Slaan is onmacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:28

Citaat:
Ik krijg die klap nu ook niet, echt niet. Als kind kreeg ik een tik indien nodig, niet heb ik het al jaren niet meer gehad. Maar het was ook meer een " stel dat ". Respect komt inderdaad van 2 kanten. Maar die tik brengt mij wel terug met de pootjes op de grond. Van verrek ik ben te ver gegaan. Je krijgt niet ( normaal gezien ) zomaar een tik omdat je je melk omgooit, Maar als je iets doet wat niet door de bocht kan.

En dan is de vraag of een jong kind (peuterleeftijd) dat onderscheid kan maken. Ik snap je wel hoor! Ik vind ook zeker niet dat het altijd maar gezellig en vrijheid blijheid moet zijn, beste vriendjes met je kind worden is idd ook niet de goede instelling.

Maar ik heb het afgelopen jaar jamen met 2 orthopedagogen opvoedingsondersteuning gegeven aan ouders met kids in de peuterleeftijd door het hele land. Dan is DE pedagogische tik en lichamelijk corrigeren natuurlijk iedere keer weer wel een item waar iemand over begint.
Moet zeggen dat het grootste deel van de ouders die ik daarbij heb gesproken het ook een lastig onderwerp vonden en zich er vaak helemaal niet prettig voelden bij het geven van een tik aan de kids.
Ik heb dus hele andere ervaringen dan de dingen die ik hier veel hoor. Sta er bijna van te kijken :D . Misschien komen dingen hier, zo op papier anders over. Dat zou kunnen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:29

KiWiKo schreef:
Siets.......... dus jij vind dat jij je als ouder maar moet laten slaan door je 3 jarige????

ik mag toch hopen van niet zeg!

Dat is wel het uiterste. Maar een slaande peuter kan je op meer manieren aanpakken dan met de harde hand/knuppel ;)

unicorn_kiss

_lieff_

Siets schreef:
KiWiKo schreef:
ach kom........ als je terecht een pak op je sodemieter krijgt dan ben je daar niet getraumatiseerd van, dan is niet ineens je leven over :) ook al zou je dat pak een keer onterecht krijgen.....

tis allemaal huilenbalkgedoe...........

Dat ben ik niet helemaal met je eens Kim... Ik vind persoonlijk dat ouders toch écht tekort schieten in hun opvoeding
als een kind onterecht een pak slaag krijgt. Er is zelfs bewezen dat kinderen daar op latere leeftijd problemen aan
over kunnen houden. Het heeft meer impact dan ouders vaak denken...

het is van twee kanten..
Als het kind een heel onterecht pak slaag krijgt
(bijvoorbeeld om je woede op te reageren)
vind ik het echt geen huilenbalk gedoe
en als je er later wat aan overhoud ook niet..
dat is toch niet normaal???? :?

Maar als je zo'n huilenbalkje hebt dat bij iedere aanraking al er op los blert is het een ander verhaal..
daar kun je nou eenmaal niet zoveel aan doen...
maar over het algemeen vind ik het toch een teken van onmacht ;)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:30

KiWiKo schreef:
ach kom........ als je terecht een pak op je sodemieter krijgt dan ben je daar niet getraumatiseerd van, dan is niet ineens je leven over :) ook al zou je dat pak een keer onterecht krijgen.....

tis allemaal huilenbalkgedoe...........

Nee, je leven is niet ineens over, maar het kan je wel in bepaalde dingen vormen die toch vrij lang blijven doorwerken.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:31

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:32

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:32

KiWiKo schreef:
Siets.......... dus jij vind dat jij je als ouder maar moet laten slaan door je 3 jarige????

Nee dat zeg ik niet, maar dat zei jij ook niet toch :D? Of ik begrijp je verkeerd :).

Maar dan nóg, waaróm slaat een 3 jarige? Dat heeft hij of zij dan toch ergens gezien en opgepikt,
kan niet anders. Zoiets moet je natuurlijk weer snel afleren, maar of ik dat dan ook met terugslaan
zou doen? Denk het niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:33

@odetteke

fijn dat jouw kind zo goed luistert :D

mijn zoontje was als peuter af en toe een tiran }> en hem heb ik echt even moeten leren hoe het werkt!

en ik heb hem vaak in de gang gezet en met een opgerolde krant op zijn luier gegeven, voelde hij weinig van maar de boodschap was duidelijk!

nu is het een heel lief kind, maar als ukkie was het geen model kind :+
een hele erge eigen wil!

maar in winkels of op visite geen last
1x in de winkel ,ging hij zeuren om iets en ik zei nee,ging hij op de grond liggen gillen :D was hij 2,5 jr ofzo
ik heb hem compleet genegeerd en ben gaan afrekenen,toen hij me voorbij de kassa zag gaan kwam hij toch heel snel achter me aan
hij heeft dat nooit meer gedaan daarna :+

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:34

Siets schreef:
KiWiKo schreef:

Nee dat zeg ik niet, maar dat zei jij ook niet toch :D? Of ik begrijp je verkeerd :).

Maar dan nóg, waaróm slaat een 3 jarige? Dat heeft hij of zij dan toch ergens gezien en opgepikt,
kan niet anders. Zoiets moet je natuurlijk weer snel afleren, maar of ik dat dan ook met terugslaan
zou doen? Denk het niet.

Simpel, aan beelden van geweld kan je haast niet ontkomen; al is het van tv of het schoolpleintje.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:34

mirgino schreef:
@odetteke

fijn dat jouw kind zo goed luistert :D

mijn zoontje was als peuter af en toe een tiran }> en hem heb ik echt even moeten leren hoe het werkt!

en ik heb hem vaak in de gang gezet en met een opgerolde krant op zijn luier gegeven, voelde hij weinig van maar de boodschap was duidelijk!

nu is het een heel lief kind, maar als ukkie was het geen model kind :+
een hele erge eigen wil!

maar in winkels of op visite geen last
1x in de winkel ,ging hij zeuren om iets en ik zei nee,ging hij op de grond liggen gillen :D was hij 2,5 jr ofzo
ik heb hem compleet genegeerd en ben gaan afrekenen,toen hij me voorbij de kassa zag gaan kwam hij toch heel snel achter me aan
hij heeft dat nooit meer gedaan daarna :+

Haha, ik dacht eerst dat je wilde gaan zeggen dat je net zoals in de reclame naast hem op de grond bent gaan liggen om gezellig met hem mee te gillen :D

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:37

Hmm, lastig.
Ik heb flinke tikken gehad vroeger, ook wel regelmatig méér dan een corrigerende tik. Of ik er slechter van ben geworden weet ik niet, ik kan het uiteraard niet vergelijken met hoe ik anders nu was geweest. Ik weet wel dat ik veel agressie in me heb, die deels voortkomt uit mijn thuissituatie, maar of dat nou per se door die tikken komt van vroeger? Ik weet het niet. Ik weet nog wel dat ik op gegeven moment ik denk 16 was, en dat ik ruzie kreeg met mijn vader op vakantie, en zo pardoes een vlakke hand in mijn gezicht kreeg, mijn reflex was gelijk terugslaan, en toen lag mijn vader bijna languit over het strand. Ik denk dat het op latere leeftijd niet meer effectief is en enkel frustratie en agressie opwekt, ik heb die hele vakantie geen woord meer tegen hem gesproken omdat ik me zo enorm beledigd en vernederd voelde. Ik was volwassen genoeg om de ruzie normaal uit te praten, en ik was zo kwaad dat hij me gelijk sloeg.

Maar ik ben nu, voor zover ik het over mezelf kan zeggen een welopgevoed meisje, ik weet waar mijn grenzen liggen en ik heb een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Mijn zusje daarentegen, zit nu dan nog wel in de puberteit maar zij was vroeger het lievelingetje en heeft zelden tot nooit een tik gehad. Natuurlijk zit er ook een enorm verschil in karakter, maar mijn ouders zijn bij haar vroeger nooit streng en consequent genoeg geweest, en daarom zitten ze nu met de gebakken peren. Mijn zusje is de tiran van het gezin, zet het hele huis hier op z'n kop en psychologen en jeugdzorg heeft ze een dikke vette middelvinger voor over and that's it. Misschien toch wat strenger moeten zijn vroeger? ;) Wie zal 't zeggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:39

Siets schreef:
kan niet anders.

Ze proberen ook gewoon uit.
Gioya heeft een paar maanden geleden met volle kracht in mijn moeders arm gebeten, ze was aan het logeren daar, zaten gezellig samen op de bank en ineens zonder aanleiding of zonder drift of wat dan ook, bijt ze er vol in. Ons mam was er echt van ondersteboven.

Een paar weken later flikte ze het mij, ze had me vol in mijn been te pakken. Het deed echt zeer en in een reflex heb ik haar ook een knal gegeven, niet eens over nagedacht. Maar daarna heeft ze het toch niet meer gedaan voor zover ik weet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:42

Siets schreef:
KiWiKo schreef:

zou doen? Denk het niet.

ik laat dat inderdaad niet gebeuren............ en hoe wil jij het oplossen?

ik heb ooit een dochter van mijn vriendin aan de kapuchon van haar jas de Hema doorsgesleurd, want die gooide zich op de grond bij de speeltjes en ging daar niet meer weg...... dan wil ik echt in alle redelijkheid praten met die 4 jarige......... maar op het moment van zichzelf op de grond gooien, was bij mij ook de redelijkheid weg........ en sleede ze mooi achter mij aan in haar winterjas met kapuchon.......

dikke neus........ ik ga niet redetwisten met een 4 jarige......... nu niet nooit niet, net zoals ik dat niet met een paard ga doen..

er is veel vrijheid.......... maar grens is grens.......

heb nu een 10 jarige te logeren......... vriendinnetje van mijn dochter.......... en die heb ik nu net ook moeten vertellen dat er hier gewoon regels gelden........ misschien kan ze scheit hebben aan haar ouders, maar die houding word hier niet geaccepteerd.......

Ze is welkom, geen probleem.......... maar hier gelden mijn regels, en mijn regels zijn heel, heel ruim en heel acceptabel er kan veel .......... maar als ik nee zeg, dan bedoel ik nee....... en als ik klaar zeg dan is het ook klaar.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:43

Urielle schreef:
Siets schreef:
kan niet anders.

Gioya heeft een paar maanden geleden met volle kracht in mijn moeders arm gebeten, ze was aan het logeren daar, zaten gezellig samen op de bank en ineens zonder aanleiding of zonder drift of wat dan ook, bijt ze er vol in. Ons mam was er echt van ondersteboven.

Een paar weken later flikte ze het mij, ze had me vol in mijn been te pakken. Het deed echt zeer en in een reflex heb ik haar ook een knal gegeven, niet eens over nagedacht. Maar daarna heeft ze het toch niet meer gedaan voor zover ik weet.

Ik heb op een kinderdagverblijf gewerkt, waar bijten echt een serieus probleem was. Zelfs de liefste kinderen namen het over van het kindje dat ermee begon. Komt Gioya niet toevallig ook op zoiets als een KDV, waar ze dat opgepikt kan hebben?

Ik ben er ook van overtuigd hoor, dat het uitproberen is. Kijken hoe ver ze kunnen gaan, en zien wanneer papa en mama iets écht niet leuk vinden. Maar geef ze eens ongelijk, ze moeten erachter zien te komen wat wel en niet kan. Ze kunnen nog niet inschatten wat wel en niet erg is. En dat moet je ze bijbrengen, geen twijfel over mogelijk. Maar hoe? Dat lijkt mij echt nog een moeilijk issue voor als wij aan kids beginnen :D. Ik kan me er ook helemaal in vinden hoor, dat je haar in een reflex een dreun hebt gegeven, dat is gewoon een reflex.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:43

Urielle schreef:
Siets schreef:
kan niet anders.

Ja een tik zal zijn doel niet missen. Als je alleen daar naar kijkt werkt het waarschijnlijk vaak heel goed.
Maar dat is niet je enige belang bij het opvoeden toch?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:44

Een kind oppakken en meeslepen vind ik heel wat anders dan slaan kim.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:46

Siets schreef:
KiWiKo schreef:

zou doen? Denk het niet.

ik laat dat inderdaad niet gebeuren............ en hoe wil jij het oplossen?

ik heb ooit een dochter van mijn vriendin aan de kapuchon van haar jas de Hema doorsgesleurd, want die gooide zich op de grond bij de speeltjes en ging daar niet meer weg...... dan wil ik echt in alle redelijkheid praten met die 4 jarige......... maar op het moment van zichzelf op de grond gooien, was bij mij ook de redelijkheid weg........ en sleede ze mooi achter mij aan in haar winterjas met kapuchon.......

dikke neus........ ik ga niet redetwisten met een 4 jarige......... nu niet nooit niet, net zoals ik dat niet met een paard ga doen..

heb nu een 10 jarige te logeren......... vriendinnetje van mijn dochter.......... en die heb ik nu net ook moeten vertellen dat er hier gewoon regels gelden........ misschien kan ze scheit hebben aan haar ouders, maar die houding word hier niet geaccepteerd.......

Ze is welkom, geen probleem.......... maar hier gelden mijn regels, en mijn regels zijn heel, heel ruim en heel acceptabel er kan veel .......... maar als ik nee zeg, dan bedoel ik nee....... en als ik klaar zeg dan is het ook klaar.

Daar kan ik me ook gewoon in vinden hoor, en over het HEMA-verhaal moest ik zelfs even lachen omdat ik het zo voor me zie :D. Mij ging het meer om de onterechte tikken ;).

Want geef eens toe, heb jij die ooit uitgedeeld?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:47

Een keer een goede corrigerende tik is helemaal niet erg, maar zodra het echt rammen wordt gaat het wel erg ver. Precies hetzelfde als bij paarden.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:48

Helaas heb ik een vader die uit onmacht sloeg. Als er iets niet naar zijn zin ging dan moest ik uitkijken. En ook alleen als mijn moeder niet thuis was. Zij wist het dan ook niet. En hij sloeg niet alleen met de hand. Sloffen met harde zolen, natte handdoeken.
Ik heb hem er toen mee geconfronteerd, maar dat heeft niet geholpen. Heb het contact ook verbroken.

Een corrigerende tik vind ik niet erg. Soms heeft een kind dat nodig. Maar er is een groot verschil tussen slaan en een corrigerende tik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:54

@Siets: ik denk dan eerder dat ze het ergens op school heeft opgepikt. Ze zit al sinds jong op het KDV en daar was dat gedrag ook echt not done, maar ik hoor haar op school zoveel over duwen en slaan... bijten zal er vast ook wel gebeuren dan.. maar ons duwen ofzo dat doet ze toch niet en ze was ook helemaal niet boos op mijn moeder, ze zaten samen op de bank film te kijken, gewoon gezellig, en ineens haalde ze zo uit. Het was dus geen actie uit frustratie ofzo :?

@Anique: ik moet eerlijk zeggen, van die klap heb ik echt geen spijt. Mama bijten is echt een nogo voor mij hoor en dat mocht ze ook best weten! Verder is het een heel beleefd, lief, aanhankelijk en vrijmoedig kindje dat een mooie balans heeft tussen zichzelf in acht nemen en het gevaar opzoeken, dus van de keren dat ze een tik heeft gehad is ze ook echt niet geestelijk beschadigd ofzo. Die tikken zijn afgezien van deze reflexmatige ook altijd in alle kalmte en overweging gegeven, geen gefrustreerdheid of woede ofzo, dan loop ik echt even de kamer uit.

Siets

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:56

Ja gek he Urielle? Dat hoorde ik op het KDV wel heel vaak ook, dat het zo vanuit het niets kwam. En waarom dat is? Geen idee. Ik hoop voor je dat ze het niet nog eens doet, of iets anders gaat verzinnen. Kan me indenken dat je dan echt met je hand in het haar zit :=. Trouwens: Dacht dat jou Gioya nog veel jonger was joh! Kan me nog zo goed herinneren dat je net bevallen was!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:58

Ik heb laatst mijn oudste een tik op d'r billen gegeven. Ze was erg stout, wilde absoluut niet in haar bed blijven (had haar al een keer of 15 terug gestopt) en stak bij wijze van haar middelvinger naar me uit. Ik heb haar gewaarschuwd, als je nog één keer uit je bed gaat krijg je een tik voor je billen. Nou, dat wou ze wel eens meemaken geloof ik. Dus ja, tik voor d'r billen (ze had een luier om), ze brulde moord en brand (en dan denk je OH NEEEE! ZO HARD GING DAT TOCH NIET??!!??) maar ze luisterde toen wel... Het was voor mij echt het uiterste, ik heb geduld tot in de eeuwigheid, maar ze moeten niet met me gaan sollen...

De volgende ochtend zat ze met haar zusje bij ons in bed, en die was met haar aan het emmeren, ze schopte haar steeds. Dat mocht dus niet van ons en die gaf ik ook een tikje voor de luier (was beetje als grap, om de oudste te laten zien dat de jongste ook niet alles mag).

Zegt de oudste: "Zo, pak voor de billen! Geeft niks hoor, heb ik ook wel eens gehad!"

En dat vond ik dan wel weer humor van d'r...

@Urielle: ja ik meende ook al dat Gioya nog jonger was, maar gaat ze al naar school dan?

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:00

Urielle schreef:
@Siets: ik denk dan eerder dat ze het ergens op school heeft opgepikt. Ze zit al sinds jong op het KDV en daar was dat gedrag ook echt not done, maar ik hoor haar op school zoveel over duwen en slaan... bijten zal er vast ook wel gebeuren dan.. maar ons duwen ofzo dat doet ze toch niet en ze was ook helemaal niet boos op mijn moeder, ze zaten samen op de bank film te kijken, gewoon gezellig, en ineens haalde ze zo uit. Het was dus geen actie uit frustratie ofzo :?

@Anique: ik moet eerlijk zeggen, van die klap heb ik echt geen spijt. Mama bijten is echt een nogo voor mij hoor en dat mocht ze ook best weten! Verder is het een heel beleefd, lief, aanhankelijk en vrijmoedig kindje dat een mooie balans heeft tussen zichzelf in acht nemen en het gevaar opzoeken, dus van de keren dat ze een tik heeft gehad is ze ook echt niet geestelijk beschadigd ofzo. Die tikken zijn afgezien van deze reflexmatige ook altijd in alle kalmte en overweging gegeven, geen gefrustreerdheid of woede ofzo, dan loop ik echt even de kamer uit.

Dat klinkt goed :D .
Denk vooral dat het inderdaad goed is dat je je op dat moment bewust bent van wat je doet. En of je daar achter staat.
Het is ook niet erg om een keer later te denken ah he, dat had ik net even anders aan moeten pakken. Je kunt je moeilijk OVERAL op voorbereiden. Van dat soort momenten leer je juist.
Ik zeg ook niet dat je kind een keer een tik geven altijd fout is hoor. Maar je moet inderdaad goed nadenken wat je je kind wil leren, maar als ik jou zo over je dochter hoor praten klinkt dat als een over het algemeen hardstikke gezellig kind ;) .

edit: ff even veranders in even. Tja. Ik was mezelf niet :+
Laatst bijgewerkt door AniqueN op 06-02-10 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:01

Siets schreef:
Siets schreef:
[ik laat dat inderdaad niet gebeuren............ en hoe wil jij het oplossen?

Daar kan ik me ook gewoon in vinden hoor, en over het HEMA-verhaal moest ik zelfs even lachen omdat ik het zo voor me zie :D. Mij ging het meer om de onterechte tikken ;).

Want geef eens toe, heb jij die ooit uitgedeeld?

denk het wel............. denk het wel.........