Wees beleefd in het OV!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wees beleefd in het OV!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:22

ben ook best aso al zeg ik het zlef. net zoals laatst wou een vrouw de bus in met een kinderwagen liep er zo langs :=

maar verder tsja ik zit zowieso het liefst alleen maar een oudere mag zo naast we zitten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:27

dan heb je pech takkie, dan moet je lekker gaan fietsen. heb je een heel vervoersmiddel helemaal voor jezelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:29

komt doordat ik nogal breed ben en dan zit voor hun en voor mij niet lekker.
in een klein busje ga ik altijd op de klapstoeltjes en in een grote als alles vol is en ik moet naast een ander dan sta ik gewoon, bah heb er zo'n hekel aan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:30

dan nog; dat weet je als je met het openbaar vervoer reist. op het moment dat de stoel naast jou vrij is gaan er mensen zitten.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:30

takkie_muis schreef:
komt doordat ik nogal breed ben en dan zit voor hun en voor mij niet lekker.
in een klein busje ga ik altijd op de klapstoeltjes en in een grote als alles vol is en ik moet naast een ander dan sta ik gewoon, bah heb er zo'n hekel aan.

Maar je zegt net dat je met een oudere geen probleem hebt.. Met de jaren wordt je meestal breder, dus een jong iemand zou beter passen. :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:10

Ik ben zelf ook iemand die er een gruwelijke hekel aan heeft aan het asogedrag van andere mensen. Ben (meestal) ook de eerste die opstaat, of andere mensen een skup onder hun kont geeft om ze op te laten staan. Ik zit nogal regelmatig in de bus naar mn werk, zit altijd propvol middelbare schooljeugd waarvan ik een groot deel ook wel ken. Zodra ie bij mijn halte is geweest zit ie meestal al vol en moeten mensen staan.

Als er dan daarna nog oudere mensen binnenkomen, vind ik gewoon dat die een zitplaats moeten krijgen. Omdat ik nogal met mijn knie loop te tobben, wil ik af en toe zelf ook heel graag zitten omdat ik het niet trek om de hele tijd te blijven staan. Dan is het wel fijn als er een keer iemand anders opstaat.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:19

Iris82 schreef:
Ik ben zelf ook iemand die er een gruwelijke hekel aan heeft aan het asogedrag van andere mensen. Ben (meestal) ook de eerste die opstaat, of andere mensen een skup onder hun kont geeft om ze op te laten staan. Ik zit nogal regelmatig in de bus naar mn werk, zit altijd propvol middelbare schooljeugd waarvan ik een groot deel ook wel ken. Zodra ie bij mijn halte is geweest zit ie meestal al vol en moeten mensen staan.

Als er dan daarna nog oudere mensen binnenkomen, vind ik gewoon dat die een zitplaats moeten krijgen. Omdat ik nogal met mijn knie loop te tobben, wil ik af en toe zelf ook heel graag zitten omdat ik het niet trek om de hele tijd te blijven staan. Dan is het wel fijn als er een keer iemand anders opstaat.

bij mij was het andersom.. ben 20 opweg naar school, had me enkel gekneust dus liep nie zo best, tram helemaal vol dus had me er al bij neergelegt te gaan staan, oud vrouwtje zegt: jongeman wilt u misschien zitten.. toen heb ik tog maar nee gezegt vond het zo de omgekeerde wereld dat een oudere vrouw mij moet aanbieden te gaan zitten terwijl er 40 andere jongeren zitte die nix zeggen :(

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 10:05

[quote="Yamcha"]Ik begrijp het volkomen, maar vind het niet netjes van je en erg onbeleefd ook.[quote]

Nou, excuses gemaakt hoor. Tjeempie, dit komt echt niet tot zijn recht als je ziet dat een hele coupe egoistisch weg kijkt. Ik heb niet gescholden, niemand persoonlijk aangesproken, alleen maar hardop aangeboden dat ze hier wél mocht zitten. Nou, héééél onbeschoft, poe.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:41

Rolstoelplaatsen zijn ook zoiets leuks, die zijn er niet voor niets!

In de trein zijn er speciale 3 zitjes, waar een bankje uit is gehaald zodat iemand daar zijn rolstoel naast kan zetten en op het bankje kan zitten of zijn rolstoel als extra bankje kan gebruiken.

Ik was met iemand op stap die spina bifida heeft en er zaten 3 mensen op dat rolstoelplekje, terwijl er nog genoeg plaats was om ergens anders te gaan zitten! Dus ik "Meneer, zouden wij daar mogen zitten? Zo kan Wil met zijn rolstoel ook zitten." kijken ze mij glazig aan en zeggen "Ja, maar wij zaten hier eerder hoor.. " :\

Wel is het altijd grappig als ik met hem op stap ben, mensen bieden hem altijd meteen hulp aan om de trein of bus in te komen. Maar hij gaat staan en slingert zo zijn rolstoel naar binnen (hij heeft loeisterke armen) :D. Die gezichten van die mensen zijn altijd heel grappig :)). Maar wel bedanken we ze altijd netjes voor de hulp die ze aanbieden. :)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:26

Idd erg herkenbaar helaas...

Ik ga nu met dit weer met de bus naar school en erger me soms kapot aan aso's.
Gisteren stond er een lange rij bij de ingang van de bus, vooraan vooral oudere mensen dus laat die maar eerst gaan dan kunnen ze een plekje zoeken. Komt er een meisje van een jaar of 19 aan, loopt met een stalen gezicht langs de rij af en stapt zo de bus in. >;)

Een andere keer zit ik in de bus, een paar dames van rond de 50 jaar zitten op de invalideplekken, komt er een bejaarde vrouw de bus binnen en ze vraagt op ze op de invalideplek mag zitten. Zegt die dame "ja hoor" ze schuift op en de bejaarde vrouw mag zich tussen de dame en de stoelleuning in persen(zijn iets bredere 1 persoons stoelen)! belachelijk!

En een tijd geleden had een vriendin haar been gebroken, kon na een tijdje op krukken toch naar school. Meestal werd ze afgezet met de auto maar ze moest een keer met de bus. Maar je raad het al, die zat vol. En denk je dat er iemand op stond voor haar met d'r been in t gips?

Heb ook weer een ander voorbeeld, komt een vrouw van rond de 30 met een rollator de bus in, loopt gewoon normaal en ineens wil bijna iedereen z'n plaats afstaan!? Zegt die vrouw dat t niet hoeft want de rollator is niet voor haar. Ze parkeert dat ding in de bus en gaat erop zitten... tja _O-

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:30

TS ook ik ben het helemaal met je eens.
Nu heb ik alleen één voordeel, ik zit op de bestuurdersstoel. Als ik een drukke bus heb en er komen mensen binnen die of slecht ter been zijn of ze zijn ouder. Dan rijd ik echt niet weg voor ze zitten.
Aangezien ik verantwoordelijk voor ze ben, rijd ik niet met deze mensen als ze staan. Er moet dus iemand op staan voor ze en anders hebben ze een groot probleempje als ze ergens op tijd moeten zijn. Zolang er niemand op staat.. gaat ze dat niet lukken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:37

Probleem is dat je niet altijd ziet aan een jong persoon dat hij of zij ook niet lang kan staan. Ik heb heel veel gezondheidsproblemen momenteel waardoor staan soms echt pijnlijk is. En ben al meerdere keren uitgescholden door de oudere generatie. Respect moet wel van beide kanten komen.

Maar goed er zitten ook andere mensen in de bus die inderdaad wel kunnen opstaan maar niet doen. En verder die super harde muziek vanuit de oordopjes irriteert me vaak.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:38

ik snap je punt helemaal,

ik reis ook elke dag met de trein,en heb altijd mijn vouwfiets bij me,
ik klap hem altijd in ook als het niet druk is,
zet hem altijd aan de kant zodat iedereen er makkelijk lang komt,als ik de trein uit moet wacht ik altijd netjes tot mijn mede passagiers zijn uitgestapt en dan stap ik als laatste,maar dan denken de mensen die buiten staan dat ik in de trein blijf terwijl ik aan het uitstappen en met mijn fietsje en dan word ik zo zonder pardon, tegen de deur aangedrukt omdat ze geen tijd hebben om te wachten tot ik ook ben uitestap,

vind het echt zeer associaal,

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:40

Lesilla, heb je dan geen pasje?
Een pasje waarin je laat zien dat jij recht hebt op een plekje in het ov?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:41

Marchador schreef:
Lesilla, heb je dan geen pasje?
Een pasje waarin je laat zien dat jij recht hebt op een plekje in het ov?

Ik ben van belgie, wij kennen die pasjes niet. Hier heb je gewoon invalideplek en de rest moet je op de goedheid van de mens rekenen.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:42

Tsja en ik ben zo'n jonge meid die heerlijk blijft zitten. En waarom? Omdat ik niet een uur kan staan. Ik heb alleen de pech dat ik er gezond uit zie, waardoor ik nogal wat boze blikken mag ontvangen als ik blijf zitten. Ik zie mening oudere die makkelijker kan blijven staan dan mij, dus dan blijf ik gewoon zitten.
Ik sta niet voor niks op de wachtlijst voor nieuwe longen zeg maar...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:43

Hm dat is wel vervelend ja, ik weet nog dat toen ik niet zo lang kon staan in de bus het ook steeds ontzettend vervelend was. Of dat je nu iets ziet aan de buitenkant of niet, je gaat meerdere keren bijna op je plaat en het enige wat de mensen zeggen is: "Oeh pas op hoor".
:+

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:43

lesilla schreef:
Probleem is dat je niet altijd ziet aan een jong persoon dat hij of zij ook niet lang kan staan. Ik heb heel veel gezondheidsproblemen momenteel waardoor staan soms echt pijnlijk is. En ben al meerdere keren uitgescholden door de oudere generatie. Respect moet wel van beide kanten komen.

Maar goed er zitten ook andere mensen in de bus die inderdaad wel kunnen opstaan maar niet doen. En verder die super harde muziek vanuit de oordopjes irriteert me vaak.

idd, weet hoe het is als mensen niks aan je zien terwijl je toch echt niet gezond bent en je dan niet begrijpen. Dan kun je je ook rot voelen tegenover die mensen terwijl je er eigenlijk niks aan kunt doen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:46

Marchador schreef:
Hm dat is wel vervelend ja, ik weet nog dat toen ik niet zo lang kon staan in de bus het ook steeds ontzettend vervelend was. Of dat je nu iets ziet aan de buitenkant of niet, je gaat meerdere keren bijna op je plaat en het enige wat de mensen zeggen is: "Oeh pas op hoor".
:+

Herkenbaar, soms gaan ze zelfs opzij zodat je niet in je val geremd zou kunnen worden. :+

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:50

Juist inderdaad.
Over het algemeen zie je als chauffeur echt wel wie er goed ter been is en wie niet of minder.
Als er 5 huppelende meiden binnen komen, weet je dat die best kunnen staan.
Dan kan de passagier boos naar je kijken, maar de chauffeur zou beter moeten weten.
Je kan makkelijk omroepen dat de 5 huppelende meiden best plaats kunnen maken voor iemand die slecht ter been is bij wijze van.
Iemand die niet helemaal gezond is of slecht ter been of... die huppelt de bus niet in.
Tevens wat ik gisteren meemaakte, daar moet ik dan gelijk aan denken.
Er stapte een blinde man binnen met geleidehond. Hartstikke prima, lekker rustig aan, tijd zat. Komt er een stel meiden aanlopen die vonden het allemaal zo lang duren. Waarop er één een opmerking maakte: Schiet eens op.
Ik zei niets, keek alleen maar, op het moment dat ze zag dat de man blind is en een geleidehond had kreeg ze toch een enorm rood hoofd met een zachte: oeps!
En daar reageerde ik wel op. Heb dan in ieder geval ook ballen om je excuus aan te bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:56

millennium schreef:
Yamcha schreef:
Ik begrijp het volkomen, maar vind het niet netjes van je en erg onbeleefd ook.

Nou, excuses gemaakt hoor. Tjeempie, dit komt echt niet tot zijn recht als je ziet dat een hele coupe egoistisch weg kijkt. Ik heb niet gescholden, niemand persoonlijk aangesproken, alleen maar hardop aangeboden dat ze hier wél mocht zitten. Nou, héééél onbeschoft, poe.

Wat is je doel ermee dan? Je wilt dat mensen zich schamen?
Dat is gewoon niet aan jou. Als je gescholden had, was het nog veel erger geweest.

Jij biedt die dame een plaats aan, keurig. Had het daarbij gelaten, dat belerende vingertje was niet nodig. Two wrongs don't make it right, dat andere mensen egoïstisch zijn, maakt het voor jou niet nodig om onbeleefd te worden. Het is allebei niet goed.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:05

Ik maak aso gedrag ook bijna dagelijks mee in het openbaar vervoer. Erger me ook rot aan die jongeren die hun benen draperen op de zitting tegenover hen. Mag van mij, maar doe er dan een krantje onder. En de zitting naast hun bezet houden met hun school/rugtas..... en die tergend langzaam verwijderen.... oeh...... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:07

Oehhh...... ergerlijk is dat. Vooral die voeten op de zitting tegenover hen, dat is ook echt vies......

Ik reis heel bewust niet tijdens de drukke uren, dat maakt dat ik me er ook minder aan erger.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:09

Ik ben het met je/jullie eens hoor, lang leve het openbaar vervoer :+

Maar, ook nog even een positieve noot.
Een moeder met kind in wandelwagen en nog een jong zoontje (2-3jr) willen uitstappen.
En toen kwamen er mensen helpen, waar ik het niet bij had verwacht.. Jonge jongens, waar je iets heel anders van verwacht.
Een pakt de kinderwagen en helpt mee naar buiten tillen.
De ander ziet dat kindje zelf uit wil stappen, zegt hola en tilt hem zo uit de trein naar mama.
Zo lief hè, van die stoere pikkies die dat dan maar mooi even doen.
Het kan dus wel :j

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:10

pinuts schreef:
millenium: Misschien zat daar wel iemand, die ff naar de wc is.. Ik vind het wel normaal om ff te zeggen: hoi, mag ik hier zitten? Vind het zo vreemd dat iemand zomaar naast je neerploft... Alsof ik onzichtbaar ben.

Moet heel eerlijk bekennen dat ik ook vrijwel nooit iets zeg als ik in een volle/bus/trein naast iemand ga zitten. Hooguit een knikje of glimlach. Zeker half acht 's ochtends in de spits neem ik echt geen moeite om te vragen of er toevallig niet iemand zat. Eer je daar mee klaar bent zit er inderdaad iemand...

Overigen ben ik niet te beroerd om op te staan voor een ouder iemand, ben ik stil in stiltecoupés en zet ik mijn voeten niet op de stoel tegenover me. Je gedragen in het OV Vind ik heel normaal, maar ik heb het idee dat jullie een beetje overdrijven? Ik reis elke dag, in het weekend ook over langere trajecten door vrijwel heel nederland en inderdaad de mensen die zich al dringend de trein inproppen zijn er, maar genoeg anderen die wachten wel en helpen wel en daar zitten echt allerlei soorten mensen tussen.