Hoeveel geven jullie per maand uit aan boodschappen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gemiddeld bedrag per maand aan boodschappen (gebasseerd op 2 personen)

< 100 euro
42 (7%)
100 - 150 euro
89 (15%)
150 - 250 euro
160 (27%)
250 - 350 euro
147 (24%)
350 - 450 euro
93 (15%)
> 450 euro
60 (10%)

Totaal aantal stemmen: 591

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:44

Wij geven minstens 10 euro per dag uit. Ik probeer wel een zuinig te doen, maar mijn vriend vindt dat je gewoon 'goed' moet eten :+
Daarbij komt dat ik koken heel leuk vind en we van lekker eten houden.
Het komt denk ik neer op zo'n 400 euro p maand.

opisop_shop

Re: Hoeveel geven jullie per maand uit aan boodschappen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:48

Wij zijn met zn 2en zo'n E200 per maand kwijt aan ons eigen eten + schoonmaakartikelen/wc-papier enz.
Kan soms wat meer zijn (visite/verjaardag enz) dus reken zo'n E250 per maand. Dat vind ik ook echt het uiterste dat ik eraan uit wil geven! We doen veel boodschappen bij de Lidl/Aldi en datgene wat we daar niet van lusten of wat ze niet hebben halen we bij de AH en ook vers brood enz.
Scheelt ook wel dat wij geen vlees eten en niet dagelijks vleesvervangers eten, want daar gaat ook veel geld in zitten.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:42

Wij zitten toch wel in de hoogste catagorie, helaas. We zijn met z'n tweeen maar mijn vriend eet voor drie man. Oftewel, ik kook iedere dag voor vier personen... :Y)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:44

Hier ook met zijn 2en ongeveer 400 euro. :o

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:45

Ik ongeveer 150 euro. Voor mij alleen, puur levensmiddelen dan he.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 12:47

Ik heb bedacht om nu 70,- per week te gaan pinnen en daar ga ik van proberen een week rond van te komen..
Als dat lukt bespaar ik toch zo'n 100,- op de boodschappen per maand.. dat zou wel mooi zijn! :)
En heb ik beter zicht op de uitgaven.. want tot nu pinde ik maar raak en ik heb ook geen idee wat dingen kosten die ik in de wagen pleur...
Eens kijken of me dit gaat lukken ;)

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 12:48

Aangezien volgens de pol slechts 26% van de mensen meer dan 350,- aan boodschappen besteden moet mij het ook wel lukken om goedkoper in te kopen ;)
Ik ga het proberen haha

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:54

Ik hen geprobeerd om rond te komen van 125 euro, voor al het voedsel/huishoudartikelen.... maar dit lukte me niet.

Ik koop alles bij de Aldi/C1000, koop wel vaak biologisch vlees maar eet daar en tegen ook vaak voordelige vis. Ik eet wel alle groente/fruit vers, dus geen potjes/blikken. Wellicht dat je daardoor duurder uit bent, ik eet bijna nooit standaard aardappelen/groente/vlees.

Ben best benieuwd wat mensen eten als ze zeggen voor 100 euro klaar te zijn...

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:58

Wij zitten gemiddeld tussen de 300 en 350 euro. Met zijn twee-en, geen huisdieren. Hier zit ook wasmiddel, douchespullen etc bij. We doen onze wekelijkse boodschappen bij de Jumbo en af en toe langs de Albert Heijn. :)

Nibbit

Wij geven ongeveer 100 euro per week uit aan de boodschappen. Het is maar net wat je koopt, mn vriend is gek op kaas en dat tikt hard aan ;)

Wasmiddel probeer ik altijd in de aanbieding te kopen, schoonmaakspullen ook.

En diverse dingen bij de Lidl, maar vaak liggen daar dan weer net dingen die je eigenlijk niet nodig hebt en wordt het toch nog duur :+

Remember

Yucca schreef:
Ik eet wel alle groente/fruit vers, dus geen potjes/blikken. Wellicht dat je daardoor duurder uit bent, ik eet bijna nooit standaard aardappelen/groente/vlees.

Ben best benieuwd wat mensen eten als ze zeggen voor 100 euro klaar te zijn...

Dat heb ik ook.... Had van het weekend 'verse' doperwten, (nou ja, vers, wel in een zakje maar dus niet uit een opwarmpotje) en die zijn dan 2,50 voor 200g. Dat scheelt nogal met een blikje/potje hoor! Als je dan een beetje af wilt wisselen in groenten scheelt het volgens mij behoorlijk als je vers wilt :j

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:08

Wij eten elke dag verse groente ed, ook wasmiddel en dat soort dingen meegerekend, zijn we zo'n 350 per maand kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:18

Mijn man en ik geven best veel uit aan eten.
We houden allebei van gezond en vers eten en vooral in het weekend willen we nog wel eens "uitgebreid" koken.
Ook drinken we meestal wel een glaasje wijn bij het eten en mijn man drinkt vaak later op de avond nog een biertje.

Ook zijn we allebei rokers, wat echt een grote aanslag op ons budget is.

Ik denk dat we met zijn tweeen, en dan kijk ik echt alleen naar eten, niks meer, zo'n 350 euro per maand kwijt zijn.
Als je deo, shampoo, sigaretten, etc. mee gaat rekenen, dan zijn we zeker meer dan 500 euro per maand kwijt en dan heb ik het nog niet eens over extra dingen ;)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:25

Ik zal eens een voorbeeld geven van iets dat we vorige week gegeten hebben:

Hete patatjes met roergebakken spitskool en krokante stukjes

Inkopen:
Spitskool (1/2 spitskool over voor stappot later in de week) €0,50
2 Uien €0,30?
3 Gemberbolletjes (vers of pot) €0,30
Mini frites (1/2 zak over) € 0,50?
Quorn krokante stukjes (1/2 pak over) €0,50
Ketjap €*
Sambal €*
Melk €0,45
Ander drinken (gewoon een gemiddeld bedrag gepakt) €0,75
Brood €1,-
Beleg (gemiddeld) €0,50
Yoghurt (1/2 pak) €0,50

Totaal: €5,30

Ui/peen stamppot met stoofpeertjes toe

Inkopen:
2uien €0,30 ?
Flinke peen €0,25
Aardappelen €0,75
Zout en peper €*
Stoofpeertjes €0,75
Goedkope rode wijn (1/3 fles) €0,75
Suiker €0,20 ?
Kaneel €*
Kruidnagel €*
Melk €0,45
Brood €1,-
Beleg (gemiddeld) €0,50

Totaal: €5,70

Groentenlasagne

Aubergine (1/3) €0,30
Broccoli €0,35
Paprika €0,45
Peultjes €0,30
Champignons €0,25
Tomaat €0,35
Lasagnebladen €0,50
Mix voor Lasagnesaus €0,50
Melk €0,45
Brood €1,-
Beleg (gemiddeld) €0,50

Totaal €5,70

Wraps

Ijsbergsla €0,20
Vega gehakt €1,00
Kruiden €*
Paprika €0,45
Wraps €1,00
Tomaat €0,35
Cous Cous €0,40
Rozijnen €*
Melk €0,45
Brood €1,00
Beleg (gemiddeld) €0,50

Totaal €6,10

* Bedrag zo klein dat het niet echt uit maakt

Over het drinken: Ik drink overdag veel thee. Ik schaf dat altijd aan in de aanbieding en daardoor is het erg goedkoop drinken. Zomers drinken we dan wel aanmaaklimonade. Dan wel vaak de wat duurdere (lessini), maar ook die koop ik in de aanbieding. Dan kom ik dus niet op die extra 0,75. Ik heb hem hier wat hoger omdat we ook wel eens vruchtensap in huis hebben. Voor het gemak reken ik een heel pak melk.

Over het brood: ja, het lekkerste brood kost 2 euro. Maar een heel brood eten we niet op een dag en meestal kopen we aanbiedingen of wat goedkoper brood. De 1,00 voor het brood is dus ruim zat.

Beleg: Dat maakt heel veel verschil. We hebben van pindakaas tot kaas (van de lidl voorverpakt) en van kruidenboter tot eiersalade.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:29

Wij zijn met z'n tweetjes per maand rond de 250 euro kwijt aan etenswaren en huishoudelijke artikelen, shampoo en tandpasta. Persoonlijke verzorgingsartikelen als make up e.d. reken ik niet mee. Ik doe altijd bij de AH boodschappen (die is het dichtste bij en ik ben lui) en we eten nooit blikvoer. Wel maak ik gretig gebruik van de vriezer, ik koop zoveel mogelijk groot in (dus kilopakken vlees, als brood in de aanbieding is, een aantal broden tegelijk die dan de vriezer ingaan) en let ik erg op de aanbiedingen. Dingen als wasmiddel, wijn, frisdrank e.d. koop ik alleen als ze in de bonus zijn en dan koop ik meteen een voorraadje. Daarnaast kies ik liever voor het huismerk dan voor het zogenaamde A-merk (tenzij het huismerk echt niet hachelen is, zoals bij cola). Maar ik maak dan wel weer zo min mogelijk gebruik van potjes en heb een kast vol met kruiden, soorten azijn, olie en andere smaakmakers. We eten niet dagelijks vlees, wel vaak van de slager, maar wel dagelijks verse groenten en veel fruit, wat ik op de markt haal als ik tijd heb. Meestal kom ik wel uit met 250 euro.

Er is genoeg in huis om dagelijks een goedgevulde broodtrommel mee naar het werk te nemen, wat elk van ons daarnaast op het werk koopt (soepje, broodje met lekkers) komt op eigen rekening.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:40

Ik heb optie 250-350 geselecteerd maar ik bedenk me nu dat het eigenlijk het bedrag tot 250 moet zijn…

Ik ben in mijn eentje en ik maak dmv automatisch overboeking 70 euro per week naar mezelf over die ik moet gebruiken voor tanken, roken en eten/drinken. 20 euro tanken dus in feite doe ik met 50 euro per week. Echter, als er dingen als wasmiddelen etc. (dure dingen dus) in de aanbieding zijn, maak ik weleens wat extra’s over, speciaal voor dat soort dingen (Robijnfles van 10 euro bv).

Ik maak gebruik van aanbiedingen en eigenlijk ligt mijn vriezer standaard vol.
En nee, ik heb het er niet slecht van. Bestellen, afhalen etc. doe ik zelden tot nooit en beschouw ik altijd als traktatie. Verder mag ik 1x in de week ‘ongezond’ eten van mezelf (broodje worst, patatje, pizza etc.) en de rest eet ik gezond. Maar bewust inkopen doe ik zeker wel! In het weekend wat lekkers en door de week iets strikter. Deodorant en shampoo etc. haal ik ook gewoon daarvan. Ik probeer het wel te spreiden, elke week iets ‘duurs’ meenemen zodat je niet in 1x met een heleboel dure dingen zit.
Heel handig word je ervan, je bent geen dief van je eigen portemonnee.

Van tevoren budgetteer ik mijn maand(en) vooruit, dan weet ik precies of ik genoeg heb of evt. tekort kom en weet ik ook hoeveel ik over hou etc. Veel handiger dan achteraf bonnetjes te gaan zitten optellen…

OH ja en ik pin altijd mijn geld zodat ik contant heb. Zo weet ik precies hoeveel ik nog te besteden heb (in een week).

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:42

Malenka: klinkt lekker! haha krijg er honger van...
Als ik dit zo lees verschilt het niet heel erg van wat ik koop, alleen besteed ik waarschijnlijk meer geld aan brood/beleg/drinken.

Ben wel benieuwd hoe een week menu eruit ziet, want zo te zien heb je nog aubergine, peultjes, broccoli ect. over! Dat vind ik ook altijd zo flauw in bijv. de Allerhande: goedkope recepten... Ja voor 4 personen misschien, maar voor 1 niet. En dan alle ingredienten opdelen, wat moet je dan met het overgebleven doen? Dat betaal je toch ook! En dagen hetzelfde eten, daar heb ik echt ene hekel aan. Wellicht verwend, maarja..
Laatst bijgewerkt door Yucca op 09-02-10 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:43

Goed topic dit.. er valt dus nog veel te besparen voor mij. Geef meer uit per maand dan de meeste stellen lees ik :o .
Nadeel van alleen wonen is dat het relatief ook duurder is om te koken voor 1... :(
Deze maand ga ik eens opletten ;-).

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:46

Yucca schreef:
Ben wel benieuwd hoe een week menu eruit ziet, want zo te zien heb je nog aubergine, peultjes, broccoli ect. over! Dat vind ik ook altijd zo flauw in bijv. de Allerhande: goedkope recepten... Ja voor 4 personen misschien, maar voor 1 niet. En dan alle ingredienten opdelen, wat moet je dan met het overgebleven doen? Dat betaal je toch ook! En dagen hetzelfde eten, daar heb ik echt ene hekel aan. Wellicht verwend, maarja..

Broccoli kun je ene dag in een ovenschotel doen en de volgende dag in een curry, peultjes kun je afgepast kopen en aubergine smaakt gestoofd heel anders dan gegrild. Veel groenten heb je ook in de vriezer (tuinerwtjes, tuinbonen) en veel groenten zijn best een paar dagen te bewaren in de groentelade.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:48

Ik heb de optie 350 - 450 euro aangevinkt, voor 2 personen en soms halen we dat niet eens. We genieten graag van het leven (Bourgondiers :Y) ) , delen vaak de maaltijd en borrels met vrienden en gebruiken veel A-merken. We eten scharrelvlees van De Groene Weg en de boer. Boodschappen doen we wekelijks bij de Dirk vd Broek en we halen dan meestal de vergeten boodschapjes of verse groenten bij de C1000 of AH.

Onze hond en 2 katten nemen 10% van bovengenoemde kosten op zich, zij eten geen brokken maar alleen vlees. De kosten voor het paard reken ik niet mee.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:51

Mijn vriend en ik besteden ongeveer 200 tot 220 euro per maand aan boodschappen. Hier zitten ook verzorgingsproducten en wasmiddel e.d. bij. Dit is voor ons ruim zat. Ik let trouwens wel op aanbiedingen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:58

Yucca,
ik denk er over een website/blog te maken waar ik bij houd wat we eten en wat het kost. Gewoon om te laten zien hoe gevarieerd je kunt eten voor een relatief laag bedrag.
Ik heb inderdaad nog het een en ander over. Maar dat gaat allemaal wel op hoor. Ik heb nu gewoon even de dagen gepakt waarvan ik nog wist wat ik exact gebruikt heb (boodschappen staan in een schrift dus de prijzen kloppen).

Ik zie nu wel dat ik de geraspte kaas vergeten ben bij de lasagne. Dat is een half zakje. Dus zo'n 50 cent.

Kaka,
klopt hoor. Ik kies daar de groenten ook wel op uit. Groenten haal ik meestal niet bij de c1000 in het dorp. Maar bij de lidl of de Jumbo. Vooral bij die laatste zijn de budget verpakkingen heel voordelig. Je hebt dan alleen wel wat meer. Maar met de tomaten gebruik je ze voor een soep, in de salade en voor de pastasaus. De paprika's; in de soep, salade, pastasaus, uit de oven met vuling etc. Ook de peultjes heb ik nu als budget verpakking. Die gaan gewoon in van alles en nog wat. Lekker en gezond. Een krop ijsbergsla is meestal vrij goedkoop (in verhouding tot andere sla) en lang houdbaar.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:05

Malenka, dat lijkt me een erg goed idee, en gezien je recepten die je hierboven zet ook nog lekker ook!

Ik snap het wel hoor, ik gebruik ook veel aubergine/courgette/broccoli/paprika, dat kan je op zoveel manieren verwerken! Alleen red ik het dan niet voor minder dan 125 euro in de maand...kom toch wel aan de 150/200. Maar wellicht ligt dat aan overige boodschappen (en niet aan het avondeten).

marius

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:52

Als je wilt of het moet kun je heel goedkoop, mijn inkomen is tijdelijk weggevallen, en we kunnen ons voor 100 euro in de maand redden!
Dit gaat over mijn vriend, mijn dochter en ik..
Hierin zitten ook de luiers en de voeding die mijn dochter nodig heeft!
Wij gaan tegenwoordig alleen naar de aldi en het vlees haal ik bij een slager.
Zoals verse groente heeft de groenteboer hier een aanbieding voor (bijna) de hele week groente voor 5 euri!
Dat is niet zo gek dacht ik!
Terwijl ik vorig jaar elke week! 100 euro kwijt was aan boodschappen en toen was mijn dochter nog niet eens geboren!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:54

Wij hebben heel lang van 200,- per maand geleefd als gezin met 2 kinderen.
Momenteel zal het iets meer zijn, denk rond de 350 a 400,- maar voor een groot deel biologisch en alles vers.
(hebben geen magnetron of voedsel in blikken/potjes)
Voor de katten en honden zijn we ongeveer 50,- per maand kwijt aan vlees en kattebakspul
Laatst bijgewerkt door annebe op 09-02-10 15:57, in het totaal 2 keer bewerkt