Open relatie/vreemdgaan toestaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Re: Open relatie/vreemdgaan toestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:41

Knap :j Heb daar respect voor :)

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:45

Joolien schreef:
Misschien rechtlijnig, maar als je iemand vreemdgaat, heeft hij niet de ware gevonden, is hij/zij toch op zoek naar meer.
Ik geloof er heilig in, dat als je echt de ware hebt gevonden, je niemand anders meer nodig hebt.

En ik vind het voor diegene die het van de ander accepteerd naief...

Sluit ik me bij aan. Ik heb geen respect voor mensen die vreemd gaan, of het van hun partner accepteren.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:49

Cisjalover: Nou zeg :+ Iedereen mag toch zelf doen waar hij/zij zich prettig bij voelt? Dat jij diegene niet in je relatie wil hebben, is jouw vrije keuze en misschien zelfs wel logisch, maar dat mensen met een open relatie van jou geen respect verdienen, vind ik veel te ver gaan..
Wat maakt dat je het zo afkeurt?

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:52

Zo komt het wel een beetje over ja, maar ik bedoel ermee dat ik het nooit zou doen. En ik keur het af omdat ik een ex heb die vreemdging, het geen wat je dan voelt wil ik echt niet 'vrijwillig' meemaken.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:54

Okee, dus je bedoelt het meer in de zin van: "ik heb geen respect voor mensen die vreemdgaan, zonder dat hun partner ervan weet/ het ermee eens is" ? Het vreemdgaan in bedriegende vorm dus ;) Op dat vlak ben ik het met je eens :j

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:56

Ja, daar ben ik sowieso op tegen wat niet heel verwonderlijk is natuurlijk. ;) Ik vind niet echt dat je het vreemdgaan kan noemen in een open relatie. Je accepteert het immers van elkaar. Moet nog even denken over een synoniem. :=

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:56

Oei, moeilijk :)

Persoonlijk vind ik seks iets voor binnen de relatie. Dat maakt dat ik niet voor een open relatie kies. Wellicht met name, omdat ik de consequenties niet zomaar kan overzien en ik het dat niet waard vind. Als je voor zoiets kiest, moet je ook genoegen kunnen nemen met de gevolgen, ook als dat betekent dat de relatie verandert - en dat zou ik niet zomaar kunnen.
En ik wil mijn ogen niet sluiten voor het idee dat vreemdgaan misschien eerder gebeurd in een heel strikte relatie, en dat je altijd verliefd kunt worden. Maar voor mij is seks iets heel kostbaars, en dus kies ik. En hij is niet mijn eigendom, als hij anders kiest dan zullen we samen moeten bezien wat we daarmee doen. Ik kan hem niet vasthouden, hij is een vrij mens. En dat moet ik dan net zo goed zijn: vrij om te gaan als ik er niet mee kan leven.

Vreemdgaan vind ik iets wezenlijks anders. Dat is een keuze maken die ingaat tegen de relatie die je hebt. Daarvan mogen de consequenties er dus ook zijn. Overigens lijkt me seks buiten de open relatie lang niet zoveel spanning brengen als vreemdgaan.

En "als je vreemdgaat, heb je de ware nog niet gevonden"? Nee, daar kan ik niet in meegaan. Als je tijd bij elkaar bent, wordt alles wat meer gemeengoed, zoals het altijd is geweest. De rust komt, het is vertrouwd. En dan, uit het niets, komt daar een jonge vrije geest, met alles wat jij zou willen zijn, of wat je in je partner mist. Nee, het zou nooit relatiemateriaal zijn, laat staan de ware - maar het brengt een heel fijne spanning met zich mee. Dan mis je niet de ware, dan maak je kennis met de ironie des levens. Het is aan jezelf wat je daarmee doet - of je vreemdgaat, of allemaal geniet van onuitgesproken spanning. Maar dat maakt niet dat je levenspartner de ware niet meer is.
Overigens: nee, ik keur vreemdgaan dus zeker niet goed. Maar begrijpen hoe het soms ontstaat? Ja, dat wel. Ook al had het niet mogen gebeuren. (En dan gaat het dus niet om dronken in de kroeg, de nieuwe secretaresse want die is nog niet geweest, etc. ;))
Laatst bijgewerkt door WhiteRose op 16-01-10 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:57

Maar dat is geen vergelijkbare situatie cijsalover.
Een open relatie waarin de ander toestemming heeft om het bed te delen met andere mensen is nog altijd een hele andere situatie dan een gewone relatie, waarin iemand met een ander rotzooit. Dat is namelijk niet van beide kanten 'oke', en in een open relatie wel.

Ik zou zelf ook nooit een open relatie aan kunnen gaan, en walg van mensen die vreemdgaan (let wel: écht vreemdgaan, dus geen open relatie waarin dat 'mag'), maar ik vind jouw reactie erg kort door de bocht. :)

Edit: Oh, zie dat je net je eerdere post wat genuanceerd hebt. Dan bedoelen we denk ik toch hetzelfde. :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:58

Myukii schreef:
Lees een mooi discussiepunt: Wanneer laat je meer zien dat je onvoorwaardelijk van elkaar houdt:
1) Als je elkaar de deur wijst na een 'slippertje'
2) Als je het kan accepteren van de ander, als die eens behoefte heeft aan seks met een ander

Niet veroordelend bedoeld uiteraard, maar ík vind de tweede manier een veel mooiere manier om te laten zien hoe emotioneel je echt verbonden ben. Maar snap ook dat andere mensen dat anders zien, ben alleen benieuwd hoe zij dat dan zien! :)

Maar hoe onvoorwaardelijk houd je partner van je als hij/zij vreemdgaat of behoefte aan een ander heeft. Ik geloof best dat als mijn vriend vreemdgaat, dat hij nog steeds van me houdt, maar is houden van altijd genoeg, vraag je je dan af? ;)

Met een ander naar bed is geen vreemdgaan als het door de ander geaccepteerd wordt, cijsalover :) Ik snap je punt hoor, maar ik denk dat we wel een onderscheid moeten maken tussen vreemdgaan en een open relatie. *edit* je zegt het zelf ook al :D

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:58

cijsalover schreef:
Ja, daar ben ik sowieso op tegen wat niet heel verwonderlijk is natuurlijk. ;) Ik vind niet echt dat je het vreemdgaan kan noemen in een open relatie. Je accepteert het immers van elkaar. Moet nog even denken over een synoniem. :=

Nee klopt, dat heet natuurlijk geen vreemdgaan := Beetje een domme verwoording van me, maar volgens mij begrijpen we mekaar ;)

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:59

Wat vind je precies kort door de bocht en geen vergelijkbare situatie? Dan kan ik het misschien verhelderen.

Als mensen er gelukkig mee zijn, prima dan ben ik blij voor hen. Maar ik zou het niet kunnen en niet willen, dat is wat ik ermee bedoel.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:01

Ik vond het een beetje kort door de bocht dat je 'open relatie waarin seks met een ander voorkomt' en 'vreemdgaan' hetzelfde vond. Maar dat heb je in je post net al opgehelderd, dus het was een miscommunicatie. ;)

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:02

Haha, oke ;)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:19

Een open relatie lijkt me de relatie waar je het gelukkigst in kan zijn: Geen ruzies over jaloezie of vreemdgaan, maar toch de nodige aandacht en liefde. Lijkt me soms zo zo ideaal :)
Helaas zou ik het niet aankunnen dat mijn vriend seks heeft met een ander. Dus voor mij niet zo ideaal :)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:21

Tja, ik ben redelijk nuchter.
Wij zijn wel monogaam, tot op heden hahaha
Maar ik kan me best voorstellen dat een van ons in de toekomst (we zijn inmiddels al 5 jaar samen) wel eens een ander hapje wil.

Maar....dan wel in overleg he! Geen stiekem gedoe.
Eerst praten en dan samen beslissen of we hiermee om zouden kunnen gaan.
Het is nog nooit gebeurd en ik zeg ook niet dat het gaat gebeuren.
Maar ik sta er ook niet meteen op mijn achterste poten afwijzend tegenover.
Als mijn andere helft daar echt heel veel behoefte aan zou hebben en hij zijn behoefte daarin met mij zou delen en er met me over zou praten dan vind ik ook dat ik zo eerlijk moet zijn om er over na te denken of ik met zo'n relatie leven kan en dan niet bij voorbaat al "nee" schreeuwen.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:28

Ik zie heel veel vooroordelen en dat vind ik eigenlijk best jammer. Ik zag een reactie 'Mijn man hoeft niet overal rond te n e u k e n' Of iets gelijkssoort. Ik vind dat erg kort door de bocht

Alsof als je een open relatie hebt dat beide gewoon n e u k e n wie ze willen...

Ik ken iemand die een open relatie heeft en er is geen sprake van gewoon 'rond n e u k e n'

Samen gaan ze zoeken naar andere emnsen die hetzelfde leuk vinden, er word samen overlegd en er word ook samen genoten. Alsof je samen een vakantie uitzoekt, voor ieder wat wils.

Ik vind het ook niet een kwestie van elkaar 'gunnen', maar gewoon een leuk uitje waarbij je samen spannigen beleefd, je leert nieuwe dingen.

Sommige mensen hebben volgensmij inderdaad samen afgesproken dat ze mogen doen wat ze willen. Dat lijkt mij vreselijk. In mijn relatie zou ik dat niet kunnen, want daar ebn ik het dan wel weer mee eens... Je weet niet aan wie die gezeten heeft en vervolgens zit jij wel aan hetzelfde lichaam.. nee bedankt... :S

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:50

Ik heb een beetje het idee dat een open relatie vaak een poging is een saaie ingedutte relatie toch nog voort te zetten terwijl je rond kijkt naar een opvolger :o

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:53

Vreemdgaan vind ik zowieso 'not done', maar naar mijn idee is dat wat anders dan openlijk met je partner spreken over de behoefte om seks te hebben met een ander, als beide partners dit geen probleem vinden is er naar mijn idee geen sprake van vreemdgaan.

Als ik naar mijn relatie kijk (getrouwd) en naar mijn eigen opvattingen hierover, ben ik blijkbaar monogaam ingesteld.
Er zijn mensen in mijn dircte omgeving die niet geloven in 'de ware' of in monogamie bij mensen, ik ben het daar niet mee eens.
Misschien ligt dat aan hun denkwijze of simpelweg omdat ze zelf nooit een relatie hebben gehad waarin ze het gevoel hebben de ware gevonden te hebben, ik weet het niet.

Mijn man en ik zijn gelukkig met elkaar en hebben niet de behoefte om seks of iets anders bij een ander te zoeken......dat gaat niet vanzelf maar door te praten en je wensen op seksueel gebied aan elkaar kenbaar te maken komen we er altijd uit en hebben we genoeg aan elkaar.
Ik kan niet in de toekomst kijken, wellicht dat ik of hij over enkele jaren daar anders tegenover staan, dat weet je denk ik nooit helemaal zeker.
Ik ben van mening dat als je een gezonde open relatie hebt waarbij alles bespreekbaar is en samen op dezelfde golflengte je behoeften/denkwijze hebt dat monogamie wel degelijk bestaat.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:55

Joolien schreef:
Misschien rechtlijnig, maar als je iemand vreemdgaat, heeft hij niet de ware gevonden, is hij/zij toch op zoek naar meer.
Ik geloof er heilig in, dat als je echt de ware hebt gevonden, je niemand anders meer nodig hebt.

En ik vind het voor diegene die het van de ander accepteerd naief...

jouw reaktie vind ik naief. kom er straks op terug..
ff verder lezen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:07

@ Joolien:
Iemand die vreemgaat kan wellicht de ware niet gevonden hebben, maar er kan ook een gebrek aan communicatie zijn binnen de huidige relatie (wat vaak een oorzaak is), mensen leven langs elkaar heen of bespreken hun behoeften niet met elkaar.
Een relatie gaat in het begin (verliefdheid) vanzelf je bent als het ware in de ban van iemand, maar na verloop van tijd sta je weer met beide benen op de groot en flikker je van die roze wolk af.
Het is aan jezelf en je partner om het leuk/intressant en spannend te houden anders raakt een realtie vaak in de slob en gaat men zijn/haar heil ergens anders zoeken.
Om een relatie gezond en plezierig te houden zullen beide partners er voor moeten werken en compromieen sluiten, wil je dit niet dan is een relatie vaak snel over of 1 van de 2 gaat vreemd.
Vreemgaan doe je niet zonde reden, lijkt mij....daar zit 9 van de 10 keer 'iets' achter, vaak is de waaromvraag te herleidden naar problemen binnen de huidige relatie....misschien geen ruzies of onenigheid maar wel ongenoegen of frustraties op seksueel gebied daar zal over gepraat moeten worden in de hoop dat beide partners er samen uit komen....niks gaat vanzelf een gezonde open relatie is werken,werken en altijd eerlijk zijn tegenover elkaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:55

Helemaal top toch Pollo!

als jullie zo jullie leven verrijken en elkaars leven verrijken is dat toch helemaal goed geregeld :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:00

Waar twijfel je dan over Pollo voor de toekomst?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:01

over een paar jaar zijn jullie nog steeds gelukkig :D

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:12

Myukii schreef:
Lees een mooi discussiepunt: Wanneer laat je meer zien dat je onvoorwaardelijk van elkaar houdt:
1) Als je elkaar de deur wijst na een 'slippertje'
2) Als je het kan accepteren van de ander, als die eens behoefte heeft aan seks met een ander

Niet veroordelend bedoeld uiteraard, maar ík vind de tweede manier een veel mooiere manier om te laten zien hoe emotioneel je echt verbonden ben. Maar snap ook dat andere mensen dat anders zien, ben alleen benieuwd hoe zij dat dan zien! :)

maar stel je accepteerd het dat je vriend het niet bij alleen jou kan houden,
maar jij kan geen open relatie hebben, je besluit het opnieuw monogaam te proberen,
denk je dan niet dat de ander zoiets heeft van ze vergeeft me toch wel?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:15

RedPassion schreef:
Ik sta wel open voor een open relatie, mits er goede afspraken gemaakt kunnen worden. Seks en liefde zijn voor mij twee verschillende dingen (al vind ik seks vanuit liefde het ultieme). Ik denk zelfs dat ik van meerdere mensen tegelijk kan houden op een romantische manier, maar dat gaat misschien nog een stapje verder.

Met goede afspraken bedoel ik o.a veilige seks hebben en open kaart spelen naar zowel de persoon waar je een liefdesrelatie mee hebt als de persoon waar je seks mee wilt/gaat hebben.

Hier ben ik het mee eens. :j