draag jij écht bont (kraag)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daniekjuh

Re: draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:21

Ik heb ook een echte bontkraag op mijn jas.

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 11:22

mensen beginnen met hoe erg het is voor de biologische vlees koe, het gaat hier niet over vlees en als je wel vlees eet, waarom dan geen leer dragen?

zo dwaalt dit topic af.. mensen zijn van nature alles eters en eten dus ook vlees.. bont is een hele andere industrie, en daar gaat het hier over..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:25

Wanneer ben jij voor het laatst op een nertsenfarm geweest?
De foto's die je laat zien zijn heeeel oud.

Tegenwoordig hebben ze veel meer ruimte en een groter nachthok met stro.
Een gemiddeld konijn heeft minder ruimte in zijn buitenhokje, waar hij of zij gedoemd is om jaren alleen te zitten.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:25

mensen zijn ook van anture bontdragers... dat deden ze vroger al netzoals vlees eten. sorry hoor maar wat doen we weer lekker hypocriet heel bokt is heilig hoor :')

het gaat hier over stukken van dieren die we gebruiken, dus bont, maar ook vlees en leer

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:27

Eigenlijk is de discussie over bijvoorbeeld vlees een beetje een rare discussie...
Wat als er geen koeien vlees meer gegeten zou worden? Honderden boeren hebben geen werk meer!
Waarschijnlijk zijn er teveel koeien dan in Nederland en moeten er een aantal afgeschoten worden. Het hoort nu eenmaal bij de maatschappij.
En ja, het ene zijn dood is het ander zijn brood.

Zo ook met bont en leer... Ik denk dat op dit forum bijna iedereen een zadel en hoofdstel heeft dat van leer is gemaakt. Daarbij komen nog rijlaarzen en bijvoorbeel gewone schoenen.

Ik draag niets van bont omdat ik het niet mooi vind... Het is niet zo dat ik het niet zo doen voor de dieren!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:31

Ik draag geen bont. Inderdaad om de reden dat een diertje puur gefokt wordt om mij te verfraaien. Dat weiger ik. Leer voor schoeisel is noodzaak en het dier wordt voor meerdere doeleinden gefokt (vlees en leer).

Vriendlief heeft ooit meerder bontmutsen meegenomen uit Rusland. Ik vond ze prachtig! Toen ik er achter kwam dat het echt bont was, is de muts in de kast verdwenen. Ja, het diertje was al dood maar ik kan er niet mee leven de muts alsnog te dragen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:34

bokt2010 schreef:
mensen beginnen met hoe erg het is voor de biologische vlees koe, het gaat hier niet over vlees en als je wel vlees eet, waarom dan geen leer dragen?

zo dwaalt dit topic af.. mensen zijn van nature alles eters en eten dus ook vlees.. bont is een hele andere industrie, en daar gaat het hier over..

Het gaat jou om het welzijn van het dier, echter hebben veel dieren die voor de vleesproductie bedoeld zijn het ook nieet goed. Dus waarom geen bont dragen maar wel vlees eten en leer dragen?

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:34

rhodos, waarom dat wel leer, als er ook kunstleer is.. en wel vlees al er ook vlleesvervangers zijn ?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:35

Pff, sorry, ik ging niet meer reageren, maar kan me even niet inhouden. Wát een hypocriet topic is dit aant worden zeg! Iedereen die het niet eens is met de mening van TS mag niks zeggen, want dan gaan we offtopic. Misschien kunnen we dan even voor TS een apart topic openen, waarin we allemaal een keer of 10 posten dat we het volledig met haar eens zijn. Dan kunnen we hier tenminste behoorlijk verder discussieren.

Natuurlijk zou ieder dier op de wereld een topleven moeten hebben met genoeg ruimte, beschutting, goede voeding en een zo natuurlijk mogelijke omgeving, aangevuld met goede medische zorg. Maar dat is sowieso niet haalbaar. Niet zolang wij met de hele wereld lekker vlees blijven eten. Die paar beestjes die dan voor het bont omkomen vallen echt volledig in het niet bij al die koeien, schapen, varkens en kippen die hun hele leven geen daglicht zien en op een halve vierkante meter wachten op hun dood. Wat maakt het dan in godsnaam voor verschil of t beestje een vleesstier of een bontnertsje is???
Kijk, als we het nu gaan hebben over het doden van een bedreigde diersoort, ok. Daar kan ik inkomen, maar zelfs dan als je het bekijkt voor het beestje persoonlijk, heeft ie t waarschijnlijk beter getroffen dan zijn lotgenoot die zijn hele leven alleen maar in een hokje heeft gezeten.

En een bontkraag van een gekocht jas afhalen en weggooien???!! Ben je dan niet goed snik?! T beestje is al dood én gekocht, waarom dan in godsnaam dat ding in de prullenbak? Weet je wel dat er op dit moment weet ik hoeveel mensen kou lijden en zelfs doodvriezen?!

Leer is noodzakelijk?? Vlees is noodzakelijk?? Net zo min als bont! Maar wanneer men dan gaat kijken naar de synthetische alternatieven, zal men erachter komen dat ook die schadelijk zijn voor mens, dier en milieu!

Echt, wát een hypocriete bedoeling! Bokt op zn heiligst weer hoor!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:36

_danieke_ schreef:
rhodos, waarom dat wel leer, als er ook kunstleer is.. en wel vlees al er ook vlleesvervangers zijn ?

Omdat ik geen vegetariër ben.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:38

Rhodos schreef:
_danieke_ schreef:

Omdat ik geen vegetariër ben.

en vlees worden geen dieren voor gedood ? en in kleine hokjes gehouden ?

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:43

Ik heb konijnenbont op mn kingsland jas en konijnenbont op mijn shawl.
Ik koop het niet om het bont, maar als ik het mooi vind dan koop ik het. Ga het niet laten liggen omdat er bont op zit.
Dan kan ik ook geen vlees eieren of melk meer eten of drinken of geen leren/suede schoenen meer aan want dat is ook zielig...

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 11:49

als dit de reacties zijn hier dan is dit mijn laatste post..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:51

bokt2010 schreef:
dit topic wil ik graag over bont houden en niet over vlees of leer! dan had ik wel een topic met ander onderwerp gemaakt..

Hihi, vluchtgedrag. Aandoenlijk. Helaas, TS, misschien moet je toegeven dat je zelf hypocriet bent. En ga nu niet zeggen dat het gewoon een discussie is, want je vroeg in het begin van het topic of iemands mening was veranderd, blijkbaar wil je mensen aan het denken zetten. Dus, is JOUW mening veranderd? Misschien is bont niet het ergste wat er gaande is? Hoe zit het met je vleescomsumptie? Waar is jouw hoofdstel van gemaakt? Gebruik je weleens lijm?

Soms moeten we het beeld dat we van onszelf hebben bijstellen en corrigeren. Net als het paard waar we op rijden. Hoort bij het leven, wees niet bang om het openbaar te doen :)
Ik zal zelf even beginnen, want 'begin bij jezelf' toch?

Ik:
Ik ben een vleeseter, ik heb spullen van leer en heb twee keer bijna bont gekocht. Ik ben niet perfect, want ook ik voelde me een beetje vies bij de gedachte van bont dragen. Ik herkende dat dit een hypocriete instelling was, onder bont zit nou eenmaal leer, toch? Het is gewoon een vachtje. MAAR! Met smaak eet ik elke dag m'n worst en vlees, draag m'n laarzen en zit in lederen zadels terwijl ik stelling vraag met m'n lederen teugels. Ik lijm dingen aan elkaar met de botten en huiden van dieren en ik eet graag iets met gelatine, ook gemaakt van botten. Zonder enige schaamte eet ik sushi, terwijl ik weet dat de oceanen bijna leeg zijn en dat vissen niet meer zo groot en oud worden als vroeger. Ook in mijn blikje tonijn zal afentoe wel eens wat dolfijn zitten.
Dat is het leven, ik kijk het recht in de ogen. Ik ben een hypocriet, maar als ik dat zelf zie, is dat zo erg nog niet.

Nu jij nog ;)

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:51

Typisch gevalletje;
U vraagt, wij antwoorden...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:54

bokt2010 schreef:
als dit de reacties zijn hier dan is dit mijn laatste post..

Eng he? Dat mensen bont eigenlijk helemaal niet zo verschrikkelijk vinden. Misschien zijn mensen hier zelfs realistisch! Ik denk niet dat deze mensen in eenhoorns en elfjes geloven ;)

Moet toch een topic openen met een verzameling van reltopics, daar kan deze goed bij! :7

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:56

Hahaha, phormicola ik vind jou echt briljant! :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:58

Dat komt door al dat vlees dat ik eet! Daar is mijn brein groot en sterk van geworden! ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:00

phormicola schreef:
Dat komt door al dat vlees dat ik eet! Daar is mijn brein groot en sterk van geworden! ;)

En dan bij deze temperatuur je hersens fijn tegen de kou beschremen met een dikke bontmuts en alles komt goed... :D

Brainless

Ik denk dat tegenwoordig de meeste mensen wel weten dat melk/leer/bont/vlees/eieren niet uit de fabriek komen, maar van een echte koe/schaap/varken/kip/konijn.

Mijn kinderen weten precies wat ze eten en hebben zelf een kalfje uitgezocht in de wei (100% biologisch) die oa voor ons is geslacht (kalf heeft 8 maanden bij moeder koe in de wei gelopen).
Wij hadden vroeger ook een mestkonijn wat op ging met kerst.
Ook eigen kippen gingen in de soep.

Pimpelpaard

Ik draag geen bont omdat ik het niet mooi vind en omdat ik niet vind dat er een dier moet lijden voor een product dat ik niet nodig heb.

Verder vind ik het onnodig dat hier weer zo'n reltopic van wordt gemaakt. TS kiest ervoor te spreken tegen het gebruik van bont. Natuurlijk zijn er genoeg andere dingen die net zo zielig zijn voor dieren, maar je kunt gewoon niet tegen elk leed in de wereld strijden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:02

Brainless schreef:
Ik denk dat tegenwoordig de meeste mensen wel weten dat melk/leer/bont/vlees/eieren niet uit de fabriek komen, maar van een echte koe/schaap/varken/kip/konijn.

Mijn kinderen weten precies wat ze eten en hebben zelf een kalfje uitgezocht in de wei (100% biologisch) die oa voor ons is geslacht (kalf heeft 8 maanden bij moeder koe in de wei gelopen).
Wij hadden vroeger ook een mestkonijn wat op ging met kerst.
Ook eigen kippen gingen in de soep.

Heerlijk!!!!

Ook hier iemand die op dezelfde manier is opgevoed. Ik moest op jonge leeftijd gewoon mijn eigen duif roppen als ik zin had in duivenborstjes. Gezellig met mijn broer en zus in de garage....Wat een heerlijke tijden waren dat :D

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:06

Nou we kunnen er in ieder geval vanuit gaan dat TS nog wel meeleest aangezien ze online is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:07

Jolliegirl schreef:
__Laura : ga je het nu persoonlijk spelen?
Want daar heb ik dus absoluut geen tijd voor he . tevens ook geen behoefte aan.

sorry, ik dacht nav omderstaande post van wel!

Jolliegirl schreef:
Ik doe tenminste één van beide ;)

ik persoonlijk draag geen bont, kan ik niet betalen :') geen leren schoenen & eet weinig vlees.. slaap wel onder een heerlijk donsdekbed & heb ook donsjassen.. diervriendelijk? mwah. tevreden? ja! judgemental over mensen die veel vlees eten en leer/bont dragen? nee.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:08

Amika schreef:
Ik draag geen bont omdat ik het niet mooi vind en omdat ik niet vind dat er een dier moet lijden voor een product dat ik niet nodig heb.

Verder vind ik het onnodig dat hier weer zo'n reltopic van wordt gemaakt. TS kiest ervoor te spreken tegen het gebruik van bont. Natuurlijk zijn er genoeg andere dingen die net zo zielig zijn voor dieren, maar je kunt gewoon niet tegen elk leed in de wereld strijden.

volgens mij is het geen rel topic, maar gewoon een heftige discussie ;)

vlees heb je ook niet nodig en leer ook niet... ? maar dat gebruikt iedereen hier ook wel..

je kunt niet tegen elk leed in de wereld strijden si zoo hypocriet, tuurlijk kun je niet heel de wereld vebeteren, maar j kunt wel jezelf verbeteren.. en als je dan toch zo tegn dierenleed bent eet dan ook geen vlees meer en gebruik geen leer