Moet je wel medelijden hebben met arme mensen met kinderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:02

Ja precies, ik denk dat de definitie armoede niet helemaal goed begrepen wordt in Nederland. Moet je eens even gaan kijken in Afrika! Daar geven ze hun kinderen tot 4 of zo moedermelk/borstvoeding omdat de mama´s de honger willen stillen van de ukkies.

Ik heb afgelopen zondag op de 2e handsbeurs gestaan. Ik vroeg voor een badmeubel met aankleedkussen 7,50 euro, en nog willen mensen afdingen!!! Mn man heeft het voor 5 euro weggedaan. Iets wat 45 euro nieuw kost. En dan mn maxicosy, voor 20 euro! 189 met voetenzak.
Dan mn Quinny 3 in 1 wandelwagen, ook 20 euro, nieuw 450 euro! Ik denk echt wel aan andere mensen die het niet breed hebben. De helft van alle meisjes kleding heb ik weggegeven.
Vervolgens gaf ik aan vrienden voor in hun blauwe jongens slaapkamer een kapstok en een lengtemeter voor niks. Ik zei: als ik je er blij mee maak..........
Vervolgens staat ze dezelfde te verkopen afgelopen zondag!
Sorry hoor, maar wat denk je, dat ik nog eens iets geef?
Waarom ben ik niet zo slim om voor koopjes te gaan?
Bijvoorbeeld, ik werk, maar kan nooooooit een Aldi-koopje halen of ik moet vrij nemen/vrij zijn. Is er iets goedkoop, dan staan de mensen zonder werk vooraan. Daar wel eens aan gedacht?

KiWiKo

Re: Moet je wel medelijden hebben met arme mensen met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:05

bij 30% van mijn personeel ligt loonbeslag.......... enig idee hoe erg dat is?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:07

ik gun het andere mensen eerlijk gezegd om wat te verdienen over "mijn rug"

als die wat kopen van mij, en ze verkopen het dan voor een euro meer...... dan is het ze gegund wat mij betreft

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:12

KiWiKo schreef:

als die wat kopen van mij, en ze verkopen het dan voor een euro meer...... dan is het ze gegund wat mij betreft

Prima, maar eerlijkheid is blijkbaar steeds moeilijker als je de eindjes aan elkaar moet knopen.
Als je vrienden bent, zeg ut dan gewoon!!! :(

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:13

ik zit me hier nou te bedenken wat armoede is en wanneer we van armoede spreken....

is armoede
-schulden als afleiding het programma dubbeltje op zijn kant.
-geen geld inzicht.
-of mensen die echt keihard werken niet beschaamd zijn om naar de voedselbank te gaan elk dubbeltje omdraaien en toch niet uitkomen?

ik denk dat als allen de laatste als armoede word omschreven er niet veel van zijn in nederland. . .

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:17

russel schreef:
Waarom mag iemand met weinig geld geen kinderen?

Het is de kunst om met geld om te kunnen gaan, om kinderen groot te brengen, ze liefde en waardigheid bij te brengen, ze een middelbare school te geven. De rest moeten ze zelf doen als ze groot zijn.
Iemand met weinig geld mag in principe best kinderen. Ik vind het alleen niet slim om als je nu al niet rond kan komen en je eten bij de voedselbank vandaan moet halen nog een 3e erbij te "fokken" Als je je 2e kind al geen nieuwe schoenen kan geven is het gewoon niet het moment op bewust voor gezinsuitbreiding te kiezen in mijn ogen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:33

Ja wat bezielt iemand om dan 3!! kinderen te nemen.
Naast ons hebben ze er 8. Ze hebben niet veel, doen ook niet veel, maar de kinderen komen niks te kort!
We hebben het er wel eens over gehad, maar alles is goed doordacht. Als er geen geld genoeg geweest zou zijn, dan hadden het er niet zoveel geweest.
In Belgie krijgt zo wie zo de man zijn inkomen bruto netto boven 5? kinderen.
Dan heb je iets van 1800 euro netto aan kinderbijslag met 8 per maand? In elk geval erg veel.
Oke, ze lopen misschien in 2e hands kleding, maar nieuwe schoenen krijgen ze allemaal regelmatig. Hij is maar gewoon wegwerker zonder overuren, zij werkt pas sinds een paar maanden weer omdat de jongste naar school gaat. Gewoon schoonmaken bij mensen thuis, ze vind het leuk weer bij mensen te komen. Haar oudste is 18, die past vaak bij ons op en de jongste is dus nu 2,5.
Ze hebben fietsjes die dan wel van kind op kind gaan, maar ook een mega opblaaszwembad en een trampoline. Ze doen dan weer niet veel aan het huis en interieur. Vakantie kennen ze niet. Klagen dus ook niet............

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:36

Is kinderen krijgen een recht? Het is in ieder geval geen natuurrecht! Een dier wat in de natuur niet aan voedsel en beschutting kan komen zal sterven, maar eerst zullen zijn jongen overlijden. Dus als iemand niet fatsoenlijk voor zijn kinderen kan zorgen (en dan heb je het niet alleen over financieel) dan moet je het niet doen.

Kinderen krijgen is geen recht, het is een plicht naar de kinderen toe.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:23

Ik blijf vinden dat kinderen krijgen een recht is. Omdat je toevallig peg heb gehad in het leven (denk aan die 100den mensen die nu hun baan verliezen) of omdat je niet rijk bent geboren... Zou je daarom geen recht hebben om je genen door te geven?
Vergeet niet dat voortplanten een instinct is. Sommige mensen staan er ver vanaf, maar voor de meeste is het nog steeds noodzakelijk.

Kijk 8 kinderen is misschien overdreven, maar 2 of 3 is prima. Ook nog goed voor de maatschappij aangezien we vergrijzen.

Misschien zouden we er ons eerst een mee bezig moeten houden om mensen te helpen om hun psyche op orde te krijgen. Iemand noemde Marlow, voor de meeste mensen in dit topic vind ik hem een grote aanrader.

Voor de rest zou ik eens zeggen, ga eens kijken wat echte armoede is. HEt artikel wat ts aanhaalt is dan misschien een slecht voorbeeld. Armoede is armoede. Zat mensen in mijn familie lopen bij de voedselbank en leven onder de armoedegrens. Ik heb toevallig een hoop mazzel gehad en heb er ook best voor moeten werken. Maar andere mensen hebben geen mazzel (chronisch ziek, ontslagen en geen baan kunnen vinden). Ik ga hen echt het recht op kinderen niet onthouden. Ik heb ook geen meelij met ze. Voor die gene die hun psyche op orde weten te houden en voor wie het steeds weer red, voor die mensen maak ik een diepe buiging. Respect...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:53

Veulen84 schreef:
Ik blijf vinden dat kinderen krijgen een recht is. Omdat je toevallig peg heb gehad in het leven (denk aan die 100den mensen die nu hun baan verliezen) of omdat je niet rijk bent geboren... Zou je daarom geen recht hebben om je genen door te geven?

Ik denk heel hard gezegd dat je pech in je leven ook zelf kunt creeeren :o
Als je een baan hebt en genoeg financiele middelen is er geen enkel bezwaar om voor kinderen te kiezen en kan het vervolgens best gebeuren dat je in een uitzichtloze situatie komt door omstandigheden. Maar op het moment dat je al in de financiele misere zit ben je gewoon niet slim bezig om dan een kind te "nemen". Je vergroot de financiele problemen, maakt de mogelijkheden om weer (meer) te gaan werken beperkter, maakt het leven voor de andere kinderen in het gezin nog een stukje zwaarder. Op zo'n moment voor een kind kiezen is nog veel egoistischer dan voor een kind kiezen in normale omstandigheden. Je creeert dan nog meer problemen dan je daarvoor al had.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:01

odetteke schreef:
Ik denk heel hard gezegd dat je pech in je leven ook zelf kunt creeeren :o
Als je een baan hebt en genoeg financiele middelen is er geen enkel bezwaar om voor kinderen te kiezen en kan het vervolgens best gebeuren dat je in een uitzichtloze situatie komt door omstandigheden. Maar op het moment dat je al in de financiele misere zit ben je gewoon niet slim bezig om dan een kind te "nemen". Je vergroot de financiele problemen, maakt de mogelijkheden om weer (meer) te gaan werken beperkter, maakt het leven voor de andere kinderen in het gezin nog een stukje zwaarder. Op zo'n moment voor een kind kiezen is nog veel egoistischer dan voor een kind kiezen in normale omstandigheden. Je creeert dan nog meer problemen dan je daarvoor al had.

Maar stel dat:

Je bent 37 je hebt nog geen kinderen en komt er dan achter dat je zwanger bent. Boven de 40 is het niet verstandig om nog zwanger te worden, je wil graag kinderen. Je hebt je hele leven hard gewerkt, maar bent net ontslagen door de economische crises. Je vind vast over een paar jaar wel weer een baan. Maar over een paar jaar kun je geen kind meer krijgen.

Het leven is niet zo simpel hoor...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:47

Veulen84 schreef:
Ik blijf vinden dat kinderen krijgen een recht is. ...

nee zoals iemand anders beschreef hier op bokt

een kind krijgen is geen recht,maar een voorrecht!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:36

Iedereen heeft recht op alles dat zijn hartje begeert , maar dat wil niet zeggen dat het er kostte wat kost moet komen :)

Het recht van een vrouw om kinderen te krijgen , weegt gewoon VEEL minder zwaar dan het recht van een kind op een gezonde basis.

En het komt inderdaad veels te vaak voor dat mensen die het zelf niet bepaald ver geschopt hebben in hun leven ,
er bewust voor kiezen om kinderen te nemen om hun leven toch nog een soort invulling te geven.

Jonge meiden die geen baantje vast kunnen houden , maar wel vinden dat ze recht hebben op een kind , en de samenleving moet daar maar de kosten voor ophoesten want het is immers hun recht om kinderen te krijgen en die mensen die wat meer inkomsten hebben moeten maar eens een beetje gaan delen.

Als je verdorie zelf hard werkt om je eigen broek op te houden , word je nog scheef aangekeken ook dat je je arme buurvrouw niet onderhoud ,
tsssk het moet niet gekker worden :n

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:02

als kinderen krijgen een recht is, wat doe je dan met mensen die onvruchtbaar zijn?

Nee, kinderen krijgen is geen recht, het is een voorrecht zoals ik al eerder zei, waar heel wat verplichtingen aan vast zitten. Of om het anders te formuleren, ouders hebben geen recht op kinderen, kinderen hebben wel recht op ouders.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 18-03-10 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:06

odetteke schreef:
russel schreef:
Waarom mag iemand met weinig geld geen kinderen?

Het is de kunst om met geld om te kunnen gaan, om kinderen groot te brengen, ze liefde en waardigheid bij te brengen, ze een middelbare school te geven. De rest moeten ze zelf doen als ze groot zijn.
Iemand met weinig geld mag in principe best kinderen. Ik vind het alleen niet slim om als je nu al niet rond kan komen en je eten bij de voedselbank vandaan moet halen nog een 3e erbij te "fokken" Als je je 2e kind al geen nieuwe schoenen kan geven is het gewoon niet het moment op bewust voor gezinsuitbreiding te kiezen in mijn ogen.

Sommige mensen zijn armoe gewend, die hebben het zelf thuis ook gehad. Met geld om kunnen gaan is ook een kunst. De meesten kunnen het niet, ook bemiddelden hebben soms geen draad aan hun lijf, maar wel spullen eten 5 keer per week friet, pizza of chinees, omdat ze geen geld over hebben om een rijk gevarieerde gezonde maaltijd te kopen, vaak hebben ze ook niet die interesse, spullen is belangrijker.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:12

De ouders van mijn vriend kregen te maken met een faillisement met een gezin van 4 kinderen.
Ze hadden toen werkelijk niets, maar gezond eten was er altijd wel. Een boterham met jam is niet zo duur. Aardappelen of pasta met een beetje groente, en drie keer in de week gehakt, is ook best te doen (schoonmoeder vertelde dat de kinderen dan thuis kwamen en riepen heeeerlijk gehakt! Ze kon zelf geen gehaktbal meer zien) Een ei is ook een goede vleesvervanger. Drinken komt uit de kraan, en melk bij de aldi. Een zak appels kost ook niet veel.
Luxe is anders, maar chips voor het ontbijt is niet nodig. De huur en gezond eten zijn toch wel de eerste dingen waar je geld voor opzij zet.

Over dat het ieders recht is kinderen te krijgen... Ja, maar ik kan er wel inkomen dat je er van te voren even over na moet denken of je ze ook te eten kan geven. Het recht van het kind gaat voor.
Maar goed, als die kinderen er eenmaal zijn, zal je moeten roeien met de riemen die je hebt. Gezond eten lijkt me toch wel de eerste zorg waar je dan mee te maken hebt, en ik denk dat dat niet duurder hoeft te zijn dan je maag te vullen met chips en cola.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:13

Ik vind het juist altijd duur om pizza te gaan eten, zulk ding kost al gauw 10 euro, dan zit je op 20 euro met 2 personen. Dat kan ik niet goedkoop eten noemen. Net als MacDonalds, ook niet goedkoop. Frietjes dat gaat dan nog wel. Daarom snap ik vaak die termen niet, dat ongezond goedkoper is. Aardappelen of rijst kosten niet veel. Seizoen gebonden groenten valt ook mee.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:15

Veulen84 schreef:
Waarom zou je medelij hebben met arme mensen? Arme mensen kunnen heel gelukkig zijn. Ik denk dat je je eerder eens zou meten afvragen of je/we zelf niet wat te kort doen. Bv aan hulpvaardigheid of aan minder kortzichtigheid.

Ik kom uit een arm gezin. Mijn ouders waren jong getrouwd en hadden mij en m'n broer rond hun 18-20ste al. We hadden niet veel. Maar ik ben gelukkig en tevreden en gezond opgevoed. Me moeder heeft geen baan gehad. En ja dat lijkt vreselijk als je bedenkt dat er dagen waren dat er geen geld was voor niks eigenlijk.
Maar mijn moeder was er voor ons. Thee bij thuiskomt is onderschat voor een goede opvoeding. Een moeder zou geen 2 banen moeten draaien om haar kind te onderhouden. Het is maatschappelijk gezien nog steeds wenselijk dat er in elk gezin tenminste 1 ouder ergens in de week thuis is (mag papa ook zijn, kan ook om en om zijn bij parttimers, voor iemand stuift over emancipatie). Hoeveel ouders zijn er tegenwoordig niet te druk met hun eigen leven en laten hun kinderen daardoor verwilderen.
Ook iets wat veel bij arme gezinnen voorkomt. Iedereen werkt, niemand let op de kinderen en daardoor verwilderen ze. En het nare is, aan het einde van het liedje is er nog steeds geld te weinig.

Structuur hebben we van huis ook nooit mee gekregen. Dat klopt, me broer en ik wisten dat we moesten luisteren. Je kunt lastig structuur inbouwen als je geregeld gaat klaplopen bij mensen om 's avonds wat te eten te hebben. Eten en weggaan is onbeleefd, dan blijf je hangen. Niks is zo lastig is als met 2 kinderen door de stad denderen omdat je voor de koopjes soms wel 6 winkels af moet.

Wij hadden toen ik jonger was ook een tv. 1 van de must van me ouders, geen wasmachine... wel een Tv. Immers daar werd op school over gepraat en mijn ouders wilden kost wat kost niet dat ik zou afsteken bij andere kinderen. Respect als je daarvoor andere dingen laat.

Als laatste: Kinderen neem je niet, je krijgt ze. Ze zijn een recht voor iedereen. Je mag besluiten ze niet te krijgen, maar ook om ze wel te krijgen. Arme mensen krijgen meer kinderen omdat ze een grotere hechting hebben aan een gezinsleven en familie. Er is niks mis mee om daar van te genieten.

Nederland is een relatief rijk land. Belgie betaald hogere salarissen, maar producten zijn duurder. Denk dat de belgen naar verhouding iets minder overhouden per maand.
Dit veranderd er niets aan dat je als mensen eens wat socialer zou moeten zijn. De modalen en bovengemiddelde hier zijn niet zo erg bereid om gewoon te delen. Hoeveel van jullie gooien je oude spullen nog steeds weg in plaats van ze voor 2de hands aan te bieden voor iemand met minder?
Hoeveel daarvan bieden er ooit aan om die arme buurvrouw met 2 kinderen eens te helpen. Bv om een middagje op te passen?

:j
precies mijn gedachte....
het merendeel probeerd maar aan goede doelen te geven , om hun eigen ego op te krikken (naar landen bv waar ze nog nooit geweest zijn of uberhaupt wisten waar het lag), terwijl het merendeel niet eens weet, dat een buurtbewoner het heel moeilijk heeft. door wat voor omstandigheid dan ook!
iedereen kan in een moeilijke situatie belanden...ook jullie, is het dan niet fijner als je de steun van een buur mag accepteren? er ligt een veel te grote taboe op hetgeen, als het even niet goed gaat.
helemaal deze kredietkrissis...je wilt niet weten hoeveel mensen nu echt alle eindjes aan elkaar moeten knopen..............meer dan wij weten!

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:15

_sparta_ schreef:
Ik vind het juist altijd duur om pizza te gaan eten, zulk ding kost al gauw 10 euro, dan zit je op 20 euro met 2 personen. Dat kan ik niet goedkoop eten noemen. Net als MacDonalds, ook niet goedkoop. Frietjes dat gaat dan nog wel. Daarom snap ik vaak die termen niet, dat ongezond goedkoper is. Aardappelen of rijst kosten niet veel. Seizoen gebonden groenten valt ook mee.

Ja, ik denk dat ongezond eerder makkelijk is dan goedkoop...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:17

_Ella_ schreef:
_sparta_ schreef:

Ja, ik denk dat ongezond eerder makkelijk is dan goedkoop...

Dat denk ik ook. Niet voor niets de term fast food. Geen cheap food.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:20

dat ben ik wel met sparta eens. Ik kan voor 5 euro makkelijk een gezonde maaltijd voor twee personen op tafel zetten, en dan is dat nog incl een gezond toetje.

zelf puree maken, blik doperwten, 2 ons gehakt. In ovenschotel en een bakje vla toe. Net even nagerekend bij de albertheijn webwinkel, dat komt uit op 3,94 euro en daar moet dan nog wat melk en boter bij.
En zo kan ik er zeker nog een stuk of tien bedenken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:55

1Boefje schreef:
KiWiKo schreef:

Prima, maar eerlijkheid is blijkbaar steeds moeilijker als je de eindjes aan elkaar moet knopen.
Als je vrienden bent, zeg ut dan gewoon!!! :(

Met andere woorden, die mensen moeten maar gewoon jouw danken op hun knietjes dat jij die spulletjes geeft :?

Wellicht zijn ze wel heel blij met die spulletjes, want dan kunnen ze het verkopen en van de keiharde euro's iets anders doen :)*

Gegeven is gegeven en wat iemand anders er dan mee doet is aan hun.