lijken. Een vriendin van mij die geloofd ( en dan ook iedere zondag in de kerk zit, de bijbel flink bestudeerd e.d. Simpelweg een die-hard gelovige ) heeft letterlijk tegen mij gezegd dat als ik mijn leven gewoon zo goed als ik kan leef, maar God niet erken in mijn leven, dat ik dan naar de hel ga. En aan de andere kant als een persoon als Hitler bijvoorbeeld op zijn sterfbed spijt laat zien van als zijn zonden en God erkend, dat hij dan wel naar de Hemel zou gaan, want Jezus is voor onze zonden gestorven en ons wordt alles gegeven als we spijt betuigen. Ik vind dat scheef en niet eerlijk.
Ook stuit het me tegen de borst dat door veel gelovigen de mens per definitie wordt gezien als een zondig wezen. Dat veel dingen die we doen voortkomen uit een drang om slechte dingen te doen. Ik vind mezelf niet slecht. Ik doe mijn best om mijn leven zo goed te leven als ik kan. Ik vind mezelf absoluut geen zondig wezen. Natuurlijk doe ik niet altijd het goede, maar in de grond van mijn wezen ben ik geen verdorven iemand en dat ik door de bijbel en gelovigen wel zo wordt afgeschreven :\. Jezus stierf voor mijn zonden, daar heb ik helemaal niet om gevraagd en ik geloof ook niet dat mijn zonden zodanig erg zijn dat ik daar zoveel vergeving voor nodig heb. Daarbij valt het me op dat de meesten gelovigen die ik ken de meest zelf-hatende mensen zijn die ik ooit ontmoet heb. Om jezelf een "zondig-wezen" te noemen vind ik vanuit de grond van mijn hard gewoon sneu, dat die mensen echt geloven dat ze zo zijn en zich daar ook naar gedragen.
Daarbij vind ik het vreemd dat er een aantal mensen in dit topic hebben gezegd dat ze het een raar idee vinden dat volgens verschillende moderne theorieën er eerst niets was, toen en knal en daaruit leven is ontstaan. Dat idee dat er niets was. Maar als God de aarde in 6 dagen gemaakt heeft, dan was er daarvoor toch ook niets? :') Zelfde principe toch?
Maar aan de andere kant vind ik het ook weer een raar idee dat we afstammen van de apen, omdat we zogezegd 95 procent overeenkomen met apen. Aan de andere kant heb ik geloof ik ook ooit eens in een biologieboek gelezen dat ons DNA voor 70 procent overeenkomt met een banaan! Dat zegt toch ook niets :') ( Pin me er overigens niet op vast, het is zeker drie jaar geleden dat ik zoiets gelezen moet hebben en ik kan op het internet ook niet terugvinden of het nou ook daadwerkelijk een banaan was of iets anders :') )
Maar ik weet niet genoeg van de bijbel om daar een diepe discussie over te voeren. Om die reden heeft dezelfde gelovige vriendin me een boekje met de... Marcus-evangelie (??) gegeven, het verhaal van Jezus in ieder geval. En met de vraag om vooral kritische vragen op te schrijven om daarover te kunnen discussiëren. Ik ga vanmiddag maar een beginnen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:54

A

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:03

Leuk onderwerp om eens over te discusseren, daar ben ik voor in!

Ik geloof niet in God, door mijn ouders ben ik daar vrij in gelaten. Ik heb op een christelijke basisschool en middelbare school gezeten. Maar het kan er bij mij gewoon niet in dat er iemand, of terwijl, God... Ergens boven ons zal zijn om vanuit daar alles op aarde te regelen.... Ik vind dat er daarvoor teveel onredelijke dingen gebeuren!!

Wat ik moeilijk kan begrijpen, is waarom er mensen helemaal leven (in hun ogen) volgens de bijbel. Dan bedoel ik, altijd een rok dragen, geen tv kijken, niet computeren e.d. geen vinger uit steken op zondag omdat het een rustdag is....

Overigens stoort het mij niet dat mensen zo willen leven, ik kan het alleen niet begrijpen wat daar de meerwaarde van is. Als God zou bestaan, zou hij naar wat ik begrepen heb vroeg op school, altijd van je moeten houden. En dan lijkt het mij niet zo dat je daar dan speciaal een rok en hoedje voor moet dragen?

Waardoor ik er ook niet in geloof, is omdat er zoveel verschillende Godsdiensten zijn... Dat kan dan toch ook niet? We hebben toch niet meerdere mensen boven ons die ons ''aansturen'' ??

Soms denk ik wel dat er meer is tussen hemel en aarde, af en toe gebeuren er dingen die ZO toevallig zijn. Dat het geen toeval meer is.... Maar wat er dan meer is, weet ik weer niet?

Ik ben benieuwd naar reacties van andere....

Nogmaals, leuke discussie!

ANN__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:04

First of all vind ik het echt ongelofelijk leuk / interessant om te zien hoe mensen over het geloof denken. Wat hun gedachtes daar over zijn.

Ook ik geloof WEL in onze heer. En nee, niet doordat ik er mee op ben gegroeid. Ik heb God zelf mogen ervaren als dat hij mij een duwtje in de rug heb gegeven bij een dienst toen iemand vroeg of jij kennis wilde maken met onze God.

Ik dacht nooit van me leven,, maar toch liep ik naar voren. Dit is nu 2 jaar geleden en ik mag zeggen dat God mij veel meer rust in mn leven heeft gegeven. Maar ook twijfels.

Ook ik twijfel wel eens over evolutie of de aarde geschapen in 6/7 dagen. Dat de aarde is ontstaan uit 1 klap en bam daar was alles klinkt voor mij heel erg onwaarschijnlijk. 6 dagen de aarde in elkaar zetten,, klinkt bijna onmogelijk. Daarbij is er wel een theorie dat 1 dag voor ons 1000 dagen zijn voor God.
Dat ter zijde.

Ik geloof dat er meer is tussen Hemel en Aarde, ik geloof ook dat God kijkt naar wat jij doet met je leven. Ik geloof ook dat God zal oordelen over jouw leven wanneer de tijd daar is.
Nu ben ik niet zo super bekend met de Bijbel,, maar wat ik zeker weet is dat de 10 geboden die beschreven staan in de bijbel het beste is wat door mensen is geschreven. Het zijn levens regels, hield iedereen zich maar daar aan.

Persoonlijk lees ik de bijbel niet als regels maar meer als richtlijnen van het leven.
Mijn moeder is niet heel gelovig maar gelooft zeker in een God. Zij noemt het dan ook duidelijk een geloof omdat JIJ daar in gelooft. En jij dan ook daar je rust en je liefde bij kunt vinden.

Daarbij geloof ik ook dat God wel wonderen verricht en dat hij het leven in evenwicht houdt door middel van bepaalde gebeurtenissen ziektes o.i.d.

Last but not least,, je hoeft niet naar de kerk te gaan om goed te geloven en je hoeft ook niet de bijbel te kennen van begin tot eind. Zolang jij gelooft in God bij hart en bij mond dan is het goed.

Ik denk persoonlijk dat God in ieder van ons binnenleeft ,, niet dat jij misschien direct denkt van dat is God maar dat is wel hoop.

Zelf geloofde ik eerst ook nauwelijks in God,, maar toch heb zijn liefde mogen ervaren op latere leeftijd.
Ieder voor zich natuurlijk, en ik respecteer dan ook ieder zijn geloof of ieder zijn gedachte over het geloof.

Anne.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:23

Ik vind dit ook altijd een zeer interessant onderwerp om over te discussiëren en ik ben gek op filosofie.
Ik geloof absoluut niet.
Ik denk dat Jezus heeft bestaan en een sterke man was die velen heeft geinspireerd in moeilijke tijden.
De Bijbel is voor mij ook een verzameling van verhalen uit een tijd dat een groep mensen keihard steun nodig hadden om vol te houden. Maar nooit bedoeld om letterlijk te nemen en te geloven.
God is de grootste metafoor die in dit verhaal voorkomt. Bedoeld als de kracht die de mensen nodig hebben om menselijk te blijven in onmenselijke omstandigheden en vol te houden. Maar het is voor mij een kracht in de mensen zelf, en de kracht van sociale omgang met elkaar en het gevoel van samen in moeilijke tijden alles aankunnen (sociale effervescence, Durkheim, is zoiets als: het gevoel van overweldigende extase dat soms voorkomt bij evenementen waar veel mensen samenkomen en zich intens met elkaar verenigd voelen), en niet een 'man' ergens in de hemel.
Heb een keer een tekst gelezen die mij erg aansprak waarin god op deze manier wordt uitgelegd als een weerspiegeling van de mens op de wolken in plaats van andersom (kan dat stuk alleen niet meer vinden).
ik vind het ook veel te makkelijk om ervan uit te gaan dat het wel zo zal zijn omdat het in een eeuwenoud boek staat. Wel lekker rustgevend om te denken dat alles hiermee verklaarbaar is (het niet weten en niet kunnen verklaren lijkt het moeilijkste te accepteren voor de mens), maar voor mij te makkelijk.
De kracht om te durven toegeven dat we heel veel niet weten en het meeste daarvan waarschijnlijk nooit zullen weten is voor mij beter dan stug te blijven geloven in verhalen waar geen enkel bewijs voor is...

Ik heb verder geen enkel probleem met mensen die wel geloven, zolang ze het niet opdringen. Ik wordt wel pissig van mensen die in de stad opdringerig pamfletten lopen uit te delen om mensen te lokken of die je aan de deur of in de stad er op aanspreken op een dwingende manier. Doe ik toch ook niet bij hen?! In een discussie heeft ieder zijn mening en dat is dat.
Zo kregen we een keer een uitnodiging voor een leuke band die die avond zou spelen. Eenmaal daar bleek het een extreem christelijke bedoening met alleen maar liedjes over het geloof. Zeg dat er op zijn minst bij... Nu voelde het echt alsof we genept en gelokt waren.

Edit: Een vriendin van mij heeft mij inderdaad ook eens gezegd dat ik naar de hel zal gaan omdat ik niet in god geloof. Terwijl ik toch echt een stuk braver ben geweest dan zij.
De 10 geboden zijn normale voor de hand liggende leefregels die eenieder geinternaliseerd zou moeten hebben in zijn opvoeding. Of je nou ooit van de bijbel hebt gehoord of niet. Zo zijn ze bedoeld en niet als iets exclusiefs christelijks. Het is natuurlijk onzin dat ik een slecht mens zou zijn omdat ik nooit van de 10 geboden heb gehoord, ondanks dat ik nog nooit iemand kwaad heb gedaan.
Ik heb de 10 geboden niet nodig om een goed mens te zijn.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 03-05-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:23

ANN__ schreef:
First of all vind ik het echt ongelofelijk leuk / interessant om te zien hoe mensen over het geloof denken. Wat hun gedachtes daar over zijn.

Ook ik geloof WEL in onze heer. En nee, niet doordat ik er mee op ben gegroeid. Ik heb God zelf mogen ervaren als dat hij mij een duwtje in de rug heb gegeven bij een dienst toen iemand vroeg of jij kennis wilde maken met onze God.

Ik dacht nooit van me leven,, maar toch liep ik naar voren. Dit is nu 2 jaar geleden en ik mag zeggen dat God mij veel meer rust in mn leven heeft gegeven. Maar ook twijfels.

Ook ik twijfel wel eens over evolutie of de aarde geschapen in 6/7 dagen. Dat de aarde is ontstaan uit 1 klap en bam daar was alles klinkt voor mij heel erg onwaarschijnlijk. 6 dagen de aarde in elkaar zetten,, klinkt bijna onmogelijk. Daarbij is er wel een theorie dat 1 dag voor ons 1000 dagen zijn voor God.
Dat ter zijde.

Ik geloof dat er meer is tussen Hemel en Aarde, ik geloof ook dat God kijkt naar wat jij doet met je leven. Ik geloof ook dat God zal oordelen over jouw leven wanneer de tijd daar is.
Nu ben ik niet zo super bekend met de Bijbel,, maar wat ik zeker weet is dat de 10 geboden die beschreven staan in de bijbel het beste is wat door mensen is geschreven. Het zijn levens regels, hield iedereen zich maar daar aan.

Persoonlijk lees ik de bijbel niet als regels maar meer als richtlijnen van het leven.
Mijn moeder is niet heel gelovig maar gelooft zeker in een God. Zij noemt het dan ook duidelijk een geloof omdat JIJ daar in gelooft. En jij dan ook daar je rust en je liefde bij kunt vinden.

Daarbij geloof ik ook dat God wel wonderen verricht en dat hij het leven in evenwicht houdt door middel van bepaalde gebeurtenissen ziektes o.i.d.

Last but not least,, je hoeft niet naar de kerk te gaan om goed te geloven en je hoeft ook niet de bijbel te kennen van begin tot eind. Zolang jij gelooft in God bij hart en bij mond dan is het goed. Ik denk persoonlijk dat God in ieder van ons binnenleeft ,, niet dat jij misschien direct denkt van dat is God maar dat is wel hoop.

Zelf geloofde ik eerst ook nauwelijks in God,, maar toch heb zijn liefde mogen ervaren op latere leeftijd.
Ieder voor zich natuurlijk, en ik respecteer dan ook ieder zijn geloof of ieder zijn gedachte over het geloof.

Anne.

Ik heb een stukje dik gedrukt, ik heb heel wat jaren mogen aanhoren dat dit niet waar is... Hoe goed ik ook voor de paarden zorgde en voor mijn familie zolang ik op de zondag niet in de kerk zat en zo niet mijn erkenning voor god toonde zolang zou ik in de hel terecht komen.
En dit werd met de meest vreselijke voorbeelden gestaafd door die man. Dit heeft me altijd enorm veel pijn gedaan. Mede doordat hij de paarden echt niet goed verzorgde maar dat zou ok zijn omdat hij elke zondag in de kerk zit? Of dat mensen allemaal vreselijke misstappen begaan maar dat word allemaal weggeveegd?

Ik vergeet nooit meer het voorbeeld dat ik zei dat ik in de paarden geloof, die hebben mij zoveel gegeven. Je zou idd kunnen zeggen voor mij bied moeder natuur een houvast.
Toen zei diezelfde man dan hoop ik nu dat alle paarden dood neervallen en dat je zo snel mogelijk bij ons in de kerk komt ...

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:26

rianne67 schreef:
Wat ik moeilijk kan begrijpen, is waarom er mensen helemaal leven (in hun ogen) volgens de bijbel. Dan bedoel ik, altijd een rok dragen, geen tv kijken, niet computeren e.d. geen vinger uit steken op zondag omdat het een rustdag is....

Zoals al eerder aangegeven is in dit topic is dat niet iets wat in een bijbel staat maar het is meer waar de mensen zich fijn bij voelen. Dit is niet iets wat moet van het geloof maar sommige kerken zien zoiets liever wel. Maar er zijn genoeg mensen die geloven en dragen wat ze willen, wel tv kijken, wel computeren en wel gewone dingen ondernemen op zondag. Ik ken meer mensen die bovenstaande dingen wél doen ook al geloven ze, dan mensen die het niet doen. Het is ook net bij wat voor gemeente de mensen zitten en hoe zij zich er bij voelen. Dit betekend niet dat dat van hen slecht is, maar het is ook niet slecht als je anders leeft.

rianne67 schreef:
Waardoor ik er ook niet in geloof, is omdat er zoveel verschillende Godsdiensten zijn... Dat kan dan toch ook niet? We hebben toch niet meerdere mensen boven ons die ons ''aansturen'' ??

Natuurlijk kan het niet. Imo is er maar één God, maar de andere Godsdiensten geloven er op een andere manier in bijvoorbeeld. Toch zijn er veel overeenkomsten als je de verschillende geloven bekijkt.. Het Jodendom lijkt bijvoorbeeld heel erg op het Christendom, alleen is Jezus bij hun niet opgestaan en in het Christendom wel..

rianne67 schreef:
Soms denk ik wel dat er meer is tussen hemel en aarde, af en toe gebeuren er dingen die ZO toevallig zijn. Dat het geen toeval meer is.... Maar wat er dan meer is, weet ik weer niet?

Ik denk dat je er niet te veel over na moet denken. Je moet geloven en niet teveel willen bewijzen. Het is een geloof en daardoor kun je sommige dingen niet aantonen. Maar dat sommige dingen zo toevallig zijn dat het geen toeval meer is, dat kan toch maar een ding betekenen? :) Dat móet iemand anders wel doen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:27

Ik geloof niet in God, Allah etc.. Waarom niet? Omdat ik het niet voel. Twijfel wel over bepaalde zaken, maar zoek (momenteel) geen verklaringen in hogere machten.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:28

Adriana, wat voor man was dat? :? Ik zeg altijd: "ik heb de kerk niet nodig om in God te geloven". Ik heb zo mijn redenen om niet naar de kerk te gaan. Maar als jij in God geloofd en zo goed mogelijk probeert te leven, waarom zou je dan in de hel komen? Dat vind ik echt hele rare uitspraken.

Edit: net zoals die uitspraken over kanker. Dat diegene het dan blijkbaar heeft verdiend volgens God. Dat vind ik ook van die uitspraken die not done zijn. :n Ken genoeg mensen die heel gezond en volgens God leefden en het toch kregen. Ik zelf denk dat het meer komt door de manier waarop alle mensen samen leven. Het milieu wordt verwaarloosd en zo zijn er nog veel meer dingen die invloed kunnen hebben. Maar ik geloof niet dat het met die persoon zelf te maken heeft. :n
Laatst bijgewerkt door Rianne_ op 03-05-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ANN__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:34

@ Adriana,, My gosh.

De reden waarom ik dan ook nauwelijks naar de kerk ga is omdat ik bij sommige kerken vind dat het geloof door de kerk wordt gevormd. Soms proberen ze jouw visie te vormen naar wat hun visie is. (Zo komt het in jouw geval ook bij mij over in iedergeval)

Ik zeg niet dat dit bij vele kerken zijn of allemaal,, maar ik heb het wel eens meegemaakt. En ik vind het geloof blijft voor jezelf. Hoe jij hem beleefd is jouw keuze zolang jij maar vind dat jouw relatie met God goed is.

Wel vindt ik dat ieder van ons zich best kan houden aan de 10 geboden.
Niet dat je denkt,, ik moord maar mijn relatie met God is goed.
Dat dan absoluut niet.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:36

Inderdaad Ann_. Er zijn ook mensen die allemaal dingen doen die God verboden heeft en dan op zondag vooraan in de kerk gaan zitten met het idee: "Ik word wel vergeven want ik geloof in God". :roll: Verschrikkelijk..

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:38

Rianne_ schreef:
Adriana, wat voor man was dat? :? Ik zeg altijd: "ik heb de kerk niet nodig om in God te geloven". Ik heb zo mijn redenen om niet naar de kerk te gaan. Maar als jij in God geloofd en zo goed mogelijk probeert te leven, waarom zou je dan in de hel komen? Dat vind ik echt hele rare uitspraken.

Dat waren ook hele rare uitspraken, die man heeft echt alles gedaan om mij te bekeren... die man was echt zeer gelovig...

Ik ben het helemaal met Anne en Rianne eens, juist door deze uitspraken kreeg ik steeds meer een afkeer voor religie.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:39

ik geloof :)

tot ong een jaar geleden was ik cristelijk, maar ik wil niet verbonden zijn aan een naam.
daar ben ik dus vanaf gestapt, en nou ben ik gewoon gelofig ;)

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:39

Ik geloof wel,
Ben Moslima.
Maar ik hoef geen hoofddoek en de koran te lezen enz.
Ik word wel vrij opgevoed maar ze laten echt wel grenzen zien.
het is ook een kwestie je bent zo geboren en opgevoed
Mijn moeder is gedoopt maar nu ook moslima.
Ze is nederlands. Ik ben 50/50 nederlands/Egyptisch
In egypte is het net wat anders maar ik hoef daar ook geen hooffdoek te dragen (gellukig anders sterven mijn haren af xD)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:41

Stelling:

Afbeelding

Een paar duizend jaar geleden waren er ook al veel religies. De Grieken, de Romeinen, de Egyptenaren enz enz..
Zijn nu niets anders meer dan mythes en legendes.

Dus.. hoe lang voordat alle 'moderne' religies worden verschoven naar de boekenplank met mythes en legendes?