Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
) maar zoals ik al zei: ik vind het een superleuk idee, probeer gewoon de (meeste) tips die je krijgt op te volgen en dan wordt het een superleuke site! 
kayleighdn schreef:Ja, ik probeer.. Heb ook niet al de tijd van mijn leven.

kayleighdn schreef:miss_lizje schreef:Elk tabblad heeft in de inhoud een ander lettertype. Kijk maar naar wat je heb geschreven bij mesten. Dit lettertype komt niet overeen met wat je bij poetsen heb gebruikt.
Ik zie geen verschil hoor..
Citaat:Poetsen
Een goede poetsbeurt is erg belangrijk. Elke dag een poetsbeurt is fijn voor het paard en je kan tegerlijk kijken of die niet een wondje heeft. Met poetsen maak je ook verstopte porieën vrij.
Hoe poets ik mijn paard goed?
Stap 1
Eerst moet het grofste vuil van het paard afgeborsteld worden. Dit doe je met de roskam. Je begint aan de linkerkant van het paard bij de hals. Maak ronddraaiende bewegingen. Hierbij mag je best hard duwen, dan masseer je je paard tegelijkertijd. Je moet wel oppassen op gevoelige plekken, bijvoorbeeld in de lies. Het hoofd en de benen mag je niet met de roskam borstelen. In de ruiperiode kun je met de rubberen roskam heel goed de losse haren uitborstelen.
Waarschijnlijk ziet je paard er nu vuiler uit dan toen je begon. Geen paniek, dat is normaal. Je hebt nu al het vuil en losse haren losgeborsteld en naar boven gehaald. Dit grove vuil borstel je weg met de harde borstel
Citaat:Een paard is 80% van zijn tijd aan het eten. Hij/zij moet ook altijd wel iets te eten hebben. De maag van een paard moet altijd in beweging zijn. Paarden op stal moeten 2/3 proties voer verdeelt over de dag krijgen. En als je wilt gaan werken kan je 1 uur van te voren nog wat brokken geven. Paarden die in de wei staan hebben niet zo veel hooi nodig. Je hoeft paarden geen brokken te geven als ze niet moeten werken of alleen een kwartiertje stappen. Hoefbevangenheid treed vooral in het voorjaar op. Een periode waarin gras net bemest is, uitbundig groeit en veel eiwitten bevat. Het lag voor de hand om de eiwitten de schuld te geven maar imiddels is gebleken dat fructaan de grote boosdoener is. Hoefbevangenheid blijkt nauwelijk iets met eiwit te maken te hebben maar met suikers, met name fructaan. Bij een kort wei is de kans op hoefbevangenheid ook iets groter. In een groot grasprietje zit evenveel fructaan als een klein grasprietje

Ik vind de info die er over poetsen staat wel aardig kloppen. En daarbij heeft iedereen bij poetsen zijn eigen rituelen, daar wordt het paard niet ziek van. Kwalijker is het als er zaken over voeding verkeerd zijn, daar kan een paard ziek van worden.