Ik word gestalked, update; ik weet wie het is.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:56

Allereerst wat ontzettend vervelend deze situatie.

Wat hier al verschillende keren is voorgesteld is een camera. Ik heb in een situatie gezeten met telkens inbreken in huis. En we wisten dat het iemand was die ons in de gaten hield. Hij/zij wist precies waar alles lag dus heel vreemd en eng.
Wij hebben een camera opgehangen op een plek waar je het niet zag en deze aangesloten op de computer, deze camera filmt de bewegende beelden dus dan weet je zo wie het is. Wij hebben er veel baat bij gehad.
Ik wil je alleen een tip geven, je weet niet wie het is je weet dus ook niet of degene in kwestie echt het padje kwijt is dus doe alsjeblieft voorzichtig en confronteer niemand en vooral je buurman niet. Als hij het is weet je niet wat hij gaat doen aangezien hij dit al 3 jaar volhoud is het erg vreemd. Tuurlijk kan het ook een aardig en leuk persoon zijn maar het is niet normaal dat dit dan 3 jaar duurt. Ook moet je zeker rekening houden met dat het een vrouwelijk persoon kan zijn. Jaloezie etc!?
Je kan geen aangifte doen bij de politie omdat je geen bewijzen hebt maar ik zal er zeker een registratie van laten maken. Zodra jij weet wie het is kan jij deze registratie over laten zetten in een proces verbaal.
Als jij filmd op openbaar terrein is dit niet erg maar dit filmmateriaal geldt niet als bewijs, vraag me niet waarom maar dit is in de wet zo bepaald. Wel is het zo dat als jij een registratie hebt laten maken bij de politie en je hebt uiteindelijk een filmpje dat je die aan hun kan laten zien. Je kan het eventueel ook morgen aangeven bij de politie dat je dit wil proberen om erachter te komen wie het is en wat hun hiervan denken.

Ik wens je veel succes en sterkte toe en doe voorzichtig!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:01

Volgens mij is het ophangen van zakjes met knuffelbeesten en het versturen van briefjes met aardige teksten geen misdrijf.
Zolang er in die brieven geen bedreigingen staan is er volgens het strafrecht weinig aan de hand.

O ja... nog even opgezocht...
http://www.politie.nl/Preventie/Stalkin ... offers.asp
Het is dus milde vorm van belaging (en ook maar 1 soort) namelijk het toesturen van producten
En je eigen grenzen aangeven > confronteren is dus wel belangrijk! Een videocamera helpt daarbij dus niet.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 14-03-10 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:03

Sorry, het volgende bedoel ik niet aanvallend.

Maar hoezo is iemand een stalker als hij cadeau'tjes achter laat en kaartjes?

Een stalker doet echt meer dan dat, (geloof mij ik kan het weten)

Je hebt een geheime aanbidder, dat is wat anders.
Natuurlijk moet je het in de gaten houden, zulke dingen kunnen uit eindelijk overgaan in stalken.

Maar als je hiermee naar de politie gaat voor aangifte, dan denk ik dat ze je achter je rug uitlachen.

Een melding kun je wel maken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:03

Evelijn schreef:
Volgens mij is het ophangen van zakjes met knuffelbeesten en het versturen van briefjes met aardige teksten geen misdrijf.
Zolang er in die brieven geen bedreigingen staan is er volgens het strafrecht weinig aan de hand.

Dat bedoelde ik dus ook!

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:07

Evelijn schreef:
Cossie... ja.. we gaan er even duizenden euro's tegen aan gooien voor een dna onderzoekje. ?
Laten we de TS nou niet volledig in paniek brengen... zoals KiWiKo ook aangeeft laat je niet gek maken!
(ik moet nu af en toe denken aan die reclame 'hoe gaan we om met aardige mensen' dat je meteen rare dingen achter vanalles en nog wat denkt, ja het is vervelend en niet normaal... maar het is NIET een seriemoordenaar)

Ik zeg: Als het te gek wordt..dus als het buiten proporties gaat. TS voelt zich blijkbaar niet op haar gemak en natuurlijk hoef je jezelf niet gek te maken maar op je hoede zijn is ook niet verkeerd.

Evelijn

Re: Ik word gestalked, maar geen idee door wie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:13

Cossie en wat is dan volgens jou buiten proporties... en hebben dan deze briefjes e.d. dan nog wel iets van bewijs waarde?
Ik vind een post over dna-onderzoek en vingerafdrukken iets dat past bij inbraak en ergere vergrijpen en dit dan plaatsen in dit topic is dan onnodig paniek zaaien.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:19

Dit heeft niets met onnodig paniek zaaien te maken. Buiten proporties bedoel ik als zo'n figuur een stapje verder gaat dan alleen briefjes en cadeautjes sturen, dit kun je nooit voorzien. Het gaat erom dat de bewaarde briefjes als ondersteunend bewijs kunnen dienen.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:20

daantjuhhh schreef:
Evelijn schreef:

Dat bedoelde ik dus ook!

Ik denk eerlijk gezegd wel dat je het stalken kunt noemen. TS heeft er duidelijk last van, en iemand die al 3 jaar lang dit soort dingen doet is toch enigszins vreemd bezig.

Ik zou als ik jou was hulp vragen bij de politie! In elk geval informeren wat je kunt doen in zo'n situatie.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:26

Stalking is lastigvallen, dus je wordt beperkt in je vrijheid, maar dit is iets aan je deur hangen wat je ongezien in de prullenbak kan gooien, dat is geen stalking, wel als hij in zijn auto voor haar deur gaat staan en blijft staan, herhaaldelijk aan de deur komt, haar opbelt, en als er dan het aan de deur hangen van zooi ook nog bij komt, heb je stalking. Je moet wel weten wie het is, anders kan je ook geen stappen ondernemen.

Soms voldoet het als zo iemand voor de deur door de politie wordt aangesproken, dat kan zo een genant gevoel opwekken dat ze er mee stoppen, alleen de vasthoudende, die dus ook een psychisch probleem hebben, blijven volhouden en dat kan heel erg naar, eng en vervelend worden. Dan ben je volledig belemmert in je vrijheid, dan moet je zelfs oppassen dat ze niet binnen komen of je huis binnen zijn geweest tijdens je afwezigheid.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:30

Je moet gewoon allereerst weten wie het is... Strafrechtelijke vervolgbaar of niet, zo weet je wel om wie het gaat. Daar heeft de politie dan niet veel aan, maar jij wel.

Een camera bij de voordeur lijkt me een goed idee, je hebt verschillende modellen die helemaal niet zo duur zijn.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:32

Cossie schreef:
Heb je de briefjes bewaard? Mocht het te gek worden kunnen deze wellicht op dna of vingerafdrukken onderzocht worden.

:D Het is geen CSI

verder gewoon even een praatje maken bij de politie, of ze er ook daadwerkelijk wat mee kunnen/gaan doen is een tweede. Wellicht kunnen ze wat veker een rondje door jouw buurt maken, maar omdat je in een flatje zit heeft dat misschien ook niet zo veel zin...
Het is wel verschrikkelijk vervelend en ik zou me ook echt niet fijn voelen in deze situatie. Dus of het nu wel of niet officieel stalken heet,... /care Het is heel vervelend

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:40

ik denk inderdaad ook dat de politie er niks aan doet.
volgens mij doen ze er wat aan, als het echt te bont word & ze echt bewijzen hebben .

maar over dat muziek, weten veel mensen dan of jij muziek maakt? of kan die het echt alleen weten als die bij je deur staat en je hoort zingen/piano spelen of weet ik veel?

ik denk niet dat de politie voor dit soort 'stalking' vaker door je buurt gaat rijden hoor..
want het heeft niet echt iets bedreigends voor mijn gevoel..

maar goed het is vervelend en succes ermee!
Laatst bijgewerkt door ziamara op 14-03-10 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:47

Iets wat al zo lang duurt, een jaar of 3 vind ik toch wel de kant van stalken opgaan! Een normaal mens maakt zich na een korte tijd wel bekend, als het om liefde of iets zou gaan. Na 3 jaar zou ik het ook niet leuk en zeer zeker niet normaal meer vinden.

daantjuhh, dat jij het kan weten en het op een andere manier zich heeft ge-uit wil niet zeggen dat dit dan geen stalken is. Iedere stalker uit zich op een andere manier, dus dit is een beetje kort door de bocht om als buitenstaander maar te zeggen dat dit dus geen stalker is.

Ik zou hier zeer zeker melding van maken TS!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:53

MamboBeach schreef:
Iets wat al zo lang duurt, een jaar of 3 vind ik toch wel de kant van stalken opgaan! Een normaal mens maakt zich na een korte tijd wel bekend, als het om liefde of iets zou gaan. Na 3 jaar zou ik het ook niet leuk en zeer zeker niet normaal meer vinden.

daantjuhh, dat jij het kan weten en het op een andere manier zich heeft ge-uit wil niet zeggen dat dit dan geen stalken is. Iedere stalker uit zich op een andere manier, dus dit is een beetje kort door de bocht om als buitenstaander maar te zeggen dat dit dus geen stalker is.

Ik zou hier zeer zeker melding van maken TS!

Nee dit is zeker niet kort door de bocht.

Dat het haar ongemakkelijk doet voelen kan ik ook zeker begrijpen.
En zelfs dat ze op der hoede is of een beetje " bang"

Maar een stalker gaat verder dan lieve briefjes en kado'tjes.
Dit is een geheime aanbidder.

Waarschijnlijk durft hij zich niet kenbaar te maken.

Een stalker stalkt je met meer dan kado's en berichjes.
En die berichtjes zijn op zijn zachts uit gedrukt ook niet lief!

Ik zou zeggen probeer het maar eens bij de politie.
Die doet hier echt geen flikker mee hoor.

Als de briefjes minder lief worden dan kan je er wat mee bij de politie.
Volgens de wet valt dit gewoon NIET onder stalking.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:00

russel schreef:
Stalking is lastigvallen, dus je wordt beperkt in je vrijheid, maar dit is iets aan je deur hangen wat je ongezien in de prullenbak kan gooien, dat is geen stalking, wel als hij in zijn auto voor haar deur gaat staan en blijft staan, herhaaldelijk aan de deur komt, haar opbelt, en als er dan het aan de deur hangen van zooi ook nog bij komt, heb je stalking. Je moet wel weten wie het is, anders kan je ook geen stappen ondernemen.

Soms voldoet het als zo iemand voor de deur door de politie wordt aangesproken, dat kan zo een genant gevoel opwekken dat ze er mee stoppen, alleen de vasthoudende, die dus ook een psychisch probleem hebben, blijven volhouden en dat kan heel erg naar, eng en vervelend worden. Dan ben je volledig belemmert in je vrijheid, dan moet je zelfs oppassen dat ze niet binnen komen of je huis binnen zijn geweest tijdens je afwezigheid.

Ook in het geval van TS kan sprake zijn van een vorm van stalking.
Verdachte moet het oogmerk hebben een ander bijv. vrees aan te jagen.
Hoe kan jij nu weten wat deze persoon werkelijk denkt en wil, en met welke bedoeling hij dit doet?
Er zullen vast wel meer mensen zijn (including me) die 'aardige tekstjes en knuffels' in dit geval en zo lang, eng zouden vinden.

@ TS: heb het hele topic gelezen, wens je veel succes en sterkte, laat je idd niet gek maken maar wees wel op je hoede. Ben benieuwd naar je gesprek met de politie.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:03

De politie kan er misschien niet veel mee maar ik zou er toch een melding van maken!

Nogmaals daantjuhhh, dat jouw eventuele stalker het anders heeft aangepakt wil niet zeggen dat dit geen stalker is...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:07

MamboBeach schreef:
De politie kan er misschien niet veel mee maar ik zou er toch een melding van maken!

Nogmaals daantjuhhh, dat jouw eventuele stalker het anders heeft aangepakt wil niet zeggen dat dit geen stalker is...

Lees de wet er maar eens op na.

Met geen mogelijkheid dat ze deze "stalker" op kunnen pakken.
Hij doet niks wat verboden is!

Singur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 18:18

Even een quote uit mijn eerste post:
Singur schreef:
Morgen wil ik naar de politie om melding of aangifte te doen.
Omdat ik niet zeker weet om wie het gaat kunnen ze er waarschijnlijk weinig mee. Maar dan staat het in ieder geval wel geregistreerd.
Wat kan ik hier nog meer tegen doen? Wie heeft hier ook ervaring mee?

Echt officieel aangifte kan ook niet. Maar dat is ook niet mijn bedoeling.
Het is meer melding maken, dat er iets geregistreerd staat.

Geloof me, ik weet ook echt wel wat stalking is. Ben al eerder gestalkt en dat ging verder dan briefjes (achtervolgingen, bedreigingen, telefoontjes, smsjes, briefjes, enz.).
Dit is inderdaad een stuk milder. Maar dat wil niet zeggen dat ik me er prettig onder voel.
Het gevoel dat ik in de gaten gehouden word is al genoeg om me ongemakkelijk te voelen.
Daarbij irriteer ik me er aan de andere kant mateloos aan dat iemand niet de ballen heeft om zich gewoon kenbaar te maken en waarom dit al 3 jaar anoniem moet.
Dat ik de buurman er van verdenk is puur gebaseerd op toevalligheden. Het kan ook een wildvreemde zijn...

Ik twijfel zelf ook heel erg of dit niet gewoon aanstellen is van mij. Of dat het wel ernstig genoeg is om er melding van te maken.
Maar zeker is wel dat ik me er gewoon niet lekker bij voel en dat ik me beperkt voel in mijn doen en laten (zit nu met klaarlichte dag met de gordijnen dicht bijvoorbeeld).
En ook daarom wil ik naar de politie. Dat zijn professionals die mij kunnen vertellen wat wijs is om te doen.
Aanspreken, niet aanspreken, negeren, of wat dan ook.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:19

Het lijkt me dat als iemand je in de gaten houdt (weten wanneer je thuis bent, weten dat je een paard hebt, weten dat je muziek maakt) het wel stalking is.

Ook vind ik het een goed plan om de politie wat te laten weten. Dat hij nu nog niets gedaan heeft anders dan kaartjes, boekjes en beertjes wil niet zeggen dat hij dat niet gaat doen. De kans is er dat als de TS bijvoorbeeld een vriendje krijgt of als ze wil verhuizen dat hij dan het gevoel heeft haar 'kwijt te raken' en daar wat aan wil doen.

Ik snap dat sommige mensen hier de ernst niet van inzien, maar het feit dat het al 3 jaar doorgaat, dat het een vrij 'wanhopige' manier is van versieren, dat knuffels en poesieplaatjes (voor een man vrij 'romantisch'), maakt dat ik me voor kan stellen dat de ts dit spannend vind.

Voor hetzelfde geld is het idd de buurman die alleen maar aardig wil doen, maar ik denk dat je dit soort dingen niet moet onderschatten.

Ik zou geen briefjes opplakken dat 'je de attenties waardeerd maar...' want dat kan opgevat worden als dat je er erg blij mee bent. Als je een briefje ophangt, dan kort en zakelijk, dat je het ontvangen van ongevraagde attenties als zeer vervelend ervaart en of de gever het sturen van dezen wil staken.

Wat ik je aan kan raden (geen idee of je het hebt) is om zo'n ketting op je voordeur te zetten, zodat de deur wel een stukje open kan, maar niet helemaal. Zo eentje die je er van buitenaf ook niet vanaf kan halen. Zeker als je bijvoorbeeld een briefje op wilt hangen, knuffels niet meer aan gaat nemen, cameratje instaleert (en als het de buurman is dan ziet hij natuurlijk dat je dat aan t doen bent) dan wil je niet het risico lopen dat hij ineens aan je deur staat en de deur open kan duwen.

Afbeelding
Zoiets bedoel ik dus

Succes TS, ik ben benieuwd hoe dit verdergaat.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:44

Volgens mij kijken jullie allemaal veel te veel CSI afleveringen!

Kom op zeg, ga gewoon naar je buurman en vraag of hij het is. Zeg dat je het heel lief vindt, maar dat je er een beetje bang van wordt en dat je zijn gevoelens niet deelt. Mocht hij daar raar op reageren of mocht het hem niet zijn dan kun je altijd nog verdere stappen ondernemen. Maar 4 pagina's met spionage tips om een paar boekjes en een barbiepaard vind ik persoonlijk erg ver gaan

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:06

ben ook wel benieuwt wat de ts uit gaat vinden en wat voor maatregelen de politie haar zal adviseren

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:14

ts
Ben je al bij de politie geweest ondertussen?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:17

Ik ben ook erg nieuwsgierig wat voor adviezen ze geven!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:28

Ik ben ook "lastig gevallen" door een klant. Mijn moeder heeft 'm een keer gevolgd en heeft zo zijn nummerbord achterhaalt. Mijn baas heeft de wijkagent ingeschakeld en die heeft een bezoekje gebracht aan de desbetreffende (oudere) man, daarna was het gelijk over. Hier was ook geen sprake van echt lastigvallen maar ik voelde me er absoluut niet prettig bij. Wat Kiwiko zei: Laat je niet gek maken maar het is wel verstandig om er bij de politie melding van te maken en om je eigen veiligheid te denken.