OV Chipkaart (Deel 2)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mOamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:32

Vanochtend me kaart geactiveerd. Kwam er te staan u heeft 2 bestellingen opgehaald. Nouja oke zal wel dacht ik..
Net in de bus, deed ie het niet!! Kwam er te staan; onvoldoende saldo -0,98 :(
Kon ik alnsog een kaartje kopen, 1,60 voor iets meer dan een km :(

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:51

Dan heb jij nog mazel mOamm..
Ik moest een kaartje van 3euro halen terwijl ik eigenlijk gratis hoor te reizen maar er is toch geld afgeschreven van de voorgaande reis (moest overstappen).

Ook heel raar, diezelfde voorgaande reis, op de heenreis was ik dus 5 nog wat kwijt (stond 5 euro op mijn pasje), ik stond iets in de min en kon mijn volgende bus dus niet nemen. Ik voor de terugweg opgeladen met 10euro, kom ik weer thuis in Noord-Holland sta ik opeens 2euro in de min.. Hoe bedoel je, vreemd, met kaartje was een enkeltje ongeveer 8euro, dus heel raar dat ik op de heenweg 5 moest betalen (op zich niet vervelend is namelijk minder) maar op de terugweg 12!!

Ik ga nu een aangetekende brief schrijven dat ik al verdorie drie maanden bezig ben om een nieuw pas te krijgen, dat hun nalatig zijn en dat ik mijn nog te maken reiskosten vergoed wil hebben, net als de kosten van afgelopen keer. Ben benieuwd wat ik te horen krijg..
Waren ze maar nooit begonnen met dit gedoe..

Tancreda4

Re: OV Chipkaart (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:51

Belachelijk toch. Zo zat er laatst een meisje bij ons in de trein, ging de conducteur even kijken hoe en wat op haar pas. Stond een week ov op, maar hij kon ook zien dat de afgelopen dagen (DOOR DE WEEKS!) er bedragen waren afgehaald voor busreizen! Lekker waterdicht hoor, zo'n kaart.... Grmbl.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:55

Is er ook een site waarbij je online kan kijken wat er op je kaart staat? En opwaarderen? Er staat mij bij dat je je ergens op een site kan inloggen met je kaart?

Ik moet morgen namelijk van Heerenveen naar Groningen met de Qliner, normaal scan ik altijd dat kaartje, maar moet ik er nu saldo opzetten of kan ik nog gewoon een kaartje met 40% korting kopen met vertoon van mijn pas?

Stomme ovchipkaart :+

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:51

Dat vind ik dus het poedersuiker aan deze hele kaart!
Er kan gewoon geld vanaf worden gehaald, dikke bullshit! Het kost namelijk altijd weer veel meer tijd, energie (en vaak ook geld), dan dat je kwijt was op die kaart!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:52

Mijn zus krijgt heel vaak een foutmelding bij in/uitchecken in de bus, terwijl bij controle in de trein er nooit iets aan de hand is. Ging ze daarnet online kijken en was er 4 euro afgeschreven :P.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:21

dus als ik er niks op heb staan gaat het saldo gewoon op - het bedrag?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:07

Bij mij geeft ie op internet een 0 saldo aan, mag hopen van niet, want heb er niet zo gek lang geleden 30 opgegooid en 2 ritjes met de tram gedaan in het weekend en de rest door de weeks.... :/

skipperfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 01:35

Ik moet echt even mijn verhaal kwijt...

Ik heb mijn ov-chipkaart nu al meer dan een jaar en had er nooit problemen mee, tot een paar weken geleden. Bij het inchecken kreeg ik een foutmelding met 'pas is ongeldig'. Ik ben toen naar het loket gelopen en zij hebben mij verteld dat ik mijn kaart op moest sturen voor reparatie, ik kreeg toen een tijdelijke ov-chipkaart. Totdat ik ineens afgelopen dinsdag niet meer met die tijdelijk ov-chip kon reizen. Ik kreeg dus een conducteur op mijn dak dat die kaart niet geldig was. Thuis aangekomen, gelijk de klantenservice gebeld en die vertelden me dat mijn ov-chipkaart wel is aangekomen, maar dat ze het vernietigd hebben! :( Dus ik helemaal verontwaardigd, omdat ik in de veronderstelling was dat ze mijn kaart zouden repareren. Ik zou dan een nieuwe aan moeten vragen en dat zou dan ongeveer 3 weken duren. En nee.. ze konden ook geen andere tijdelijke kaart verstrekken. Ze vertelden me dat ik dan maar tijdelijk moest betalen voor het reizen. (Afijn.. elke dag heen en weer van Spijkenisse naar Breda, gaat me zo'n 100 euro per week kosten.)
Nou ik hoop maar dat ik het ergens kan declareren...

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:49

Weet iemand of je nog met een roze strippenkaart (bus) kan reizen in een gebied waar de ov-chip is ingevoerd.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:28

volgens mij niet furious, maar misschien heb je een lieve chauffeur.. Zeg je dat je pas gestolen is. Vaak willen ze je dan nog wel binnenlaten is mijn ervaring (bij anderen dan, ben gelukkig niet de enige die er problemen mee heeft in mijn omgeving)

Edit: Hangt er wel vanaf of je alleen nog maar met de pas kan reizen of dat je ook nog kaartjes kan kopen. Op mijn lijn richting Den Oever kan ik nog gewoon kaartjes kopen, maar in Friesland liggen ze niet meer standaard naast de chauffeur.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:53

Ik ben niet zo duidelijk geweest :o :
Ik heb mijn OV wel, maar ook nog aardig wat strippen op mijn roze kaart. Je kan wel kaartje kopen in de bus.

vivalavida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:28

Weet iemand dit?
Op de achterkant van de oude vertrouwde ov stond altijd een lijstje met data waarop je NIET gratis kon reizen met je week ov. (bijv. de 4 weken in de zomer en speciale feestdagen)
en nu? hoe zit dat nu? moet je zelf maar gokken over wanneer je wel en niet gratis mag? mag je altijd gratis door de weeks? of daar ergens een lijstje van? :o

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:33

@furious: Weet de buschauffeur veel..
Maar volgens mij kan je idd dan wel nog met korting reizen dan. Is in principe gewoon je ovkaart (de oude grote kaart dus) met een strippenkaart. Moet je neem ik aan wel je ovchip laten zien. Anders kan elke idioot een roze kaart kopen (daar reken ik mijzelf ook bij want heb ook ruim een maand op een roze strippenkaart gereisd terwijl mijn ovding weg was, had wel voor de zekerheid de blauwe ook bij me). Duur grapje trouwens..
Dus als je een weekov hebt kan je in het weekend met de strippen reizen, en andersom.

@vivalavida: Ik denk dat er op die site van ovstudentenchip wel een lijstje zal staan. Anders gaan we met zn allen dat ding stalken tot ze gek worden :)

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:35

Juud87 schreef:
@furious: Weet de buschauffeur veel..
Maar volgens mij kan je idd dan wel nog met korting reizen dan. Is in principe gewoon je ovkaart (de oude grote kaart dus) met een strippenkaart. Moet je neem ik aan wel je ovchip laten zien. Anders kan elke idioot een roze kaart kopen (daar reken ik mijzelf ook bij want heb ook ruim een maand op een roze strippenkaart gereisd terwijl mijn ovding weg was, had wel voor de zekerheid de blauwe ook bij me). Duur grapje trouwens..
Dus als je een weekov hebt kan je in het weekend met de strippen reizen, en andersom.

@vivalavida: Ik denk dat er op die site van ovstudentenchip wel een lijstje zal staan. Anders gaan we met zn allen dat ding stalken tot ze gek worden :)

Oke bedankt voor reactie.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:00

skipperfan schreef:
Ik moet echt even mijn verhaal kwijt...

Ik heb mijn ov-chipkaart nu al meer dan een jaar en had er nooit problemen mee, tot een paar weken geleden. Bij het inchecken kreeg ik een foutmelding met 'pas is ongeldig'. Ik ben toen naar het loket gelopen en zij hebben mij verteld dat ik mijn kaart op moest sturen voor reparatie, ik kreeg toen een tijdelijke ov-chipkaart. Totdat ik ineens afgelopen dinsdag niet meer met die tijdelijk ov-chip kon reizen. Ik kreeg dus een conducteur op mijn dak dat die kaart niet geldig was. Thuis aangekomen, gelijk de klantenservice gebeld en die vertelden me dat mijn ov-chipkaart wel is aangekomen, maar dat ze het vernietigd hebben! :( Dus ik helemaal verontwaardigd, omdat ik in de veronderstelling was dat ze mijn kaart zouden repareren. Ik zou dan een nieuwe aan moeten vragen en dat zou dan ongeveer 3 weken duren. En nee.. ze konden ook geen andere tijdelijke kaart verstrekken. Ze vertelden me dat ik dan maar tijdelijk moest betalen voor het reizen. (Afijn.. elke dag heen en weer van Spijkenisse naar Breda, gaat me zo'n 100 euro per week kosten.)
Nou ik hoop maar dat ik het ergens kan declareren...

Dit zal denk ik ook voor jou gelden:

''Ik kan mijn studentenreisproduct niet activeren. Heb ik recht op schadevergoeding?
Heb je recht op een studentenreisproduct en staat je abonnement niet op tijd in de ophaalautomaat, dan kun je een schadevergoeding van € 68,- per halve maand aanvragen. Dit is mogelijk in de volgende drie gevallen:

■Je hebt al recht op studiefinanciering, maar er staat nog geen abonnement voor je klaar om te activeren. Je hebt wél drie maanden voordat je recht op studiefinanciering inging alle relevante gegevens aan de Dienst uitvoering Onderwijs (DUO) doorgegeven.

■Je bent van abonnement gewisseld. Je nieuwe abonnement staat niet binnen twaalf werkdagen nadat je de wissel hebt aangevraagd in de ophaalautomaat.

■Je hebt een OV-vergoeding ontvangen omdat je voor je studie in het buitenland was. Bij thuiskomst staat je abonnement niet in de ophaalautomaat, terwijl je wel op het formulier OV-vergoeding buitenland hebt ingevuld wanneer je weer in Nederland zou zijn.

Je vraagt een schadevergoeding aan met het formulier Aanvraag Schadevergoeding Studentenreisproduct. Vraag de schadevergoeding aan binnen veertien dagen nadat je recht op het abonnement had. ''

http://www.ib-groep.nl/particulieren/kl ... vergoeding

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:22

Ik heb een (voor mij) heel dringede vraag. Krijg je als je je ov chipkaart opzegt ook een vergoeding voor deze? Dat heb ik ergens een keer gehoord..

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:31

Een vergoeding voor wat? Als je je studenten ov afmeld mag je de kaart houden, maar moet je er voortaan saldo op hebben staan om ermee te kunnen reizen (dan is het dus een 'gewone'ov-kaart). Bij mijn weten krijg je geen vergoeding als je je studenten OV opzegt, alleen een boete als je er geen recht meer op hebt en vergeet op te zeggen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:34

Er staat me iets bij van dat er €67 van je stufi jaarlijks wordt ingehouden, omdat je daar je OV jaarkaart voor krijgt. Als je die dus niet wilt hebben krijg je die €67 terug, maar ik weet niet hoe dat zit met tussentijds opzeggen e.d. Even de IB-groep/DUO bellen zou ik zeggen :)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:42

Ja ik zal eens ff bellen ja.. Ja die boete weet ik ja.. dat is 136 euro per maand ofzo.. En dan maar 67 euro voor een heel jaar wat je dan terug krijgt! Dat is in verhouding weinig!

Edit: net gebeld je krijgt alleen een vergoeding om bepaalde redenen: http://www.ib-groep.nl/particulieren/re ... kosten.asp
Laatst bijgewerkt door Cynthiaaapje op 22-03-10 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:44

ik krijg mijn ov chipkaart niet geactiveerd..
probeer al steeds te bellen maar iedere keer schakelt ie uit omdat de lijnen te druk zijn..
dus deze week weer verder proberen.

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:45

zap schreef:
Mijn zus krijgt heel vaak een foutmelding bij in/uitchecken in de bus, terwijl bij controle in de trein er nooit iets aan de hand is. Ging ze daarnet online kijken en was er 4 euro afgeschreven :P.

Ik had het laatst bij een bus van conextion, ik check me in.. ging prima wil me bij cs utrecht uitchekken stond er u bent al ingecheckt.. Wa blief dacht ik toen :\ echt grr..

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:24

Nu is 't helemaal mooi..
Krijg ik vandaag een boete van 65 euro omdat mijn kaart het niet deed in de trein (30 euro kaartje en 35 euro boete). Echt zo belachelijk dit.. Iemand 'n idee wat ik hier aan kan doen!? Of mag ik weer een uur aan de lijn wachten..

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:34

Olga88 schreef:
Nu is 't helemaal mooi..
Krijg ik vandaag een boete van 65 euro omdat mijn kaart het niet deed in de trein (30 euro kaartje en 35 euro boete). Echt zo belachelijk dit.. Iemand 'n idee wat ik hier aan kan doen!? Of mag ik weer een uur aan de lijn wachten..

En hij heeft het al wel gedaan zeg maar, er staat een reisproduct op?

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:40

Olga88 schreef:
Nu is 't helemaal mooi..

Dat ken ik, voor 16 maart deed mijnes het ook af en toe niet in de trein. Gebeld en ze kregen vaker die klachten, maar ik hoop toch wel dat het nu al is opgelost. Niet dus, ik houd telkens weer mn hart vast als ik word gecontroleerd.
Ik heb voor de zekerheid wel een uitdraai van mijn kaartinformatie bij me, ik weet niet of het helpt maar dan kan ik iig iets aantonen en bezwaar maken.