Ligt dit nou aan mij? Overheid geeft 41 miljoen euro Haïti

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Overheid geeft 41 miljoen euro voor Haïti

1. Helemaal goed, kunnen we niet meer geven.
14 (10%)
2. 41 miljoen vind ik wel erg veel geld.
55 (42%)
3. ik vind elke bijdrage van de overheid teveel, actie is genoeg.
59 (45%)
4. Haïti, lag dat niet naast staphorst?? (Geen mening :))
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 130

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:47

dodyg schreef:
1 euro is nog te veel als je het mij vraagt

als er hier ons zo eens iets overkomt eens kijken hoeveel euro wij gaan krijgen van hun daar denk niet dat het veel gaat zijn

ik vind dit echt een erge opmerking als je het mij vraagt.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:49

Lalidan schreef:
[***] schreef:
We hébben hier tenminste zorg en onderwijs,

Misschien moeten mensen die er zo over denken de documentaire "Vel over probleem" eens bekijken. Hoezo we hebben hier zorg? Ja, zorg die je van de regen in de drup helpt, en waarom? Omdat overal op bezuinigd moet worden. Weet je hoeveel schoolverlaters er zijn? Ontzettend veel, en waarom? Omdat er bezuinigd moet worden op hulp. Mensen met CF en andere longaandoeningen hebben momenteel een groot probleem, want hun slijmoplosser word ineens niet meer vergoed. Weet je waarom? Omdat er bezuinigd moet worden.
We krijgen het rekeningrijden, belasting op sigaretten en alcohol word verhoogd etc etc etc.
Werkelijk op alles wat van belang is, school, zorg en veiligheid, moet bezuinigd, bezuinigd en nog eens bezuinigd worden. En dat alles omdat er 'geen geld is'. En dat wás al aan de gang vóór de aardbeving. Waar komt die 41 miljoen dan vandaan? Of waar gaan ze dat weghalen? Belasting op aardappels, groente, vlees???

Hulp bieden prima. Stuur maar wat meer van onze landmacht daarheen om op een praktische manier te helpen met de opbouw. Kost ook geld, maar defensie kost per defenitie geld en op die manier doe je er nog wat nuttigs mee. De nederlandse bewoners hebben al 41 miljoen gedoneerd, mag ik misschien zelf kiezen waar ik mijn geld aan uitgeef? Ookal is het maar 3,50 (wat overigens voor mij een hele dag eten is)?
Nogmaals, hulp is prima, maar dit is buiten alle proporties.

Idd, vind het schandalig dat er een potje over is met 41 miljoen, terwijl de bedrijven van geitenboeren verd#mme kapot gaan omdat ze hun geiten moeten vermoorden van de overheid. |o

Als ik weinig geld heb, dononeer ik ook minder dan wanneer ik lekker in mijn geld zit...met deze crisis lijkt mij dat er van "geld over" geen sprake kan zijn.
En ik zeg minder doneren en dat is dus wel een donatie maar niet zo achterlijk veel.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:52

Er word ieder jaar zo'n 400 miljoen gereserveerd voor ontwikkelingshulp.
En voor de mensen die zeggen dat ze je niks gevraagd hebben, daar zijn nou verkiezingen voor.
Lees eens verkiezingsprogramma's voordat je naar de stembus gaat. Dan weet je meteen waar de komende 4 jaar je geld aan besteed word, en geld voor gereserveerd word.

Dit geld is niet opeens getoverd of word nog verhaald op de belastingbetaler, dit geld is al lang begroot.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:52

Sidera schreef:
Er zitten inderdaad 2 kanten aan:

- Het gaat wel van de belasting af terwijl er zo veel wordt bespaard
- Het gaat dan ook wel erg slecht met Haiti, en ze hebben zeker hulp nodig.

Maar als je dan kijkt naar Belgie dat als land 6 miljoen had ingezameld (dacht ik te horen) tsja, schept wel perspectief

België heeft 9.200.000 miljoen ingezameld :D Het enigste nadeel was dat we nog maar net de actie "Music for live" hebben gehad. Daar is ook veel geld naar toe gegaan. Dat is een jaarlijkse actie voor altijd iets anders. Dit jaar was het de malaria proberen tegen te houden.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:54

issy komop zeg...alsof ik toen ik stemde ervoor koos dat er één of andere lamlul van een minister, die zelf in een splinternieuwe, onzuinige, mercedes e klasse mét chauffeur naar radio 555 gereden wordt, zomaar even 41 miljoen euro van de hardwerkende, overal op gekorte Nederlandse belastingbetaler weggegeven werd.

Altijd zo'n onzin: je hebt gestemd, dus je kiest er zelf voor |o Zo werkt het allang niet meer in dit kromme Nederland.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:55

Dat vraag ik mij dus af;
komt die 41 miljoen euro uit het potje Ontwikkelingshulp of is dit 'extra' ontwikkelingshulp?
Dat scheelt imo nogal... :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:56

Issy schreef:
En voor de mensen die zeggen dat ze je niks gevraagd hebben, daar zijn nou verkiezingen voor.
Lees eens verkiezingsprogramma's voordat je naar de stembus gaat. Dan weet je meteen waar de komende 4 jaar je geld aan besteed word, en geld voor gereserveerd word.

Dit geld is niet opeens getoverd of word nog verhaald op de belastingbetaler, dit geld is al lang begroot.

Verkiezingen :j
Dan beloven dat er niet aan de AOW leeftijd wordt gezeten en het dan toch doen }:0

DDW1190

wees blij dat het naar ontwikkelingshulp gaat!
er zijn wel mindere dingen waar het belasting geld naar toe gaat, maar kom op is 3 euro nou zoveel gevraagd dan?

XoNo

In principe maakt het niet uit...op het moment dat er in Nederland een tekort aan geld is en overal leningen uitstaan, dan moet IMO de kraan ontwikkelingshulp dicht. Of dit nu wel of niet begroot is.

Als ik maandelijks 100 euro aan ontwikkelingshulp geef en ik op een gegeven moment 3 maanden achterloop met mijn hypotheek, dan zal ik ook keuzes moeten maken.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:57

DDW1190 schreef:
er zijn wel mindere dingen waar het belasting geld naar toe gaat, maar kom op is 3 euro nou zoveel gevraagd dan?

Het is niet dat deze 41 milj niet aan onzin uitgegeven wordt...náást dit mega bedrag, gaat er OOK heel veel geld over de balk.
Het is helaas geen of/of, maar en/en.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:00

XoNo schreef:
In principe maakt het niet uit...op het moment dat er in Nederland een tekort aan geld is en overal leningen uitstaan, dan moet IMO de kraan ontwikkelingshulp dicht. Of dit nu wel of niet begroot is.

Als ik maandelijks 100 euro aan ontwikkelingshulp geef en ik op een gegeven moment 3 maanden achterloop met mijn hypotheek, dan zal ik ook keuzes moeten maken.

De begroting is ook in september bijgesteld er stond namelijk een bedrag van 600 miljoen voor ontwikkelingshulp en nu 400 miljoen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:00

XoNo schreef:
DDW1190 schreef:

Het is niet dat deze 41 milj niet aan onzin uitgegeven wordt...náást dit mega bedrag, gaat er OOK heel veel geld over de balk.
Het is helaas geen of/of, maar en/en.

aan de ene kant snap ik het ook wel, maar als het toch al word uitgegeven, dan liever aan een goed doel!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:01

Ik vind het een mooi doel om aan te geven.
Maar wat ik ook niet begrijp is dat we 1,5 jaar crisis hebben.
Maar er is wel ruim 40 miljoen beschikbaar om weg te geven. Waarom dan die crisis?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:03

Issy schreef:

Hoe vaak gebeurd het nou dat wat er in verkiezingsprogramma's staat ook daadwerkelijk wordt waargemaakt...

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:04

Ik vind het ook belachelijk. Typisch Nederlands ook om overal maar haantje de voorste in te wezen. In Duitsland hadden ze "maar" 17 miljoen terwijl die toch veel meer inwoners heeft.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:04

Bijstaan bij een ramp is iets wat mensen ten alle tijde dienen te doen. Een aardbeving overkomt je. Ons volk heeft ten tijde van de tweede wereld oorlog , ook hulp gehad........(dat koste ook geld , en ongetwijfeld zullen politieke overwegingen hierbij meegespeeld hebben)
Het geld voor Haiti wegen ten aanzien van je eigen financiele situatie , en daarmee de noodzakelijke hulp als duur te betitelen , en dat als argument dat het niet nodig zou zijn/of teveel is?........

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:05

De begroting klopt altijd, en per september mogen er aanpassingen gedaan worden op de begroting van het jaar erop. Niet alles mag aangepast worden, maar wel een bepaald percentage om in te spelen op de huidige situatie van het land.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:11

dodyg schreef:
1 euro is nog te veel als je het mij vraagt

als er hier ons zo eens iets overkomt eens kijken hoeveel euro wij gaan krijgen van hun daar denk niet dat het veel gaat zijn

Die mensen daar hebben niet eens geld om aan ons te doneren, dat hun overheid dat niet zou doen betekent nog niet dat wij het volk daar moeten laten barsten.
De mensen daar zijn over het algemeen straat arm.

Ik vind het goed dat er zoveel geld heen gaat, het kost gewoon ontzettend veel om een land op te bouwen.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:14

IndianLady schreef:
je zus, idd we hadden een financiele depressie. Waar halen ze dit geld vandaan :?

Belachelijk

Van de belastingcenten van iedereen natuurlijk :D

Vind het ook echt enorm veel geld.. Het is natuurlijk afschuwelijk wat er is gebeurd in Haiti, maar zoveel geld geven heeft denk ik weinig zin.

__Nathalie__

Re: Ligt dit nou aan mij? Overheid geeft 41 miljoen euro Haïti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:19

ja en maar eens zien of het er komt. Met de tsunami kwam het er ook niet allemaal.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:26

superwoman schreef:
Idd, vind het schandalig dat er een potje over is met 41 miljoen, terwijl de bedrijven van geitenboeren verd#mme kapot gaan omdat ze hun geiten moeten vermoorden van de overheid. |o

Als ik weinig geld heb, dononeer ik ook minder dan wanneer ik lekker in mijn geld zit...met deze crisis lijkt mij dat er van "geld over" geen sprake kan zijn.
En ik zeg minder doneren en dat is dus wel een donatie maar niet zo achterlijk veel.

Ik wil niet vervelend zijn, maar dat met die geiten is niet omdat de overheid dat nu zo leuk vindt. Natuurlijk moet daar ook hulp aan gegeven worden, maar ik vind die ''eigen land eerst''-mentaliteit een beetje naar. Ik snap de reacties hier wel, maar aan de andere kant vind ik het ook een beetje eng: kennelijk is het helpen van de medemens hier niet gewenst? Héél Haïti ligt in puin, overal liggen lijken onder het puin, er is geen eten, voedsel, drinkwater, medische hulp of zwaar materieel om mensen te helpen, het land heeft geen regering meer en een groot deel van de aanwezige VN-mensen ligt ook onder de ingestorte gebouwen. En dan nog maar niet te spreken over de langetermijngevolgen, het feit dat er niets meer over is en alles opnieuw moet worden opgebouwd. En dan hebben mensen het hier over een 'belachelijk bedrag van 41 miljoen euro'. Dat is slechts een schijntje in vergelijking met wat er nodig is. En inderdaad, het zal niet allemaal goed terechtkomen, maar is niet elk ziekenhuis dat er gebouwd wordt er één?

Ik vind het zo'n verwende reactie om te vinden dat er geen geld naar ontwikkelingshulp mag gaan, ''omdat het niet allemaal goed terechtkomt''. Inderdaad, er zou naar gekeken moeten worden, inderdaad, er moet beter op gecontroleerd worden, er moet een hoop veranderen... Maar op een moment dat een heel land getroffen wordt door een gruwelijke natuurramp, moeten wij dan gewoon rustig op onze bank in onze prettig verwarmde huiskamers, in het land waar men klaagt over het verhogen van de AOW-leeftijd terwijl er in dit soort landen niet eens sprake ís van een AOW - je mag al blij zijn als je een baan hebt - ? Je kunt wel zeggen dat je je beter kunt inzetten door daarheen te gaan, maar ieder vliegtuig dat daar momenteel landt, iedere boot die daar aankomt, is een hoop gedoe omdat het logistiek allemaal erg lastig is. Dan kun je in mijn ogen toch echt beter geld geven, zodat er daar dingen gedaan kunnen worden die er écht toe doen: zwaar materieel brengen, goed opgeleide artsen... Gewoon vrijwilligerswerk is meer iets voor een later stadium.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:30

JoT schreef:
Als je zelf een donatie doet, dan geef je ook wat je kunt missen, niet wat je wellicht zou willen geven. Het komt op mij een beetje over als stoerdoenerij. Kijk ons eens, kijk eens hoe geweldig het kleine Nederland wel niet is!

Inderdaad. In het nieuws vermeldden ze heel trots dat Nederland als eerste met een schip aankwam, om hulp te bieden. Ze waren er zelfs nog vóór de Amerikanen, werd er gezegd....zo hé.....

Nederland is een hondje dat wanhopig achter de andere landen aanloopt. Kijk baas, hoe braaf ik wel niet ben.....

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:33

Alst die 20 miljoen uit het 'potje' voor ontwikkelingshulp komt, prima. Dan helpen we de rest van het jaar maar geen ander land meer..
Maar als ze dit even ergens anders vandaan hebben gehaald vind ik het schandalig.
Wij hebben inderdaad zelf geld gedoneert, vind ik ook super als je het kan missen.
Maar om dan als overheid te kiezen om nog eens 20 miljoen erbij te leggen, wat wij zelf betaald hebben, terwijl er een 'economische crisis' is vind ik eigenlijk niet kunnen. Maar zoals ik al zei, op de begroting staat volgens mij altijd wel iets voor ontwikkelingshulp en als het daar vandaan komt heb ik er niet zoveel problemen mee.
Als het betaald is van geld wat eigenlijk voor bijv. ziekenhuizen (ik zeg maar wat) bedoeld was vind ik het een heel ander verhaal.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:34

Ik vind t fantastisch dat er zoveel is opgehaald, want ze hebben het keihard nodig..nu moet ik wel eerlijk zijn en krijg ik er een nare bijsmaak van, een egokwestie van de hogere piefen, van 'kijk ons' en nu doet Amerika ook mee...en dat wordt ook weer breed uit gemeten...net of er een wedstrijdje gehouden wordt..en waar waren we toen met New Orleans?? En zo nog meer goede doelen?
IS dit een publiciteitsstunt?
Nee, ik er is geen twijfel over mogelijk dat die mensen het keihard nodig hebben en ook geen discussie over mogelijk..maar de intenties zijn als je het nij vraagt wegens andere redenen....
Waarom niet de staatspot gebruiken een gedeelte voor ons land, de zorg?? Ons igen land dat het zo hard nodig heeft bv..?

DmNqUe

Re: Ligt dit nou aan mij? Overheid geeft 41 miljoen euro Haïti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:37

ik vind het teveel geld.
ze zullen het wel kunnen gebruiken maar krijgen wij ook zoveel geld als het nodig is?
met de waternoodsramp hebben wij volgens mij ook niks gekregen en de andere landen halen lang niet zoveel op.
super erg wat er gebeurd is maar wel een beetje heel erg veel.